CPU Temp

Pagina: 1
Acties:

• sakymoto
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-02 19:35
Ik heb laatst een pc'tje gebouwd en nu vind ik dat de temperatuur wat hoog is. Er zit een AMD XP 3200+ BOXED proc in die idle al 50 graden is. Ik krijg ook af en toe nog wel een BSOD. Ik weet niet of dit nu door de temp van me proc komt of door iets anders. De proc draait in de eerste 5 mins op 37 graden en dan kruipt hij langaam naar de 50 terwijl ik niets op de pc doe. Weet iemand of deze temp te hoog is of dat ik door iets anders BSOD's krijg?

Ps. me geheugen is 512 MB Twinmos 466 MHZ, mobo MSI K7n2 DELTA ILSR, harddisk Western Digital serial W360D Raptor

Greet Jeroen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Zolang je niet weet wat er in die BSOD's vermeldt wordt moet je geen voorbarige conclusies gaan trekken. 50°C is idle een beetje aan de hoge kant, maar het is niet extreem warm.

The devil is in the details.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
50 graden valt nog best wel mee met een boxed cooler, als ik de verhalen hier zo lees.
Maar even de search gebruiken van GoT, of in het ergste geval van Google, kan al veel helpen. BSOD's krijg je over het algemeen niet door een te warme temperatuur van de CPU, maar eerder door ofwel oververhit geheugen, maar vaker door corrput geheugen.
Draai Memtest eens om je geheugen te controleren.

Edit: Je hebt trouwens niet aangegeven in wat voor kast de PC zit, en hoe je airflow daarin is geregeld. Als je geen extra casefans hebt, is dat zeker een aanrader om je CPU koeler te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Brede P op 18-04-2004 18:20 ]

• sakymoto
TNX, ik zal die memtest ff draaien.

• sakymoto
Er is inderdaad wat mis met mijn geheugen. Memtest86 v3.1 af aan dat er extreem veel fouten in mijn geheugenadressering zat. De BSOD's die ik kreeg gingen inderdaad over IRQ's en page faults. Ik zag in Memtest dat ong. 95% van de fouten hetzelfde waren, overal stonden dezelfde bites verkeerd, nl. **ff*****. Ik zal even een printscreen maken van mijn biosinstellingen en deze op mijn ftp toegankelijk maken.

• sakymoto
Dit zijn de instellingen de instellingen van mijn geheugen in het BIOS;

Advanced Chipset Features
System Performance Auto
CPU FSB Clock 200 MHz
FSB DRAM Ratio By SPD
Current DRAM Clock 200 MHz
Memory Timing By SPD
T-RAS 8
T-RCD 3
T-RP 3
CAS Latency 2,5
FSB Spread Spectrum 0.50%

Frequency Voltage control
DRAM voltage 2,7
CPU Ratio by H/W
CPU Vcore by H/W

Het geheugen is wel 466 MHz en draait nu op 400, maar dit zou toch normaal moeten kunnen draaien?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

sakymoto schreef op 18 april 2004 @ 18:59:
Er is inderdaad wat mis met mijn geheugen. Memtest86 v3.1 af aan dat er extreem veel fouten in mijn geheugenadressering zat. De BSOD's die ik kreeg gingen inderdaad over IRQ's en page faults. Ik zag in Memtest dat ong. 95% van de fouten hetzelfde waren, overal stonden dezelfde bites verkeerd, nl. **ff*****. Ik zal even een printscreen maken van mijn biosinstellingen en deze op mijn ftp toegankelijk maken.
Ziet er naar uit dat een of twee adressinglijnen sluiting (of geen contact) maken. Kan je memory module zijn, kan ook wat stof of geleidende koelprut op het memoryvoetje zijn.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

voordat je je hele pc uit elkaar haalt, zoek even op GOT op problemen van AMD64 met Twinmos geheugen.
Verbazingwekkend hoeveel problemen die met elkaar veroorzaken (bijna FAQ-waardig) (en ja, er zijn natuurlijk uitzonderingen)

probeer ander merk reepjes en je probleem is hoogstwaarschijnlijk verholpen

Negeren is vooruitzien

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en post hier de resultaten, uitsluitsels en je bevindingen :)

Wat betreft jouw vraag of de temperatuur van jouw CPU te hoog is, het antwoord staat in de FAQ van dit subforum B)

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 19-04-2004 12:40 ]

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-08 09:18
Bzzje schreef op 19 april 2004 @ 12:20:
voordat je je hele pc uit elkaar haalt, zoek even op GOT op problemen van AMD64 met Twinmos geheugen.
Verbazingwekkend hoeveel problemen die met elkaar veroorzaken (bijna FAQ-waardig) (en ja, er zijn natuurlijk uitzonderingen)

probeer ander merk reepjes en je probleem is hoogstwaarschijnlijk verholpen
de ts heeft het tog echt over een xp processor

• HaterFrame
  • Laatst online: 12:09

HaterFrame

Well... Poo came out!

Zet de spread spectrum eens uit, dat wil ook nog wel eens fouten veroorzaken.

I am the great Cornholio!

Pagina: 1