[wireless lan/inet] in oud pakhuis

Pagina: 1
Acties:

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hoi,

Ik ga ws. binnenkort verhuizen en wil ook daar uiteraard breedband inet. Nou is hert zo dat ik een een oud pakhuis woon (dus veel en dikke betonnen muren) en ik wil graag (in het kader van de kostenbeheersing) met 2 man op 1 internet verbinding. Voorheen woonden we in hetzelfde huis, dus daar was UTP niet echt een probleem.

We hebben de boel aan de voorkant eens goed bekeken, maar het valt nog niet mee om daar op een fatsoenlijke manier een UTP kabel aan te gaan leggen ( het is steeds behoorlijk in het zicht, dat zal de huurbaas wel weer niet leuk vinden...kortom, ik zit eraan te denken om de boel wireless aan te gaan leggen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/a.f.sluiter/9b5-9d5.GIF

zoals je hierboven kunt zien zit er tussen zijn en mijn huis een complete verdieping, en alle muren zijn van dik beton. De voorkant is een grote raampartij. Ik zat er dus aan te denken om boven een wireless access point neer te zetten in de vensterbank, en dan beneden gewoon een wireless PCI kaartje in de compu te gooien, maar ik vraag me eigenlijk een beetje af hoe goed dit gaat werken, gezien al het beton.
Daarnaast vraag ik me af of er op zo'n access point ook gewone UTP aansluitingen zitten. Ik heb nu deze -->KLIK in gedachten, is dat wat?

Ow en nog iets: Mocht het nou niet willen lukken met zo'n wireless PCI kaartje, bestaan er dan ook Wireless kaartjes extern, zodat je die dan evt. ook in de vensterbank kunt zetten en van daaruit met UTP weer naar de PC sluist? Of moet ik dan gewoon 2 accesspoints hebben (=duur)?

Kortom, ik heb er nog niet heel veel kaas van gegeten, verschillende bronnen geven ook verschillende info mbt hoe goed dit gaat werken, dus onder het lezen van wireless info post ik dit topic maar even om hier ook wat opinies te peilen :)

thx alvast :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

kamstra schreef op 18 april 2004 @ 14:37:
Ik zat er dus aan te denken om boven een wireless access point neer te zetten in de vensterbank, en dan beneden gewoon een wireless PCI kaartje in de compu te gooien, maar ik vraag me eigenlijk een beetje af hoe goed dit gaat werken, gezien al het beton.
Daarnaast vraag ik me af of er op zo'n access point ook gewone UTP aansluitingen zitten. Ik heb nu deze -->KLIK in gedachten, is dat wat?

Ow en nog iets: Mocht het nou niet willen lukken met zo'n wireless PCI kaartje, bestaan er dan ook Wireless kaartjes extern, zodat je die dan evt. ook in de vensterbank kunt zetten en van daaruit met UTP weer naar de PC sluist? Of moet ik dan gewoon 2 accesspoints hebben (=duur)?

Kortom, ik heb er nog niet heel veel kaas van gegeten, verschillende bronnen geven ook verschillende info mbt hoe goed dit gaat werken, dus onder het lezen van wireless info post ik dit topic maar even om hier ook wat opinies te peilen :)

thx alvast :)
1. Je tekening is ongelooflijk groot in verhouding met je 2 (symbolisch voorgestelde) PC's :z

2. Of het allemaal gaat werken? Hoe kunnen wij dat nu weten?? :*) Je zal het moeten proberen, wij zijn niet helderziende hoor.

3. Volgens mij ben je best af met een USB-ontvanger. Dat dingetje is meestal even duur als een interne (PCI-)ontvanger. Je zet het op de vensterbank met een kabel naar de PC. (Let wel: USB = max 10 meter)
Als je UTP wil voor die verbinding tussen raam en PC zal je idd een 2de AP moeten aanschaffen denk ik en die dan in Bridge zetten -> idd kostelijke zaak :)

4. Of er UTP-poorten zijn aan je AP, hangt af van product tot product, maar als je 2 PC's draadloos wil verbinden... Waarom heb je dat dan nodig???

Mijn vraag voor u: Als je enkel 2 PC's wil draadloos verbinden, heb je toch geen AP nodig????? Koop 2 wifi-kaartjes en zet die ad-hoc.
Zoek op Google wat meer rond die dinge. Zelfstudie is de beste leer.

