Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude laptop (1985) gesloopt en werkend.

Pagina: 1
Acties:
  • 883 views sinds 30-01-2008

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
L.S.

Ik heb van een kennis een oude laptop gehad, maar dan ook echt oud.
Het was een laptop uit 1985 zonder harde schijf en hij beschikte alleen over 2 diskette-driver, waar 700 Kb diskettes in moesten.

Ik kan natuurlijk weinig met zo'n ding ,dus ik ging hem uit elkaar slopen.

Alle plaatjes zijn klikbaar

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/tn_DSCF0017.jpg
Hier zie je een over-view van de laptop in werkende staat op de vloer van mijn kamer.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/tn_DSCF0018.jpg
Het moederbord van de laptop, met de aansluitingen erop.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/tn_DSCF0005.jpg
Het LCD scherm met LCD controller erbij.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/tn_DSCF0025.jpg
Close-up van de controller, die ik perongeluk had gesloopt ,maar weer kon repareren met een potmeter.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/tn_DSCF0020.jpg
De diskette-drive...

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/tn_DSCF0021.jpg
Voeding...

Voor meer plaatjes kijk op http://home.hccnet.nl/kabbedijk

Ik weet nog niet wat ik er mee wil doen...hij kan bijna niks anders dan tekst weer geven en is ook niet uit te breiden, maar ik vond hem er zo leuk uitzien zo uitgekleed dat ik hem hier toch even wilde posten.

Dit is GEEN CiP, omdat ik helemaal niet weet wat ik er mee wil doen er of ik er wat mee wil doen, maar zo'n laptop zie je niet iedere dag dus is het zeker leuk een keer van zulke foto's te zien.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
best cool ding.. Wat voor specs heeftie ?

Ik denk btw dat je er niet veel meer mee kan dan 3.11 of linux draaien :P Maar om het gaat om het idee :)

• RonaldMade
  • Laatst online: 08-11 20:02
Mooi schermpje, ik zou de spullen zeker bewaren voor een toekomstige CM oid. Foto's zijn ook mooi om te zien verder :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Op het tweede plaatje probeer je volgens mij directory's te starten, dat gaat niet echt lukken. Startbare bestanden onder DOS zijn EXE en COM bestanden :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
418O2 schreef op 18 april 2004 @ 20:17:
best cool ding.. Wat voor specs heeftie ?

Ik denk btw dat je er niet veel meer mee kan dan 3.11 of linux draaien :P Maar om het gaat om het idee :)
Er zit geen HDD aan en ik denk ook niet dat het mogelik is er 2 aan te doen. Dat betekend dat ik linux van floppy af zou moeten draaien en er mag ook niks grafisch inzitten want dan werkt ie ook niet meer.

Ik had geprobeerd een jpg te openen via een jpg-dos programma, maar die mislukte ook, wat ik ten zeerste betreurde...

Het enige besturingssysteem wat ik kan bedenken wat ie aankan is Dos...maar wat kan ik daar nou mee?....suggesties?

Verwijderd

Gezien het moederbord en het feit dat er niet eens een hdd in zit, vrees ik dat dit een XT of hooguit een AT systeem is. Linux draaien zou wel eens onmogelijk kunnen zijn (i386....) en W3.11 wordt ook beroerd kijken in monochrome mode.

Ik heb ook nog zoiets liggen, maar kan niet meer bedenken wat ik er nou mee kan. Eigenlijk niet meer dan dat je nu gedaan hebt en dat vind ik wel een leuke aktie!

• 418O2
  • Laatst online: 22-11 12:05
mp3 speler.. maarja daar issie te oud voor denk ik..

wat wel ultramasterlijk is, is oude dosgames er op zetten

oldschool r0x0rz games, dat is denk ik ook het enige wat je er mee zou kunnen doen

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
418O2 schreef op 18 april 2004 @ 20:23:
mp3 speler.. maarja daar issie te oud voor denk ik..

wat wel ultramasterlijk is, is oude dosgames er op zetten

oldschool r0x0rz games, dat is denk ik ook het enige wat je er mee zou kunnen doen
Ik heb al een Textbased RPG erop gespeeld (is ook het enige nuttige wat ik erop heb gedaan...), maar daarbij liep ik ook steeds vast omdat ik door een draak werd opgegeten :Y)

Kan ik op die IDE aansluiting (dit is toch gewoon IDE waar de FDD op zit) niet op de een of andere manier een HDD aan de gang krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door Jk_W op 18-04-2004 20:26 ]

Verwijderd

Wrom gebruik je scherm niet gewoon als lcd schermpje ? :)

Verwijderd

ja als casebadge :+
wel lachuh, daar kan je pas echt veel op laten zien, ik bedoel wat moet je nou met zo'n 16 tekens schermpje als je dit scherm heb >:)

Verwijderd

Cool om te zien. Benieuwd wat je ermee gaat doen

TIP: Probeer eens cd poker, vervolgens dir.exe kijken wat er dan opstartbaar is. (DOS niet meegemaakt? NOFI)

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 21:06:
Cool om te zien. Benieuwd wat je ermee gaat doen

TIP: Probeer eens cd poker, vervolgens dir.exe kijken wat er dan opstartbaar is. (DOS niet meegemaakt? NOFI)
Ik heb dos wel degelijk meegemaakt, maar poker is hier geen map (met CD ga je in een map) maar een ega bestand...en volgens mij heeft dat van alles te maken met VGA maar dat weet ik niet zeker.

