Toon posts:

Script toevoegen aan .deb package

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment eigen packages aan het maken voor debien.
Hierbij heb ik een ftp server opgezet zodat ik deze packages vanaf deze ftp server (debian) de packages kan installeren op een ander debian systeem.
Dit werkt allemaal perfect.

Nu wil ik alleen nog een functionaliteit toevoegen waarvan ik niet kan vinden of dit nu wel of niet mogelijk is en hoe dit dan moet!!
Ik heb gezocht in de 5 handleidingen die ik heb van het maken van .deb packages en geen een beschrijf de mogelijheid die ik wel.
Daarbij heb ik hier en op google gezocht, helaas zonder succes.

Ik wil namelijk het volgende:
Ik wil bij het maken van deze .deb packages een script toevoegen.
In dit script komen wat commando's te staan om mappen aan te maken en de rechten van deze mappen goed te zetten enz.
Dit script moet gedraait worden op het moment dat de .deb package geinstalleerd wordt. (automatisch)
Weet iemand op dit forum of dit mogelijk is, en hoe dit dan moet (handleiding, howto, documentatie???)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
Je hebt bij debian postinstall, postremove en meer van dat soort scripts. Ik weet zo 1-2-3 niet hoe je die dingen maakt, maar de meeste packages hebben er wel eentje. Je zou als voorbeeld een source package van debian zelf kunnen uitpakken en kijken hoe en wat. Ik heloof dat een pakketnaam.postinst in de debian dir plaatsen al genoeg is, maar dat weet ik dus niet zeker.

* _JGC_ is overgegaan naar archlinux omdat pacman en makepkg stukken eenvoudiger zijn dan een hele debian/ dir :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het met samba geprobeerd.
Ik heb samba source gedownload.
In deze heb ik samba.postinst in nano geopend.
En "mkdir /samba" erbij in gezet.
maar dit werk niet.

Weet iemand hoe dit precies werkt??

//edit

het werkt nu half, ik heb ergens anders "mkdir /samba" ertussen gezet, en de directory wordt gemaakt alleen nu geeft het script een error terug:
subprocess post-installation script returned error exit status 1

weet iemand wat dit betekend??

//edit

Na veel proberen is het gelukt,
Bedankt voor het helpen allemaal!!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 16:30 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat je een heel specifiek iets wilt hebben in samba?
Er zijn nl. al debs van, behalve de stokoude debian debs brengt het samba team ook current debs uit van samba.
Ze zijn ook zo aardig geweest om alle dependencies mee te leveren, zodat je met een regel in sources.list altijd de hele handel inclusief libs etc in 1 keer goed kan installeren (op debian/woody).
Dus geen vervuiling uit unstable/testing etc.
code:
1
deb http://us3.samba.org/samba/ftp/Binary_Packages/Debian/samba3 stable main

Verwijderd

Topicstarter
Hoi usr-local-dick,

Ik zie (deb http://us3.samba.org/samba/ftp/Binary_Packages/Debian/samba3 stable main) is dit de samba 3 versie??

En als dit zo is, is deze veel beter en/of anders dan de 2.2.x??

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens nog een tweede vraag, die ik hier maar stel, waarover er ook niks staat in de deb compiling howto's en google enz.
Alleen het lijkt me sterk dat het niet mogelijk is.

Nu het script aardig werkt, zou het ook leuk zijn als ik extra bestanden kan toevoegen.
Zoals bij Samba is het leuk als je al een login script erbij in hebt zitten, die het script dan kopieerd naar de goede plek!!

Is dit mogelijk, dat je een login.bat toevoegd aan het .deb package??? (of andere bestanden bij andere packages??)

Heeft iemand hierover een howto???, of heeft iemand hier ervaring mee???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 09:06 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 09:00:
Hoi usr-local-dick,

Ik zie (deb http://us3.samba.org/samba/ftp/Binary_Packages/Debian/samba3 stable main) is dit de samba 3 versie??

En als dit zo is, is deze veel beter en/of anders dan de 2.2.x??
De 3 versie: Version 3.0.2a zelfs (de laatste stable versie van samba dus).

