Server defragmenteren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik ben bezig met de installatie van een nieuwe server (SBS 2003). gaat allemaal prima, maar ik zit nog een beetje te twijfelen over parities.

we hebben vier 73Gb schijven in raid 5 en daarop twee partities. eentje van 12Gb voor het OS en eentje van 195Gb voor de data. deze data bestaat vooral uit user-files en exchange mail. ik heb ervoor gekozen om 1 grote paritie te maken, omdat ik niet kan voorspellen hoe snel (vooral) de mail met exchange zal groeien. mocht die 195Gb partitie vol zijn, kan ik de raid array uitbreiden en een nieuwe partitie aanmaken en de data/mail verdelen over beide (grote) paritities.

als ik nu al twee partities aanmaak van 98Gb, loop ik de kans dat de 'files' partitie of de 'mail' partitie te snel volloopt. (files is nu 60Gb), mail weet ik niet.. zie ik na importeren pas.

nu wil ik eigenlijk weten: is 195Gb nog te defragmenteren in bijvoorbeeld een weekeindje? (als je het bijvoorbeeld 1x per maand doet) of moet ik echt twee partities van 98Gb aanmaken?

ook ben ik benieuwd hoe defrag onder NTFS werkt. als ik nu in een weekeind de helft van de schijf defragmenteer, gaat ie dan volgend weekeind alleen de andere helft langs, of begint ie weer overnieuw?

Have a wheelie good weekend!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
een ding kan ik je wel vertellen jouw exchange mailstore gaat nooit groter worden als 16gb.. das namelijk de fysieke limiet van SBS 2003 Exchange

wil je meer als 16gb dan moet je de enterprise edition van exchange 2003 kopen

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Als je het elke maand doet lukt dat wel. Het scheelt natuurlijk ook welke software je gebruikt, standaard van Windows of 3th party. Kan de Windows defrag wel de mail-files defraggen als Exchange open staat bv? Ik ken Exchange niet aangezien we Notes gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:01 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zwelgje schreef op 18 april 2004 @ 14:44:
een ding kan ik je wel vertellen jouw exchange mailstore gaat nooit groter worden als 16gb.. das namelijk de fysieke limiet van SBS 2003 Exchange

wil je meer als 16gb dan moet je de enterprise edition van exchange 2003 kopen
Kleine aanvulling: je kunt 'm tijdelijk tot 17 GB laten lopen: How to Temporarily Increase the Exchange 2000 16-Gigabyte Database Size Limit
Anyway, je partitie voor de Exchange databases hoeft inderdaad niet veel groter te zijn dan 16 GB. Hangt overigens af van de vraag waar je je transactie log files laat.
Voor defrag geldt dat die telkens weer van voren af aan begint. Het goeie nieuws is dat defrag alleen maar je gefragmenteerde files contigious maakt; je free space wordt niet geconsolideerd, dus wat dat betreft is het geen probleem om telkens van voren af aan te beginnen. Vaak defraggen. 'k Heb op DataCrash een script gepost wat je kunt schedulen, zodat bijv. elke nacht - na afloop van de backup - je schijven gedefragmenteerd worden.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Brahiewahiewa schreef op 18 april 2004 @ 15:03:
[...]Anyway, je partitie voor de Exchange databases hoeft inderdaad niet veel groter te zijn dan 16 GB.
Moet natuurlijk 32 GB zijn; een public en een private store.
offtopic:
sorry, naast de edit knop geklikt |:(

[ Voor 63% gewijzigd door Brahiewahiewa op 18-04-2004 15:09 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FragDaddy
16gb maar ??? dat wordt opruimen dus. we werken nu met losse outlook clients op een mdeamon mailserver. maar een aantal van die clients hebben een 2Gb groot .pst bestand :(

we hadden gerekend op 40Gb mail om mee te beginnen (dus nadat de losse PST's in de exchangeserver gemerged waren)

dit is vervelend. SBS kan geloof ik 75 clients aan. die kunnen dus allemaal maar een paar honderd mb mail op de exchange server hebben staan? dat is echt peanuts.

[ Voor 119% gewijzigd door FragDaddy op 18-04-2004 15:23 ]

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 17:55
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:59:
Als je het elke maand doet lukt dat wel. Het scheelt natuurlijk ook welke software je gebruikt, standaard van Windows of 3th party. Kan de Windows defrag wel de mail-files defraggen als Exchange open staat bv? Ik ken Exchange niet aangezien we Notes gebruiken.
Volgens mij moet je exchange dan offline halen en dan met een eigen tool defragen.

