[SuSe 8.2] Beeld is scheef bij het opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opstarten als je allerlei informatie over je scherm ziet gaan is de resolutie/framerate verkeerd waardoor mijn hele scherm scheeft wordt getrokken. Bij dit stukje bedoel ik:

<Een of andere output message> done
etc

Zodra KDE opkomt is alles weer goed. Ik krijg met geen mogelijkheid dit goed. Heb alles geprobeerd wat ik kon vinden op het net. Mijn vraag is eigenlijk hoe/wat waar zorg ik ervoor dat het opstarten is een gewenste resolutie/framerate wordt weergegeven??

hebben jullie eerder van dit probleem gehoort, of ben ik de 1e!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:27
heb alles gedaan wat ik kon vinden op het net
Je verwacht toch niet dat wij gaan uitzoeken wat jij zoal gedaan hebt he ;)
Het net is zo groot. Som eens op wat je zoal gedaan hebt.

Een mogelijkheid
Framebuffer uitzetten.

[ Voor 83% gewijzigd door LollieStick op 19-04-2004 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hihi :p

Oke, uhm ik heb in de lilo config file de vga=317 op 318 gezet (dit zou 1027*768*32 zijn). Werkte niet dus heb ik het weer terug gezet. Verder heb ik in XF86Config 1024*786 voorop gezet en 1280*1024 weggehaald omdat ik zowieso dat nie wil. Als ik het goed begrijp dan wordt de eerste waarde in deze reeks opgegeven resoluties gebrobeert.

Misschien mo, et ik 800*600 voorop zetten?? Maar in welke kleur modus is het opstart gebeuren. Ik zie namlelijk, 15, 16, 24 en 32 bit kleuren opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Je moet natuurlijk wel weten wat voor hardware (=grafische kaart, inclusief hoeveelheid geheugen daarvan) er in je PV zit, en wat voor monitor (= resolutie & frequentie combinaties) je er aan hebt hangen.
Krijg je dit niet gecorrigeerd als je SaX opnieuw laat draaien ?

Check anders bij het opstarten eens de frequentie die je beeldscherm ontvangt: bij mijn monitor krijg ik dat te zien als ik het menu daarvan (via de tiptoetsen op de monitor) opstart.
Het lijkt me aannemelijkdat het opstarten begint met de frequentie van 60 Hz, op een standaard monitor (800*600 ?).
Mischien is je monitor té modern om de aangeboden frequentie/reso;utie te kunnen verwerken.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:27
Met SaX kan je framebuffer niet uitzetten in de shell ;)

overigens de "317" en "318" zijn functies voor VESA framebuffer. Bij Lilo of Grub (wat je ook gebruikt) kan je de optie nofb meegeven aan de kernel. Probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
en heb je wel "/sbin/lilo" gedraaid nadat je je lilo.conf had ge-edit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

lees de volgende pagina van gentoo linux maar even door, hier staat een duidelijke en heldere uitleg van het configgen van je bootloader en hoe je deze update naar de harddisk toe.
http://www.gentoo.org/doc...ook-x86.xml?part=1&chap=9

Ik geloof dat suse 8.2 standaart grub gebruikt, dus dan kan je gewoon de eerste paar alineas van die pagina gebruiken. (let er op dat niet alle commandos het zelfde zijn, maar ik denk dat je er wel uit komt)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 20 april 2004 @ 14:10:
en heb je wel "/sbin/lilo" gedraaid nadat je je lilo.conf had ge-edit?
Dat was het, thx man :)
Pagina: 1