Toon posts:

Ftp onder Lan (voor het www)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik wil graag een ftp server maken die op mijn comp draait. De bedoeling is dat ik vanaf andere plekken dingen makkelijk ergens kwijtkan En aangezien ik wel makkelijk overal internet heb leek me dit een goede oplossing.

Nu heb ik internet via een hub en een andere computer. En ik heb Bpftp geinstalleerd. Alles werkt en heb een account aangemaakt om in te loggen.

Maar nu moet ik dus mijn lan-ip gebruiken om erop te komen, maar dit gaat natuurlijk nooit werken als ik een willekurige computer op de wereld ga gebruiken om op de schijf te komen.
Want als ik op het ip-adres van de host wil komen dan heb ik (uiteraard) geen toegang.

Hoe zorg ik dat ik vanaf elke comp. op het internet op mijn computer kan komen?

Mijn eigen ip-adres is niet vast, ik heb hem proberen vast te zetten maar dan raak ik mijn link met het internet kwijt??
Ik weet de ip van de host, en ik weet dat het te maken heeft met de poort 21.

Kan iemand mij verder helpen? Want eerlijk gezegd ben ik teveel een leek om wat te snappen van wat ik met de search vind.

Hartstikke bedankt.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat je dit nodig hebt:
http://www.no-ip.com

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 23:50
Je moet ff een poort door mappen (zoek maar in de FAQ)

Verwijderd

Topicstarter
RaZoRhEaD schreef op 18 april 2004 @ 20:18:
Je moet ff een poort door mappen (zoek maar in de FAQ)
Bij de inet verbinding een poort toewijzen kan ik wel, ook gedaan bij emule.

Is dat de bedoeling dan? Dan krijg ik toch nog steeds geen toegang als ik het ip van de host comp intik?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Lokaal inloggen op je ftp doe je met behulp van het lokale IP. Vanaf internet inloggen doe je met het IP wat je van je provider toegewezen hebt gekregen.

Goed, dan zit je dus met je niet-statische IP.
Heb je wel een vast computernaam?

Ik kan bijvoorbeeld mijn pc ALTIJD benaderen ook al heb ik geen vast IP. Op computernaam kan namelijk ook:

ftp://cc12345-a.zwoll1.ov.home.nl bijvoorbeeld waarbij cc12345-a de naam is voor m'n computer (of momenteel m'n router) die ik van @home heb gekregen (de naam klopt overigens niet)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 09:33
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:20:
[...]

Bij de inet verbinding een poort toewijzen kan ik wel, ook gedaan bij emule.

Is dat de bedoeling dan? Dan krijg ik toch nog steeds geen toegang als ik het ip van de host comp intik?
nee, daarom moet je ook het adres gebruiken van jouw modem (buitenkant IP), dat is nou het hele punt van PortForwarding 8)7

Je hebt een Dynamisch IP, dat maakt het alleen maar leuker om een goed antwoord erop te verzinnen :) Ik weet niet hoe het werkt met no-ip.com, maar als je modem 24/7 aanstaat zijn IP wijzigingen nihil. (tenzij de stroom eruit klapt oid)

Zet voor de zekerheid een IRC botje op een privékanaal op efnet oid, dan kan je altijd nog even VIA irc erachter komen wat je IP is (mocht het gewijzigt worden)

offtopic:
Misschien krijg je wel een proggie van no-ip.com. Dat ie eens om de X aantal minuten even inlogt daar en dat daar je nieuwe IP wordt vastgesteld :?

edit:
Ik ben geen Bftp gebruiker, heb hier zelf allemaal linuxvarianten ed zitten testen. Waar ik vaak tegenop liep was dat ik mijn IP moest masqueraden, kan iemand dit ook toelichten of dat nodig is voor Bftp? Kon niet 123 wat vinden daarover bij de Search

[ Voor 12% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-04-2004 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op 18 april 2004 @ 20:24:
[...]

nee, daarom moet je ook het adres gebruiken van jouw modem (buitenkant IP), dat is nou het hele punt van PortForwarding 8)7

Je hebt een Dynamisch IP, dat maakt het alleen maar leuker om een goed antwoord erop te verzinnen :) Ik weet niet hoe het werkt met no-ip.com, maar als je modem 24/7 aanstaat zijn IP wijzigingen nihil. (tenzij de stroom eruit klapt oid)

Zet voor de zekerheid een IRC botje op een privékanaal op efnet oid, dan kan je altijd nog even VIA irc erachter komen wat je IP is (mocht het gewijzigt worden)

offtopic:
Misschien krijg je wel een proggie van no-ip.com. Dat ie eens om de X aantal minuten even inlogt daar en dat daar je nieuwe IP wordt vastgesteld :?

edit:
Ik ben geen Bftp gebruiker, heb hier zelf allemaal linuxvarianten ed zitten testen. Waar ik vaak tegenop liep was dat ik mijn IP moest masqueraden, kan iemand dit ook toelichten of dat nodig is voor Bftp? Kon niet 123 wat vinden daarover bij de Search
Ja, je krijgt bij No-Ip een proggie die je ip bijhoudt.

