Toon posts:

(te) Gek probleem 9800Pro...

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een post/vraag voor een maat van me, want zijn PC trekt het niet eens op correct Windows op te starten.

Config:
AMD 2800+ op MSI 6712
3x HDD
2x CDROM
Ti4200 vervangen 9800 Pro (128Mb)
Windows XP

Probleem:
Na het plaatsen van de 9800 lijkt het alsof de voeding (350W) het niet trekt, want de videokaart gaf artifacts en wilde niet op AGP8X komen in de drivers. Even later fijn de nieuwe Omega 2.5.36b en VIA4.51 geinstalleerd (rest van drivers/bios waren oki).

Na een restart (en loskoppelen van de 2x CDROM) stond de kaart 5 seconden op AGP8X, daarna gaf de kaart spontaan een verschuiving op beeld van 40% en een spontane reset.

De vraag is dus:
Is de kaart naar de getver of trekt de voeding gewoon geen 9800 in bovenstaande configuratie (met of zonder die 2X CDROM aangesloten)?

offtopic:
Weet trouwens iemand een site waar je redelijk goede waardes kan vinden van wat elk onderdeel van een PC aan Watt wegtrekt van je voeding? Dit in verband met mijn eigen upgrade redelijk binnenkort naar een nVidia 6800

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 00:54 . Reden: Windows is ook clean geinstalleerd met volledige Windows-update ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Dat zn voeding het niet trekt zou best kunnen.. zou je even kunnen posten welke voltages z'n BIOS aangeeft op de verschillende lijnen?

Leave only footprints, take only memories

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Boot anders eens zonder CD-ROM's en met alleen de primary master harde schijf aangesloten, dit zou wel moeten lukken. 350Watt voor deze configuratie is namelijk inderdaad nogal magertjes.

Verwijderd

Topicstarter
Mafkeez schreef op 19 april 2004 @ 00:57:
Dat zn voeding het niet trekt zou best kunnen.. zou je even kunnen posten welke voltages z'n BIOS aangeeft op de verschillende lijnen?
De voltages naar de CPU enzo, gezien met PCAlert, zijn evenredig aan de waardes die in de BIOS vermeld staan voor de betreffende onderdelen. Geen rare schommelingen daarin.
Genghis Khan schreef op 19 april 2004 @ 00:57:
Boot anders eens zonder CD-ROMS en met alleen de primary master harde schijf aangesloten, dit zou wel moeten lukken. 350Watt voor deze configuratie is namelijk inderdaad nogal magertjes.
Helaas kunnen we niet booten op alle PriMaster; dit omdat het een LILO-multiboot is over verschillende schijven. Zou het kunnen; dan hadden we het gedaan.

Verwijderd

Wat voor voeding zit er in? Een 350W no-name levert nl. veel minder vermogen dan een 350W Enermax. Het kan dus een probleem zijn met de voeding, maar controleer eerst de aansluitingen. Als de 9800Pro op dezelfde kabel zit als de 3 schijven, kan dit wel eens een probleem veroorzaken. Verdeel de hardware, qua vermogen, goed over de verschillende kabels en probeer het nog eens. Overigens, wat voor schijven zijn het? Een 5400rpm trekt veel minder stroom dan een 7200rpm, om nog maar te zwijgen over 10.000rpm.

• Solid-Snake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:25
Ik heb exact hetzelde ongeveer in mijn pc hangen op een ander moederbord na.

Ik hen zelf nog 6 extra fans en ccfl in de pc hangen en dat houd de voeding prima uit. (een enermax van 350W).

Heb je trouwens al een catalyst driver geprobeerd? Je moet wel ff je NVidia driver unistallen mbt problemen.

Wat voor voeding heb je ? (Merk ???)

Verwijderd

Topicstarter
De schijven zijn 3 Maxtor-schijven van elk 60Gb op 7200RPM.
De voeding is, helaas, een standaard 350W voeding van de CPU-boer op de hoek.

Catalyst/nVidia = geen probleem; na plaatsen van de 9800 is er een nieuwe XP geinstalleerd in de LILO op een andere partitie met alleen de Omega 2.5.36b

Verwijderd

Dus een No-Name voeding? Dan zit daar waarschijnlijk het probleem. De meeste no-name voedingen leveren het aangegeven vermogen als piekvermogen. Haal er zo'n 100W vanaf en je zit op het continuvermogen. 250W is wat laag voor de genoemde config, maar misschien helpt het bekabelen.

Verwijderd

Topicstarter
We gaan morgen wel even grasduinen met die kabels; ik vrees het ergste voor wat betreft de voedings-capaciteiten.

Thanks for the help so far; ik post morgenmiddag wel ff het resultaat...