Verwijderd

Ga eens naar routershop.nl en open de cat HomePlug (NIEUW).
Kijk bv eens naar Devolo MicroLink dLAN Starter Kit Ethernet/Ethernet voor 129,89euro. Dit werkt mits jullie op de zelfde stoppengroep zitten (meen ik). Het systeem is maar 14mbit, maar voldoende voor internet lijkt me.

Als ik jou was zou ik met de huisbaas overleggen of er ergnes een route is waar de kabel zonder veel moeite doorheen kan. Bedrijfspanden / Pakhuizen / etc willen afentoe wel eens een mooi stroomnet systeem hebben (een goot (1x0,5meter) vanaf de kelder naar zolder). Mischien komt deze rechtstreeks langs je huis. Niet geschoten is ALTIJD mis!
En dan daarbij wat kost netwerkkabel per meter? iets van 0,25 euro?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 14:55 . Reden: prijs toegevoegd van de netwerkakbel ]

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Ik heb ook met wireless geexperimenteerd. Na 2 dagen teruggedaan omdat het zo slecht werkte. Had een instabiele snelheid van 300kbyte/sec (op zo 11mbit ding). Terwijl de afstand maar 5 meter was en er dunne muren tussen zaten. Koop het anders bij een winkel waar je het mag ruilen als het je niet bevalt. Heb ik ook gedaan.
Inmiddels heb ik UTP in mijn studentenwoning aangelegd. Werkt prima. En mijn huisbaas vond die kabels niet erg en hij betaalde de hub+switch+kabels+aansluitdoosjes :) Lekker gioedkoop voor mij dus :)

Verwijderd

Hmm... ik heb zelf draadloos... en volgens mij trek je het met ad-hoc wel door dat beton. Pak goede kaartjes (belkin / sitecome) En neem een externe antenne... hebben veel betere ontvangs (zitten veder van PC kast af). Dan moet het lukken!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:50:
[...]

1. Je tekening is ongelooflijk groot in verhouding met je 2 (symbolisch voorgestelde) PC's :z
jaja, niet zeuren ;)
3. Volgens mij ben je best af met een USB-ontvanger. Dat dingetje is meestal even duur als een interne (PCI-)ontvanger. Je zet het op de vensterbank met een kabel naar de PC. (Let wel: USB = max 10 meter)
Als je UTP wil voor die verbinding tussen raam en PC zal je idd een 2de AP moeten aanschaffen denk ik en die dan in Bridge zetten -> idd kostelijke zaak :)
interesting, ga ik meteen uitzoeken :)
Mijn vraag voor u: Als je enkel 2 PC's wil draadloos verbinden, heb je toch geen AP nodig????? Koop 2 wifi-kaartjes en zet die ad-hoc.
Zoek op Google wat meer rond die dinge. Zelfstudie is de beste leer.
Ik wil dat accesspoint er tussen zodat je dus niet afhankelijk bent van het feit of iemand zijn PC heeft aanstaan of niet....en Google ben ik idd ondertussen ook druk mee bezig...maar thx anyway :)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
robbertb schreef op 18 april 2004 @ 14:55:
Ik heb ook met wireless geexperimenteerd. Na 2 dagen teruggedaan omdat het zo slecht werkte. Had een instabiele snelheid van 300kbyte/sec (op zo 11mbit ding). Terwijl de afstand maar 5 meter was en er dunne muren tussen zaten. Koop het anders bij een winkel waar je het mag ruilen als het je niet bevalt. Heb ik ook gedaan.
Inmiddels heb ik UTP in mijn studentenwoning aangelegd. Werkt prima. En mijn huisbaas vond die kabels niet erg en hij betaalde de hub+switch+kabels+aansluitdoosjes :) Lekker gioedkoop voor mij dus :)
brengt me ineens wel op een idee idd....want als het goed is zitten de meterkasten precies boven elkaar....hmm, dat zou ook interessant zijn, maar dan moet de tussenbuurman wel meewerken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:52:
Ga eens naar routershop.nl en open de cat HomePlug (NIEUW).
Kijk bv eens naar Devolo MicroLink dLAN Starter Kit Ethernet/Ethernet voor 129,89euro. Dit werkt mits jullie op de zelfde stoppengroep zitten (meen ik). Het systeem is maar 14mbit, maar voldoende voor internet lijkt me.
AUB AUB NIET DOEN!
Ik heb zo'n setje getest voor een makker, ik weet het merk niet meer maar het ware grijze lelijke dozen met groene LEDjes.
Er stond op de doos 11 mbps, terwijl ik nog geen 100 kbps haalde, verbinding viel steeds weg,...
Gebeld naar die firma, bleek dat ons huis een te oud elec. netwerk heeft.
Dat spul is dus enkel gemaakt voor de nieuwe huizen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:18 . Reden: Erkens blij maken ]

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
dat oude elec. netwerk ligt er bij ons denk ik ook wel...dus dat wordt m dan sowieso maar niet....

