[XP] Mapmachtigingen

Pagina: 1
Acties:

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 14:52
Goedenmiddag!

Ik heb hier een pc met windows xp home staan, waarvan de gebruiker eigenlijk alleen de pc mag gebruiken (en dus niet vernaggelen met allerlei troep). Dus ik heb twee accounts aangemaakt (1 voor systeembeheer [administrator], en 1 voor de gebruiker [gebruiker met beperkte rechten])
Nou heb ik via dit forum, dmv de zoekfunctie, begrepen dat je door op te starten in veilige modus de mapmachtigingen in kan stellen per gebruiker.
Ik heb twee NTFS partities, C en D. C is de systeempartitie, en daar heeft de gebruiker dus niets te zoeken. Echter, het bureaublad staat ook op c. De gebruiker kan daar wel snelkoppelingen/mappen maken, maar die niet meer verwijderen... :?
Welke machtigingen moet ik de map 'documents and settings' dan geven zodat dit opgelost is? Ik zie het niet zitten om deze map te verplaatsen naar D (ik weet dat dat kan) bij voorbaat dank,

gr

Rob

ps: oh ja, misschien kan iemand mij hier uitleggen wat onderstaande machtigingen allemaal doen:
www.kooijdekker.nl/images/machtigingen.JPG

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Geef de profile map van de gebruiker die niets mag (Dus C:\Documents and Settings\Gebruiker met beperkte rechten\) het recht om te 'verwijderen' :)

• draayertje
Okee,

Ik heb nu drie mappen op C
- Windows
- Program Files
- Documents and Settings
Als ik de toegang tot de gehele C schijf ontzeg, aan welke mappen moet ik machtigingen toekennen voor de gebruiker met beperkte rechten, zodat windows werkt?

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

je moet andersom proberen te werken, geef hem juist overal alleen leesrechten en kijk dan een op welke mappen en/of files dit problemen geeft dan kan je de gebruiker daar juist meer rechten geven.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

• draayertje
Goed, ik ben dus op jouw manier te werk gegaan, en heb voor de gebruiker de complete c schijf de volgende machtigingen gegeven:
http://www.kooijdekker.nl/images/machtigingenalgemeen2.JPG
Nu is het dus mogelijk om door de mappen op c te bladeren, mappen/bestanden maken gaat niet, en bestanden/mappen verwijderen al helemaal niet. Nu geef ik elke map waar de gebruiker schrijfrechten moet hebben, handmatig schrijfrechten. Werkt perfect, bedankt voor de tip!

• elevator
  • Niet online

elevator

Nog 1 tip - werk gewoon niet met het 'Weigeren' recht - je hebt dat eigenlijk maar zelden nodig en het zorgt er voor als je niet zo bekend met NTFS permissies dat het opeens heel ondoorzichtig kan worden (ook als je er wel heel bkend mee bent overigens)

• Zuig

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

elevator schreef op 18 april 2004 @ 23:55:
Nog 1 tip - werk gewoon niet met het 'Weigeren' recht - je hebt dat eigenlijk maar zelden nodig en het zorgt er voor als je niet zo bekend met NTFS permissies dat het opeens heel ondoorzichtig kan worden (ook als je er wel heel bkend mee bent overigens)
Klopt als je gebruiker geen rechten rechten heeft om mappen aan te maaken ed. kan hij het toch niet. Dus probeer het zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk te houden.

• draayertje
Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties! Het is nog niet helemaal waterdicht... Met bovenstaande machtigingen had ik "Bestanden maken/gegevens schrijven" aan staan. De gebruiker kon dus wel bestanden maken, maar niet meer verwijderen...
Zet ik echter deze machtiging op weigeren, dan draait windows niet meer.
Het liefst zou ik de gebruiker op de C en D schijf deze rechten geven:
http://www.kooijdekker.nl/images/machtigingenalgemeen3.JPG
en de mappen waarin de gebruiker schrijfrechten mag hebben, deze machtigingen:
http://www.kooijdekker.nl/images/machtigingenalgemeen4.JPG
Als ik dat doe, heb ik echter het probleem dat zodra ik op de gebruiker klik in het inlogscherm, windows hartstikke vast loopt, of gewoon weer terug komt in het inlogscherm. Ik neem aan dat dat komt omdat windows in sommige mappen schrijfrechten moet hebben, ik heb alleen geen idee welke. Ik heb ook gezien dat de groep SYSTEM standaard op de hele schijf volledig beheer heeft. Ik dacht dat windows gebruik zou maken van die account om windows + programma's te draaien... Blijkbaar niet.
Kan iemand mij vertellen welke mappen ik schrijfrechten moet geven, en welke machtiging ik daarvoor moet aanvinken?
Zodra ik namelijk "Bestanden maken/gegevens schrijven" aanvink, kan de gebruiker er ook weer bestanden maken :(
gr