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Je kan ook altijd nog ff bij iemand een betere voeding proberen te lenen, en die er ff in hangen... :)

Leave only footprints, take only memories

• Solid-Snake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:25
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 01:07:
Dus een No-Name voeding? Dan zit daar waarschijnlijk het probleem. De meeste no-name voedingen leveren het aangegeven vermogen als piekvermogen. Haal er zo'n 100W vanaf en je zit op het continuvermogen. 250W is wat laag voor de genoemde config, maar misschien helpt het bekabelen.
Helemaal mee eens.

Als ik mijn pc nu ga overklokken kan die niet meer zo ver omdat de voeding intussen wat te krap is geworden. Toenertijd had ik maar 1 schijf ,geen ccfl en geen xtra fans.

Dus het lijkt erop dat jouw voeding wat t krap is.

P.S. Als je waarschijnlijk een nieuwe voeding moet halen kun je het beste en 450W van een degelijk merk halen ivm voedingswaardes.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

anders ff je cpu terugklokken naar 1800+ kijken of die dat trekt dan zuipt ie namelijk veel minder

[ Voor 1% gewijzigd door snooze op 19-04-2004 01:30 . Reden: typo ]

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt er op dat het die kaart is...

1) CPU op 1GHz (multiplier 6 op 166MHz) gezet.
2) CPU-koeler op 2000RPM gezet (laagste stand).
3) Case-fan losgekoppeld.
4) Floppy-drive los gehaald van spanning.

PC opgestart (erg traag). Kreeg meteen weer die vage fonts.
Reset => goed opstarten. Aquamark bleef meteen hangen in de demo-mode.

Please advise: swap card and/or new PSU? Huidige PSU is trouwens een AOpen 350W.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 10:18 ]

Verwijderd

Ik weet niet of het wel echt aan je voeding ligt, want ik heb een 230W noname voeding met een barton 2500+ @ 3000+ overgeklokt, een 10.000rpm raptor schijf en nog een IDE schijf, een dvdrom en verder niet veel meer, maar volgens mij trekt dat ding ook alles. Ik krijg alleen problemen met spellen als ik een poosje game (na 30m ong.) dan krijg ik niet zo zeer artifacts maar meer glitches en hier komt nog bij dat ik men videokaart gewoon helemaal niet kan overklokken. Zelf 1mhz hoger is teveel. Misschien dat dit ligt aan of een te warm wordende radeon 9800pro of de voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, probleem lijkt opgelost...

Met de vorige 9800 kregen we in Aquamark een score van ongeveer 17000 punten. Vandaag in ieder geval de voeding een upgrade gegeven naar 0.48kW (480W dus) en de 9800 omgeruild bij MyCom. Alles weer ingebouwd, CPU weer naar 2800+ gezet en al direct bij het opstarten leek alles sneller te gaan. Ultieme test was natuurlijk Aquamark en die schoot ineens naar de 34000+ punten.

Dus, of het nou aan de voeding lag of aan de kaart; we denken allebei, maar het probleem is nu opgelost en in ieder geval bedankt voor de suggesties.

Verwijderd

Maxdevil: dank voor je inzet (vooral het heen en weer gerace door de stad)
Tweakers: dank voor de tips en suggesties

Maar... we zijn er toch nog niet (helaas).

Na een boot draait alles ok rondom de desktop, Aquamark draait super (35,528 puntjes). Maar dan: 3dmark trekt ie niet, hij draait de eerste test niet helemaal, want hij springt ineens naar een zwart scherm, gaat dan naar test 2.
Die gaat goed en bij de derde hetzelfde als bij de eerste. Alleen komt ie daar niet meer uit. :(

Na een reboot 3dMark gelaten voor wat het is en Splinter Cell 2 gestart. Na 2 minuten gamen bevriest het scherm, geluid gaat verder en de pc reageert verder op geen enkele toets op de reset knop na...

Iemand enig idee? Toch maar weer de originele Catalyst 4.4 installen in plaats van de Omega driver?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:28

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hitte probleem? Hoe is de airflow in je kast? En de koeling van de kaart??

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Voel eens aan de heatsink van je kaart. Als je je vingers er vrij lang op kunt houden is het goed. Zo niet word ie echt te warm en moet je andere cooling aanschaffen of voor een beter airflow in je case zorgen..

suc6 :)

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Heb je DriverCleaner al gedownload van http://www.omegacorner.com ? Ik had eerst ook beeld dat compleet verrot was. 16 Kleuren, standaard terug springen naar 640 etc. Toen met DriverCleaner volgens de manual alle oude drivers verwijderd, bleek ook aan de KX-drivers van mijn Audigy te liggen uiteindelijk, maar nieuwste Omega drivers geïnstalleerd en daarbij ook Fast Writes uitgezet in Bios en drivers.

Nu werkt alles perfect :D

JayGTeam (213177)

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik zit ook meer aan hitteprobleem te denken. Misschien dat het vervangen van de voeding meer airflow tot gevolg heeft gehad (480W heeft waarschijnlijk krachtigere fans dan 350W). Hierdoor zou de kaart goed kunnen werken.

