Toon posts:

Beter bereik met externe antenne op linksys router...?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mensen

Enige tijd geleden kocht ik een linksys wireless router
met de B standaard. Werkt perfect.

Echter inmiddels ben ik verhuisd naar een groter huis
(opp 10x12m) met een grote tuin (ca 50 m lang)

de router staat opgesteld aan de voorkant van het huis,
op de eerste verdieping,en op mijn terras heb ik geen bereik meer.
laat staan verderop in de tuin.

nu wil ik het bereik van de router uitbreiden, ik heb begrepen dat
ik daarvoor een extra antenne kan aansluiten.

ik ben bezig met verbouwen, dus een kabel trekken is geen probleem.
Ik wil 1 antenne handhaven op de router, en 1 extra antenne
installeren, bijvoorbeeld aan de achterkant van het huis. Deze moet
dus wel 'rondom' bereik hebben, zodat ik in de tuin een goed bereik
heb (dus minimaal 50 meter bij vrij zicht), alsmede in de serre aan
de achterkant van het huis.

dit houdt wel in dat de kabellengte tussen router en antenne
ca 15 meter wordt.

nu de hamvraag : kan iemand mij adviseren welke antenne te gebruiken ?
en ik overweeg om een 54 mpbs router van linksys aan te schaffen,
heeft deze ook een beter bereik ? in ieder geval de hogere snelheid
zou lekker zijn.

Ik gebruik het netwerk met een laptop, een pda en de xbox.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
In jouw geval zou ik gewoon een ap bij kopen die je op de switch van je huidige router aansluit.

Waarom?
1° Met zo'n lange antennekabel heb je meer verlies dan wat anders
2° Voor de prijs van antenne, koppelstukken en kabel kan je bijna 2 access points aanschaffen
3° Geen idee of dat wel werkt, één vaste antenne op draadloze router en één externe...
4° Zelfs al heb je een externe antenne met groot bereik, dan moet je pc in kwestie nog een krachtige draadloze nic hebben om terug te sturen naar de ap.

Die ap monteer je dan ergens achteraan het huis en gebruik je hetzelfde ssid en ander kanaal (+- 5 kanalen hoger of lager).

Zo staan ze in roaming en blijf je verbinding houden wanneer je van draadloze router naar ap gaat.

Upgraden naar 54 mbit zal mischien 3x zo snel werken. Voor internet niet interessant (merk je toch amper of niet) maar wel interessant om bestanden via lan te sturen. Dit zorgt ook niet voor meer bereik, tenminste als het vermogen van de ap (of draadloze router) in kwestie dezelfde is.

[ Voor 54% gewijzigd door Tom_G op 18-04-2004 21:32 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31
Ik zou toch voor de enkele router met externe antenne gaan. Als je goede kabel hebt moet het namelijk niet zoveel uitmaken of die nu 1 of 15 meter is. Verder een groot voordeel voor de externe antenne is dat je deze ook echt buiten het huis kunt monteren zonder bang te worden dat hij nat wordt en dergelijke.
Verder scheelt het ook weer wat in stroomverbruik (2 draadloze routers die constant verbinding zijn aan het maken verbruiken denk ik wel wat) en natuurlijk de configuratie van die 2e router in je netwerk is ook weer een struikelblok maar met enige netwerkkennis valt dit deel natuurlijk al weer weg. Ik zou dus voor de externe antenne gaan... just my 2 cents

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
Stroomverbruik zal zoveel niet uitmaken. Heb er geen idee van wat een ap of router verbruikt, maar zal in de orders van paar 10-tallen Watt zijn.

Overigens, zoals ik al zei: wat ben je met een antenne die ver gaat (bvb tot achteraan in de tuin) als je in je laptop geen netwerkkaart hebt die krachtig genoeg is om terug te zenden?

Wanneer je echter met 2de ap gaat werken, is de afstand tussen ap en laptop weer kleiner zodat de netwerkkaart ook voldoende vermogen heeft om terug te zenden naar de ap.

Een ap kan je inderdaad niet buiten plaatsen, tenzij je een speciale constructie voorziet (waterdichte elektriciteits kast bvb).

Wat betreft 2de router: er is helemaal geen 2de router nodig, tenzij je 2 internet verbindingen hebt. één router en één of meerdere access points zijn al voldoende.

Verwijderd

nog een kleine tip:
het zend punt (antenne, router of ap) moet je zo hoog mogelijk plaatsen. Dan heb je het meest bereik.

Bij hangt de AP in de nok van de zolderkamer. Ik heb zeker in een straal van 70 meter om mijn huis bereik. ( getest en opgemeten)

d.

Verwijderd

Topicstarter
mmmz de meningen zijn een b eetje verdeeld lijkt me.

wat ik nnatuurlijk wel kan doen is de router op zolder, meer centraal
plaatsen. dat de vaste verbindingen dan langer worden maakt niks
uit lijkt me ?

als het dan nog niet genoeg is dan kan ik mijn huidige router gebruiken als
'uitbreiding'? wel op 11 mpbs natuurlijk.

kan ik dan ook een voorkeurskanaal opgeven ?

Verwijderd

sorry, maar als je een grotere antenne aan je AP hebt is die ook gevoeliger voor signalen. dus kan ie een kleine nic WEL "horen"
Pagina: 1