Als ik btw het scherm wil gebruiken moet ik dat dan doen via de How-To die hier ook ergens op dit forum staat?

edit: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/799377

[ Voor 7% gewijzigd door Jk_W op 18-04-2004 21:17 . Reden: link gevonden ]

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

KnOeFz

no comment...

Ik vind dat toetsenbord wel leuk. Zit er nu een utp stekker aan? Misschien dat je kunt uitvogelen hoe er een ps2 stekker aan te maken, kun je een superklein toetsenbord bij je normale pc leggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 18-04-2004 21:30 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
KnOeFz schreef op 18 april 2004 @ 21:29:
Ik vind dat toetsenbord wel leuk. Zit er nu een utp stekker aan? Misschien dat je kunt uitvogelen hoe er een ps2 stekker aan te maken, kun je een superklein toetsenbord bij je normale pc leggen :)
Ik vind het zelf eigenlijk een mega-iritant toetsenbord, want het is zo'n duits ding en alle leestekens zitten anders...ik zocht vanmiddag een "-" en heb er vreselijk lang op moeten zoeken...

Maar weet iemand mss een antwoord op mijn eerder gestelde IDE vraag?

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

AFAIK is IDE geen FDD, dus een HDD aansluiten kun je vergeten als er geen IDE aansluiting op zit.. Misschien dat er zo'n connector op zit die ook aan de laptop-hdd's van tegenwoordig zit, dan kun je er een hdd op aansluiten... Ook is er dan wel een optie voor in het bios, is die aanwezig?

en zo is het voorspeld!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Dat ga ik morgen kijken, ik heb het nu nl. weer opgeruimd en ben aan een project bezig waar ik een HTPC in een kartonnen doos bouw. :+ (klinkt lomp maar is echt heel gaaf.)

Ik zal morgen eens kijken of ik in de bios kan komen en dan zal ik er wel foto's van posten.

Verwijderd

Maak er een Status LCD Scherm van :)

1) Aansluiten met nulmodem kabel
2) Op laptop progje maken dat info weergeeft
3) Op pc waar de laptop is aangeloten een progje met VB / C++ / C# / etc schrijven en dan data versturen naar de laptop. Hierdoor kan je text op de laptop laten zien.

Ik heb zelf ergens een project dat dit doet via een netwerkkaart . Maar dat werkt niet omdat je denk ik via nullmodem niet een virtuele/netwerkschijf kan aanmaken. Mijn project werkt met BMP files en textfiles. Ik ben echter de source verloren (heb compiled versie nog wel).
Ik ga echter binnekort beginnen aan een nieuw systeem, wat nog beter werkt (Dat ICM PHPMyStats ).

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 22:37:
Maak er een Status LCD Scherm van :)

1) Aansluiten met nulmodem kabel
2) Op laptop progje maken dat info weergeeft
3) Op pc waar de laptop is aangeloten een progje met VB / C++ / C# / etc schrijven en dan data versturen naar de laptop. Hierdoor kan je text op de laptop laten zien.

Ik heb zelf ergens een project dat dit doet via een netwerkkaart . Maar dat werkt niet omdat je denk ik via nullmodem niet een virtuele/netwerkschijf kan aanmaken. Mijn project werkt met BMP files en textfiles. Ik ben echter de source verloren (heb compiled versie nog wel).
Ik ga echter binnekort beginnen aan een nieuw systeem, wat nog beter werkt (Dat ICM PHPMyStats ).
Ik heb op zo'n manier eens met een oude XT op irc gezeten, het was best grappig om te maken, ik had een programma geschreven in visual basic, op de XT draaide een terminal emulation programma.
De source heb ik allang niet meer, maar het is niet moeilijk te programmeren zoiets

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 18 april 2004 @ 23:33:
[...]

Ik heb op zo'n manier eens met een oude XT op irc gezeten, het was best grappig om te maken, ik had een programma geschreven in visual basic, op de XT draaide een terminal emulation programma.
De source heb ik allang niet meer, maar het is niet moeilijk te programmeren zoiets
Moet ik dat dan doen via de ToBo aansluiting?...en zijn daar ook manieren voor als je niet zo heel handig bent met VB O-) ?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Laat me raden, dat was een olivetti laptop?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jk_warrior schreef op 18 april 2004 @ 21:36:
Ik vind het zelf eigenlijk een mega-iritant toetsenbord, want het is zo'n duits ding en alle leestekens zitten anders...ik zocht vanmiddag een "-" en heb er vreselijk lang op moeten zoeken...
code:
1
keyb.com de
Maar weet iemand mss een antwoord op mijn eerder gestelde IDE vraag?
IDE != FDD :)
Daarnaast heb je voor een laptop <--> "desktop"-harddisk een convertor nodig.

pricewatch: Verloopsetje voor inbouw laptopharddisk in PC (IDE-verloopkabel en bracket) Perhaps ?

