[MSDOS] Bootable cdrom maken

Pagina: 1
Acties:

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik wil graag met msdos mijn videokaart flashen. Nu ben ik dus niet meer in het bezit van een floppydrive. Ik heb heel google afgezocht naar een image om een bootable msdos cdrom te maken, waar ik ook wat bestanden aan toe kan voegen. Ook ben ik niet meer in het bezit van een windows 98 cdrom. Wie-o-wie kan mij helpen?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan natuurlijk gewoon booten met een Windows 98 installatie schijf.
Misschien dat je aan de hand daarvan al genoeg hebt. CDRWtje in FAT32 formatteren, opstarten met Win98 schijf, kiezen voor opstarten met CD-ROM ondersteuning. Zodra booten klaar is CDRWtje er in, en klaar is kees.

• Fallout
Zoals je had kunnen lezen heb ik dus geen windows 98 cdrom in mijn bezit!

Verwijderd

BredeP schreef op 18 april 2004 @ 18:51:
Misschien dat je aan de hand daarvan al genoeg hebt. CDRWtje in FAT32 formatteren, opstarten met Win98 schijf, kiezen voor opstarten met CD-ROM ondersteuning. Zodra booten klaar is CDRWtje er in, en klaar is kees.
hij heeft geen w98 schijf...

kijk hier eens voor bootable cd's:
http://www.nu2.nu/bootdisk/

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

BredeP schreef op 18 april 2004 @ 18:51:
LEES!!!
De jongen is niet meer in bezit van een win98 schijf.

Te laat

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:17

MRic3

Of praat ik weer poep?

download een bootdisk vanaf b.v. www.bootdisk.com o.i.d.
dan die bootdisk uitpakken en branden met nero en de optie make bootable CD.
Da in de bios boot-up sequence CD-rom eerst en dan ... RESET ;)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik kan me herinneren dat er het laatste jaar nog eens een artikel in de C'T stond over het maken van een boot-cd. Misschien dat hierover op www.ct.nl wat te vinden is of gewoon even de oude C't's doorbladeren wanneer je die toevallig mocht hebben.

• Fallout
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 18:53:
[...]

hij heeft geen w98 schijf...

kijk hier eens voor bootable cd's:
http://www.nu2.nu/bootdisk/
Ja daar ben ik ook al op gestuit, maar hij wil toch eerst wat wegschrijven naar een floppydisk. Doe ik het verkeerd of klopt dat?

Verwijderd

-Fallout- schreef op 18 april 2004 @ 18:56:
[...]

Ja daar ben ik ook al op gestuit, maar hij wil toch eerst wat wegschrijven naar een floppydisk. Doe ik het verkeerd of klopt dat?
Ik kan het me herinneren dat ik dit 2 jaar geleden eens gedaan heb via de floppy emulatie modes uit Nero.. misschien is de hierboven al eerder genoemde optie www.bootdisk.com dan toch een wat makkelijkere oplossing.

• Fallout
Ik weet niet hoe jullie zo'n bootdisk van die site willen uitpakken, maar mij lukt het niet. Dit heb ik overigens gisteravond al zitten proberen.

Verwijderd

Sloop een oude floppy drive uit een oude pc, of ga desnoods naar de schroot, En hang hem er ff aan. ;) Daarna kan je hem wegpleuren ;);)

Verwijderd

-Fallout- schreef op 18 april 2004 @ 19:04:
Ik weet niet hoe jullie zo'n bootdisk van die site willen uitpakken, maar mij lukt het niet. Dit heb ik overigens gisteravond al zitten proberen.
quote barts bootdisk:

Requirements for building the examples

This is what you need:
PC running Windows NT 4.0 SP4+, Windows 2000 or Windows XP.
SCSI or ATAPI based CD-recorder or rewriter.
ASPI manager (see also: Bart's page about ASPI).
1 recordable (CDR) or rewritable (CDRW) CD, at first try, use a rewritable if you can.
To test if the completed CD works, you'll need a PC capable of booting CD-Roms.
Some basic skills for copying, unpacking and editing some files.
Bootable Dos CD-Rom (single boot image) [updated! nov 4, 2002]

This will create a bootable CD-Rom using one boot image. The boot image is a sector by sector image taken from a bootable floppy. When a PC boots from floppy this is normally done from the first floppy drive, known as drive number 0 or as drive A:. So, to let the CD-Rom boot there must be some mechanism that emulates a floppy drive (drive number 0).

Using this method your PC BIOS provides the emulation for you.
If you are unsure or confused by the information on this page then this example is probably what you are looking for.

This example will use the CD-Rom boot disk.

