Toon posts:

[PostgreSQL] Java of Delphi gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil graag een commerciele applicatie maken die gebruik maakt van een DBMS. Ik heb uiteindelijk gekozen voor PostgreSQL omdat deze gratis te gebruiken is (ook voor comercieel gebruik) in tegenstelling tot bijvoorbeeld MySQL/Borland InterBase/etc.

Nu is mijn vraag wat de ervaringen zijn met PostgreSQL icm Java en Delphi?? Hoor van verschillende kanten dat Delphi beter is voor database applicaties, maar eigenlijk ligt mijn voorkeur bij Java, omdat ik dit gewoon beter beheers en Delphi is me net TE click en sleep... 8)7

Dus... wat raden jullie mij aan?

Java of Delphi icm PostgreSQL?

Bij voorbaat dank!

ps. Ik weet niet zeker of dit wel in P&W thuishoort
ps2. Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen voldoen aan de eisen van het openen van een topic.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 02:37 . Reden: Typos ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat ben je van plan te gaan maken? Wordt het uiteindelijk ook de bedoeling dat mensen jouw applicatie in zijn geheel gaan instaleren en dat er dan dus ook bij hun een database server op de computer wordt geinstaleerd, of is het slechts de frontend die verbind met een gecentraliseerde database?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

offtopic:
Te veel klik en sleep? Nog niet echt veel met Delphi gewerkt?? ;)

Je zegt dt je java veel beter beheerst. Kan je het realiseren in Java? Dan daar gewoon voor gaan. Een DB app is met java ook prima te doen. Delphi heeft wat handigheidjes zodat je bijv. de connectie met je DB met heel weinig regels code tot stand kan brengen, en je de UI heel makkelijk in elkaar kan zetten zodat je je voornamelijk kan focussen op de functioneliteit. Maar als je niet echt thuis bent in Delphi, en wel in Java..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Er zijn verder nog meer dan genoeg andere gratis databases te vinden hoor. Dit kan varieren tot kleine in-memory databases die met textbestanden aan te sturen vallen en waarbij je niet eens iets hoeft te installeren tot veel grotere jongens.

Zomaar een keuze maken omdat dit de 1e database is die je tegenkomt lijkt me niet echt de handigste keuze. Ik zou dus eerst goed kijken naar de eisen en op basis daarvan een database uitzoeken die daaraan voldoet. Verder moet je proberen om in 1e instantie zo weinig mogelijk gebruik te maken van specifieke database functionaliteit.

En verder is Java niet echt geweldig voor clients. Het programmeert echt fantastisch (Swing), maar op het moment dat je gekke dingen wilt (word,excel,browsecomponent), dan kom je in behoorlijk slecht weer terecht. Verder moet een client ook een JVM geinstalleerd hebben en dat brengt natuurlijk weer een stukje extra complexiteit met zich mee. Als je trouwens webstart hebt zien liggen voor Java, dan moet ik je daar ook meteen bij vertellen dat het geschikt is voor kleine tooltjes en demootjes maar totaal ongeschikt voor normale applicaties.

[ Voor 15% gewijzigd door Alarmnummer op 19-04-2004 09:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren,

Nou, inderdaad, ik heb best veel gelezen zowel de licenses van de producten als GoT en kwam eigenlijk tot de conclusie dat alleen PostgreSQL gratis te gebruiken was voor commerciele applicaties (BSD license). Verder heb ik natuurlijk veel liever dat er geen centrale DBMS is, maar voor mijn applicatie(s) is dit wel nodig. Dus vandaar dat ik toch voor PostgreSQL heb gekozen.

Even ter uitleg, ik heb een Centrale Database Server nodig omdat ik in de toekomst waarschijnlijk meerdere programmaatje's moet schrijven die allen uit de zelfde DBMS moeten lezen. Als dit toch anders kan hoor ik het graag :).

Maar goed even van uitgaande dat ik gewoon PostgreSQL ga gebruiken:
Aangezien dat veel van mijn klanten gewoon Windows zullen gebruiken zal ik toch even langs hun moeten gaan om Cygwin/PostgreSQL e.d. te installeren. Dus dan is even het installeren van de J2RE geen probleem, service ofzo ;).

@Creepy
Heb inderdaad niet echt veel met Delphi gewerkt, maar ik kan er wel mee uit de voeten komen. Maar het feit dat ik liever met Java aan de slag ga is omdat ik gewoon goed met Graphics(2D) om kan gaan. Dit heb ik nodig om bijvoorbeeld een diagram te kunnen tekenen met de gegevens die uit de database komen. In Delphi heb ik componenten gezien om gewoon standaard diagrammen te kunnen maken, maar deze vond ik nou niet echt je van het. Teken het liever zelf. Maar als jij een goede tutorial oid weet om te kunnen leren tekenen met Delphi, dan hoor ik het graag van je ;).

