Toon posts:

Schade aan de tv door magneet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een surround(logitech z-680) systeem gekocht voor rond de televisie( een Neufunk). Bij het testen van de subwoofer heb ik deze te kort bij de tv gezet en nu heb ik in de 2 onderste hoeken een erg storende groene vlek. :(

De vlek in de linkerhoek is inmiddels weg maar de andere niet. Ik ben dan ook van plan de tv te laten repareren, weet iemand hoeveel deze reparatie mij ongeveer zou kunnen kosten? Of kan ik de schade op een andere manier ongedaan maken?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-04 14:06
geduld is een schone zaak.

Je beeldbuis is gemagnetiseerd. Als je geen dagen je speaker hebt laten staan, dan is de kans groot dat het langzaam maar zeker weg zal trekken.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Je moet hem 'degaussen' oftewel demagnetiseren, de meeste TV's doen dat zelf wanneer je ze aanzet (zo'n kloink geluid), maar misschien kan een monteur het ook handmatig voor je doen.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:35

OMD

tv aanzetten 90 graden draaien dan uitzetten 30 minuten wachten terugdraaien en aanzetten

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
Ooit ook gehad. TV vervoerd in mn auto, alleen niet aan gedacht dat die woofer een enorme magneet heeft.... |:(

Mooie paarse vlek was dus het gevolg..

Gewoon TV 24-48 uur laten uitstaan, (echt uit, stekker eruit enz) en daarna was het weer goed... Aardmagnetisme corrigeerd het deels (tv daarom dus nooit op de kop zetten, dan verlopen de kleuren ook), en met de degauss die ie deed bij het aanzetten was het eigenlijk voor 95% weg..

De rest is langzaam maar zeker ook weggetrokken.

Verwijderd

Topicstarter
Jeps ik heb net men stekker uitgetrokken, ik zal hem nu een paar dagen laten uitstaan.

Afwachten is dus de boodschap. Daarna een paar weken gebruiken, en als het dan nog niet weg is laten herstellen.

Afgeleidt van jullie reacties lijkt de herstelling niet super duur...tenzij er een nieuwe beeldbuis in moet |:(

Heeft iemand met een gelijkaardig probleem hem toevallig laten herstellen? ben wel benieuwd naar de kosten. Ze mochten wel is een waarschuwing in de handleiding van de boxen zetten...in het gedeelde over de plaatsing zetten ze die woofer vlak naast de tv :( nogal logisch dat veel mensen daardoor schaden lijden

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:42
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 17:54:
Jeps ik heb net men stekker uitgetrokken, ik zal hem nu een paar dagen laten uitstaan.

Afwachten is dus de boodschap. Daarna een paar weken gebruiken, en als het dan nog niet weg is laten herstellen.

Afgeleidt van jullie reacties lijkt de herstelling niet super duur...tenzij er een nieuwe beeldbuis in moet |:(

Heeft iemand met een gelijkaardig probleem hem toevallig laten herstellen? ben wel benieuwd naar de kosten. Ze mochten wel is een waarschuwing in de handleiding van de boxen zetten...in het gedeelde over de plaatsing zetten ze die woofer vlak naast de tv :( nogal logisch dat veel mensen daardoor schaden lijden
de subwoofer naast de TV is natuurlijk mooier voor het plaatje

de subwoofer kan je overal kwijt, lage tonen zijn niet richtingsgevoelig.
daarom kan je ook met één subwoofer toe.
zet hem maar onder de salontafel, daar staat het minste in de weg.
hoewel ....die kabel is dan weer een probleem 8)7

Verwijderd

enkel wachten tot een monteur het doet , of wachten tot het vanzelf weggaat .

zie ook de zoekfunktie!!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik vind het überhaupt wel erg matig dat een Logitech setje (speciaal ontworpen voor pc/ht dus) niet voldoende magnetisch is afgeschermd.

Verwijderd

als ik me nog goed kan herrineren ( boekje ligt te ver weg) stond dat wel deglijk in de gebruikshandleiding van logitech dat je dit niet te dicht bij gevoelige aparatuur zoals tv beeldscherm enz. mag zetten

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik heb die sub ook onder me monitor staan (zit bureaublad tussen) maar geen last van vlekken ofzow hoor (alleen als ik hard muziek op heb staan trilt me beeld wat door de bass :P)

heb speakers zelfs TEGEN me monitor staan en geen last van

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DutchTSE schreef op 18 april 2004 @ 21:58:
ik heb die sub ook onder me monitor staan (zit bureaublad tussen) maar geen last van vlekken ofzow hoor (alleen als ik hard muziek op heb staan trilt me beeld wat door de bass :P)

heb speakers zelfs TEGEN me monitor staan en geen last van
Die zijn magnetisch afgeschermd. Zet je gewone stereospeakers maar eens naast je monitor. (Wel degaussen daarna ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