En de ip van de comp met inet is natuurlijk vast, en ik zit daarachter met een hub.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 20:30 ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 09:33
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:11:
[...]
Mijn eigen ip-adres is niet vast, ik heb hem proberen vast te zetten maar dan raak ik mijn link met het internet kwijt??
Ik weet de ip van de host, en ik weet dat het te maken heeft met de poort 21.

Kan iemand mij verder helpen? Want eerlijk gezegd ben ik teveel een leek om wat te snappen van wat ik met de search vind.

Hartstikke bedankt.
Sorry hoor, af en toe snap ik je niet meer ...
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:27:
[...]

Ja, je krijgt bij No-Ip een proggie die je ip bijhoudt.

En de ip van de comp met inet is natuurlijk vast, en ik zit daarachter met een hub.
Bedoel je nou het externe IP of het Interne IP? Interne IP vast zetten is natuurlijk handig, dan wel niet vanzelfsprekend als je portforwarding gaat doen ( ff het grote portmappings verhaal lezen ;) ) en als het je extern ook vast hebt, wat is dan je probleem :? (zeker als je nog een vaste account naam heb, zoals bij XS4all of demon, waarom zou je dan nog een no-ip account nemen :) )

Verwijderd

Topicstarter
Okay,

Het ip-adres van mijn host computer is vast. (waarvan ik internet krijg)
Ik heb van onze provider een http plek wat je kan gebruiken als webspace, maar daar heb je volgensmij niks aan.

Ik heb poort 21 doorgestuurd naar mijn computer door mijn computernaam in te vullen ipv mijn ip-adres. (werkt bij emule ook)

Nu wil ik dus gewoon dat ik wat ruimte op mijn computer kan gebruiken als opslagruimte overal waar ik ben. In te loggen dmv een password.
Dan heb ik toch een ftp-server nodig niet? Ik heb nu Bpftp server.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 20:48 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:47:
Okay,

Het ip-adres van mijn host computer is vast. (waarvan ik internet krijg)
Ik heb van onze provider een http plek wat je kan gebruiken als webspace, maar daar heb je volgensmij niks aan.

Ik heb poort 21 doorgestuurd naar mijn computer door mijn computernaam in te vullen ipv mijn ip-adres. (werkt bij emule ook)

Nu wil ik dus gewoon dat ik wat ruimte op mijn computer kan gebruiken als opslagruimte overal waar ik ben. In te loggen dmv een password.
Dan heb ik toch een ftp-server nodig niet? Ik heb nu Bpftp server.
Ja.... Maar wat is nou het probleem dan?

[ Voor 89% gewijzigd door WFvN op 18-04-2004 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op 18 april 2004 @ 20:49:
Ja.... Maar wat is nou het probleem dan?
Nou, hoe krijg ik het zo dat ik vanaf een computer (bijv. op school) op dat stukje ruimte op mijn computer kan komen?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ftp://loginnaam:wachtwoord@jouwpcmetproviderenandereshit.nl

bijvoorbeeld:
Loginnaam: Flex82
Wachtwoord: GoTRuLeZ
IP wat je gekregen hebt van je provider: 212.121.121.1

ftp://Flex82:GoTRuLeZ@212.121.121.1

OF als je bijvoorbeeld je computernaam hebt (die je van je provider gekregen hebt)

ftp://Flex82:GoTRuLeZ@cc12345-a.zwolle.ov.home.nl als je in Zwolle woont en van @home hebt opgekregen dat je computernaam cc12345-a moet heten

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Pff zo moeilijk is dit toch niet mensen!

www.dyndns.org

Accountje aanmaken.

Port 21 forwarden op je router/server naar je ftp server.

en dan openen met: ftp://<gebruikersnaam>:<wachtwoord>@dyndns naam die je heb aangemaakt.org

dyndns.org heeft tooltje dat je moet installeren op je pc, die kijkt of je ip nogsteeds hetzelfde is. Is dit niet het geval dan stuurt hij een berichtje naar dyndns.org met het nieuwe ip en die werkt zijn tables bij. Zo ben je altijd bereikbaar met een dns naampje, geen gekloot met ip adressen

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op 18 april 2004 @ 20:53:
ftp://loginnaam:wachtwoord@jouwpcmetproviderenandereshit.nl

bijvoorbeeld:
Loginnaam: Flex82
Wachtwoord: GoTRuLeZ
IP wat je gekregen hebt van je provider: 212.121.121.1

ftp://Flex82:GoTRuLeZ@212.121.121.1

OF als je bijvoorbeeld je computernaam hebt (die je van je provider gekregen hebt)

ftp://Flex82:GoTRuLeZ@cc12345-a.zwolle.ov.home.nl als je in Zwolle woont en van @home hebt opgekregen dat je computernaam cc12345-a moet heten
Maar als ik dat doe, dan vul ik de inlognaam en password wat ik in BPftp heb gemaakt in en dan @computerip, dan zegt ie dat ik geen toegang hebt.
Met de reden: Kan adres niet omzetten ofzoiets.
(ook als ik:21 van de toegewezen poort invul gebeurt er niet.)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:58:
[...]

