Toon posts:

[Access] Kolommen samenvoegen tot 1

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tabel met daarin 5 kolommen:

Bladzijde (uniek) - Trefwoord1 - Trefwoord2 - Trefwoord3 - Trefwoord4

Nou wil ik daar mbv een query dit van maken:

Trefwoord - Blz.

Dus zeg maar dat alle trefwoorden uit de kolommen Trefwoord# in de kolom Trefwoord komen te staan. Dus zeg maar zo:

asbest 1
asbest 3
kinderen 1
school 2
school 3
school 4

Alvast bedankt, Air.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Zou ik nog eens heel goed kijken naar deze database indeling. Zoek eens op wat normaliseren inhoudt :)

Het wordt namelijk een stuk makkelijker als je je DB ontwerp fatsoenlijk maakt: gewoon blz - trefwoord ( - key) lijkt me al beter, afhankelijk van wat je er mee wilt. Dus niet dmv een query dit krijgen maar door je tabel zo te maken. Als je geen ervaring hebt met queries, kan je dat zelfs voor elkaar krijgen door copypaste werk (eventueel via Excel).

Ik ben niet zo bekend in Access dat ik die zo kan geven, welke had je zelf in gedachten? <-- kan ik of een ander misschien meedenken als je per se je DB indeling zo wilt houden :)

Trouwens welkom op GoT :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
hehe bedankt :)

Maar ik heb niet alle kolommen uit de tabel neergezet . Het is niet alleen:

Bladzijde (uniek) - Trefwoord1 - Trefwoord2 - Trefwoord3 - Trefwoord4

Maar daar tussen in staan nog allemaal gegevens. Dit zijn alleen de kolommen die van toepassing zijn. Het gaat er om dat er trefwoorden per record ingevuld kunnen worden (max 4) en daar moet op worden gezocht. Dat doe ik mbv een query, dat is niet zo moeilijk. En, wat ik dus al zei, daar moet een inhoudsopgave van worden gemaakt waar alle trefwoorden en de bijbehorende bladzijdes staan (met een druk op een knop).

(Het bladzijde nummer is de key.)

Kan iemand me met die inhoudsopgave helpen?

Mvg, Air.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zoals F_J_K schrijft, met een aparte trefwoordentabel ben je sneller (namelijk meteen) klaar. Als je dat niet wilt zul je met een UNION query zoiets moeten simuleren:
code:
1
2
3
select bladzijde, trefwoord1 from tabel where trefwoord1<>"" 
Union
select bladzijde,trefwoord2 ....

en als je dan die bladzijdes nog op een regel wilt krijgen heb je een stukje vba nodig.
ZIe niesje in [access] vraagje over query

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Ja! het werkt :)

Ik hoef de bladzijdes niet op 1 regel te hebben.

Maar zo is het dus opgelost.

Heel erg bedankt Niesje _/-\o_