Exirion

Gadgetfetisjist

hensdesk schreef op 18 april 2004 @ 18:05:
de subwoofer kan je overal kwijt, lage tonen zijn niet richtingsgevoelig.
Gedeeltelijk waar. Lage tonen onder de 100Hz zijn niet richtingsgevoelig. De praktijk is echter dat PC speaker setjes, de categorie speakersets waar ook de Z-680 onder valt, relatief magere satellietjes hebben wat gecompenseerd moet worden door de sub. Gevolg is dat zo'n sub ook een deel van het hogere bass-spectrum uitbraakt, en bij goedkope sets zelfs een deel middengebied.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
DJSmiley schreef op 18 april 2004 @ 17:44:
Aardmagnetisme corrigeerd het deels (tv daarom dus nooit op de kop zetten, dan verlopen de kleuren ook), en met de degauss die ie deed bij het aanzetten was het eigenlijk voor 95% weg..
Ik denk dat het aard magnetisch veld hier niets mee te maken heeft, dat is namelijk erg zwak. Anders zou je tv altijd naar het noorden gericht moeten zijn oid...
Mijn TV heb ik ook wel eens voor de grap op de kop gezet en inderdaad zijn de kleuren dan heel anders. Volgens mij komt dat gewoon door de zwaartekracht waardoor de electronenbundel anders wordt afgebogen en ze op de verkeerde kleuren terechtkomen.

Degaus is inderdaad de beste manier om van zo'n vlek af te komen. Hoe vaker hoe beter, maar doe het niet te snel achter elkaar want dat is niet goed.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41
Het aardmachnetisme is wel degelijk van invloed op de beeldbuis.
Ik ben Tv monteur geweest.
In de oude service handleidingen van de philips k6 k7 etc stond dan ook dat je voor convergentie de beeld buis in een bepaalde richting moest zetten voor corectie.
Een tv demagnetiseerd zo gouw je hem met de netschakelaar inschakeld na minimaal 1 uur uit te hebben gestaan zodat de ptc volledig is afgekoeld.
Meestal verdwijnen de kleurvlekken na enige malen demagnetiseren.
Vroeger had een tv monteur nog wel eens een losse spoel om te demagnetiseren maar dit gaf ook niet altijd het gewenste resultaat.
Het kost dan niet meer dan de arbeidstijd.
Een nieuwe beeldbuis is bijna nooit rendabel kost soms meer dan een ieuwe tv.

groeten

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
snameroc schreef op 18 april 2004 @ 23:41:
Het aardmachnetisme is wel degelijk van invloed op de beeldbuis.
Ik ben Tv monteur geweest.
In de oude service handleidingen van de philips k6 k7 etc stond dan ook dat je voor convergentie de beeld buis in een bepaalde richting moest zetten voor corectie.
Een tv demagnetiseerd zo gouw je hem met de netschakelaar inschakeld na minimaal 1 uur uit te hebben gestaan zodat de ptc volledig is afgekoeld.
Meestal verdwijnen de kleurvlekken na enige malen demagnetiseren.
Vroeger had een tv monteur nog wel eens een losse spoel om te demagnetiseren maar dit gaf ook niet altijd het gewenste resultaat.
Het kost dan niet meer dan de arbeidstijd.
Een nieuwe beeldbuis is bijna nooit rendabel kost soms meer dan een ieuwe tv.

groeten
Aangezien jij een monteur bent geweest, denk je dat mijn beeldbuis beschadigt is?
Het groene vlekje op men scherm is nu iets van een 3 cm op 3cm. Hij is nu denk ik op bijna een dag al 3x "gedegaust" (laten afkoelen en aangezet dus), maar ik merk geen vermindering.

De andere vlek verdween al toen ik de tv voor de 2de keer aanzette.
Zou een monteur hem dadelijk kunnen repareren? of verspil ik gewoon mijn geld

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-04 12:51
Ploink schreef op 18 april 2004 @ 22:36:
[...]

Ik denk dat het aard magnetisch veld hier niets mee te maken heeft, dat is namelijk erg zwak. Anders zou je tv altijd naar het noorden gericht moeten zijn oid...
Mijn TV heb ik ook wel eens voor de grap op de kop gezet en inderdaad zijn de kleuren dan heel anders. Volgens mij komt dat gewoon door de zwaartekracht waardoor de electronenbundel anders wordt afgebogen en ze op de verkeerde kleuren terechtkomen.

