Toon posts:

Moederbord boot niet piepje in voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn moederbord vervangen door een nieuw exampleer met een Athlon XP 2200 processor. Klonk leuk dacht ik. Ik heb de oude voeding erin laten zitten en die aangesloten op het moederbord. Nu viel het mij op dat deze voeding een extra draadje had (blokje van 4) ik heb op het forum gezocht en dit bleek voor PIV moederborden te zijn ofzo. De computer boot niet hij lijkt een beetje dood als het ware ik denk dat het moederbord geen stroom krijgt ofzo tevens komt er een raar piepje uit de voeding op het moment dat ik de kabel op het moederbord heb aangesloten. Mijn vraag is dan ook is deze voeding ook geschikt voor een ATX moederbord?? Of kan ik iets anders fout hebben gedaan?? Er gaan geen lichtjes branden en hij maakt ook geen geluid enzo.

Groeten Koen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als er zo'n 2x2 blokje aan zit, lijkt het me toch een normale ATX voeding.

Dat rare piepje kan gewoon een resonerend geluid van de componenten in de voeding zijn. Niks aan de hand.

Lijkt me wel geschikt ja die voeding. Maar als er niks gebeurd.... tjah... kortsluiting ergens? Geen losse draadjes in je kast liggen die sluiting maken? :?

Suc6
HIGHGuY schreef op 18 april 2004 @ 14:19:
die PIV extra stekker kan je nu op de meeste ATHLON XP borjes ook prikken hoor... desnoods eens in de manual kijken waar je hem moet prikken
Nou, dat betwijfel ik. Meestal zit er geen aansluiting op een AthlonXP mobo voor dit stekkertje. Er zijn wel bordjes met deze aansluiting, maar zie je heel weinig.

[ Voor 42% gewijzigd door PD2JK op 18-04-2004 14:23 . Reden: typo ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

die PIV extra stekker kan je nu op de meeste ATHLON XP borjes ook prikken hoor... desnoods eens in de manual kijken waar je hem moet prikken

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Onzin, een piepende voeding is NOOIT goed.
Waarschijnlijk maak je ergens kortsluiting, haal alles maar eens uit je kast en sluit het nog eens opnieuw aan, minimaal dus.
Dat xtra stekkertje heb je niet nodig is gewoon een ATX voeding.

Verwijderd

dit probleem had ik ook met mijn nieuwe AMD64 3200+

Hij boot niet je hoort alleen fans draaien.
toen ben ik overgestapt van een 300 watt voeding naar een 500 watt
en alles draait weer zoals het hoord.

Dus probeer is een andere voeding.

<edit> lees foutje <edit>

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja op dit moederbord zit die aansluiting niet het betrefd hier niét zo'n duur moederbord (Asrock K7S8B). Maar zou het moederbord toch moeten functioneren als ik dat rare stekkertje niet aansluit. Het piep geluidje geluidje treed ook alleen op als ik de voedings kabel op het moederbord aansluit.

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik het probleem al heb heb net een usb aansluiting op het moederbord losgemaakt en nu gebeurd er al meer. bedankt!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waarschijnlijk kortsluiting in de USB aansluiting dus. Heb je allemaal van die losse pinnetjes die je in USB2 moet drukken? Das altijd goed opletten, ik heb al eens een keer wat laten smelten. :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:27:
Ja op dit moederbord zit die aansluiting niet het betrefd hier niét zo'n duur moederbord (Asrock K7S8B). Maar zou het moederbord toch moeten functioneren als ik dat rare stekkertje niet aansluit. Het piep geluidje geluidje treed ook alleen op als ik de voedings kabel op het moederbord aansluit.
Het stekkertje heb je NIET nodig.
Dat piep geluidje is kortsluiting, haal je proc er maar eens af en bevestig hem opnieuw. controleer of je mem goed geplaatst is en haal alles eens uit je kast voor de zekerheid (mobo op antistatiche zak leggen) en sluit alles eens opnieuw aan.
werkt het dan nog niet:
A: dan gaat je voeding over z,n nek, hij trekt het niet.
In dat geval een andere voeding aanschaffen.
B: mobo of proc stuk.
C: een andere voeding proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:35:
[...]