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:13:
Bespaar jezelf 130€ voor die rotdingen aub, ik spreek uit ervaring!
kijk, jij hebt er slechte ervaringen mee, maar andere wellicht niet, daarnaast kan je altijd het product terug brengen en je geld terug krijgen als het niet werkt ;)

Verwijderd

Erkens schreef op 18 april 2004 @ 15:15:
[...]

kijk, jij hebt er slechte ervaringen mee, maar andere wellicht niet, daarnaast kan je altijd het product terug brengen en je geld terug krijgen als het niet werkt ;)
Is waar, maar ik vertel enkel wat ik heb meegemaakt. Aan hem de keuze...

Trouwens:
Ik heb eens gelezen dat zo'n elec. netwerk tot aan de boit (zekeringendoos) gaat. Zitten jullie allebei op dezelfde doos?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:24 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:20:
[...]

Is waar, maar ik vertel enkel wat ik heb meegemaakt. Aan hem de keuze...
lees nog eens je eerste regel :P

Verwijderd

Erkens schreef op 18 april 2004 @ 15:21:
[...]

lees nog eens je eerste regel :P
1. Hij zelf (Kamstra) heeft er blijkbaar geen probleem mee -> niet zagen aub

2. Ik heb nog geen constructieve reactie van u gelezen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:28 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:25:
[...]

Dus wat is jou constructieve voorstel dan?
mijn constructieve bijdrage aan dit topic is dat dat lan via de elec voorziening best zou kunnen werken, alleen als 1 iemand er toevallig een negatieve ervaring mee heeft dat het product direct "troep" is.
Vaak zijn dergelijke panden gerenoveerd waarbij dergelijke kabels vervangen zijn.
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:25:
[...]

1. Hij zelf (Kamstra) heeft er blijkbaar geen probleem mee -> niet zagen aub

2. Ik heb nog geen constructieve reactie van u gelezen.
als je een probleem met me hebt dan doe je maar een SM of TR, maar loop niet te zeiken in een topic, juist _dat_ is niet constructief.

[ Voor 31% gewijzigd door Erkens op 18-04-2004 15:29 ]

Verwijderd

kan je niet gewoon een utp kabel van jou "raampartij"
naar zijn "raampartij" langs de muur aanbrengen?
(niet op de veiligheidseisen lettend :9 bliksem enzo >:) )

dat zal toch helemaal niet opvallen denk ik?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Ok, ff opheldering, we zitten dus niet op dezelfde doos, dus lijkt me dat dit sowieso niet gaat werken :?
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:29:
kan je niet gewoon een utp kabel van jou "raampartij"
naar zijn "raampartij" langs de muur aanbrengen?
(niet op de veiligheidseisen lettend :9 bliksem enzo >:) )

dat zal toch helemaal niet opvallen denk ik?
dat ius wmb dus niet echt een optie, want dat is gezien ramen/deuren/openingen niet erg haalbaar en daarbij bungelt die zooi veel te veel in het zicht ben ik bang. Daarbij zit er dus ook nog een verdieping tussen..

[ Voor 72% gewijzigd door kamstra op 18-04-2004 15:32 ]

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:30
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:13:
[...]

AUB AUB NIET DOEN!
Ik heb zo'n setje getest voor een makker, ik weet het merk niet meer maar het ware grijze lelijke dozen met groene LEDjes.
Er stond op de doos 11 mbps, terwijl ik nog geen 100 kbps haalde, verbinding viel steeds weg,...
Gebeld naar die firma, bleek dat ons huis een te oud elec. netwerk heeft.
Dat spul is dus enkel gemaakt voor de nieuwe huizen.
:? :X

Laatst bij een oude boederij zo'n zetje gebruikt.
2 panden die zeker 60 meter van elkaar stonden moesten gelinkt worden.
Wireless lukte niet...maar met deze setjes lukte het uiteindelijk wel.
Je moet gewoon zorgen dat je ze allebei op dezelfde stroom groep zet.
Tests ze allemaal even, want met de eenen haalde ik maar 2 mbit en met de gene die ik uiteindelijk heb gebruikt 6 mbit.