[ Voor 34% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 19-04-2004 00:52 . Reden: fautje ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

0xDEADBEEF schreef op 19 april 2004 @ 00:50:
[...]

code:
1
keyb.com de

[...]

IDE != FDD :)
Daarnaast heb je voor een laptop <--> "desktop"-harddisk een convertor nodig.

pricewatch: Verloopsetje voor inbouw laptopharddisk in PC (IDE-verloopkabel en bracket) Perhaps ?
Zonder IDE heb je weinig aan een converter he?

Dit ding kan de prullenmand of het museum in, je hebt er echt niets aan. Het nuttigste zou zijn om de LCD te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 01:13 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:59

Mentalist

[avdD]

Leuke foto's :)

Heb zelf hier nog een Amstrad PPC512 liggen, zo'n beetje uit dezelfde catagorie. Draait ook alleen maar DOS 3.3 op :X. Machine is alas stuk denk ik ;(

Op de vraag wat je ermee kan : Qbasic draait erop (gorillas!). Een oude wordperfect versie vast ook nog, en dat is 't dan ook wel zo'n beetje :X.

En dat met een HD aansluiten en IDE moet je maar vergeten. In die tijd zat IDE niet onboard, maar had je een ISA kaart (daar gaat je idee al) met een aparte aansluiting (er staat me iets van "MFM" bij) waar je zo ongeveer een HD van 20MB op kan aansluiten. Zo'n HD heb ik nog hier ergens liggen, 5,25" natuurlijk (zeer mobiel). Bij gebrek aan een ISA slot kan je die HD dus beter vergeten :z

[ Voor 40% gewijzigd door Mentalist op 19-04-2004 01:31 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Misschien op de een of andere manier aan je pc koppelen dat lijkt me namelijk wel heel erg strak... Kan die wel geluidjes maken ?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 01:35:
Misschien op de een of andere manier aan je pc koppelen dat lijkt me namelijk wel heel erg strak... Kan die wel geluidjes maken ?
Wat ik iig op mijn PPC512 heb teruggevonden (de machine van de TS heeft dit waarschijnlijk ook wel) : een heuse PC-speaker :P. Niet echt HiFi, maar tis geluid ;)

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Er zit idd een speakertje op, maar ik heb dit ding nog nooit geluid horen maken.

De HDD kan ik dus vergeten...om hem nou leuk tussen 2 plexi-platen te zetten en er dan de hele dag op te Qbasic'en is ook weer zoiets...

Ik denk dat ik maar eens het topic over LCD's aansturen ga lezen om te kijken of er nog iets met de LCD te doen is en dan de rest weggooien.

Het was wel even grappig, maar ik kan er dus duidelijk helemaal niks meer mee, Jammer...ik was er zo aan gehecht... ;)

Verwijderd

Zonder hem uit elkaar te slopen kan je dit:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.kingofdos.com/got/qbasic-lapmod01_thumb.jpg

Met het uit elkaar slopen kan je denk ik meer (zo snel geen links bij de hand).

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 08:40:
[afbeelding]

En heb je daar ook een kleine uitleg bij?...ik zie op het plaatje de GOT-newstracker etc, maar hoe krijg ik dat dan op het beeldscherm van de lap?

Verwijderd

Dat soort ouwe dingen zijn altijd luek om open te slopen.

Als je er geen jpeg schilderij van kan maken, waarom maak je er dan geen ASCI schilderij van. :7

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Een ASCI schilderij was wel gaaf...

Echt enorm tweakerig, ik kan wel een programmatje schrijven in Basic wat steeds een ander ASCI art ding opent.

Ik denk dat ik dit er idd mee ga doen.

2 stukken plexiglas, mobo, lcd etc ertussen en dan op een voetje.

Bedankt voor dit idee _/-\o_

Edit: beetje dit idee : http://users.pandora.be/kenvh/lapmod/

[ Voor 12% gewijzigd door Jk_W op 19-04-2004 14:21 . Reden: linkje toegevoegd ]

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

die laatste foto is lachen :P voeding met brandblusser erachter :P
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 08:40:
[afbeelding]

welk lcd-progje is dit?

[ Voor 73% gewijzigd door lex op 19-04-2004 14:32 ]

• Benadski
  • Laatst online: 11-11 13:59
Hehe, ik heb ook een amstrad PC-512 gehad, geen PPC dus (staat die eerste P voor portable?). Het ding kon CGA, en nog iets. 16 kleuren tegelijk is de max (in GEM desktop, soort Windows voorloper). DOS 6.22 draait er wel op d8 ik.

De HDD's die via ISA erin kunnen hebben geen IDE aansluiting, maar er lopen twee flatcables naartoe.

