Ik heb een versterker (Denon AVC A11SR) waarvan ik de volume indeling niet helemaal snap. De schaal loopt van -70 tot 18. Weet iemand wat dat inhoud?
Verwijderd
Ik heb onlangs een Pioneer versterker gekocht, waar de schaalverdeling van van -94 tot -3 gaat (-3 is dus keihard).
Ik neem aan dat dit de versterking (of juist verzwakking) in dB aangeeft. Alleen snap ik niet waarom die Denon van de TS maar tot -18 gaat. Natuurlijk is een Denon beter dan een standaard consument-Pioneer, dus misschien heeeft die Denon een controle-logica waardoor die de Power aan de speakers aanpast (tegen opblazen).
Zou dit allemaal te mooii zijn om waar te zijn? Of zit er in deze post een kleine kern van waarheid? Experts, help de TS uit de brand, wantr van de inhoud van deze post ben ik dus niet zeker!
edit: ik zie dat de Denon van -70 tot (+) 18 gaat, misschien gaat de dB vlieger dan niet op...
Ik neem aan dat dit de versterking (of juist verzwakking) in dB aangeeft. Alleen snap ik niet waarom die Denon van de TS maar tot -18 gaat. Natuurlijk is een Denon beter dan een standaard consument-Pioneer, dus misschien heeeft die Denon een controle-logica waardoor die de Power aan de speakers aanpast (tegen opblazen).
Zou dit allemaal te mooii zijn om waar te zijn? Of zit er in deze post een kleine kern van waarheid? Experts, help de TS uit de brand, wantr van de inhoud van deze post ben ik dus niet zeker!
edit: ik zie dat de Denon van -70 tot (+) 18 gaat, misschien gaat de dB vlieger dan niet op...
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 23:06 ]
Ah, die van jou heeft dus ook zo'n schaal. Ik dacht ook al aan dB maar waarom begint de schaal dan bij -70 of in jouw geval bij -94?Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 23:05:
Ik heb onlangs een Pioneer versterker gekocht, waar de schaalverdeling van van -94 tot -3 gaat (-3 is dus keihard).
Trouwens -15 is al vreselijk hard. Harder heb ik nog niet aangedurft. Niet dat de speakers het niet aankunnen maar de ramen trilden al mee.
Verwijderd
Mijn Kenwood gebruikt die telling ook. Blijkbaar wordt 1 niveau als de 'nul'-lijn gepakt, en vandaaruit gaan ze dB's aftrekken of optellen. Mijn Kenwood loopt van -∞ (min oneindig), -99, -98 tot -2, -1, 0. Als je oneindig veel geluid aftrekt van de nullijn, dan is dat dus volledige stilte. Ik heb er wel eens een decibelmeter bij gehouden, en de decibellen klopten precies.
Klopt, zijn decibellen. Doet die van mij ook (technics sc-ch650), alleen geeft ie er dan digitaal de aanduiding "dB" bij aan. En kon best wel eens aardig kloppen idd
[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 19-04-2004 13:10 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als de aangegeven dB's daadwerkelijk kloppen met de dB's die je hoort dan is dat puur toeval. Het ligt namelijk aan de gevoeligheid van de speakers hoe hard het geluid bij een bepaald wattage klinkt. Het is dus slechts een indicatie, neem het vooral niet te letterlijk.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Hahaha, zoals bij veel "patser" bakken alla Onkyo, NAD, enz...Als de aangegeven dB's daadwerkelijk kloppen met de dB's die je hoort dan is dat puur toeval. Het ligt namelijk aan de gevoeligheid van de speakers hoe hard het geluid bij een bepaald wattage klinkt. Het is dus slechts een indicatie, neem het vooral niet te letterlijk.
Sieht gut aus aber bringt nichts!!!
Als je soms folders van dergelijke merken doorleest.... sjonge jonge daar wordt toch met termen rondgesmeten waarvan "jan modaal" helemaal niet weet wat het betekend en waar het voor dient...
Niet dat ik dergelijke merken in de grond wil trappen hoor... maar ze kunnen soms walgelijk overdrijven...
I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!
NAD en Onkyo mag jij dan wel patser bakken vinden, maar ik vind ze niet slecht. Ze presteren echt best goedhaggard schreef op 19 april 2004 @ 13:41:
[...]
Hahaha, zoals bij veel "patser" bakken alla Onkyo, NAD, enz...
Sieht gut aus aber bringt nichts!!!
Als je soms folders van dergelijke merken doorleest.... sjonge jonge daar wordt toch met termen rondgesmeten waarvan "jan modaal" helemaal niet weet wat het betekend en waar het voor dient...
Niet dat ik dergelijke merken in de grond wil trappen hoor... maar ze kunnen soms walgelijk overdrijven...
|>
Verwijderd
Een versterker versterk eerst het signaal wat binnen komt met een aantal decibel. Daarna kun je dat dimmen met je volume knop.
