Toon posts:

zonder ide geen S-ata?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb gister een 160Gb S-ata schijf van Maxtor gekoch met een Sweex S-ata controller. Als ik mijn oude ide-schijf(40Gb) uit de computer haal, en mijn cd-rom speler op de primary ide bus doe, zegt de computer dat ie niet kan booten(zelfde als wanneer je er een floppy in laat zitten). Maar als ik die oude hdd erin laat zitten als primary master, dan krijg ik een boot menu of ik Xp home wil booten(nieuwe hd) of xp professional(oude hd), als ik dan vervolgens home boot, krijg ik de oude hd als C: te zien, zodat ik deze niet kan formatteren.

Nu mijn vragen:
1. wie weet hoe ik de driveletter van de 40Gb kan veranderen, zodat ik gewoon de 40Gb kan formatteren
2. Wie weet hoe ik gewoon kan booten zonder dat ik de 40Gb schijf erin heb zitten

Alvast bedankt!

Verwijderd

Volgens mij begrijp ik je vraagstelling niet. :?

edit na drie keer de TS te lezen.
Het heeft even geduurd voordat ik doorhad dat je twee keer XP had geinstalleerd.
Prtuz0r is niet de enige die brak is hier. :)

Je hebt vast geinstalleerd met beide HDs erin.
Dus staat het opstartrecord waarschijnlijk op de oude HD.
Dit kun je aanpassen met recovery-CD en fixboot met alleen je nieuwe HD.

ps) Ik heb geen ervaring met S-ata schijven, maar bovenstaande lijkt me niet onwaarschijnlijk gezien de "NTLDR is missing" foutmelding

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:30 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

pfff, nog brak. S-ata vergeten. |:(

[ Voor 113% gewijzigd door PD2JK op 18-04-2004 15:16 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:07:
2. Wie weet hoe ik gewoon kan booten zonder dat ik de 40Gb schijf erin heb zitten
Omdat de nieuwe SATA controller in feite een externe controller is (zit niet std. op je moederbord) moet je de opstartvolgorde (boot sequence) in de BIOS veranderen.

Je moet dus de onboard IDE kanalen in ieder geval niet vooraan in de volgorde zetten, maar iets als Bootable add-in card of SCSI als eerste zetten. Dan zal je computer proberen te booten van de SATA kaart.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

de SATA controller moet ook boot rom hebben btw.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:13:

Je hebt vast geinstalleerd met beide HDs erin.
Dus staat het opstartrecord waarschijnlijk op de oude HD.
kan ik bevestigen: als je op je s-ata schijf installeert moet je je ide schijf er uit halen of het loopt mis aangaande bootsectors
(in mijn geval met onboard sata.... zal wel niet verschillen zeker?)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:35 ]

Pagina: 1