In mijn Amstrad zaten eerst twee 5 1/4 inch floppy drives en 512kB RAM. Dit heb ik destijds zelf geupgrade naar 10MB harddisk en 640kB RAM. Toen was upgraden nog lastig, je moest de goede RAM chips hebben en een HDD installeren was ook niet 123 gebeurd. BIOS bestond geloof ik niet eens... :D

Maargoed, een ASCII schilderij is denk ik wel een leuk idee voor de laptop. :)

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Benadski schreef op 19 april 2004 @ 14:45:
Hehe, ik heb ook een amstrad PC-512 gehad, geen PPC dus (staat die eerste P voor portable?). Het ding kon CGA, en nog iets. 16 kleuren tegelijk is de max (in GEM desktop, soort Windows voorloper). DOS 6.22 draait er wel op d8 ik.

De HDD's die via ISA erin kunnen hebben geen IDE aansluiting, maar er lopen twee flatcables naartoe.

In mijn Amstrad zaten eerst twee 5 1/4 inch floppy drives en 512kB RAM. Dit heb ik destijds zelf geupgrade naar 10MB harddisk en 640kB RAM. Toen was upgraden nog lastig, je moest de goede RAM chips hebben en een HDD installeren was ook niet 123 gebeurd. BIOS bestond geloof ik niet eens... :D

Maargoed, een ASCII schilderij is denk ik wel een leuk idee voor de laptop. :)
Maar dat neemt toch niet weg dat ik er bij mij geen HDD in kan doen?...of vergis ik me, ik kan natuurlijk geen kaarten erin prikken, maar kan ik iets op die FDD aansluiting aansluiten dan?

(mocht ik aan een HDD kunnen komen die aan de juste eisen voldoet.)

• Benadski
Nope, not a chance! Geen ISA, geen HDD helaas!

EDIT: Maar ASCII tekeningen zijn gelukkig weer klein. Je kunt er waarschijnlijk meer dan 100 op 1 floppy zetten! :)

[ Voor 57% gewijzigd door Benadski op 19-04-2004 15:26 ]

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ok...ik weet weer wat ik ga doen dit weekend. Ik beloof nog niks, maar als ik dit weekend er echt tijd voor zie, dan volgen er natuurlijk ook foto's.

Eerst maar eens aan plexiglas zien te komen.

Ik bedenk me trouwens opeens...ik heb al wel eens ASCI-art willen openen op dit ding, maar hij gaf vaak een foutmelding als ze te groot waren...dan paste het niet in z'n buffer denk ik :X

Ik ga het vandaag of morgen nog even proberen en als hij de meeste ASCI-art afbeeldingen opent dan heb ik een leuke bestemming voor 'm gevonden :)

• Benadski
Hoe open je ze? Met een speciaal programma of gewoon met behulp van de DOS prompt (mbv. van batch commando's)? Dat laatste moet in ieder geval zonder problemen kunnen, het eerste is dan gewoon geheugengebrek omdat het programma niet goed is geschreven...

Verwijderd

Een home-made project. Ben de source verloren maar heb de compiled versie op mn laptop staan.
Ik ga over een paar weken weer beginnen aan een nieuwe versie. Die zal beter werken dan de huidige.

Hij haalt zn data op via netwerk (coax :P ), dan met een "net use x: \\dataserver\sharenaam" het netwerk gebruiken. Hij kan dan zn datafile's van x: af halen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:23:
Gezien het moederbord en het feit dat er niet eens een hdd in zit, vrees ik dat dit een XT of hooguit een AT systeem is. Linux draaien zou wel eens onmogelijk kunnen zijn (i386....) en W3.11 wordt ook beroerd kijken in monochrome mode.

Ik heb ook nog zoiets liggen, maar kan niet meer bedenken wat ik er nou mee kan. Eigenlijk niet meer dan dat je nu gedaan hebt en dat vind ik wel een leuke aktie!
Tsja, deze foto laat het zien: 80C88 CPU, dus een XT. Verder 512 KB RAM. Dus géén Win 3.1x, Lunix etc. Heel misschien Win 3.0 (real mode!), of Minix. :+

Plain old DOS (MSDOS/PCDOS/DRDOS/FreeDOS) of Concurrend DOS XM zal zeker werken. Voor proggen kun je aan de gang met Turbo Pascal 3.0 :)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
EXX schreef op 19 april 2004 @ 15:58:
[...]
...

Plain old DOS (MSDOS/PCDOS/DRDOS/FreeDOS) of Concurrend DOS XM zal zeker werken. Voor proggen kun je aan de gang met Turbo Pascal 3.0 :)
Waarom kan plain old Basic niet dan??...ik kan wel Pascal proggen, maar ben eigenlijk meer een basic fan.

Ik was er zelfs ook al uit dat ik DOS moest gaan gebruiken, en dan een batch bestandje die na elkaar steeds andere ASCI-arts opent en dan met CLS het scherm weer leegt, of maak ik nu een denk-fout? (Ben nl. niet helemaal een prog/dos wonder :) )

• Benadski
Qbasic, gwbasic of basica gaat zeker wel lukken hoor! :)

Verwijderd

Ik heb hier ook nog een oude sjouwable 386 laptop liggen uit '87. In welke taal moet ik die programmeren om bv data van z'n seriele poort af te kunnen lezen, en dan op scherm te kunnen zetten?