The steps to create are:

If you haven't already installed BCD, please do so now.
BCD installation instructions:

Download BCD full package v1.1.1 (523KB).

Or update from previous version: BCD update package (v1.1.0-v1.1.1) (5KB).
When updating from previous versions, just extract the package over the previous version, overwrite any existing files. The bcd.cfg file will not get overwritten!

Unpack the BCD package to some folder for example d:\bcd. If you want to be able to run it from a server you should unpack it to a share from where your workstations can run it. You will need to map a drive letter to that share and run bcd using that drive letter.
Make sure you also unpack the subdirectories!

Download Nero Aspi Library (wnaspi32.dll) and copy it into BCD's d:\bcd\bin directory.

I have asked Ahead Software AG if I could distribute their aspi manager with my BCD package but they said: "...due to our licence agreement you could only let your users download it freely from our web site...".

If you haven't already installed BFD, please do so now.
BFD installation instructions:

Please download: BFD full package v1.0.7 (1.45MB).

Or update from previous versions: BFD update package (v1.0.x-v1.0.7) (410KB).
When updating from previous versions, just extract the package over the previous version, overwrite any existing files. The bfd.cfg file will not get overwritten!

Unpack BFD in the same directory as BCD, for example d:\bcd.
If you have already unpacked BCD, then some files from BFD will overlap with files from BCD, like the nu2lic.txt and the bchoice.exe. This is no problem, just skip or overwrite them.
Make sure you also unpack the subdirectories!

Download cdromsi.zip (updated Nov 4, 2002) (1KB) and unpack it into the same folder as where you have installed BCD/BFD.

Now you can customize things like:

Adding programs and files to "cds\cdromsi\files\" folder. These will appear in the root of your CD-Rom filesystem.
Change the file "cds\cdromsi\files\autorun.bat" you can add any commands you want, like starting some application that is located on the CD-Rom.

When you're done customizing, you open a command prompt, change to the BCD folder and run "bcd cdromsi" to build your ISO image and burn it to your CD writer (if you have one).

Hier heb je dus geen diskdrive voor nodig.. zo moeilijk is het niet, en het werkt echt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bcd werkt idd heel goed, maar om nou de halve site hier te gaan c'p en lijkt me een beetje overdreven.

Overigens werkt bfd 1.07 ook goed op een USB stick (als je eentje hebt die bootable is tenminste :P )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

images afkomstig van Bootdisk.com zijn gemaakt met WinImage, en dan de self-extractor module.
Kortom, alleen met WinImage weer uit te pakken:
*open WinImage,
*open in Winimage het bootdisk.exe bestand (w98se_nl.exe bijvoorbeeld).
*doe CTRL-A (alles selecteren)
*vervolgens "Extract"

voor je eigen gemak kun je ook simpel de image opslaan als een *.IMA of *.IMG bestand, zodat je erop kunt dubbelklikken en WinImage opent, ipv net andersom.

Overigens raad ik FreeDOS aan, op diskette of cdrom, net wat je wil.
maar ja, da's preken voor eigen parochie, zoals men dat noemt :+

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 20:02:
images afkomstig van Bootdisk.com zijn gemaakt met WinImage, en dan de self-extractor module.
Kortom, alleen met WinImage weer uit te pakken:
Dat is onzin, ten minste, het gedeelte dat ze alleen met winimage zijn uit te pakken. Korte demonstratie van de win95 bootdisk die ik daar net gedownload heb, ik neem aan dat het bij de anderen niet anders zal zijn (die van 98 die ik eens nodig had werkte dit ook gewoon bij):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# file boot95b.exe
boot95b.exe: MS-DOS executable (EXE), OS/2 or MS Windows
# unzip boot95b.exe
Archive:  boot95b.exe
warning [boot95b.exe]:  105508 extra bytes at beginning or within zipfile
  (attempting to process anyway)
file #1:  bad zipfile offset (local header sig):  211016
  (attempting to re-compensate)
  inflating: winb95b.IMA
# file winb95b.IMA
winb95b.IMA: x86 boot sector, system MSWIN4.1, FAT (12 bit)
#
Zoals je ziet gaat dat prima met unix-unzip :)
Het is stiekem gewoon een luxe self-extracting zip, de code die daar voor nodig is slaat ie netjes over en hij produceert een image van een bootfloppy, je hebt winimage dus helemaal niet nodig.

Verwijderd

ja, hallo, Linux tools :+
Winrar kan het niet uitpakken en Winzip ook niet.
Kortom, wat mij betreft alleen WinImage.
jouw punt is uiteraard geldig voor Linux. (anders had je Wine + WinImage nodig...)
Pagina: 1