Wordt de achterkant van je Radeon heel heet? De heatsink van CPU? Probeer eens een schone install van XP, dan VIA drivers, dan Catalyst drivers. In je BIOS Fast writes uitzetten. Kijk ook eens naar de aperture size, probeer 64 / 128 of 256 en kijk of er verschil is.

Voor de mensen die steeds beweren dat voedingen steeds het probleem zijn:

Aopen H600A kast met 300W Aopen voeding (stock)
MSI K7T266 Pro2-RU
Athlon XP 2400+
2x HDD WD 100GB 7200
1x Plex 40/12/40
1x NEC 1100
Radeon 9800pro
5x papst casefans

Ik kan gamen tot ik erbij neerval. Dus het zou dan toch mogelijk moeten zijn dat de problemen van veel mensen niet in de voedingen zou moeten zitten...of heb ik nou gewoon geluk?

reserveringshouder Tesla Model 3

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Denk wel ff aan de statische lading in je jatten voordat je aan de kaart gaat voelen :P

Als de achterkant heet wordt heb je waarschijnlijk toch een hitte probleem, maar denk dat het echt in de drivers zit ivm nvidia voorganger.

JayGTeam (213177)

Verwijderd

*edit*
Reinstall gedaan. Essentiele updates en servicepack 1 geinstalleerd. Vervolgens directx 9b (Ati drivers weigerden om zich te laten installeren zonder) en de meest recente Omega drivers. Na reboot: resolutie terug naar 800*600.
Aangepast, Creative Audigy en Far Cry demo geinstalleerd om te testen. Direct op het config scherm loopt de boel vast. Geluid loopt door, maar muis en toetsenbord reageren nergens meer op.

Na veel klooien toch nog wat ontdekt. Zodra de AGP in XP op 8x wordt gezet (in bios staat ie op auto en is niet te selecteren/aan te passen) gaat het mis. Bij AGP op 4x geen enkel probleem Far Cry draait, behalve dat de kaart natuurlijk niet voluit kan presteren.

Mijn vermoeden is nu dat de MSI KT4AV ondanks de nieuwste VIA 4-in-1 chipset drivers niet met AGP 3.0 (8X) weet om te springen.

Ik overweeg nu de Asus A7N8X-X nForce2 Socket A U133 Sound/LAN DDR aan te schaffen.
Goed plan?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 10:37 . Reden: Nieuwe info ]

Verwijderd

Het is eindelijk gelukt! Althans, daar lijkt het op.
Ik heb er nu een Asus A7N8X-XE Deluxe plank in geknikkerd, mijn Audigy eruit (de onboard card van dit Mobo doet het tot nu toe super) en totaal geen problemen gehad.
Met Aquamark3 haal ik nu zonder aanpassingen ruim 37.000 puntjes.
In de de winkel gaven ze trouwens ook aan dat de MSI planken met VIA KT400 chipsets niet erg stabiel zijn als het op AGP 8 aankomt. Dus wees gewaarschuwd door dit verhaal.

Nogmaals: allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:27

Ankh

.Howdy

van dat 8x agp probleem kan wel kloppen, zelfde als je geheugen in ddr 400 gaan draaien, deze problemen zijn al een tijdje bekend bij via (denk vanaf het begin al)

Verwijderd

Het verschil tussen agp 4 en 8 is echt niet zo groot als men zou verwachten, als ik m'n pc op agp 4 laat draaien heb ik in bv 3d mark, ut2k4 demo precies de zelfde waarden dusss.... Geen nadeel agp 4 :) Ik heb trouwens ook een noname 350 watt voeding, 5 fans 1 hdd en 2 cd/dvd spelers. Als ik dat allemaal aansluit is m'n systeem zo traag als een 486 als ik bv 1 vd cd spelers eruit rop gaat alles super snel, ik zou toch nog ff nadenken over een voeding ook als he systeem nu loopt

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 13:09 ]

Verwijderd

Ik las je wou een asus a7n8 deluxe kopen, als ik het goed heb heeft de revisie 2 (huidige) geen dual channel ondersteuning, corrigeer me als ik het mis heb, voor de rest is dat een erg goed board ;)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
raar... op mijn MSI KT4V (KT400 chipset dus) werkte mn ASUS Radeon 9600XT/TVD gewoon helemaal perfect :) op AGP 8X...
offtopic:
totdat die uiteindelijk overleden was maar dat heeft hier nix mee te maken

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 13:11:
Ik las je wou een asus a7n8 deluxe kopen, als ik het goed heb heeft de revisie 2 (huidige) geen dual channel ondersteuning, corrigeer me als ik het mis heb, voor de rest is dat een erg goed board ;)
Dit moederbord heeft gewoon Dual channel support. Vanaf rev 2.0 is DDR400 ook officieel mogelijk. In eerdere versie alleen met BIOS-update (d8 ik).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Ok, revisie 1 had wel dual channel support maar ik dacht dat z dat bij revisie 2 nog steeds niet hadden veranderd :) Goed om te weten nu :*)
Pagina: 1