Nu is het eigenlijk logischer om het in decibellen te dimmen omdat die logaritmisch zijn, net als je gehoor.
Nu is het eigenlijk logischer om het in decibellen te dimmen omdat die logaritmisch zijn, net als je gehoor.
Simon...NAD en Onkyo mag jij dan wel patser bakken vinden, maar ik vind ze niet slecht. Ze presteren echt best goed En het is reclame, dus je mag heus wel overdrijven, zo werkt 't nou eenmaal
Voor de prijzen die ze vragen mogen ze inderdaad ook best presteren lijkt me...
Ik zeg dus ook zeker niet dat het troep is, maar dat ze soms met de termen (die ze dus ook meestal met koeieletters op hun spullen zetten) flink overdrijven...
Wat boeit het überhaupt dat er bij een volumeknop nog getallen genoemd worden (het zei db's of alleen 1-10)... Iedereen weet dat een volumeknop helemaal naar links gedraait geen geluid en dat de volumeknop helemaal naar recht mot met de buren betekend....
Met andere woorden ik vind een sober design mooier dan al die toeters en bellen die er op zitten
I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!
mijn yamaha loopt ook van -80 tot 10 ofzo.
kan me er niet echt druk om maken, hoor wel hoe hard ie staat
kan me er niet echt druk om maken, hoor wel hoe hard ie staat
Verwijderd
De cijfertjes zijn handig als je niet weet hoe hard hij staat en je wilt hem aan gaan zetten zonder dat die mooie schoteltjes weer van de mantel vallen.
Ja die schaal van -∞ tot 0dB is logisch en imo ook de enige juiste, het geeft namelijk de verzwakking uit de voorversterker weer voordat hij de eindtrap ingaat.
Ik snap dan ook niet hoe een versterker +10 of +18dB extra kan versterken. Een eindtrap versterkt altijd gewoon maximaal en dat is dus 0dB verzwakt, dat verzwak je met de volumepotmeter, je kan echter een versterker ineens meer versterken dan hij zelf kan
Ik snap dan ook niet hoe een versterker +10 of +18dB extra kan versterken. Een eindtrap versterkt altijd gewoon maximaal en dat is dus 0dB verzwakt, dat verzwak je met de volumepotmeter, je kan echter een versterker ineens meer versterken dan hij zelf kan
Verwijderd
Ja dan heb je een goeie.TheLemon schreef op 19 april 2004 @ 16:29:
Ja die schaal van -∞ tot 0dB is logisch en imo ook de enige juiste, het geeft namelijk de verzwakking uit de voorversterker weer voordat hij de eindtrap ingaat.
Nog soberder dan NAD? Kan toch nietMet andere woorden ik vind een sober design mooier dan al die toeters en bellen die er op zitten
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Verwijderd
Er staat niet hoeveel dB's er weergegeven worden, er staat alleen een verhouding. Het hoogste is namelijk 0dBdeepspace schreef op 19 april 2004 @ 13:19:
Als de aangegeven dB's daadwerkelijk kloppen met de dB's die je hoort dan is dat puur toeval. Het ligt namelijk aan de gevoeligheid van de speakers hoe hard het geluid bij een bepaald wattage klinkt. Het is dus slechts een indicatie, neem het vooral niet te letterlijk.
De versterker versterkt niet meer dan hij zelf kan: wat namelijk als je bv. een heel zachte opname gebruikt? En die dan 18dB versterkt? Dat kan best, en je eindtrappen zullen het echt wel houdenTheLemon schreef op 19 april 2004 @ 16:29:
Verwijderd
Je begrijpt het niet,
versterker versterkt een vaste hoeveelheid, om het volume te regelen kun je het vervolgens weer dempen.
+18 dB dempen kan niet want dat is versterken.
versterker versterkt een vaste hoeveelheid, om het volume te regelen kun je het vervolgens weer dempen.
+18 dB dempen kan niet want dat is versterken.
Ik snap ook überhaupt niet waar Haggard het vandaan haalt dat NAD (en Onkyo ook trouwens) patst met termen of vermogens. NAD staat juist bekend om het feit dat ze altijd zeer ingetogen zijn met het vermelden van specificaties. Verder is NAD imho het grootste no-nonsense merk ever.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar op mijn NAD C370 staan géén cijfertjes bij het volume; het hele ding loopt niet over van toeters en bellen...haggard schreef op 19 april 2004 @ 14:41:
[...]
Simon...
Voor de prijzen die ze vragen mogen ze inderdaad ook best presteren lijkt me...
Ik zeg dus ook zeker niet dat het troep is, maar dat ze soms met de termen (die ze dus ook meestal met koeieletters op hun spullen zetten) flink overdrijven...