Het stekkertje heb je NIET nodig.
Dat piep geluidje is kortsluiting, haal je proc er maar eens af en bevestig hem opnieuw. controleer of je mem goed geplaatst is en haal alles eens uit je kast voor de zekerheid (mobo op antistatiche zak leggen) en sluit alles eens opnieuw aan.
werkt het dan nog niet:
A: dan gaat je voeding over z,n nek, hij trekt het niet.
In dat geval een andere voeding aanschaffen.
B: mobo of proc stuk.
C: een andere voeding proberen.
edit: te laat

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

[toelichting]

Dat extra 2x2 stekkertje staat helemaal los van P4 of AMD, het is gewoon een uitbreiding op de ATX standaard, de zogenaamde ATX12V standaard.
In addition to the 20-pin main connector, a 2x2 connector (shown in Figure 9) is utilized for +12 V power
signals for the processor voltage regulator. For detailed information regarding the power supply or
connectors for the microATX form factor, refer to the ATX/ATX12V Power Supply Design Guide.
[/toelichting]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat het probleem was opgeslost, dit is ten dele waar de computer starte inderdaad op. Windows XP cd erin en hij start met de installatie, echter op het moment dat je moet gaan kiezen voor het installeren schakelt de computer zich uit. En kan dan niet aan voor een tijdje 20 seconde ofzo eerdat hij weer aankan. Ik dacht eerst dat het misschien aan de installatie cd lag maar dat is niet het geval. Hij doet er telkens weer.....

P.S. De voeding is 350W en er zit een beveiliging in die oververhitting tegengaat, maar de fan doet het en volgens mij wordt ie niet echt warm, je ruikt niets en de heatsink is niet warm. Tevens als je na die 20 seconde de temp bekijkt is ie 50 graden ofzo.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:10 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Brakke voeding? Probeer eens een andere als je er één bij de hand hebt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb niet echt een andere voeding bij de hand helaas. Als ik de computer zeg maar gewoon aanzet en niet met de installatie van XP start ofzo dan blijft ie wel gewoon aan staan, maja dan verbruikt ie natuurlijk weinig tot geen stroom.

Verwijderd

ff 1 ding zegge mijn voeding piept ook, maar alles werkt perfect. Zit hier trouwens wel op een p4 mobo, maar op de jouwe zou die t ook gewoon moete doen, zoals hier boven al word verteld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voeding uit een andere pc gehaald (die goed functioneerde was een XP 2000+) en deze overgezet echter de computer schakelde zich weer uit. Kan het misschien zo zijn ik las een waarschuwing in het boekje dat je geen AGP 3.3 V kaaten op de AGP poort mag aansluiting. De video kaart die erinzit is een Geforce 2MX en volgens mij is dat AGP 4X en dat nieuwe moederbord is 8X kan dat het probleem veroorzaken??

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nee, is backward compatible. Moet gewoon werken.

Is je moederbord dan fysiek in orde? Geen lekkende of bol staande elco's? Die grote cilinders zijn dat. :)
--------
Geef ook even alle specificaties van je systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 18-04-2004 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nope ziet er normaal uit, ik heb ook nog gekeken of de schroefjes misschien iets van sluiting zouden kunnen veroorzaken maar dat is niet het geval. Dacht ook nog misschien aan de aansluitingen van de knopjes dat die misschien verkeerd zouden zitten, maar ik weet niet of dat die fenomeen zou kunnen verklaren?

Moederbord is een Asrock K7S8X
Athlon 2200
2 HD's 20 en 40 GB
Brander en Dvd speler
256 MB geheugen Kingston
Geforce 2MX videokaart
Voeding 340 Watt max.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 15:53 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

• BIOS op fail-safe zetten of eventueel resetten (zie FAQ)
• Temperaturen zijn goed van cpu? +/- 40-55C?
• Geheugen testen met memtest. Hier.
• Geaard stopcontact? Spanningspieken?

Verder weet ik het ook niet. Dan lijkt mij dat er echt iets kapot is.

Deze ook al doorgelezen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 18-04-2004 16:11 ]

Pagina: 1