* Weezer-DC is nog trainee

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

FragDaddy schreef op 18 april 2004 @ 15:14:
16gb maar ??? dat wordt opruimen dus[...]
Of de enterprise versie aanschaffen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04

AirX

Tweak Guru

Misschien defraggen met Disk Keeper? Want die kan letterlijk op de achtergrond draaien (nouja, hoe letterlijk je het ook wilt hebben:P). Iig lijkt me dat exchange dan lekker door kan blijven draaien.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

16gb maar ??? dat wordt opruimen dus. we werken nu met losse outlook clients op een mdeamon mailserver. maar een aantal van die clients hebben een 2Gb groot .pst bestand :(

we hadden gerekend op 40Gb mail om mee te beginnen (dus nadat de losse PST's in de exchangeserver gemerged waren)

dit is vervelend. SBS kan geloof ik 75 clients aan. die kunnen dus allemaal maar een paar honderd mb mail op de exchange server hebben staan? dat is echt peanuts.
Wordt tijd dat de users gaan opruimen in de mailbox :)
De grappige mails, met grote attachments nemen vaak de meeste ruimte in.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• FragDaddy
FastBunny schreef op 18 april 2004 @ 16:08:
[...]

Wordt tijd dat de users gaan opruimen in de mailbox :)
De grappige mails, met grote attachments nemen vaak de meeste ruimte in.
nope. veel users krijgen VEEL mail en willen deze en hun verzonden berichten minstens een jaar bewaren (liever langer).

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:37
Dus export je alles lekker naar een PST en die laat je als lokale mail in outlook staan.
Die pst knal je op der homedir en klaar.
Zo doe ik het ook als de mailbox >250 wordt, 2gb is gewoon belachelijk.

• FragDaddy
Dromer schreef op 18 april 2004 @ 18:37:
Dus export je alles lekker naar een PST en die laat je als lokale mail in outlook staan.
Die pst knal je op der homedir en klaar.
Zo doe ik het ook als de mailbox >250 wordt, 2gb is gewoon belachelijk.
das een goeie tip.. hoe doe ik dat het snelste?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:37
In outlook -> exporteer naar pst.
Dan krijg je een bestand die je op de homedir gooit.
Dan in outlook een nieuwe persoonlijke map toevoegen die wijst naar de pst op de homedir.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Dromer schreef op 18 april 2004 @ 20:48:
In outlook -> exporteer naar pst.
Dan krijg je een bestand die je op de homedir gooit.
Dan in outlook een nieuwe persoonlijke map toevoegen die wijst naar de pst op de homedir.
Of eerst het archief bestand aanpassen zodat die op de homedir staat, en dan autoarchiveren aanzetten :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Brahiewahiewa schreef op 18 april 2004 @ 15:03:
[...]

Kleine aanvulling: je kunt 'm tijdelijk tot 17 GB laten lopen: How to Temporarily Increase the Exchange 2000 16-Gigabyte Database Size Limit
Anyway, je partitie voor de Exchange databases hoeft inderdaad niet veel groter te zijn dan 16 GB. Hangt overigens af van de vraag waar je je transactie log files laat.
Voor defrag geldt dat die telkens weer van voren af aan begint. Het goeie nieuws is dat defrag alleen maar je gefragmenteerde files contigious maakt; je free space wordt niet geconsolideerd, dus wat dat betreft is het geen probleem om telkens van voren af aan te beginnen. Vaak defraggen. 'k Heb op DataCrash een script gepost wat je kunt schedulen, zodat bijv. elke nacht - na afloop van de backup - je schijven gedefragmenteerd worden.
klopt dat artikel had ik al een keertje gevonden (en op datacrash gepost :*) )

A wise man's life is based around fuck you

• FragDaddy
FastBunny schreef op 18 april 2004 @ 20:53:
[...]

Of eerst het archief bestand aanpassen zodat die op de homedir staat, en dan autoarchiveren aanzetten :)
dat vind ik wel een mooie oplossing. heeft iemand hier meer informatie over? het mooiste is inderdaad als het helemaal automatisch gaat.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
auto-archiveren kost je per saldo meer schijfruimte, als dezelfde mailtjes bij meerdere gebruikers staan staat hij maar 1x in de exchange database. bij export naar pst krijgt iedereen een kopie (!)
auto-archiveren is een outlookclient functie die je via een gpo kan forceren.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• FragDaddy
paulhekje schreef op 19 april 2004 @ 08:03:
auto-archiveren kost je per saldo meer schijfruimte, als dezelfde mailtjes bij meerdere gebruikers staan staat hij maar 1x in de exchange database. bij export naar pst krijgt iedereen een kopie (!)
auto-archiveren is een outlookclient functie die je via een gpo kan forceren.
kost dan misschien wel meer schijfruimte, maar lijkt me wel netter dan elke paar maanden een PST bestand erbij krijgen :? autoarchiveren gebeurt ook automatisch, dus wel zo netjes.

en wat is een gpo? group policy?

