Onstabiele onderdelen : schermproblemen Deel 2

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:15

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Pre-info :

@ weird-nerd , die mijn vorige topic sloot :
Sorry ik was vergeten te zeggen dat ik de topics al had doorgelezen . Inmiddels heb ik ook een mem-test gedaan en kan ik het geheugen uitsluiten .

Voor de rest beschrijft die help topic NIET wat ik ervaar . Vandaar dat ik het in een nieuwe topic open .

Nog 1 punt : De PC heeft het altijd gedaan . De voeding is nog goed (getest op andere PC ) . Daarom snap ik de reactie's niet helemaal .

Iemand een suggestie ? Zou het moederbord dan toch aan z'n einde zijn ? Want het gebeurt maar heel zelden .

Hieronder staat de originele topic . Titelwijzigingen mogen .

Loo tweakers en tweakerrettes.

Ik heb een klein probleem . De PC van mijn vriendin vertoond kuren en ik kan niet uitvogelen waar het aan ligt.

De symptonen :

Het beeld vertoont bij zowel het booten als in windows normaal willekeurige strepen enzo op het beeld. Ook wordt het vaak voor enkele seconden totaal zwart waarnaar het weer terug in z'n originele staat gaat. Heel soms reboot het systeem net na zo'n actie . Dit is echter niet altijd .
Net op het moment van de reboot ik heeeel snel een blauw scherm te zien met iets wat lijkt op een memory-fault mededeling . Dit gaat echter te snel om goed te kunnen waarnemen.
De melding daarna is "het systeem is hersteld van een ernstige fout " , vaak 3 maal achter1 .

Screenshots volgen voor een betere indruk van het geheel (als het me lukt ).

Wat ik al gedaan heb :

1. Spyware en anti-virus software gedraaid .
2. Kast opengehad en alles extra stevig aangedrukt .
3. Temperaturen opgemeten (in bios ).
4. Mem-test gedraaid en dat werkte goed.
5. Andere grafische kaart erin gezet . Zelfde problemen.
6. Voeding getest in een andere PC.

De suggesties :

Het moederboard is van ECS en mijn ervaing is dat die dingen na verloop van tijd nogal onstabiel kunnen worden . De processor wordt niet te warm en ook de harde schijf werkt nog perfect (getest in andere PC ).

De Specs :

ECS K7S5A Mobo
AMD Athlon 1200 Proc. (geklokt op 900 atm)
Hitachi 20 Gig. 5400 rpm HDD
Apacer 256 MB SD-Ram
Abit Siluro GF2 MX400 (64 MB)
300 Watt Std. Q-Tec voeding

Iemand dezelfde symptonen gehad ? Of weet iemand wellicht een antwoord ?

bvd

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

oops was niet helemaal wakker

Door de titel dacht ik dat het een open tread was voor schermproblemen. Mijn excuses.

[ Voor 156% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 11:19 ]

Verwijderd

Tsja, je hebt bijna alles al zo'n beetje gehad... Wat blijft er dan over volgens jou?? Ik denk het mobo of de CPU.. In ieder geval, ik heb zelf ook zo'n bordje, nooit echt geen problemen mee gehad, maar heb wel heel veel andere mensen er over horen zeiken.. Heb je de desbetreffende CPU misschien ooit overgeclockt/ondergeclockt?? Als je graag wilt zien wat voor een melding er op het blauwe schermpje komt wanneer Windows wil booten moeten je even in het configuratiescherm onder systeem kijken, dan "advanced" (weet niet hoe die tab heet in Windows NL), en dan onder "herstel en opstarten". Daar kan je dan aanvinken dat hij op het BSODtje (blauw scherm) blijft wanneer deze optreedt.

Kijk, dat je voeding het doet hoeft niet te betekenen dat hij ook daadwerkelijk gezond is voor je mobo. Het kan heel goed dat hij niet goed de stroom meer doorfiltert, en dan krijg je dus heel snel onstabiele PCs. Vooral Q-TEC is nou niet echt wat ik noem een A-merk voeding. In ieder geval, meet je volt-lijnen is door (12v, 3,3v en 5v lijn...) Post die waardes maar eens en we zullen zien of er iets aan mankeert. Probeer anders eens van een hele lieve buurman een enermax voeding te lenen e.d. als die het gewoon doet dan is de voeding iig niet het probleem. (hoeft nog niet te betekenen dat hij het niet veroorzaakt heeft...)