Even snel samengevat:

- Ik moet een centrale DBMS hebben, dus PostgreSQL
- Mijn voorkeur gaat uit naar Java omdat ik dan zelf diagrammen kan tekenen

Dus mijn vraag is: Zijn er misschien nog goede methoden om te tekenen in Delphi? Om zelf diagrammen te kunnen maken, omdat die van Delphi te standaard zijn.

De search naar:
Tekenen in Delphi
Graphics in Delphi
leverde helemaal niets op...

Alvast bedankt!!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:03:
Beste heren,

Even ter uitleg, ik heb een Centrale Database Server nodig omdat ik in de toekomst waarschijnlijk meerdere programmaatje's moet schrijven die allen uit de zelfde DBMS moeten lezen. Als dit toch anders kan hoor ik het graag :).
Jij wilt de clients rechstreeks toegang geven op die centrale database? Ik zou persoonlijk er voor gaan om een server voor de database te plaatsen die het grootste gedeelte van de domeinlogica in zich heeft en dan thin-clients te gebruiken (clients die alle taken overlaten aan de server).
@Creepy
Heb inderdaad niet echt veel met Delphi gewerkt, maar ik kan er wel mee uit de voeten komen. Maar het feit dat ik liever met Java aan de slag ga is omdat ik gewoon goed met Graphics(2D) om kan gaan. Dit heb ik nodig om bijvoorbeeld een diagram te kunnen tekenen met de gegevens die uit de database komen. In Delphi heb ik componenten gezien om gewoon standaard diagrammen te kunnen maken, maar deze vond ik nou niet echt je van het. Teken het liever zelf. Maar als jij een goede tutorial oid weet om te kunnen leren tekenen met Delphi, dan hoor ik het graag van je ;).
Slecht argument. In Delphi kun je denk ik net zo goed tekenen als in Java.
- Mijn voorkeur gaat uit naar Java omdat ik dan zelf diagrammen kan tekenen
Kan met delphi ook.

Ik heb de indruk dat je nog niet echt ervaren bent met het schrijven van software. Pas in ieder geval goed op met commerciele applicaties op te zetten. Applicaties schrijven is wel iets meer dan wat lullige diagrammetjes te tekenen.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59

Peetman

Tjah....

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:03:
Beste heren,

Nou, inderdaad, ik heb best veel gelezen zowel de licenses van de producten als GoT en kwam eigenlijk tot de conclusie dat alleen PostgreSQL gratis te gebruiken was voor commerciele applicaties (BSD license). Verder heb ik natuurlijk veel liever dat er geen centrale DBMS is, maar voor mijn applicatie(s) is dit wel nodig. Dus vandaar dat ik toch voor PostgreSQL heb gekozen.

Als je een gratis DMBS wil gebruiken kan je ook kiezen voor een MSDE (Microsoft Database Engine) server, het nadeel is dan dat je geen tools hebt om te beheren. Via een SQL demo versie is hier echter wel een mouw aan te passen >:) , staat in genoeg topics. Je kan dan in principe op iedere desktop een aparte desktop dit installeren en met replicatie de data overal hetzelfde houden.

Als je toch zoveel ervaring hebt met java is het mischien een idee om een webbased systeem op basis van J2ee te bouwen, met bijvoorbeeld Apache Tomcat als (volgens mij) gratis applicatie server.

[ Voor 9% gewijzigd door Peetman op 19-04-2004 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op 19 april 2004 @ 15:14:
[...]
Slecht argument. In Delphi kun je denk ik net zo goed tekenen als in Java.
[...]
Kan met delphi ook.

Ik heb de indruk dat je nog niet echt ervaren bent met het schrijven van software. Pas in ieder geval goed op met commerciele applicaties op te zetten. Applicaties schrijven is wel iets meer dan wat lullige diagrammetjes te tekenen.
Tja, je hebt wel gelijk, maar diagrammatjes tekenen is wel één van de belangrijkere functionaliteiten die mijn applicatie moet kunnen. Ik ben inderdaad geen senior in het schrijven van software, maar niemand is toch ervaren geboren... we zullen allemaal moeten leren :).