Degaus is inderdaad de beste manier om van zo'n vlek af te komen. Hoe vaker hoe beter, maar doe het niet te snel achter elkaar want dat is niet goed.
whahahaha, een electronenbundel die wordt afgebogen door de zwaartekracht, WHAHAHAHAHA

back to school kid

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-03 22:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

OverSoft schreef op 19 april 2004 @ 03:09:
whahahaha, een electronenbundel die wordt afgebogen door de zwaartekracht, WHAHAHAHAHA
Volgens mij hebben electronen een massa en heeft de zwaartekracht er dus wel degelijk vat op B)

Hoe groot het effect in een TV is, is een andere vraag natuurlijk.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 09:04
ik zou minsten een keer of 20 per dag je tv aan en uit zetten het is een beetje afhankelijk van hoe oud hij is en welk merk hoe sterk cq lang de degauss is. ik weet dat mijn nieuwe breedbeeld philips als je hem aanzet een stuk langer en beter degaust dan mijn oude 70cm 4:3 tv.

maar ik zou hem bijv om het kwartier aan en ff later weer uitzetten. en dat een aantel keer per dag je kan het zo vaak doen als je zelf wilt alleen achter elkaar door is natuurlijk niet zo goed voor de tv.

https://www.afrikareisopmaat.nl

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

OverSoft schreef op 19 april 2004 @ 03:09:
[...]

back to school kid
Wel eens gekeken hoe een TV werkt? :P

Ik zit op school :+
als je t dan nog niet geloofd, lees dan dit eens door :)

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 19-04-2004 08:56 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Ploink schreef op 18 april 2004 @ 22:36:
Je hebt het mis. Het aardmagnetisch veldt heeft weldegelijk invloed op beeldbuizen. Het veld kan een compasnaald vrij snel laten bewegen, dus denk je niet dat het veld sterk genoeg is om magnetisch gevoelige apparaten te beinvloeden? Het is inderdaad zo dat een televisie niet overal even goed beeld hoeft te geven, en het kan ook uitmaken in welke richting ie gedraaid staat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• PD2JK
  • Laatst online: 22:19

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een Iiyama 411Pro 17" van m'n broer heeft zo'n magneet niet overleefd. Zitten nu twee permanente vlekken in. Is al twee jaar zo.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb dit zelf ook gehad met een aardig oude tv, had er (dom dom) bij het installeren van hallogeen de trafo (ook een dikke magneet dus) bovenop gelegd... Mooie paarse kringen in de bovenhoek...
Ik heb het zelf "gerepareerd", gewoon door vuur met vuur te bestrijden... Zet je tv aan op een kanaal waar de vlekken goed opvallen, en neem een magneet (liefst een ringmagneet, denk aan een losse speaker (dus niet in zijn gehele omhulsel, dan kun je hem minder richten) en speel wat ermee rond de zijkant/achterkant van je tv. Vooral NIET TE DICHT ERBIJ, want dan kun je je TV idd nog wel eens mollen :)
Ding doet het nu alweer 3 jaar lang perfect :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
OMD schreef op 18 april 2004 @ 17:37:
tv aanzetten 90 graden draaien dan uitzetten 30 minuten wachten terugdraaien en aanzetten
Ook al klint het vreemd, dit is inderdaad vaak wel een oplossing :)
(En ik heb ook al wel eens verhalen gehoord dat 180 graden omdraaien zou helpen).

Verwijderd

"Vlek" gaat meestal gedeeltelijk weg, maar nooit meer helemaal. Een magneet, dus ook een l/s, beschadigt beeldkannonnen voor goed. eea is oa afhankelijk van de tijdsduur waaraan de beeldbuis naast magneet heeft gestaan.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41
In principe heb je met de magneet het metalen schaduw masker op de bewuste plaats magnetisch gemaakt wat de kathode straal verkeerd afbuigt.
Het voorstel wat hierboven staat met de magneet uit de luidspreker zou ik niet proberen, het kan wel maar de kans op grotere problemen is zeker aanwezig.
Eigenlijk moet je een wisselstroommagneet hebben en deze langzaam steeds verder van de plaats verwijderen.
Wat ik vroeger wel een deet met een op 230v (wisselstroom) aangesloten koppen demagnetiseur, of een soldeerpistool (alleen weet je bij een soldeerpistool niet goed waar het grootste magnetisch veld optreed , meestal aan de achterkant).
Je kunt bij een tv winkel vragen of hun monteur het kan en wil doen(niet iedere monteur heeft een demagnetiseringsspoel of kan er mee werken).