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Toch gewoon in VB?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Met QBASIC (of het nog meer old-skool GW-BASIC) kan het zeker ook. Met Turbo Pascal 3.0 is het alleen een tikje rapper ;) . Maar voor een toepassing als ASCII art display kun je idd net zo goed BASIC gebruiken. Een batch zou eigenlijk ook moeten gaan, maar daar ben ik niet zo een expert in.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

VB voor DOS :? Hehe, dat bestaat ook nog :)

Je zou gewoon BASIC kunnen gebruiken om de COM poort te pollen en uit te lezen.

Beter is om het interrupt gestuurd te maken en er een TSR van te bakken. Dat gaat alleen niet in interpreter BASIC, daar zul je toch C , Pascal of natuurlijk Assembly voor moeten nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 19-04-2004 16:47 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik neem aan dat er een seriele poort op zit. Kun je met basic/Pascal een progje schrijven dat je hem als lcd aan je pc kunt gebruiken (wel grappig zo'n kingsize lcd)

Verwijderd

Cassettebandje schreef op 19 april 2004 @ 17:10:
Ik neem aan dat er een seriele poort op zit. Kun je met basic/Pascal een progje schrijven dat je hem als lcd aan je pc kunt gebruiken (wel grappig zo'n kingsize lcd)
Je zou zelfs zo ver kunnen gaan dat je hem icm een plugin voor een LCD progje en een programma in QBasic / Pascal

Programma: http://www.lcdstudio.com
Eigen Plugins te maken (schermaansturing bv).
All Text Serial displays of matrix orbital
Emuleer de Matrix Orbital chip, dan kan je het mischien gebruiken.

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik ga nu werken, maar zal morgen plexiglas gaan halen. Waar kan ik dat kopen behalve op internet bij die ene zaak, uh...ru47 of zoiets..

Hebben ze dat gewoon ook bij de doe-het-zelf-zaak?

*off-topic* ik heb al hele gave ASCI-arts op internet gevonden. :*)

*edit* Ik kan woensdag bij iemand gratis een hele hoop vierkante meter plexiglas op komen halen. Nu maar hopen dat het een beetje in goede staat is.

Woensdag kan ik dus gaan knutselen! :P

[ Voor 28% gewijzigd door Jk_W op 19-04-2004 17:40 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

voor de vorige open dag bij mij op school had ik een progje in qbasic geschreven dat een robotarmpje bestuurde, via de compoort. heb toen ook geexperimenteerd met een joystick uitlezen, maar dat is wat lastig maar te doen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Ik heb nog een hoop oud materiaal - mss ook leuk om de laptop uit te breiden
zoals 4164 geheugens en 30pins geheugen. 8)

Verder hoop ik binnenkort een Linux FTP online te krijgen met een hoop Legacy spull - ook leuk om een laptop op internet te krijgen, want dat kan. 8)7

Als je een LPT poort hebt is het ook mogelijk een HD aan te sluiten of de laptop te verbinden aan een andere PC (interlink, FX2) - er zijn nog veel meer mogelijkheden voor deze machine. Voor je 5.25" schijven heb ik nog een ongeopend doosje van 10 liggen (DDS/360KB) - dus, zeg ut mar.. :O

Gut die emoticolder is best geinig..: _/-\o_

by Legacy survival KID

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 18:36 ]

Verwijderd

Ik ben ooit wel eens een hd tegengekomen met parallele interface. Moest je onder dos een driver laden. Op die manier zou je van flop kunnen booten en dan alles starten van zo'n hd (als je er 1 kan vinden natuurlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 21:04 ]

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
maja...vind maar eens zo'n HDD, die zijn niet meer te koop op internet.

Als ik er 1 zou kunnen bemachtigen zou dat ECHT gaaf zijn (al was het maar 10 MB).
Anders kan ik nog altijd woensdag mijn originele plan uitvoeren met de 5.25" drive.

De diskettes heb ik thuis ook liggen, maar toch nu al iedereen bedankt die mij helpt met dit (naar ik eerst d8) waardeloos apparaat.

En verbinden met een andere PC zou helemaal leuk zijn, maar daar zijn mijn Prog-skils denk ik te slecht voor...maar wie niet waagt...

Verwijderd

Maak er anders iets van als die Matrix screensavers, Random tekens die in reeksen naar beneden vallen.

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Das idd ook leuk en helemaal niet moeilijk te maken met basic, gewoon een zich steeds herhalende loop.

Maar loopt daar het geheugen niet binnen de kortste keren van vol?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 23:04:
Maak er anders iets van als die Matrix screensavers, Random tekens die in reeksen naar beneden vallen.
Dat gaat idd goed op zo'n machine. Dankzij het übertrage scherm krijg je de fades er gratis bij :X

Verwijderd

W3ird_N3rd: :Y)
jk_warrior schreef op 19 april 2004 @ 22:53:
maja...vind maar eens zo'n HDD, die zijn niet meer te koop op internet.
Ik meen dat hier ergens een printje ligt dat van par -> ide gaat (voor cdrom drives). Mischien werkt er een hdd op, hij is iig van FREECOM.

