Toon posts:

Akai Tuner [AT-2200] Kabel/ether probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een klein vraagje. Ik heb 2 weekjes terug een 2e hands versterker-setje aangeschaft:

- AKAI Stereo Integrated Amplifier, model AM-2250
- AKAI Stereo Tuner, model AT-2200
- AKAI Stereo Cassette Deck, model CS-703D

Afbeeldingslocatie: http://calvino.nl/dump/tinke.com/docs/inetpic2.jpg

Ik heb een kabelaansluiting in mijn kamer die ik altijd gebruikte voor mijn TV. Ik dacht, fijn, sluit ik lekker aan op mn tuner kan ik eindelijk fatsoenlijk ID&T Radio ontvangen. Aangezien er op mijn tuner (uit 1984) geen coax ingang zit heb ik een coaxkabel "ontmanteld" door de plastickunstof er vanaf te strippen om zo de kern van de kabel en het "isolatie-draad" aan te kunnen sluiten op de antenne ingang achterin mijn tuner.

Na wat gekloot en ze uiteindelijk aangesloten te hebben op FM-DIST-75/300 Ohm ingang achter in mn tuner deed mijn kabelradio het gelukkig. Maar nu doet zich (logisch ook) Het volgende probleem voor, de tuner blijft namelijk (uiteraard) ether frequenties ontvangen die sommige kabelfrequenties overstemd.
Is er een manier om dit te ondervangen? Zodat de tuner geen ether-frequenties meer ontvangt maar alleen de frequenties die hij binnenkrijgt via de coaxkabel?

Zit het hem misschien in het verschil tussen de FM-LOC-75 ohm, FM-LOC-300 ohm, FM-DIST-75 ohm & FM-DIST-300 ohm ingangen?

Alvast bedankt voor de hulp!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Je zal 'm op een 75-ohms ingang meoten aansluiten.

Waarschijnlijk op LOC, als in LOKAAL (=sterk signaal). Dist zal ie gevoeliger zijn, DISTANCE, voor verderweg gelegen zenders.. En (dus) ook meer storingen oppakkken.

Gewoon de middenkern (=signaal ader) zo kort mogelijk houden, en de aardmantel ook gebruiken.

Toen ik nog een ouwe radio had, zonder coax-in, had ik er een losse balancer bij, die had coax aan de ene kant, en 2x300 ohm vorkjes aan de radio-zijde.

Verwijderd

Topicstarter
Dus gewoon EN de mantel(aarde?) EN de kern op de 75 ohms LOC aansluitel? En zorgen dat het isolatiemateriaal zover mogelijk om de kern heen zit?
Ik ga het vanmiddag gelijk even proberen!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 09:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels verschillende "configuraties" uitgeprobeerd:

Legenda:
M = mantel
K = kern
D = DIST=distance
L = LOC = Local
75 = 75 Ohm
300 = 300 Ohm

Op de volgende manieren aansluiten werkte niet:
M - D300
K - L300

M - D75
K - L75

M - D75
K - L300

M - L75
K - D300

Al deze combi's werkten dus niet, en was er mee bezig toen mijn broer zich er even mee kwam bemoeien, die had het idee om de mantel op de "AARDE aansluiting"achter op mijn tuner aan te sluiten. En jawel, dit werkte behoorlijk goed! De kern zit overigens op de DIST-300.

Nu vangt hij alleen nog de hele sterke zenders op. Kwestie van de mantel zo ver mogelijk isoleren. Kink FM die op 103.0 (kabel) hoor je bijv. niet. In plaats daarvan hoor je Veronica FM die ook op 103.0 (ether) zit.

Als iemand nog verdere tips heeft die het ether gedeelte helemaal uitschakelen hoor ik het graag!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 22:06 ]

Verwijderd

Heb je een WCD (wandcontactdoos) met radio en TV aansluiting, of een doorgetrokken TV aansluiting? Bij een TV aansluiting zijn de kabel-radiosignalen grotendeels uitgefilterd. Kan je een foto plaatsen van de achterkant van je tuner?

Verwijderd

Je moet gewoon de mantel op de massa zetten en de kern op dist 75 ohm ,de andere aansluiting zijn voor 300 ohm coax kabels.
Staat best wel duidelijk op de tuner.
De tuner heeft een houten behuizing dus zal niet alle ether zenders kunnen afschermen , zeker niet als je toevallig bij een zendmast woont.
Zorgen dat je kabel vanaf het begin zo weinig mogelijk ether kan ontvangen lijkt de enige oplossing.
Pagina: 1