Ik heb inmiddels de volgende link gevonden om te leren tekenen in Delphi.

http://www.functionx.com/delphi/gdi/drawing101.htm

Ik wist dus helemaal niet dat dat kon!! Toch wel dankzij jullie, dank je wel :) Ik heb hem even geplaatst voor het geval dat er andere mensen zijn die hiernaar gaan zoeken omdat ik zelf op GoT niets kon vinden hierover.

Ik ga het eens bestuderen, en ik denk dat nou ik weet hoe je moet tekenen in Delphi ik het beste voor Delphi kan gaan...

Tenminste dat lijd ik af uit jullie reacties, of heb ik dat mis?

Verwijderd

Topicstarter
Beste peetman,
peetman schreef op 19 april 2004 @ 15:22:
[...]

Als je een gratis DMBS wil gebruiken kan je ook kiezen voor een MSDE (Microsoft Database Engine) server, het nadeel is dan dat je geen tools hebt om te beheren. Via een SQL demo versie is hier echter wel een mouw aan te passen >:) , staat in genoeg topics. Je kan dan in principe op iedere desktop een aparte desktop dit installeren en met replicatie de data overal hetzelfde houden.

Als je toch zoveel ervaring hebt met java is het mischien een idee om een webbased systeem op basis van J2ee te bouwen, met bijvoorbeeld Apache Tomcat als (volgens mij) gratis applicatie server.
Nou ik hou het gewoon op PostgreSQL, hier leer ik voormezelf het meeste van denk ik en is ook voor mij gewoon het makkelijkst, heb hier al zeer veel tijd ingestoken.

En wat betreft webbased... hou het liever gewoon op een applicatie.. :)

Ik wacht met spanning af op meer reacties..

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:46:
[...]
Tja, je hebt wel gelijk, maar diagrammatjes tekenen is wel één van de belangrijkere functionaliteiten die mijn applicatie moet kunnen. Ik ben inderdaad geen senior in het schrijven van software, maar niemand is toch ervaren geboren... we zullen allemaal moeten leren :).
Alleen bij een echt grafische applicatie (adobe) kan ik me voorstellen dat beeldbewerking het meest belangrijke item in je systeem is.
Tenminte dat lijd ik af uit jullie reacties, of heb ik dat mis?
Je hebt mij niet horen zeggen dat je voor Delphi moet kiezen :) Persoonlijk vind ik delphi een redelijk vervelende omgeving met imho matige util libraries (tov java). Dus ik zou er niet zo snel mee willen werken. Ik zou denk ik gaan voor c# als dat toegestaan is (en niet wil vastzitten aan Java). Maar dit is puur mijn personlijke smaak. Ik zie genoeg applicaties die geschreven in Delphi die ik met erg veel plezier gebruik dus het is zeker wel mogelijk om iets straks erin te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Alarmnummer,
Alarmnummer schreef op 19 april 2004 @ 16:02:
[...]
Je hebt mij niet horen zeggen dat je voor Delphi moet kiezen :) Persoonlijk vind ik delphi een redelijk vervelende omgeving met imho matige util libraries (tov java).
Kijk dat vind ik nou ook, Java is gewoon zoveel beter gedocumenteerd. Ik moet je daarin gewoon gelijk in geven.
Dus ik zou er niet zo snel mee willen werken. Ik zou denk ik gaan voor c# als dat toegestaan is (en niet wil vastzitten aan Java). Maar dit is puur mijn personlijke smaak. Ik zie genoeg applicaties die geschreven in Delphi die ik met erg veel plezier gebruik dus het is zeker wel mogelijk om iets straks erin te maken.
Alles is toegestaan, dit is mijn projectje ;) Maar omdat ik gewoon helemaal niet met het .NET platform bekend ben is dit wellicht niet helemaal verstandig? Of is dit heel makkelijk te leren? Maar waar ik ook rekening mee moet houden is dat ik geen licensie kosten en dergelijke hoef te betalen. Het moet wel betaalbaar blijven :).

Ik denk dat ik toch gewoon voor Java ga... puur om het feit dat ik daar gewoon beter mee overweg kan, meer ervaring in heb en het veel beter gedocumenteerd is... Jongens, ik twijvel gewoon een beetje :P jullie moeten me gewoon ff een duwtje in de rug geven :) :D

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 15:55
Als je voor Postgres en Java gaat, zou ik zeker ook naar JDO kijken. Een (gratis) implementatie daarvan is te vinden op http://tjdo.sourceforge.net/ . Het is allemaal nog wel in ontwikkeling, maar dat mag de pret niet drukken...

[ Voor 6% gewijzigd door Sammy op 19-04-2004 16:23 ]

Pagina: 1