Ik zal morgen eens een beginsel maken van mijn qbasic project, kijken hoever ik kom.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 00:44 ]

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 22:26
hoi jaap, heb je leuk gedaan hoor, ik kom wel een keertje met bart mee kijken

Thomas

Verwijderd

Ik weet niet of er iets van netwerk op zit. Anders is er mischien nog iemand die het goede oude JNOS heeft. Dan zou je er een behoorlijk aantal services op kunnen draaien onder dos. services als: HTTP server, FTP, Telnet server en client enz.
draai je dan op een van je andere machine's linux of iets dergelijks zou je dus remote (telnet) een scriptje kunnen draaien die status info weergeeft op je laptop scherm.

Ik weet zo 1,2,3 niet of jnos ook over serieel wil communiceren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 15:12:
Ik weet niet of er iets van netwerk op zit. Anders is er mischien nog iemand die het goede oude JNOS heeft. Dan zou je er een behoorlijk aantal services op kunnen draaien onder dos. services als: HTTP server, FTP, Telnet server en client enz.
draai je dan op een van je andere machine's linux of iets dergelijks zou je dus remote (telnet) een scriptje kunnen draaien die status info weergeeft op je laptop scherm.

Ik weet zo 1,2,3 niet of jnos ook over serieel wil communiceren.
En het nut daarvan.... ?

Je kan trouwens ook gemakkelijk zat via DOS en Windows wat status spul op het scherm krijgen, waarom zou je daar speciaal Linux voor nodig hebben?

Tenzij je een of andere gestripte gehackte kernel pakt gaat Linux hier niet op draaien, Linux werkt vanaf 386 en hoger.

Zonder hdd heb je ook lekker veel aan een (ubertrage) ftp/http server oid.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 16:03 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Deze laptop doet me echt denken aan de Tulip LT 286 :+

Afbeeldingslocatie: http://www.digidome.nl/images/TulipLt286_2.jpg

Maar jah, die had al een HDD ;)

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik heb het netwerk ID al aan de kant gezet. Ik dankt dat dit net iets TE hoog gegrepen is voor mij, maar ik daag iedereen uit het zelf thuis te proberen. :+

Morgen krijg ik plexiglas... :*) Ik ga er geen andere dingen bij doen zoals ledjes ofzo, want dat past niet bij het antieke karakter vind ik...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nokko schreef op 20 april 2004 @ 17:39:

[afbeelding]

LOL, die heb ik op me stage nog werkend gezien :D
Die dingen gringen vroeger mee als een monteur ter plekke iets moest repareren (tuinbouwcomputers)

• Frietsaus
  • Niet online
_ferry_ schreef op 20 april 2004 @ 18:37:
[...]

LOL, die heb ik op me stage nog werkend gezien :D
Die dingen gringen vroeger mee als een monteur ter plekke iets moest repareren (tuinbouwcomputers)
Hahah cool, een kennis van me heeft er nog een werkend, pff... wat zijn die dingen zwaar :D , er zit een enorm handvat aan, en hij heeft zefs het tas(je) ;) er nog bij zitten :)

En die dingen worden enorm heet, laat hem eventjes op de vloerbedekking staan en het ruikt naar brand >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Frietsaus op 20-04-2004 19:06 ]

Verwijderd

zie de overeenkomsten:

Afbeeldingslocatie: http://www.digidome.nl/images/TulipLt286_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.asdffdsa.net/thehawk/shan/update8/u/uDSCF0082.JPG

die laatste kun je de hele project log van volgen: http://forums.bit-tech.ne....php?t=44237&page=1&pp=20

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Nokko schreef op 20 april 2004 @ 17:39:

[afbeelding]

Ik heb ook zo'n ding :Y)
Afbeeldingslocatie: http://images.sa007.nl/GOT-Tulip_LT286.jpg

offtopic:
Alvast excuses voor het TERING traag zijn van de pic, maar hij staat op mijn server (8k/s up :( )
En theforumisdonw = down :P en picserver wil niet werken en de webspace van me provider (@home) ligt er ook al uit...

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Vandaag heb ik het plexi-glas opgehaald, bleek het acrylaat te zijn :(

Maar ik was zeer eigenwijs en ben toch begonnen met knutselen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Begin%20(4).JPG

Hier heb ik de floppy-drive en een houten plankje op het moederbord geschroeft.
Het houten plankje komt straks de voeding op.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Begin%20(5).JPG
Hier is het plankje zilver gespoten en zit de voeding erop.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Begin%20(8).JPG
Nog zo een...

Daarna had ik de preciese afmetingen van het acrylaat bepaald en ben ik begonnen met het zagen van de lexaan.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Begin(1).JPG
Daar ging dus even iets mee mis...
(Door de foto lijkt het niet helder, maar dat was het wel.)

Morgen ga ik bij de Hornbach echte plexiglas halen en dan hoop ik wel redelijk resultaat af te kunnen leveren.

[ Voor 1% gewijzigd door Jk_W op 22-04-2004 19:53 . Reden: lexaan was acrylaat ]

• Frietsaus
  • Niet online
SA007 schreef op 21 april 2004 @ 21:14:
[...]

