Toon posts:

Temperatuur te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje. Ik heb zojuist een systeem in elkaar gesleuteld:

M/B: MSI NEO-FIS2R
CPU: AMD64 3000+ Boxed
HDD: 2 x Maxtor 160 GB
Mem: 512 Kingston Hyperx PC3200 CAS2
GPU: ATI 9800pro 128 MB DDR met stndaard cooling

Ik heb dit in een bestaande budget case gebouwd met nog een papst 80mm fan (de 8412 NGL)

Ik heb in de BIOS Cool'n Quiet aanstaan en ik heb hem op Turbo gezet.
Terwijl ik dit typ zie ik in de CoreCenter app van msi het volgende:

CPU temp: 49
SYS temp: 46
CPU fan speed: 5625

Vragen:
1. Zijn deze getallen normaal?
2. Ik vind de boxed cooler best wel herrie maken, maar dat komt m.i. door de snelheid waarop hij loopt
3. Ik wil best nog wat extra fans erin plaatsen, maar welke? Ze moeten in ieder geval stil zijn.
4. Moet ik de boxed cooler vervangen door een stillere? Als ik GOT doorlees zijn de meningen over de boxed cooler nogal verschillend.
5. De HDD's zijn behoorlijk heet, maar ik kan er lastig een fan op of onder plaatsen. Suggesties?

Alvast bedankt voor enig medenken in deze.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15
1. Zijn deze getallen normaal?
Ja, is niks mis mee. Op je systemp na dan...
. Ik vind de boxed cooler best wel herrie maken, maar dat komt m.i. door de snelheid waarop hij loopt
Zou kunnen ;)
3. Ik wil best nog wat extra fans erin plaatsen, maar welke? Ze moeten in ieder geval stil zijn.
Fans van de betere merken nemen, maar daar staat vast wel wat over als je even zoekt :)
4. Moet ik de boxed cooler vervangen door een stillere? Als ik GOT doorlees zijn de meningen over de boxed cooler nogal verschillend.
Als jij vindt dat het teveel herrie maakt moet je dat zeker doen.
5. De HDD's zijn behoorlijk heet, maar ik kan er lastig een fan op of onder plaatsen. Suggesties?
Misschien kan je er dan een fan voor plaatsen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 18-04-2004 13:47 ]

The devil is in the details.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je system temp is buitengewoon hoog. Als je deze verlaagd, dan zal je boxed koeler ook minder lawaai maken, doordat de temp zakt en zo minder toeren moet maken.

Verwijderd

sys temp is idd erg hoog plaats een intake fan en outtake fan zal veel schelen

Verwijderd

1. Temperatuur is wel normaal, niet echt hoog tenminste. Sys temp is wel hoog, die ligt normaal gesproken verder van de CPU temp af voor zover ik weet. Maar jij zegt bij je 5e vraag dat je HDDs nogal heet worden, en je hebt 1 fan (dus over- of onderdruk) dus misschien zit het hem daar gewoon in. Ik gok dat je een nogal volle kast hebt, en niet zo'n goede airflow. Probeer je kast zo in te richten en kabels weg te werken dat je een goede airflow hebt. Neem er dan nog minstens 1 fan bij. Het idee is om 1 fan zo laag mogelijk te plaatsen, en die intake te laten zijn (dus dat die lucht naar binnen zuigt.) en 1 zo hoog mogelijk die het weer naar buiten blaast. Ikzelf heb 2 fans boven zitten, om de stof de kast uit te blazen, en omdat die net bij het mobo zitten waar het nogal warm is, maar dit zorgt wel voor een drukverschil (is weer slecht voor je temp). Probeer de luchtstroom zo te coordineren dat ze langs je hete onderdelen (proc, mobo, hdds) gaat. Als je hdd voorin de kast zit ergens onderin, zou het ideaal zijn om daar onder een fan te plaatsen die de koude lucht binnen brengt. De lucht stijgt op omdat ze warmer wordt, en zal dus langs je hdds blazen. Je kan dit eventueel ook vanaf de zijkant doen (ik ben niet zo op de hoogte met de mogelijkheden van je kast)

Over die boxed cooler, ik heb geen idee, maar ikzelf vind dat geluid wel mee vallen. Elke fatsoenlijke koeling maakt wel wat herrie, en ik denk dat je fans veel luidruchtiger zijn... Denk wel goed na over een andere proc koeler voor je er een koopt, het is heel makkelijk om een miskoop te doen. Ikzelf heb een Coolermaster Aero 7 Lite. Dit is een zeer goede en goedkope cooler (als je niet te ver overclockt helemaal) die je op verschillende toerentallen kan laten draaien. De Lite versie is goedkoper dan de normale, omdat hij in theorie slechter is. Maar in de praktijk blijkt hij even goed of zelfs beter te presteren dan de gewone 7+ (7+ is vervanging voor de 7, die een fout bleek te hebben)

3. Fans zijn nooit stil, dus je hebt een probleem als je stille fans neemt. Wat je wel kan doen is een paar fans kopen met een gigantisch hoog toerental, en die door middel van een fanbus langzamer laten lopen (of gewoon handmatig als dat kan) hiermee kan je de mate van koeling/herrie afstemmen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
O ja, nog vergeten te vragen. Bij de boxed cooler zat geen pasta meegelverd. Klopt dit? Is het verstandig dit alsnog te doen?

