Canon A80 vs Nikon CP 4300

Pagina: 1
Acties:

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Topicstarter
Hoi gasten!

Ten eerst, ik heb via google alle reviews voor beide cameras doorgenomen en hier op GOT heb ik ook aantal topics doorgenomen.

Ik krijg namelijk volgende week een bezoek uit Korea en die neemt dan een digitale camera voor mij mee. Ik heb verschillende digi cams gehad. FujiFine, Canon A40,Nikon CP 5000, Nikon CP 3100.

En ik zit in soort dilema... Canon A80 of Nikon Coolpix 4300.

Nikon CP 4300 kost ongeveer 200 euro in Korea op dit moment en A80 rond 270 euro. Beiden hebben genoeg manual functies en 4 MP.

Aan ene kant is Nikon 4300 harstikke goeie cam voor zo'n cheap price maar aan andere kant lees je zoveel goeie reviews en topics over Canon A80.

Ik vind wel jamer dat Nikon op Li-Ion batterij loopt want uit mijn eigen ervaring (CP5000) dat Li-ion snel leeg kan lopen terwijl Canon A80 gewoon op stand Alkaline batterij loopt...

Canon A80 heeft weer draaibare LCD en CP niet ....

Dus ik zit echt te twijfelen tussen die 2 camera ... ik ben normaal gebruiker dus ik fotografeer regelmatig maar weer ook niet elke dag bijvoorbeeld...

Kunnen jullie wat tips geven omtrent deze 2 camera?

Ik moet namelijk zsm beslissen :)

BVD

Lucky Goldstar

Verwijderd

DJkim schreef op 18 april 2004 @ 14:04:
Hoi gasten!

Ten eerst, ik heb via google alle reviews voor beide cameras doorgenomen en hier op GOT heb ik ook aantal topics doorgenomen.

Ik krijg namelijk volgende week een bezoek uit Korea en die neemt dan een digitale camera voor mij mee. Ik heb verschillende digi cams gehad. FujiFine, Canon A40,Nikon CP 5000, Nikon CP 3100.

En ik zit in soort dilema... Canon A80 of Nikon Coolpix 4300.

Nikon CP 4300 kost ongeveer 200 euro in Korea op dit moment en A80 rond 270 euro. Beiden hebben genoeg manual functies en 4 MP.

Aan ene kant is Nikon 4300 harstikke goeie cam voor zo'n cheap price maar aan andere kant lees je zoveel goeie reviews en topics over Canon A80.

Ik vind wel jamer dat Nikon op Li-Ion batterij loopt want uit mijn eigen ervaring (CP5000) dat Li-ion snel leeg kan lopen terwijl Canon A80 gewoon op stand Alkaline batterij loopt...

Canon A80 heeft weer draaibare LCD en CP niet ....

Dus ik zit echt te twijfelen tussen die 2 camera ... ik ben normaal gebruiker dus ik fotografeer regelmatig maar weer ook niet elke dag bijvoorbeeld...

Kunnen jullie wat tips geven omtrent deze 2 camera?

Ik moet namelijk zsm beslissen :)

BVD
Persoonlijk zou ik niet hoeven nadenken, ik vind die goedkope Nikons niks.

PS,ik snap niet wat je nu weer met deze moet als je al een CP 5000 gehad hebt...............

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:04:
[...]

Persoonlijk zou ik niet hoeven nadenken, ik vind die goedkope Nikons niks.

PS,ik snap niet wat je nu weer met deze moet als je al een CP 500 gehad hebt...............
hehe ja kijk ik was heel erg actief met fotograferen toen ik nog CP 5000 had maar sinds mijn gezondheidsprobleem kan ik niet zo vaak op pad gaan fotograferen daarom die CP3100 laatste cam maar die was weliswaar heel klein en makkelijk om foto te maken maar helemaal geen manual instelling en die miste ik weer.

70 euro verschil is wel groot lijkt mij en daarom ben ik plusjes en minusjes te vergelijken.....

Canon A80 is uiteraard iets beter dan CP4300 maar is het wel 70 euro meer waard?

Lucky Goldstar

Verwijderd

/off toppic

ik heb even een tip voor je, als jouw bezoek de cam meeneemt, zorg dat ze het de verpakking is gehaald! neem het dus los mee in een handtasje.
Handleidingen etc kan je beter niet menenen, anders gaan ze moeilijk doen bij de douane :/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:20 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik heb een A70 en een CP 4300 ... De CP is een naar mijn zin beter dan de A70 (kleine broer A80).

Een paar pluspunten van de CP:
+ Manuele keuze focuszone (5zones)
+ ligt zeer goed in de hand en past nog juist in je zak
+ tegenover mijn A70 is de lens van de CP véél beter te kuisen
+ Lenskap (veel beter dan die klepjes die over je lens schuiven.
+ Iets handiger menu
+ snellere focus dan A70 (A80 ??)
+ handige schietmodussen (10/sec en dan automatisch de meest scherpe kiezen enzo)
+ goed geplaatste zoeker

negatieve puntjes:

- geen AF-hulplicht (wat dus eigenlijk geen last is tegenover A70)
- baterij doet het niet lang (extra baterij ?)
- Nogal ingewikelde manuele modus, maar één keer je het snapt gaat het)
- niet altijd perfect met 1 hand te besturen

Persoonlijk gebruik ik liever de CP omdat hij veel fijner en profesioneler is dan mijn A70. De 4300 is een zéér goede cam dat niet echt ontdekt is geweest door het publiek. Zie het zo.