Ik heb ook zo'n ding :Y)
[afbeelding]

offtopic:
Alvast excuses voor het TERING traag zijn van de pic, maar hij staat op mijn server (8k/s up :( )
En theforumisdonw = down :P en picserver wil niet werken en de webspace van me provider (@home) ligt er ook al uit...
offtopic:
Hoort dat stickertje er wel op te zitten? ;)

Cool dat hij het nog doet btw! :Y)

Lijkt me btw. wel cool om een topic te starten voor oude laptops etc :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Frietsaus op 22-04-2004 14:38 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nokko schreef op 22 april 2004 @ 14:31:
[...]

offtopic:
Hoort dat stickertje er wel op te zitten? ;)

Cool dat hij het nog doet btw! :Y)

Lijkt me btw. wel cool om een topic te starten voor oude laptops etc :Y)
Aan zo'n ding heb je geen ruk...

Je kan er nieteens op ssh'en...

Wil eigelijk het scherm gebruiken in een mod maar kan geen pinout vinden :(

Verwijderd

SA007 schreef op 22 april 2004 @ 14:39:
[...]

Aan zo'n ding heb je geen ruk...

Je kan er nieteens op ssh'en...

Wil eigelijk het scherm gebruiken in een mod maar kan geen pinout vinden :(
Tuurlijk wel is dat ding nog bruikbaar.

Lekker groot display met seriele aansluiting, je moet niet proberen om het display los aan te sturen, je moet gewoon de oude comp eronder het scherm laten aansturen en die comp serieel z'n data doorgeven.

(ascii heeft ook nog een oude xt laptop liggen met twee floppy drives. Eens kijken of er ergens nog een oude dos versie te krijgen is (of freedos oid) en dan nog het scherm aan kunnen sturen (rechtstreeks de invoer van de seriele poort laten komen, zou een cls ook werken dan, en misschien wel alle ascii tekens, jottum, ascii art!)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
(of freedos oid)
Caldera heet dat geloof ik...

• World Citizen
  • Laatst online: 22-11 17:42

World Citizen

FreeReef.nl

Google -----> linuxrouter
Google -----> minilinux
das een heeeeel klein linux operating systeempje waarmee je je oude laptop's enz als router kunt laten draaien. vaak ook van een medium af

ik heb zelf zo'n oude Combaq armada en die wil ik ook og een keer als firewall instaleren met zo'n linux ding ( :) )

zet lekker makelijk weg zo'n laptop ---> kruipruimte ?!?!?!

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 22-04-2004 17:42 ]

FreeReef.nl

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 15:46:
[...]

Tuurlijk wel is dat ding nog bruikbaar.

Lekker groot display met seriele aansluiting, je moet niet proberen om het display los aan te sturen, je moet gewoon de oude comp eronder het scherm laten aansturen en die comp serieel z'n data doorgeven.

(ascii heeft ook nog een oude xt laptop liggen met twee floppy drives. Eens kijken of er ergens nog een oude dos versie te krijgen is (of freedos oid) en dan nog het scherm aan kunnen sturen (rechtstreeks de invoer van de seriele poort laten komen, zou een cls ook werken dan, en misschien wel alle ascii tekens, jottum, ascii art!)
Eeh, da ding kan nieteens het hele scherm tegelijk refreshen, daar is ie zelfs te traaaag voor... :(
En hijs veel te lomp in in me pc bij te bouwen...
nketelaar schreef op 22 april 2004 @ 17:42:
Google -----> linuxrouter
Google -----> minilinux
das een heeeeel klein linux operating systeempje waarmee je je oude laptop's enz als router kunt laten draaien. vaak ook van een medium af

ik heb zelf zo'n oude Combaq armada en die wil ik ook og een keer als firewall instaleren met zo'n linux ding ( :) )

zet lekker makelijk weg zo'n laptop ---> kruipruimte ?!?!?!
Linux kan niet op een 286 heb je 386 of hoger voor nodig....

Dus dat kan ook al niet :(

edit:
ik weet 100% zeker dat het niet werkt, heb al freesco proberen te draaien en die zat te zeiekn dat je ene 386 of hoger nodig heb...

[ Voor 7% gewijzigd door SA007 op 22-04-2004 19:35 ]

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik heb net 5 MM plexiglas gekocht. Da spul is nog best duur. Meteen paar mooie schroefjes en boutjes erbij gedaan.

Ik vind het wel een goed plan om een topic te maken over oude laptops / Pc's en wat je er mee doet of hebt gedaan.

Als niemand anders zich opoffert ben ik best bereid vanacht een mooie topicstart te maken....goed plan?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Kan, maar zo oud als ik 'm heb kan je echt helemaal niets mee, begin bij 386 ofzo :P

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik heb vanavond geen tijd meer gezien voor een mooie Topic-start voor oude Lap's en PC's, maar wat ik wel heb gedaan is mijn lap wat mooier gemaakt.

(Foto's volgen zo...even uploaden)

Ze zijn er!

