[Asus P4B533-E] USB20 altijd op USB10 snelheid

Pagina: 1
Acties:

• /TheDuke\
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Recentelijk heb ik een externe USB 2.0 case gekocht om een 60 Gb Maxtor 7200 in te hangen. Probleem is dat de nooit goed connect, en altijd op 1.0 snelheid werkt. (de schijf als enige USB device aan de USB hub)

In Device Manager zie ik de volgende USB controllers.

Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - Enhanced USB2 Controller
Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - USB Controller

Dit klopt, want ik heb 3x2 USB aansluitingen op mijn moederbord zitten, waarvan er minimaal twee USB20 zijn. Dit is de onderste controller. Als ik nu een USB2.0 device aansluit connect het USB2.0 device naar mijn onderste USB controler, ipv naar de Enhanced USB2 controller. Dit probleem speelt trouwens ook als ik een USB20 stick of een USB2 MP3 speler (Creative JukeBox2) aansluit.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pkarssen/1/device.jpg
(uknown device is een Bluetooth die ik nog moet installeren, is gedisabled)

Windows geeft dan "Hi-speed USB device plugged into non-hi-speed USB hub" melding, waarna ik mijn USB 2.0 hub te zien krijg. Volgens Windows XP heb ik al mijn connecties nog vrij, wat klopt omdat de usb2.0 devices automatisch connecten naar mijn usb1 controllers.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pkarssen/1/usb2.jpg
Volgende dingen heb ik al geprobeerd om USB 2.0 goed te laten werken:

- Complete herinstallatie Windows XP + SP1a
- Uitschakelen on-board netwerkkaart
- Drivers opnieuw installeren van alle USB controllers
- Uitschakelen power management van de USB hubs
- Updaten intel USB 2.0 drivers
- Updaten Asus USB 2.0 drivers
- In de bios USB 2.0 power op maximum gezet
- Biosupdate naar meest recente versie

En nu komt het mooiste. Op het moment dat ik een kopieeractie uitvoer en de externe USB2.0 uitzet (met stroomknopje) begint de kopieersnelheid te stijgen naar USB2.0 snelheid (20 a 25 Mb/s), tot de drive "echt" uitstaat. Ook heb ik het idee dat het begin van een kopieeractie op USB2.0 snelheid gaat, en de drive wordt teruggeplaatst naar USB1.0.

De poort is dus echt USB2.0 en de snelheid IS mogelijk, toch wil Windows er niet aan geloven.

Google leerde mij dat er meer mensen zijn met dit probleem, geen van de aangedragen oplossingen werkte echter bij mij. Iemand nog een idee?

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 07:16

star-saber

Ryzen

je hoeft alleen de chipsetdrivers van intel te draaien
en sp1 meer niet anders werkt het gewoon niet