Ik heb onlangs (1-2-04) een Dell systeem (Dimension 8300; intel 3ghz 512kb L2, 800mhz bus, 1024mb, ati radean 9800pro 128mb) gekocht met een S-ATA 120gb harde schijf ( 7.2krpm 8mb databurst cache enzo).
Nou is er het volgende aan de hand. windows xp home ziet de schijf als een 74gb U-ATA. terwijl ik toch gewoon 112gb capaciteit heb. misschien is het een probleem van de drivers maar ik weet niet wie de fabrikant is van deze schijf. dell heeft ook geen speciale drivers geleverd.
In een benchmark programma (S.A.N.D.R.A. 2004) heb ik de schijf getest en dit was het resultaat:
Test Status
SMP Test : Geen
Totaal Aantal Test Threads : 1
SMT Test : Geen
'Dynamic MP/MT Load Balance' : Geen
Processor Affiniteit : Geen
Windows Schijf Cache Gebruikt : Geen
Gebruik 'Overlapped I/O' : Ja
IO Queue Depth : 8 verzoek(en)
Test Bestand grootte : 1023MB
Geoptimaliseerde 'File Server' : Geen
Benchmark Breekpunt
Buffered Read : 73 MB/s
Sequential Read : 42 MB/s
Random Read : 6 MB/s
Schrijf Buffer : 43 MB/s
Random Read : 12 MB/s
Gemiddelde Toegans Tijd : 8 ms (geschat)
Schijf
Schijf Type : Harde Schijf
Totale grootte : 98GB
Beschikbare Ruimte : 36GB, 100%
SANDRA geeft een index aan deze schijf van ruim 28.756kb/s. Dit is lager dan de index die sandra geeft aan een ATA-100 120gb 7.2krpm, 8mb cache).
Dit vind ik eigenlijk best laag. Zeker gezien het feit dat SANDRA zegt dat deze schijf ongeveer net zo snel is als een ATA-100 120gb 8mb cache schijf. heeft iemand ook zo'n vergelijkbare schijf of weet iemand waarom dit zo laag is? ik had begrepen dat S-ATA grote snelheden mogelijk maakte... nu lijkt het net alsof het kabeltje wel snel is maar de schijf nog steeds heel traag.
bedankt alvast voor jullie reacties!
Nou is er het volgende aan de hand. windows xp home ziet de schijf als een 74gb U-ATA. terwijl ik toch gewoon 112gb capaciteit heb. misschien is het een probleem van de drivers maar ik weet niet wie de fabrikant is van deze schijf. dell heeft ook geen speciale drivers geleverd.
In een benchmark programma (S.A.N.D.R.A. 2004) heb ik de schijf getest en dit was het resultaat:
Test Status
SMP Test : Geen
Totaal Aantal Test Threads : 1
SMT Test : Geen
'Dynamic MP/MT Load Balance' : Geen
Processor Affiniteit : Geen
Windows Schijf Cache Gebruikt : Geen
Gebruik 'Overlapped I/O' : Ja
IO Queue Depth : 8 verzoek(en)
Test Bestand grootte : 1023MB
Geoptimaliseerde 'File Server' : Geen
Benchmark Breekpunt
Buffered Read : 73 MB/s
Random Read : 6 MB/s
Schrijf Buffer : 43 MB/s
Random Read : 12 MB/s
Gemiddelde Toegans Tijd : 8 ms (geschat)
Schijf
Schijf Type : Harde Schijf
Totale grootte : 98GB
Beschikbare Ruimte : 36GB, 100%
SANDRA geeft een index aan deze schijf van ruim 28.756kb/s. Dit is lager dan de index die sandra geeft aan een ATA-100 120gb 7.2krpm, 8mb cache).
Dit vind ik eigenlijk best laag. Zeker gezien het feit dat SANDRA zegt dat deze schijf ongeveer net zo snel is als een ATA-100 120gb 8mb cache schijf. heeft iemand ook zo'n vergelijkbare schijf of weet iemand waarom dit zo laag is? ik had begrepen dat S-ATA grote snelheden mogelijk maakte... nu lijkt het net alsof het kabeltje wel snel is maar de schijf nog steeds heel traag.
bedankt alvast voor jullie reacties!