Heb je geprobeerd je bios te flashen? Er zijn ontzettend veel bios versies voor de ECS K7S5A Pro.. Veel gehackte waar je ook lekker mee kan overklokken (niet dat jij daar naar op zoek bent). In ieder geval, probeer eens en wat nieuwere bios er op te flashen en kijk dan of je de zelfde problemen hebt.

Heb je in je bios wel je AGP poort behoorlijk ingesteld? Wat is bijvoorbeeld de AGP graphics aperture size, wat voor voltage heb je bijvoorbeeld je AGP poort staan (als deze anders is dan 1,75v kan het misschien een reden zijn waarom je met verschillende videokaarten die problemen krijgt).

Waarom is je CPU nu ondergeklokt? Wil het bordje hem niet meer accepteren @ 1200 Mhz?? Ik had hier in het begin wél problemen mee maar dit was dus alleen maar omdat de koeling niet goed op de CPU zat!!

Zo, lijkt me weer even genoeg voor je om mee aan de slag te gaan. Succès er mee.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 09:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 09:39:
Mijn monitor HP P1100 21" geeft als ik hem aanzet een heel slecht beeld. Zwarte strepen door het beeld en letters zijn niet te lezen. Als ik mijn monitor paar keer aan en uit zet wordt het beeld ineens goed. Als ik hiernaa de monitor eens uitzet en de pc blijft aanstaan dan blijft het beeld goed als ik hem weer aanzet.

Ook werken sommige refresh rates ook niet meer op mijn monitor. Ik weet niet welke allemaal niet werken maar in spellen kreeg ik geen beeld meer vaak. Het gaat niet om de hoogste refresh rates maar ook lagere. Dit heb ik opgelost door met powerstrip alle refresh rates te testen, welke hij aankon en de hoogste per resolutie gelocked waardoor mijn games weer werken.

Er zit geen garantie meer op ik heb hem al behoorlijk lang. Iemand enig idee waardoor het zo kunnen komen?
Hoe is dit relevant om de topic-starter te helpen met zijn probleem?? Voor je eigen probleem hoor je toch zelf een aparte topic te openen.. :?

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Door al je acties heb je de foutbron beperkt tot het Mobo en de CPU. Je kan hier zekerheid over krijgen door of een andere CPU of een ander mobo te proberen. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort kan je ook eens kijken of een ander OS wellicht wat meer relevante foutmelding weet te geven (Knoppix versie van Linux ofzo).

Verwijderd

Heb je al eens in de event viewer van windows gekeken of hij daar een iets duidelijkere fout geeft? Want dit zou net zo goed aan de drivers van de videokaart kunnen liggen als aan de hardware.
Je zegt wel dat je al een andere videokaart gebruikt hebt. Maar heb je een nVidia gewisseld voor een andere nVidia, of een ATI voor een ATI, dan gebruik je voor beide kaarten mogelijk dezelfde corrupte drivers.
Het gaat hier niet om een fresh install dacht ik of wel?

