[aarding]lekstroom schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-12 14:02
Ik ben gister met mijn PC bij iemand geweest om daar wat muziek te draaien tijdens zijn verjaardag. Ik heb aan het begin toen nog gevraagd of het stopcontact geaard was, wat vandaag dus niet blijkt.

Het resultaat is dat mijn PC nu onregelmatig uitvalt, geen reboots maar gewoon 'uit' terwijl mobo 2-tonig begint te piepen (Abit NF7-S rev.2)
Hier thuis, op mijn slaapkamer, is mijn stopcontact ook niet geaard. Ik heb al tijden een stroomkabel van de verwarming naar een aardpin in mijn stekkerdoos lopen, met het resultaat dat mijn wang niet aan mijn kast blijft plakken wanneer ik achter de PC iets moet doen (hij staat onder een tafel).
Wanneer ik nu langs de PC ga voel ik gewoon dat er zowat stroom op staat, zelfs als de voedingknop op O (=uit) staat (ipv. 1) met alleen de 220v stekker erin.
Wanneer ik mijn TFT monitor aanzet en mijn vinger aan de D-sub kabel houd voel ik er ook spanning op staan, terwijl mijn voeding dan geheel van de stekkerdoos is ontkoppeld. Ik ben een beetje de weg kwijt in wat ik moet doen, kan ik mijn hardware nu geheel als 'kapot' beschouwen ???

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Probeer eens al het overbodige eruit te halen, en steeds een onderdeel erbij te doen? Misschien kun je dan uitzoeken of er 1 bepaald onderdeel kapot is.

Steam

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat voor voeding gebruik je btw? Ik heb m'n systemen nooit aan geaarde contacten hangen, maar ik heb nooit gemerkt dat er spanning op de kast komt te staan :?

🖥️ | 🚗

• Mr.CeeJay
Er zit een Tagan 480 watt in.
Aan die voeding twijfel ik niet, die zou beter moeten zijn dan een Antec.

[ Voor 58% gewijzigd door Mr.CeeJay op 18-04-2004 23:31 ]

@echo off

Verwijderd

Mr.CeeJay schreef op 18 april 2004 @ 23:15:
Ik ben gister met mijn PC bij iemand geweest om daar wat muziek te draaien tijdens zijn verjaardag. Ik heb aan het begin toen nog gevraagd of het stopcontact geaard was, wat vandaag dus niet blijkt.
Sommige mensen denken dat men een geaard stopcontact hebben omdat men wel die geel groene draad heeft maar die draad moet ook wel zijn aangesloten :D
Ik ben een beetje de weg kwijt in wat ik moet doen, kan ik mijn hardware nu geheel als 'kapot' beschouwen ???
Eerst even controleren op een geaard stopcontact, als hij dan normaal werkt is er niets aan de hand anders moet je beginnen het met uitsluiten van hardware.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 20:41

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Mr.CeeJay schreef op 18 april 2004 @ 23:15:

Hier thuis, op mijn slaapkamer, is mijn stopcontact ook niet geaard. Ik heb al tijden een stroomkabel van de verwarming naar een aardpin in mijn stekkerdoos lopen, met het resultaat dat mijn wang niet aan mijn kast blijft plakken wanneer ik achter de PC iets moet doen (hij staat onder een tafel).
Wanneer ik nu langs de PC ga voel ik gewoon dat er zowat stroom op staat, zelfs als de voedingknop op O (=uit) staat (ipv. 1) met alleen de 220v stekker erin.
Wanneer ik mijn TFT monitor aanzet en mijn vinger aan de D-sub kabel houd voel ik er ook spanning op staan, terwijl mijn voeding dan geheel van de stekkerdoos is ontkoppeld. Ik ben een beetje de weg kwijt in wat ik moet doen, kan ik mijn hardware nu geheel als 'kapot' beschouwen ???
Het is niet netjes om een verwarming als aarde te gebruiken. Dit is niet dezelfde aarde als de randaarde van een stopcontact.
Ik heb zelf gewoon een groen/gele draad van een ander, geaard, stopcontact getrokken naar het stopcontact waar de pc in zit.

Als je dit hebt gedaan, (dus als je een geaard stopcontact hebt in feite) kan er geen spanning op je behuizing meer staan, want deze is, als het goed is, via de voeding, direct op de aarde aangesloten. (er kan geen STROOM opstaan btw, wel spanning ;)) Voel je wel een stroom lopen (;)) als je de kast aanraakt, dan zul je die ook wel voelen als je je verwarming aanraakt, omdat je deze met je kast hebt verbonden.

Ook is dit geen statische elektriciteit, want dit is continue.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Mr.CeeJay
je hebt gelijk, het woord statisch is hier niet van toepassing, het is meer 'lekkende' electriciteit.
Ik heb hier op mijn slaapkamer totaal geen geaarde stopcontacten, heb dus weinig andere keus dan mijn verwarming te gebruiken. Wanneer ik de verwarming vast pak voel ik niks, wanneer ik casing vast pak voel ik toch wel degelijk iets, het komt zelfs in de buurt van schrikdraad :( Dit had ik voorheen toch echt niet.

Ik wil dit trouwens in de toekomst gaan voorkomen door een UPS of dergelijk apparaat te gebruiken (ook voor piekspanningen etc) of kan een UPS dit niet voorkomen ?