Eisen zijn dus,
op de zelfde stoppenkast.
kastjes het liefst op de zelfde groep.
Verder ligt alles aan de kabels die er liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Weezer-DC op 18-04-2004 15:37 ]

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35
Ik heb zelf een draadloos netwerk in een betonnen nieuwbouwhuis en ik red het dus NIET om door twee betonnen vloeren heen te komen. 1 gaat nog net, maar dan heb je wel een slome verbinding, twee betonnen vloeren is teveel van het goede.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
jarnodb schreef op 18 april 2004 @ 15:32:
[...]

-> Nog een constructief idee Erkens?

Neen, volgens mij is draadloos de perfecte oplossing hoor.
Hoever staat je PC van het raam? -> USB kan maar 10 meter overbruggen...
dat moet dan wel lukken, want de afstand tot het raam is max zo'n 6 meter denk ik, ik ga het maar eens overleggen met mijn ex huisgenoot... :)

Andere optie is denk ik trouwens om gewoon via de meterkast te gaan, maar dat moet ik nog ff uitzoeken....thx so far iig :)

Verwijderd

__fred__ schreef op 18 april 2004 @ 15:36:
Ik heb zelf een draadloos netwerk in een betonnen nieuwbouwhuis en ik red het dus NIET om door twee betonnen vloeren heen te komen. 1 gaat nog net, maar dan heb je wel een slome verbinding, twee betonnen vloeren is teveel van het goede.
En als je de ontvangers aan het raam zet zoals de topicstarter al voorstelde?
Volgens mij moet dat wel lukken hoor.
Ik raak trouwens met een Netopia AP door 5 (!) muren, 10 meter verder aan 65%.
+ Hangt ook af van het bereik / sterkte signaal van het apparaat.
Mijn eerste AP van Belgacom (Siemens Santis ADSL 50 en-nog-wat) raakte door 3 mure en zat al aan 5%, terwijl mijn Netopia er 5 doet zonder zware verliezen.
Normaal gezien valt de snelheid terug naarmate je verder van het AP verwijderd bent, maar als je enkel internet wil delen en niet draadloos wil gaan netwerken, kom je met 11 mbps al zeker toe hoor.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:44 ]

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Dat is dus idd waardoor ik denk dat het wireless wel moet kunnen, als je de zender/ontvanger maar een beetje dicht bij het raam zet heb je al een stuk minder last van het beton lijkt me. Nu alleen wel de vraag of dat met een cheap ass apparaatje ook gaat werken, maar dat is altijd afwachten denk ik.

ow, en het is idd in principe alleen maar voor internet. Er zullen ook wel eens wat bestandjes (mp3 etc) worden overgepompt, maar dat is slechts incidenteel

[ Voor 22% gewijzigd door kamstra op 18-04-2004 15:48 ]

Verwijderd

kamstra schreef op 18 april 2004 @ 15:47:
Dat is dus idd waardoor ik denk dat het wireless wel moet kunnen, als je de zender/ontvanger maar een beetje dicht bij het raam zet heb je al een stuk minder last van het beton lijkt me. Nu alleen wel de vraag of dat met een cheap ass apparaatje ook gaat werken, maar dat is altijd afwachten denk ik.

ow, en het is idd in principe alleen maar voor internet. Er zullen ook wel eens wat bestandjes (mp3 etc) worden overgepompt, maar dat is slechts incidenteel
Hm lijkt me te gaan lukken hoor... Laat iets weten!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:57:
[...]

Hm lijkt me te gaan lukken hoor... Laat iets weten!
zal ik zeker doen, maar gaat nog wel 3 weken duren oid....moet eerst maar eens verhuizen ;)

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:39:
[...]

En als je de ontvangers aan het raam zet zoals de topicstarter al voorstelde?
Volgens mij moet dat wel lukken hoor.
Ik raak trouwens met een Netopia AP door 5 (!) muren, 10 meter verder aan 65%.
+ Hangt ook af van het bereik / sterkte signaal van het apparaat.
Mijn eerste AP van Belgacom (Siemens Santis ADSL 50 en-nog-wat) raakte door 3 mure en zat al aan 5%, terwijl mijn Netopia er 5 doet zonder zware verliezen.
Normaal gezien valt de snelheid terug naarmate je verder van het AP verwijderd bent, maar als je enkel internet wil delen en niet draadloos wil gaan netwerken, kom je met 11 mbps al zeker toe hoor.
Nooit getest eigenlijk. Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Het signaal wordt wel beter als ik recht boven de access point zit in ieder geval. Het raam moet ook wel werken waarschijnlijk.
Pagina: 1