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(3).JPG
Het plexi was er en na wat gemeet en gedoe kon ik gaan zagen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(7).JPG
Na het zagen en toen het moederbord eraan hing zag de achterkant er niet verkeerd uit.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(10).JPG
Ook het LCD hing mooi aan een plexi plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(11).JPG
De delen konden verbonden worden...

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(13).JPG
En dan werd het ongeveer zo als hierboven.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(17).JPG
Hierna kon het plastic van het plexi af en de platen aan elkaar bevestigd worden.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(22).JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(23).JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(24).JPG

De laatste drie foto's spreken voor zich en de bovenste is genomen zonder flits, met mijn vader in het spiegelbeeld van het glas.

[ Voor 75% gewijzigd door Jk_W op 23-04-2004 01:09 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
jk_warrior schreef op 23 april 2004 @ 00:58:
Ik heb vanavond geen tijd meer gezien voor een mooie Topic-start voor oude Lap's en PC's, maar wat ik wel heb gedaan is mijn lap wat mooier gemaakt.

(Foto's volgen zo...even uploaden)

Ze zijn er!

[afbeelding]
Het plexi was er en na wat gemeet en gedoe kon ik gaan zagen.

[afbeelding]
Na het zagen en toen het moederbord eraan hing zag de achterkant er niet verkeerd uit.

[afbeelding]
Ook het LCD hing mooi aan een plexi plaatje.

[afbeelding]
De delen konden verbonden worden...

[afbeelding]
En dan werd het ongeveer zo als hierboven.

[afbeelding]
Hierna kon het plastic van het plexi af en de platen aan elkaar bevestigd worden.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

De laatste drie foto's spreken voor zich en de bovenste is genomen zonder flits, met mijn vader in het spiegelbeeld van het glas.
Het word echt moowj...

Maareh, wat voor laptop is het nu eigelijk, wil eigelijk 's weten wat de specs zijn...

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:11
Mooie Mod.... Dat schermpje heeft ook een goede kwaliteit overigen:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/kabbedijk/Geil%20(22).JPG
Goed hogeresolutie. Ik dacht dat het maar een z/w schermpje was. ;)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

LOL :D :D >:) _/-\o_

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

die printplaat geeft ook goed beeld! :P

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
SA007 schreef op 23 april 2004 @ 14:16:
[...]

Het word echt moowj...

Maareh, wat voor laptop is het nu eigelijk, wil eigelijk 's weten wat de specs zijn...
Ik weet niet precies wat de processor snelheid is, maarhij heeft iig 512 KB RAM en ik denk maar een paar megahertz.

Het is iig echt een low-specs-lap.

*offtopic* Dit typ ik nu ik net thuis ben gekomen van de examenstunt bij ons op school...echt enorm gaaf!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

deze foto laat het zien: 80C88 CPU. Die is of 4.77 of 8 en een beetje MHz. Geen snelheidsmonster dus :P

Verwijderd

jk_warrior schreef op 24 april 2004 @ 04:07:
[...]

*offtopic* Dit typ ik nu ik net thuis ben gekomen van de examenstunt bij ons op school...echt enorm gaaf!
weet je hoe erg de examenstunt bij ons op school was vorig jaar (niet aan mee gedaan zit nu in havo4)...

de hele school stond blank, ze hadden echt alle brandslangen enzo uitgerold en ze liepen met bakken water te sjouwen. alle leraren doorweekt :) er zat zelfs water in de tv-kasten en videorecorders enzo.

we hadden wel lekker vrij

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
EXX schreef op 24 april 2004 @ 17:32:
deze foto laat het zien: 80C88 CPU. Die is of 4.77 of 8 en een beetje MHz. Geen snelheidsmonster dus :P
oei, volgens mij de enige manier om dan grafics te laten doen is in het vid mem te poken...

iemand zin in assembly programma maken hiervoor?

• Jozz
  • Laatst online: 22-11 15:25
Krijg je geen foutmeldingen zo zonder het originele toetsenbord van de laptop?

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Jozz schreef op 24 april 2004 @ 22:16:
Krijg je geen foutmeldingen zo zonder het originele toetsenbord van de laptop?
Dat oude vieze toetsenbord is het originele laptop toetsenbord, en als er niks aanzit krijg ik gaan foutmelldingen. Dat was er denk ik nog niet in de tijd ;)

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:08

Tom-my

w03iz0rz

een 8088? ooow how my memories are catching up. Daar kan je zo cool pctools op draaien en en lekker in bestandjes rommelen (hex editor oid).

Mijn first pc was da ook, heb ik nog deathtrack op gespeeld "snif" de nostalgie

maarre gooi dat ding weg joh ^^

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Weggooien?

Echt niet!

Ik ben er aan gehecht geraakt :+ En ik vind hem ook heel mooi staan op mijn kamer nu met dat plexi. Weggooien...hoe komt ie erbij!

* My preciousssssssss* :P

Verwijderd

Een maat van mij heeft een werkende oude laptop, een van de eerste (monotoon scherm, ingebouwde printer etc.).

Maar ik neem niet aan dat daar nog wat mee te doen valt :9

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Leuk voor die maat van je, maar dit is toch echt een nutteloze kick.

/slotje voor een oude koe }:O
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.