[ Voor 10% gewijzigd door FragDaddy op 19-04-2004 09:00 ]

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op 18 april 2004 @ 16:02:
[...]

Of de enterprise versie aanschaffen
Je kan toch ook gewoon een 2e mailstore of een 2e Storage group (met mailstore) aanmaken?

Of denk ik hier nu te simpel?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 11:13:
[...]

Je kan toch ook gewoon een 2e mailstore of een 2e Storage group (met mailstore) aanmaken?

Of denk ik hier nu te simpel?
Te simpel inderdaad; meerdere databases kun je alleen in de enterprise versie aanmaken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Voor een SBS server raadt ik je niet aan om 75 clients daadwerkelijk te gaan draaien. Neem dan een aparte exchange server. Ik ben trouwens trouwens benieuwd hoeveel je store.exe aan geheugen gaat trekken. Ik denk dat er weinig overblijft voor andere processes.

• FragDaddy
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 00:28:
[...]

Voor een SBS server raadt ik je niet aan om 75 clients daadwerkelijk te gaan draaien. Neem dan een aparte exchange server. Ik ben trouwens trouwens benieuwd hoeveel je store.exe aan geheugen gaat trekken. Ik denk dat er weinig overblijft voor andere processes.
ik heb (op dit moment) ook maar te maken met 25 gebruikers. maar die hebben grote mailboxen. het bedrijf communiceert intern en extern extreem veel via mail. dus gewoon veel berichten.

store.exe vreet nu 500mb. En het is nu rustig (ongeveer 10 gebruikers actief)
geheugengebruik van de server zit tussen de 900mb en 1100mb

dat is dus SBS 2003, waar nu alleen Exchange, Active directory, DHCP en DNS gebruikt wordt. hij draait nu nog niet als fileserver. die migratie ga ik waarschijnlijk in het weekeinde uitvoeren.

processoren staan wel de hele dag uit hun neus te vreten. heb nog niet meer dan 5% CPU load gezien.

Verwijderd

even een reactie op het pst file voorstel die hierboven aangeprezen wordt:

persoonlijk ben ik (sysadmin van bedrijf van 60 man) toch voorstander van het systeem om de mail daadwerkelijk op de mailserver te bewaren. dit om een paar redenen:

- pst files vereisen minimaal 1 user actie:
* ofwel het eenmaalig (op elke pc!) instellen voor autoarchiveren aan/af te zetten. group policy is een oplossing, maar volgens mij een lapmiddel.
* ofwel op elke pc de pst toevoegen als service
* indien niet gewerkt wordt met autoarchiveren dan moet de client zelf opkuisen. iedereen weet dat men niet genoeg discipline heeft om dit te doen.

- pst files zijn beperkt in grootte (2 gb)
- bij elke wijziging van een pst file moet de complete pst file opnieuw gebackupt worden op de fileserver. Dit in tegenstelling tot slimmere backup programma's die enkel gewijzigde mail vanuit een mailbox kunnen backuppen
- pst is nog steeds client rommel, geen server rommel. ooit al eens een paar grote mails richting pst files gesleept? leve uw netwerkbelasting.
- pst files maken het voor de gebruiker onduidelijk. ze hebben twee postvak in's, twee keer verwijderde items, ... KISS!

persoonlijk zie ik meer een oplossing in volgende strategie (die al deels werkt, maar eigenlijk een extra feature in windows nodig heeft):
- de mappenstructuur in uw mailbox (onder postvak in) moet dezelfde zijn als deze van uw filesysteem. heb je een map projecten in je filesystem, dan moet je die ook hebben in je mailbox, ...
- je bewaart alles op zijn respectievelijke plaats (files in filesystem, mails in email, papier in je papieren klassement)
- dit wordt zo bewaard zolang je het actief gebruikt

na een tijdje (bijvoorbeeld project compleet afgerond) kan je kijken om je mails richting je filesystem te verslepen (als .msg files dus). papieren klassement kan automatisch ingescand worden. zo heb je als archief 1 plaats met alle informatie. duidelijkheid wat wat is, verkrijg je door meta data.

extra feature die handig kan zijn voor windows: toevoegen van de velden "aan, van, onderwerp, ... " aan de explorer kolommen. van msg files moet je dus de standaard hoofding direct kunnen zien.

my 2 cents...

groeten,
bert.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 14:42:
... pst files zijn beperkt in grootte (2 gb)
...
Vanaf Outlook 2003 kunnen PSTs ( en OSTs ) 17 TB worden voordat ze stuk gaan.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En waar blijft het verhaal van "Je hoeft raid setjes niet te defragmenteren??".. Ooit een keer zoiets gehoord.