Hier zitten enorm veel verbeteringen. Ik zou je ten zeerste aanraden om 3 te gebruiken, en 2 te laten zitten.
Voor 2 worden alleen nog security fixes gemaakt dus dat is een doodlopend pad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had net dat ik samba update van 2.2.x naar een iets hogere 2.2.x
Alleen nu werd de config file (smb.conf) ook overschreven.
Hoe kun je dit voorkomen??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 09:05:
[...]
Heeft iemand hierover een howto???, of heeft iemand hier ervaring mee???
Mischien vind je de volgende debian guides wel interesant:

developers-reference
maint-guide
debian-policy

Alledrie zijn te installen op een standaard debian systeem mbv apt-get. Ook te vinden op het web, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :P

offtopic:
quote: * _JGC_ is overgegaan naar archlinux omdat pacman en makepkg stukken eenvoudiger zijn dan een hele debian/ dir

mja, daarom word apt nu ook in zo'n beetje alle andere distro's gestopt he (behalve argh ;) :+ )

Verwijderd

Topicstarter
r3boot zei:
Mischien vind je de volgende debian guides wel interesant:

developers-reference
maint-guide
debian-policy

Alledrie zijn te installen op een standaard debian systeem mbv apt-get. Ook te vinden op het web, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

Cybercool:
Dat beantwoord mijn vraag niet, ik vroeg ten eerste of het mogelijk was, en dat weet ik nu nog niet. (misschien je antwoord niet duidelijk!!)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 14:23:
Cybercool:
Dat beantwoord mijn vraag niet, ik vroeg ten eerste of het mogelijk was, en dat weet ik nu nog niet. (misschien je antwoord niet duidelijk!!)
Zie de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote.gif knop als je wilt quoten ;)

Ja, wat jij wilt is mogelijk, en ja, ik beantwoord je vraag wel ;) Die guides zijn de "howtos" van debian zelf, waarin ze uitleggen hoe packages gemaakt worden, aan welke regels deze moeten voldoen, waar je rekening mee moet houden, hoe je debian pakketten tweaked ed, kortom, de howto's die je wilt lezen :P Met apt-get install maint-guide (bijvoorbeeld) krijg je in /usr/share/doc een directory genaamt maint-guide, met daarin de allerlaatste versie van de "Debian Package Maintainer Guide".

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik het even iets anders uit leggen, want volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen, omdat ik misschien niet duidelijk genoeg ben geweest.

Wat ik op dit moment doe is een source code downloaden.
Bij deze source code (bijvoorbeeld samba) voeg ik de configuratie's file(s) toe zoals ik ze wil hebben.
Daarna kan ik met "fakeroot debian/rules binary" een .deb package maken.

Nu wil ik in dit proces bijvoorbeeld het login script bij in de deb package bouwen,
en ik wil weten of dit zo op deze manier kan, en hoe dit zou kunnen.

Want jouw guide's (howto's) zijn toch een compleet andere process??

Hoop dat je hier meer aan heb, correct me if i'm wrong!!

Verwijderd

ok, om dan ff de gegevens uit de howto voor je op te lepelen (want daar worden alle vragen die jij hebt over debian packages beantwoord... ;) )

Je moet debian/rules editen. In deze makefile moet je bij het install: gedeelte alles wat jij in die package wilt hebben kopieren naar de juiste dir in debian/<packagename>/. Hierna package rebuilden en installen en dan zou het moeten werken..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 14:47:
ok, om dan ff de gegevens uit de howto voor je op te lepelen (want daar worden alle vragen die jij hebt over debian packages beantwoord... ;) )
Welke howto is het uiteindelijk, dan kan ik het registeren.

En heel erg bedankt voor je hulp!!! :) _/-\o_

En sorry dak je verkeerd begreep!! 8)7

Verwijderd

Zgoe hoor, beste vrind :)

Btw, de maint-guide (Debian New Maintainers' Guide) is het meest intri. Dat is al met al een pagina of 10 aan docs, waarin je precies word uitgelegt hoe je een debian package maakt.
Pagina: 1