• pisart
  • Niet online
Je moet altijd koelpasta tussen je cpu en koeler zetten. Dus, ja het is verstandig om het nu nog bij te zetten ;), maar niet teveel.

Edit: Quote uit de faq http://gathering.tweakers..._message/17829096#koeling
Verder is koelpasta (ook wel thermal paste oid genoemd) noodzakelijk. Om zoveel mogelijk warmte af te kunnen voeren is een goed contact tussen core en heatsink noodzakelijk. Een dun laagje koelpasta zorgt voor warmteoverdracht en vult de minuscule hobbeltjes in het metaal op zodat het contactoppervlak zo groot mogelijk is. Er zijn verschillende soorten op de markt maar de beste keuze is toch wel Artic Silver. Deze koelpasta bevat zilverdeeltjes wat voor een nog betere geleiding zorgt. Het is flink duurder dan normale koelpasta maar de resultaten zijn ook aantoonbaar beter. Zeker het geld waard.
Wees trouwens wel een beetje terughoudend met het aanbrengen van het spul: niet te weinig maar ook zeker niet teveel. Een dikke laag prut zorgt alleen maar voor extra warmte-weerstand, en zal dus uiteindelijk zelfs een negatief resultaat hebben.

[ Voor 79% gewijzigd door pisart op 18-04-2004 14:02 ]

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-02 10:28

ScSi

Belg.

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 13:58:
O ja, nog vergeten te vragen. Bij de boxed cooler zat geen pasta meegelverd. Klopt dit? Is het verstandig dit alsnog te doen?
Een beetje Arctic Silver kan nooit kwaad hoor! Op m'n 1800+ scheelde het goed 5à6 graden Celsius.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HDD's zitten, samen met de FDD in 1 3,5" bay ongeveer ter hoogte van het midden van de kast. Boven in de kast zit een 5 1/4" bay voor 4 CD/DVD drives, waarvan ik alleen de onderste gebruik. Ik zou de 2 HDD's m.b.v. "spacers" in de 5 1/4" bay kunnen plaatsen, waarbij ze dus wat ruimte t.o.v. elkaar krijgen. Deze warmtebronnen komen dan dus wel boven in de kast, recht tegenover de voeding. Zal de take-out fan van de voeding deze warmte dan voldoende wegvoeren?

Als ik dan onderin de kast een take-in plaats en vlak onder de voeding (en min of meer naast de CPU cooler) een take-out, dan zou er een forse airflow langs de CPU moeten lopen, toch?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:37

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 13:58:
LOL dat zit er gewoon onder

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
AMD Mafkees schreef op 18 april 2004 @ 14:22:
[...]

LOL dat zit er gewoon onder
Snap niet goed wat je bedoelt. Ik moest inderdaad een koelplaat ONDER het M/B plaatsen, welke een kleeflaag heeft. Wat heeft dat te maken met koelplasta tussen de CPU en het koelblok?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:37

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:33:
[...]

Snap niet goed wat je bedoelt. Ik moest inderdaad een koelplaat ONDER het M/B plaatsen, welke een kleeflaag heeft. Wat heeft dat te maken met koelplasta tussen de CPU en het koelblok?
Dat er koelprut onder de heatsink van de boxed cooler zit

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
AMD Mafkees schreef op 18 april 2004 @ 14:38:
[...]

Dat er koelprut onder de heatsink van de boxed cooler zit
O :o Dat was mij niet opgevallen. Hoe werkt dat dan, vloeit dat vanzelf uit als het warm wordt, is het apart meegeleverd? (Sorry als ik zo dom klink, maar ik ben er al een tijdje uit (uit de PC bouw en zo)

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 21:01

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:56:
[...]

O :o Dat was mij niet opgevallen. Hoe werkt dat dan, vloeit dat vanzelf uit als het warm wordt, is het apart meegeleverd? (Sorry als ik zo dom klink, maar ik ben er al een tijdje uit (uit de PC bouw en zo)
Zeker al een jaar of 20 ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 14:56:
[...]

Dat zijn speciale pads. Zit onder de heatsink geplakt en vloeit idd als het warm word. Ik raad je aan het eraf te halen met een stukje plastic. Dan even schoonmaken met wasbenzine oid en normale AS5 ertussen. Als je daarnaast ook nog wat casefans plaatst dan word het al een stuk beter.
Pagina: 1