Wat boeit het überhaupt dat er bij een volumeknop nog getallen genoemd worden (het zei db's of alleen 1-10)... Iedereen weet dat een volumeknop helemaal naar links gedraait geen geluid en dat de volumeknop helemaal naar recht mot met de buren betekend....
Met andere woorden ik vind een sober design mooier dan al die toeters en bellen die er op zitten
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Je verliest één ding uit het oog: de aangegeven decibels op de volumeknop zijn relatieve decibels.deepspace schreef op 19 april 2004 @ 13:19:
Bijvoorbeeld: bij volumeknop op -40dB heb je 85dB SPL in je kamer. Als je het volume dan naar -30dB draait, heb je 95dB SPL.
Natuurlijk zal dit nooit 100% exact kloppen (toch niet bij analoge volumeregelaars, potmeter dus), maar tis wel een ruwe indicatie.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat nadat je je speakers ingesteld hebt, dat 0 db gelijk zou moeten zijn aan de THX referentie norm. Ofzoiets. :\
Mijn "simpele" Onkyo telt ook gewoon van 0 (
zacht) tot 78 (max).
zacht) tot 78 (max).
Carpe Diem
Verwijderd
Omdat HiFi mensen nou eenmaal kicken op cijfertjes 
Ff serieus: wat subsonik al uitlegde: als je nou weet dat bv -40dB gelijk staat aan 75dB in je kamer, dan weet je precies hoe ver je de knop open moet draaien om 115dB te halen

Echt nút heeft het niet, maar het zegt gewoon meer dan loze cijfertjes.
Overigens kun je bij Denon versterkers vaak kiezen tussen de dB telling of 'normale' cijfertjes.
Ff serieus: wat subsonik al uitlegde: als je nou weet dat bv -40dB gelijk staat aan 75dB in je kamer, dan weet je precies hoe ver je de knop open moet draaien om 115dB te halen
Echt nút heeft het niet, maar het zegt gewoon meer dan loze cijfertjes.
Overigens kun je bij Denon versterkers vaak kiezen tussen de dB telling of 'normale' cijfertjes.
Een eindversterker is een fixed gain versterker idd, maar daarvoor wordt het signaal verzwakt zoals je zelf al zegt. Alleen kan het ook versterkt worden door de voorversterker, dus die schaal van - oneindig tot +18 is perfect, geeft precies aan wat er gebeurt. Tot aan nul heb je verzwakking, en daarboven wordt het signaal versterkt voordat het de eindversterker ingaat.TheLemon schreef op 19 april 2004 @ 16:29:
Ok dat zal het zijn dan, ik heb inderdaad in mijn (nog te bouwen) preamp ook een paar dB gain, ik dacht 6dB.
Ik heb het draadje even doorgelezen, maar ik snap de indeling nog niet helemaal. Daarom heb ik de volgende vraag:
Ik heb hier een 'cheap-ass' mengpaneel staan met een (soort van) VU meter die met LED'jes werkt. De schaalverdeling loopt van -26dB tot +6dB.
Wat houd dit nu in? Want ik neem aan dat het mengpaneel geen versterkende functie heeft.
Ik heb hier een 'cheap-ass' mengpaneel staan met een (soort van) VU meter die met LED'jes werkt. De schaalverdeling loopt van -26dB tot +6dB.
Wat houd dit nu in? Want ik neem aan dat het mengpaneel geen versterkende functie heeft.
op de meeste mixers is het zo dat je vanvaf 0 begint te oversturen, dus teveel versterken, want een mixer heeft op elk chan weldegelijk voorversterkers zitten....
You don't need eyes to see, you need vision
Foute aanname 
Veel mengpanelen hebben op hun kanalen een extra versterking. (ik heb wel eens een cheap-ass stereo line-mixer gezien die dat ook had, dan is het mega-irritant, dan kun je die fader niet snel openzwaaien zonder meteen te gaan oversturen
)
Veel mengpanelen hebben op hun kanalen een extra versterking. (ik heb wel eens een cheap-ass stereo line-mixer gezien die dat ook had, dan is het mega-irritant, dan kun je die fader niet snel openzwaaien zonder meteen te gaan oversturen
Voor mixers wordt vaak het signaalniveau met dBu aangegeven (of 0 dB op de masters is +4dBu ofzo). 0dBu = 0.775Volt, +6dBu is dus twee keer zoveel = 1.550Volt.Acid-Rain schreef op 20 april 2004 @ 21:09:
Ik heb het draadje even doorgelezen, maar ik snap de indeling nog niet helemaal. Daarom heb ik de volgende vraag:
Het is het dus weer anders dan 0 dB op een pre amp, waarbij die 0 dB ofwel unity gain is (geen verzwakking, geen versterking) ofwel de max versterking.
Om het echt te begrijpen moet je wat meer van de dB eenheid weten.
Pagina: 1