• FragDaddy
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 14:42:
even een reactie op het pst file voorstel die hierboven aangeprezen wordt:

persoonlijk ben ik (sysadmin van bedrijf van 60 man) toch voorstander van het systeem om de mail daadwerkelijk op de mailserver te bewaren. dit om een paar redenen:

- pst files vereisen minimaal 1 user actie:
* ofwel het eenmaalig (op elke pc!) instellen voor autoarchiveren aan/af te zetten. group policy is een oplossing, maar volgens mij een lapmiddel.
* ofwel op elke pc de pst toevoegen als service
* indien niet gewerkt wordt met autoarchiveren dan moet de client zelf opkuisen. iedereen weet dat men niet genoeg discipline heeft om dit te doen.

- pst files zijn beperkt in grootte (2 gb)
- bij elke wijziging van een pst file moet de complete pst file opnieuw gebackupt worden op de fileserver. Dit in tegenstelling tot slimmere backup programma's die enkel gewijzigde mail vanuit een mailbox kunnen backuppen
- pst is nog steeds client rommel, geen server rommel. ooit al eens een paar grote mails richting pst files gesleept? leve uw netwerkbelasting.
- pst files maken het voor de gebruiker onduidelijk. ze hebben twee postvak in's, twee keer verwijderde items, ... KISS!

persoonlijk zie ik meer een oplossing in volgende strategie (die al deels werkt, maar eigenlijk een extra feature in windows nodig heeft):
- de mappenstructuur in uw mailbox (onder postvak in) moet dezelfde zijn als deze van uw filesysteem. heb je een map projecten in je filesystem, dan moet je die ook hebben in je mailbox, ...
- je bewaart alles op zijn respectievelijke plaats (files in filesystem, mails in email, papier in je papieren klassement)
- dit wordt zo bewaard zolang je het actief gebruikt

na een tijdje (bijvoorbeeld project compleet afgerond) kan je kijken om je mails richting je filesystem te verslepen (als .msg files dus). papieren klassement kan automatisch ingescand worden. zo heb je als archief 1 plaats met alle informatie. duidelijkheid wat wat is, verkrijg je door meta data.

extra feature die handig kan zijn voor windows: toevoegen van de velden "aan, van, onderwerp, ... " aan de explorer kolommen. van msg files moet je dus de standaard hoofding direct kunnen zien.

my 2 cents...

groeten,
bert.
ik heb je hele verhaal 3x gelezen, maar snap niet wat je bedoelt.

inderdaad moet ik overal autoarchiveren aanzetten. 'ze' kunnen direct autoarchiveren naar de usermappen op de server. dus het archief staat op de server, maar niet meer in exchange (dat dus beperkt is tot 16Gb).. zo hou ik exchange mooi onder de 16Gb grens. als ik autoarchiveren aangezet heb, hoef ik nooit meer wat te doen (in theorie)

de exchange store is een groot bestand. hoe moet ik daarin bepaalde oude mailtjes of mappen van users 'uitfilteren'. voor zover ik nu zie kan het alleen client-side gedaan worden.

Verwijderd

fragdaddy,

probleem bij autoarchiveren is dat dit (naar mijn ervaring) gewoon niet werkbaar is.

een paar nadelen:
een standaard outlook installatie heeft autoarchiveren aan staan (naar een local disk). files op een local disk van een pc is al "not done".

bij pst files die op de server staan moet de backup van de fileserver elke avond de complete file opnieuw backuppen. als je de keuze hebt tussen backuppen wat er nieuw bijgekomen is op de mailserver of elke avond de pst files van alle users, dan weet ik wat gekozen.

autoarchiveren is een setting die opgeslaan wordt op client niveau (niet op server niveau). je kan deze wel overriden met een group policy, maar dit is in mijn ogen een lapmiddeltje. bij 1 pc heb je nog geen problemen, bij een conversie van een oude naar nieuwe pc moet je er rekening mee houden, en bij gebruikers die op meerdere pc's werken is het een compleet feest.

gebruikers hebben last met het concept "autoarchiveren". ze snappen niet waarom ze opeens twee postvak in's staan hebben, waarom ze persoonlijke mappen hebben en mappen op de server, ...
(je moet er rekening mee houden dat een gemiddelde gebruiker dommer is dan het achterwerk van een koe).

het uitfilteren van mails (dus eigenlijk kan je het onder de term "archiveren" zetten) is inderdaad een handmatig proces. maar dit is ook juist de bedoeling. een gebruiker moet beslissen wanneer bepaalde mails in een filesystem moeten komen.
de sysadmin kan bijvoorbeeld wel halfjaarlijks eens de mensen met een te grote mailbox aansporen om mails over te zetten van mailserver naar .msg bestanden op de fileserver.

groeten,
bert.
Pagina: 1