NB. nu ik mijn 2500+ weer op 2500+ heb lopen (ipv 3200+ met 1.7v) heb ik minder vaak problemen met uitvallen, maar het probleem is desondanks nog niet weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr.CeeJay op 19-04-2004 00:06 ]

@echo off

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Mr.CeeJay schreef op 19 april 2004 @ 00:05:
je hebt gelijk, het woord statisch is hier niet van toepassing, het is meer 'lekkende' electriciteit.
Ik heb hier op mijn slaapkamer totaal geen geaarde stopcontacten, heb dus weinig andere keus dan mijn verwarming te gebruiken. Wanneer ik de verwarming vast pak voel ik niks, wanneer ik casing vast pak voel ik toch wel degelijk iets, het komt zelfs in de buurt van schrikdraad :( Dit had ik voorheen toch echt niet.

Ik wil dit trouwens in de toekomst gaan voorkomen door een UPS of dergelijk apparaat te gebruiken (ook voor piekspanningen etc) of kan een UPS dit niet voorkomen ?

NB. nu ik mijn 2500+ weer op 2500+ heb lopen (ipv 3200+ met 1.7v) heb ik minder vaak problemen met uitvallen, maar het probleem is desondanks nog niet weg.
Het lijkt erop dat het toch een voedingsprobleem is, omdat hij het beter gaat doen als je je CPU niet OC'ed. Kan je de voeding echt niet eens testen met bijvoorbeeld een HDD minder? En als jij zegt dat je VOELT dat er stroom loopt dan is dat een aardige stroom, want de 5 volt of 12 volt van je molex voel je zelf niet. Mss dat met een adere voeding er geen lek-stroom meer is en je systeem weer stabiel is.

Verwijderd

Als je een ongeaarde PC met ATX voeding hebt klopt het inderdaad dat er een paar milliAmpere lekstroom is met een spanning van zo'n 110-115 Volt - ook al staat de PC 'uit' met de ATX frontschakelaar...

Aarden doe je nooit aan de verwarming -> Aarding van computers

Verwijderd

Ooit wel eens van een aardlekschakelaar gehoord?
Volgens mij zit zoiets nooit standaard op een centrale verwarming! 8)7 |:(

Zorg nou gewoon even dat ge een geaard stopcontact hebt. Veiliger voor jou en je pc!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44

Dido

heforshe

Mr.CeeJay schreef op 19 april 2004 @ 00:05:
Daar gebruik je een UPS niet voor, maar als je een UPS neer wilt zetten raad ik je toch echt aan die wel in een geaard stopcontact te stoppen.

Wat betekent mijn avatar?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even topictitelchange, want dit heeft niets met statische electriciteit te maken...

Verder zou ik het probleem wat je schetst niet tezeer bij die lekstroom zoeken (dat is vrij normaal bij ongeaard aangesloten PCs, waarom denk je dat altijd gezegd wordt dat PCs geaard moeten worden? :z ), maar eerder bij andere dingen die toen met PC gebeurd zijn (transport- loszittende onderdelen, licht gecrunchte core etc)

Oslik blyat! Oslik!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:28:

Zorg nou gewoon even dat ge een geaard stopcontact hebt. Veiliger voor jou en je pc!
Aardlekschakelaar is juist voor zonder aardeleidingen toch een veiligheid erin lassen dat als je em vast pakt dat de spanning eraf gaat.

En aarding is voor lekstromen die via metalen behuizingen weg kunnen en is ook voor radiografische afscherming en potentiaal 0 punt te creeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:28:
Bij een aardlekschakelaar monteer je de fase lijnen als de nul lijn.
Alle stroom welke naar het toestel gaat hoort ook terug te komen. Als dat niet is door bijvoorbeeld een lek dan is de stroom welke terugkeert lager (wet van kirchhoff?) waardoor er een magnetisch veld ontstaat en de aardlek afspringt.
Alleen springt de hoofdaardlekschakelaar pas bij 300mA lekstroom af en zoveel lekstroom heb je normaal niet. Dus een aardlekschakelaar werkt altijd sinds hij het verschil in stroom bepaalt.
een zwevend TN netwerk is leuker, kan je gewoon de fase draad vast nemen en geen oplawaai van je welste krijgen. Maar als je niet zomaar even je stopcontact kan aarden. Een pen in de grond steken en vandaar uit je aarding leggen werkt ook

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 12:03 ]

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 11:56:
[...]

Bij een aardlekschakelaar monteer je de fase lijnen als de nul lijn.
Alle stroom welke naar het toestel gaat hoort ook terug te komen. Als dat niet is door bijvoorbeeld een lek dan is de stroom welke terugkeert lager (wet van kirchhoff?) waardoor er een magnetisch veld ontstaat en de aardlek afspringt.
Alleen springt de hoofdaardlekschakelaar pas bij 300mA lekstroom af en zoveel lekstroom heb je normaal niet. Dus een aardlekschakelaar werkt altijd sinds hij het verschil in stroom bepaalt.

[...]

een zwevend TN netwerk is leuker, kan je gewoon de fase draad vast nemen en geen oplawaai van je welste krijgen. Maar als je niet zomaar even je stopcontact kan aarden. Een pen in de grond steken en vandaar uit je aarding leggen werkt ook
30 en 500 mA en niet 300 ;)

En die aardpen, wees er niet al te zeker van dat je een goede aarde hebt dan.
Als je het wilt weten moet je dat meten met een Megger.
Die dingen sturen een stroom steeds hoger ergens door tot de waarde gehald word of een fail geeft.
Duur spul.
Vertrouw liever op je lichtnet want dat hoort gewoon goed te zijn.
En die aardlekschakelaar kan je zelf testen of ie werkt ;)

Knoppie drukken als de voetbal op TV is >:)
Pagina: 1