RoB

[ Voor 17% gewijzigd door draayertje op 19-04-2004 20:40 ]

• Zuig

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Geef de gebruiker eens "Wijzigingsmachtigingen" (Modify) ipv
* Bestanden Maken/...
*Mappen Maken/...

Gewoon langzaam maarzeker proberen.

Goodluck ;)

• draayertje
bedankt, dat ga ik morgen even proberen. Ik heb net een hele nieuwe, schone xp erop gedraaid. Die ander was helemaal verpest door al dat testen :)
Is het met machtigingen nou zo, dat als je niks aanvinkt = toestaan en weigeren = weigeren?
Ik wilde morgen eens beginnen met aanvinken wat juist NIET mag...

[ Voor 13% gewijzigd door draayertje op 20-04-2004 00:00 . Reden: aanvulling ]

• Zuig

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Probeer zo veel mogelijk andersom te werken geef alleen aan wat een gebruiker WEL mag.

• draayertje
Maar als ik alleen aanvink wat wel mag, neemt ie dan automatisch aan dat de rest niet mag?

• elevator
  • Niet online

elevator

Ja - tenzij je rechten 'erft' van hoger af. Je kan dit simpel controleren - maak maar eens een nieuw map, en geef je zelf er geen enkel recht op - je zal zien dat je vervolgens niet meer aan die map kan :)

• draayertje
elevator schreef op 20 april 2004 @ 16:06:
Ja - tenzij je rechten 'erft' van hoger af. Je kan dit simpel controleren - maak maar eens een nieuw map, en geef je zelf er geen enkel recht op - je zal zien dat je vervolgens niet meer aan die map kan :)
Mijn C schijf ziet er zo uit:
C:
- windows
- documents and settings
- program files

Maar standaard heeft de hogere map (in mijn geval is dat C) lees en schrijfrechten.
Ik geef dan C het recht toestaan:"map weergeven/gegevens lezen", en dan vink ik aan dat ie dat over moet geven aan alle onderliggende mappen. Ik heb dan alleen het idee dat windows niet meer draait, omdat die schrijfrechten moet hebben. Geef ik echter schrijfrechten (toestaan:"bestanden maken/gegevens schrijven"), dan kan de gebruiker ook weer bepaalde dingen. Het was makkelijk geweest als gegevens schrijven een machtiging apart was geweest. Of als windows een eigen account (met volledige machtiging) gebruikte voor systeemtaken. Ik dacht dat dat ook zo was door de machtiging "SYSTEM"....

• draayertje
Elevator, Zuig,

Ik ben eruit. Ik heb een account (Ronald) gemaakt met beperkte rechten, en de machtigingen op de gehele D schijf als volgt ingesteld:
www.kooijdekker.nl/images/machtigingenbepre.JPG
Met uitzondering van de map: C:\documents and settings\Ronald
die map heeft volledige rechten ivm bureaublad enzo.
De machtigingen op de D schijf heb ik precies hetzelfde ingesteld, met uitzondering van 1 map, Ronald. Naar die map heb ik ook de mijn documentenmap laten verwijzen.
De gebruiker kan nu (niet):
- programma's uitvoeren
- bureaublad inrichten (snelkoppelingen en mappen maken)
- Documenten maken en opslaan in 1 map op D
- geen andere mappen/bestanden wissen/wijzigen
- geen instellingen veranderen
- geen printers of software installeren.

Kortom, de gebruiker kan alleen maar werken!

• Zuig

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Draayertje, dit is nou weer eens een super feedback op hulp die je gekregen hebt op het forum. * Zuig is blij dat onderandere hij je heeft kunnen helpen.
Succes met het verder tweaken van je pc ;)

Pagina: 1