Maar het heeft wel een paar dagen nodig als je het door de tv wilt laten oplossen
met de eigen spoel.(denk aan de magnetisch spijker of schroevendraaier deze veliest langzaam zijn kracht).

groeten

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Als ik mijn natuurkunde goed heb onthouden kun je met vuur dingen ontladen. Vuur is een plasma en neemt de elektronen op, dus misschien kun je de TV met een aansteker of lucifer ontladen?
Ik weet niet of het werkt, en ik weet ook niet hoe dichtbij het vuur dan eventueel moet zijn, maar het is een suggestie.

(ps: laat je tv niet in de fik vliegen, want zwarte vlekken zijn nog vervelender dan groene...)

edit: tenzij de tv natuurlijk positief geladen is, dan gaat dit verhaal ieg niet op...

[ Voor 10% gewijzigd door Rick_S. op 19-04-2004 11:26 ]

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Verwijderd

Men neme 1 flinke spijker (5 mm dik of dikker), een paar meter dunne snoer, 1 oude halogeentrafo (of een andere, als ie maar flink wat stroom kan leveren) en een ovenhandschoen of stukje doek.
Draai de snoer om de spijker, sluit de uiteinden aan op de trafo, pak de spijker met de ovenhandschoen vast (kan nl. heet worden) en sluit de trafo aan.
Beweeg dan de spijker in een kringvormige beweging langzaam naar de vlek (TV uit, punt van de spijker naar de tv richten, cirkels van 20-30 cm maken) totdat je vlak bij de tv zit, en trek de spijker al draaiend langzaam weer weg.
Werkt altijd.

Verwijderd

heb het ook gehad.
ben er FF mee naar de plaatselijke tv boer gereden.
die ging er met een demagnetiseer apparaat overheen en klaar was ik weer.
kosten 0,0 pleuro's (maar ik had dan ook 2 weken daarvoor bij hem 800 euro uitgegeven voor een leuke dolby versterker...)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 21:19:
heb het ook gehad.
ben er FF mee naar de plaatselijke tv boer gereden.
die ging er met een demagnetiseer apparaat overheen en klaar was ik weer.
kosten 0,0 pleuro's (maar ik had dan ook 2 weken daarvoor bij hem 800 euro uitgegeven voor een leuke dolby versterker...)
dat was ik ook van plan maar het lijkt hier nu ook te minderen, door om de 2-3 uur de tv is aan te zetten en dan een uurtje te laten spelen. :) . Gingen de vlekken bij jouw tv dan niet vanzelf weg? Ik ben nu pakweg 3 dagen verder en tegen dit tempo is hij volgende week gemaakt.

_/-\o_ self repairing tv, cool!!! :9

Verwijderd

Over aardmagnetisme : draai je monitor maar op zijn kop en zie wat het resutaat is!
Er bestaan (of bestonden) zelfs aparte monitoren voor het zuidelijk of het noordelijk halfrond.

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:17
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 15:30:
Men neme 1 flinke spijker <knip>, cirkels van 20-30 cm maken) totdat je vlak bij de tv zit, en trek de spijker al draaiend langzaam weer weg.
Werkt altijd.
Of neem een boormachine, dat is wat makkelijker en werkt net zo goed.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is zo goed als opgelost, de vlek is voor 99% verdwenen. Ik zal hier nog een samenvatting geven van mijn ervaringen hiermee.

1) Als het probleem niet te erg is( dus een kortstondige blootstelling aan een magneet) lost het probleem zich vrijwel vanzelf op (dmv van 'degausen'. Je zet je tv om de 2-3 uur is aan, je laat hem een uurtje (of minder mag ook wel) spelen. herhaal dit een weekje en je ziet het dagelijks verbeteren. ( je hoeft dit geen 5x per dag te doen hoor, ik deed het sporadisch)

2) als dit je probleem niet oplost raad ik je aan om hem in een winkel te laten repareren, vraag wel op voorhand wat het je gaat kosten. Als de beeldbuis niet beschadigt is kom je er wsl met de werkuren vanaf.

Ik heb nog een nieuw topic gemaakt over kabels. Mss wat afgezaagt maar ik kan geen duidelijk antwoordt vinden op hifi.nl.
(of op dit forum) als iemand daar iets over weet, let me know, ik ben erg benieuwd of een goekope of een dure kabel een verschil geeft.

Ik heb althans de indruk van wel:-)
Pagina: 1