In ieder geval kijk dus eens in de event viewer. Die geeft meestal iets meer duidelijkheid dan de standaard boodschap "windows is hersteld van een ernstige fout". En lukt het dan nog niet, probeer gewoon de drivers van de videokaart eens te herinstalleren.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 09:39:
Tsja, je hebt bijna alles al zo'n beetje gehad... Wat blijft er dan over volgens jou?? Ik denk het mobo of de CPU.. In ieder geval, ik heb zelf ook zo'n bordje, nooit echt geen problemen mee gehad, maar heb wel heel veel andere mensen er over horen zeiken.. Heb je de desbetreffende CPU misschien ooit overgeclockt/ondergeclockt?? Als je graag wilt zien wat voor een melding er op het blauwe schermpje komt wanneer Windows wil booten moeten je even in het configuratiescherm onder systeem kijken, dan "advanced" (weet niet hoe die tab heet in Windows NL), en dan onder "herstel en opstarten". Daar kan je dan aanvinken dat hij op het BSODtje (blauw scherm) blijft wanneer deze optreedt.
Die ga ik eens aanzetten jah . Kan ook kijken in de log-files van windows alleen ben ik daar een beetje zoek geraakt .
Kijk, dat je voeding het doet hoeft niet te betekenen dat hij ook daadwerkelijk gezond is voor je mobo. Het kan heel goed dat hij niet goed de stroom meer doorfiltert, en dan krijg je dus heel snel onstabiele PCs. Vooral Q-TEC is nou niet echt wat ik noem een A-merk voeding. In ieder geval, meet je volt-lijnen is door (12v, 3,3v en 5v lijn...) Post die waardes maar eens en we zullen zien of er iets aan mankeert. Probeer anders eens van een hele lieve buurman een enermax voeding te lenen e.d. als die het gewoon doet dan is de voeding iig niet het probleem. (hoeft nog niet te betekenen dat hij het niet veroorzaakt heeft...)
Zulke lieve buren bestaan hier niet .... helaas . We hebben sinds kort een metertje dus doormeten kan ik nog wel doen . Q-tec is idd geen A-merk maar het zat bij de B-kast dus... :D
Heb je geprobeerd je bios te flashen? Er zijn ontzettend veel bios versies voor de ECS K7S5A Pro.. Veel gehackte waar je ook lekker mee kan overklokken (niet dat jij daar naar op zoek bent). In ieder geval, probeer eens en wat nieuwere bios er op te flashen en kijk dan of je de zelfde problemen hebt.
Bios-flashen vertrouw ik dit moederbord niet toe zolang ik er geen vervanging voor heb .
Heb je in je bios wel je AGP poort behoorlijk ingesteld? Wat is bijvoorbeeld de AGP graphics aperture size, wat voor voltage heb je bijvoorbeeld je AGP poort staan (als deze anders is dan 1,75v kan het misschien een reden zijn waarom je met verschillende videokaarten die problemen krijgt).
De bios instellingen m.b.t. de AGP-poort staat helemaal goed . Die heb ik 3-dubbel gechecked . (1,749 als waarde ... dus bijzonder netjes dacht ik zo ).
Waarom is je CPU nu ondergeklokt? Wil het bordje hem niet meer accepteren @ 1200 Mhz?? Ik had hier in het begin wél problemen mee maar dit was dus alleen maar omdat de koeling niet goed op de CPU zat!!
Hij is ondergeklokt om dat als ik hem normaal klokte hij te warm werd . Er moet ook een nieuwe koeler op sowieso .

Dus dan maar op 900 mhz.
Zo, lijkt me weer even genoeg voor je om mee aan de slag te gaan. Succès er mee.
Thnx voor je rits nuttige tips !!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:37:
Heb je al eens in de event viewer van windows gekeken of hij daar een iets duidelijkere fout geeft? Want dit zou net zo goed aan de drivers van de videokaart kunnen liggen als aan de hardware.
Je zegt wel dat je al een andere videokaart gebruikt hebt. Maar heb je een nVidia gewisseld voor een andere nVidia, of een ATI voor een ATI, dan gebruik je voor beide kaarten mogelijk dezelfde corrupte drivers.
Het gaat hier niet om een fresh install dacht ik of wel?
Ik switchte Nvidia (GF2) voor een Nividia (GF4) . Maar ik had van beide merken (abit en Daytona (allebei B ... ik weet het ) ). En ook nog eens de laatste detonators . Dus ik vertrouw erop dat het daar niet aan zal liggen ?
In ieder geval kijk dus eens in de event viewer. Die geeft meestal iets meer duidelijkheid dan de standaard boodschap "windows is hersteld van een ernstige fout". En lukt het dan nog niet, probeer gewoon de drivers van de videokaart eens te herinstalleren.
Ik ga de event-viewer eens doorspitten jah .

Pagina: 1