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 15:19:
/off toppic

ik heb even een tip voor je, als jouw bezoek de cam meeneemt, zorg dat ze het de verpakking is gehaald! neem het dus los mee in een handtasje.
Handleidingen etc kan je beter niet menenen, anders gaan ze moeilijk doen bij de douane :/
Hehe bedankt voor tip van je :) was bijna vergeten!!!

Lucky Goldstar

• DJkim

DJkim

Topicstarter
jvvv schreef op 18 april 2004 @ 15:28:
Ik heb een A70 en een CP 4300 ... De CP is een naar mijn zin beter dan de A70 (kleine broer A80).

Een paar pluspunten van de CP:
+ Manuele keuze focuszone (5zones)
+ ligt zeer goed in de hand en past nog juist in je zak
+ tegenover mijn A70 is de lens van de CP véél beter te kuisen
+ Lenskap (veel beter dan die klepjes die over je lens schuiven.
+ Iets handiger menu
+ snellere focus dan A70 (A80 ??)
+ handige schietmodussen (10/sec en dan automatisch de meest scherpe kiezen enzo)
+ goed geplaatste zoeker

negatieve puntjes:

- geen AF-hulplicht (wat dus eigenlijk geen last is tegenover A70)
- baterij doet het niet lang (extra baterij ?)
- Nogal ingewikelde manuele modus, maar één keer je het snapt gaat het)
- niet altijd perfect met 1 hand te besturen

Persoonlijk gebruik ik liever de CP omdat hij veel fijner en profesioneler is dan mijn A70. De 4300 is een zéér goede cam dat niet echt ontdekt is geweest door het publiek. Zie het zo.
Met meeste stellingen van jou ben ik mee eens hoor en ja ik heb ook zo veel reviews en reacties doorgenomen van beide cams..... maar dus eigenlijk enige min puntjes van CP4300 zijn die batterij en geen draaibare LCD scherm tegenover a80?

Ik zit steeds meer te denken om CP4300 te nemen en ik ben door CP5000 wel beetje gewend aan manual instellen van CP series.....

Alleen ze zeggen dan foto kwaliteit van A80 iets beter is maar andere zeggen weer CP4300 iets betere colour filter heeft... 8)7

Lucky Goldstar

Verwijderd

Kwoot:
Alleen ze zeggen dan foto kwaliteit van A80 iets beter is maar andere zeggen weer CP4300 iets betere colour filter heeft...
[kwoot]

wat is nou weer een colour filter.............

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik nu al ruim een jaar de nikon CP 4300 in mijn bezit heb. Zeker nooit problemen mee gehad, makkelijk in het gebruik en hij schiet ook zeer mooie foto's (voor deze catagorie digicams natuurlijk!)

Ook heb ik vrienden die een Canon A80 hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat er weinig verschil zit in de foto kwaliteit. Wat wel opvalt is dat foto's van een canon digicam over het algemeen wat lichter zijn dan de Nikon modellen ( ik heb dit ook vergeleken met meerdere soorten). De kwaliteit van de foto's verschilt verder niet, alleen vind ik idd de kleuren balans van de Nikon een stuk mooier en natuur getrouwder overkomen dan de Canon A80.

Dus beiden zullen je niet teleurstellen. Hieronder een lijstje wat ik handig of beter vind aan beide toestellen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, kijk maar wat je er mee doet.

Canon A80:

+ draaiend lcd scherm
+ goede kwaliteit foto's
+ goede flitser
+ mogelijkheid voor externe lens

- geen accu of oplaadbare batterijen standaard
- foto's standaard iets te licht, in automodus
- kleuren niet helemaal natuurgetrouw
- soms een lichte kleurzweem (paars/groen)

Nikon CP 4300

+ goed kwaliteit foto's
+ goede manuele focus (voor een digicam)
+ snellere focus
+ menu duidelijk en overzichtelijk
+ mogelijkheid voor externe lens
+ natuurgetrouwde kleuren weergave
+ inclusief accu en lader

- geen draaiend lcd scherm
- flitser wat aan de magere kant
- standaard accu te weinig voor veel foto's

PS. Voor degene die nog een sample willen zien van een Nikon CP 4300 kunnen kijken op de fotocontest site http://digicontest.concept-q.biz/contest/0.got van got en kijken naar de foto van de m&m's.

Daarbij heb ik geprobeert zoveel mogelijk de foto out of focus te krijgen aan de onder en aan de bovenkant, en alleen maar scherp te stellen op de GELE M&M. Dit lukte vrij redelijk met de manuele focus.

Vergeet niet te stemmen!! ;)

Verwijderd

Ik kan het vergelijk niet maken want heb niet de Nikon camera, maar de A80 bevalt me supergoed. Scherpe kleurechte foto's, veel instelmogelijkheden de kantelbare display die erg handig is en de oplaadbare NiMH batterijen gaan eindeloos mee.
Pagina: 1