Maar als ik dat doe, dan vul ik de inlognaam en password wat ik in BPftp heb gemaakt in en dan @computerip, dan zegt ie dat ik geen toegang hebt.
Ik mag toch wel hopen dat je dat vanaf een andere pc probeert bij de buren ofzo?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:47
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:58:
[...]

dan doe je nog steeds iets fout en vul je niet een goed ip in, maar een of ander gaar aftreksel daar van...

no offence, maar je lijkt me niet echt de slimste op pc gebied.
is het niet makkelijker ergens wat webspace te regelen, zodat je via daar altijd bij je space kan...?

Verwijderd

Topicstarter
-edit-

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 21:11 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 21:04:
[...]

Klopt, ik ben een netwerk leek.

Maar ik wil dit graag en wil ook graag weten/leren hoe het inelkaar steekt. Het is wel vervelend dat jullie ervan uitgaan dat de desbetreffende persoon ook alles weet.

Maar als ik jullie mag geloven heb ik alles zo goed.
Ik vind het een vaag verhaal.

Heb je de FAQ nou ook al doorgewerkt? Daar staat namelijk de nodige informatie in die je met een beetje mazzel helemaal kan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op 18 april 2004 @ 21:09:
[...]

Ik vind het een vaag verhaal.

Heb je de FAQ nou ook al doorgewerkt? Daar staat namelijk de nodige informatie in die je met een beetje mazzel helemaal kan helpen.
Srry, ja.

Ik heb mijn broer het laten proberen en het werkt.

Maar nu wil ik bijv. dat als ik apestaart.hierergens.org intyp, dat ik dan naar die plek ga en er om een wachtwoord enz. wordt gevraagd.

Is dit makkelijk te doen?

(Want ftp://langverhaal@ipadres is wel vervelend om telkens in te typen.)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 21:11 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 21:04:
Ik heb mijn broer het laten proberen en het werkt.

Maar nu wil ik bijv. dat als ik apestaart.hierergens.org intyp, dat ik dan naar die plek ga en er om een wachtwoord enz. wordt gevraagd.

Is dit makkelijk te doen?

(Want ftp://langverhaal@ipadres is wel vervelend om telkens in te typen.)
Tja, zie:
Mishmash schreef op 18 april 2004 @ 20:56:
Pff zo moeilijk is dit toch niet mensen!

www.dyndns.org

Accountje aanmaken.

Port 21 forwarden op je router/server naar je ftp server.

en dan openen met: ftp://<gebruikersnaam>:<wachtwoord>@dyndns naam die je heb aangemaakt.org

dyndns.org heeft tooltje dat je moet installeren op je pc, die kijkt of je ip nogsteeds hetzelfde is. Is dit niet het geval dan stuurt hij een berichtje naar dyndns.org met het nieuwe ip en die werkt zijn tables bij. Zo ben je altijd bereikbaar met een dns naampje, geen gekloot met ip adressen
Alleen ram je dan in ftp://dyndns naam die je hebt aangemaakt.org waarbij je dus wachtwoord en login achterwege laat. Die wordt wel gevraagd als je je pc probeert te benaderen.

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 18-04-2004 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay hij werkt helemaal!

Hartstikke bedankt allemaal en sorry dat ik zo vaag overkwam. :)

tnx.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:50

ericding

Altijd de eerste.

Denk er ook even aan dat als je op school gewoon ftp://[usernaam]:[wachtwoord]@adres intypt in internet explorer ofzo, dat dit dan onversleuteld gewoon in je URL-geschiedenis van de browser blijft staan! Als er iemand na jou komt en die typt ftp:// in, dan maakt Internet Explorer het adres af (auto-aanvullen) en hebben die andere mensen dus gelijk toegang tot je ftp server. Je kan beter het wachtwoord niet ingeven in de adresbalk, als het goed is komt er dan vanzelf een popup die om een wachtwoord vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
ericding schreef op 18 april 2004 @ 21:22:
Denk er ook even aan dat als je op school gewoon ftp://[usernaam]:[wachtwoord]@adres intypt in internet explorer ofzo, dat dit dan onversleuteld gewoon in je URL-geschiedenis van de browser blijft staan! Als er iemand na jou komt en die typt ftp:// in, dan maakt Internet Explorer het adres af (auto-aanvullen) en hebben die andere mensen dus gelijk toegang tot je ftp server. Je kan beter het wachtwoord niet ingeven in de adresbalk, als het goed is komt er dan vanzelf een popup die om een wachtwoord vraagt.
Klopt, ik heb nu gewoon een adres die dan om een ww en username vraagt.
Pagina: 1