Internetaansluiting nodig om dreambox te laten werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 940 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12 23:29
Ben nieuw in satteliet gebeuren.

Men heeft mij de Dreambox aangeraden.
Het probleem is dat er aan de tv geen interaansluiting, telefoon of netwerkkabel ligt.
Kan ik de breambox vanaf de router op mijn bureau aansluiten verbinding maken met internet en updates doen, dan naar TV in salon gaan en DB op tv aansluiten en kijken. Of moet de DB permanent op internet zijn om te kunnen kijken?

• EnEmA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 11:00

EnEmA

Worst

internet is handig voor key updates, maar niet noodzakelijk om te kunnen kijken
de keys kunnen natuurlijk veranderen, maar meestal zit er wel wat tijd tussen

en het is mogelijk firmware vanaf compact flash te booten, dus ipc hoeft ie daarvoor ook niet van zijn plek af

[ Voor 55% gewijzigd door EnEmA op 18-04-2004 02:19 ]

Een koe is geen kangaroe

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12 23:29
Thanks, dat dacht ik al

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 23:54
Kan inderdaad prima werken zonder permanente internetverbinding, maar het is wel handig.

Vooral een continue netwerkverbinding met je PC biedt veel extra mogelijkheden om films heen en weer te FTPen. Ook zet je er in de praktijk veel nieuwe software op. En het is heel makkelijk om bijv. de opnames via je PC in te programmeren.

Verwijderd

M'n ouders willen dit kastje ook aanschaffen.
Kun je hier ook zelf (de laatste) Linux kernels op zetten?

Wat zijn de beperkingen qua software? In feite kan je toch ieder geschikt OS installeren?
Is de beeldkwaliteit ook wel goed, in vergelijking met de gangbare (puur) hardware-apparaten?

En tot slot; is men bij die fabrikant nog van plan om een nieuwe versie uit te brengen? Dit beestje is ondertussen immers al zeker 2 jaar oud, en ik wil natuurlijk geen verouderd ding....

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 16:48

we_are_borg

You will Comply

Als je voor een dreambox kiest houd er wel rekening mee dat het geen apparaat is die je zo maar even gebruik. Je dient als je er goed gebruik van wilt maken elke week wel een update uit te voeren.
Alleen wat ik hoor is dat er iets nieuws op de markt kom.
Als j gebruik wilt maken van de minder nette mogelijkheden dan kom je binnenkort van een koude kermis thuis aangezien er maatregelen getroffen gaan worden.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Bigfoot
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 22:19:
M'n ouders willen dit kastje ook aanschaffen.
Kun je hier ook zelf (de laatste) Linux kernels op zetten?

Wat zijn de beperkingen qua software? In feite kan je toch ieder geschikt OS installeren?
Is de beeldkwaliteit ook wel goed, in vergelijking met de gangbare (puur) hardware-apparaten?

En tot slot; is men bij die fabrikant nog van plan om een nieuwe versie uit te brengen? Dit beestje is ondertussen immers al zeker 2 jaar oud, en ik wil natuurlijk geen verouderd ding....
Je kunt er niet willekeurige Linux kernels op zetten, tenminste niet dat dat zin zou hebben. Je kunt er officiele firmware van Dream Multimedia op zetten, of alternatieven images die veel extra's bieden.

De beeldkwaliteit is uitmuntend, waarschijnlijk de beste van alle consumenten satelliet receivers. Maar hij ondersteund geen HDTV. Verder is ie nog echt niet verouderd, ik zou eerder zeggen dat de software nu eindelijk behoorlijk uitontwikkeld is.

Verwijderd

Waarom kun je er niet willekeurige Linux Kernels op zetten dan? Hoe ziet de bestandstree eruit? Boot dat ding ook normaal? Zo ja, zou je dan een bootimage op bijv. een USB stick oid kunnen zetten?

De reden dat ik vraag naar de beeldkwaliteit; is dat ik voorheen wat heb gekeken naar PCI-kaarten, en daar scheen dat nogal bij tegen te vallen. Als je de kaarten met een hardwarematige MPEG2 decoder wilde hebben moest je meer neerleggen dan voor zo'n Dreambox. :X

Weet jij misschien nog iets meer over mogelijke aanstaande releases van dit apparaat? Ik hoef niet per se meerdere tuners oid (zoiets las ik), maar ik ben vooral benieuwd naar hardware en eventueel software-capaciteits upgrades...

Ik ben wel een hobbyist, en heb er geen bezwaar tegen als ik zelf wat moet rotzooien. Ik heb er echter wel een hekel aan als het ding erg halfbakken functioneert en er vanalles niet werkt zonder allerlei hacks.

Zijn er misschien nog vergelijkbare (Linux etc) settop-boxjes? Ik heb nl. totaal geen referentie en ik weet niet of dit apparaat een goede keus is tov alternatieven, ook hardwareapparaten...

• Bigfoot
Over andere bootimages kan ik je niks zeggen, zou best wel moeten kunnen denk ik. Maar wat heb je eraan? Dat je hem als gewone Linux PC kan gebruiken?

USB stick met meerdere images erop werkt wel ja. Over toekomstige nieuwe modellen is nog geen zekerheid, twin-tuner zal wel komen, en misschien ooit nog es iets wat plasma schermen beter aanstuurt.

Vergelijkbare receivers zijn er niet, al komt er binnenkort een vergelijkbare ontvanger op de markt, die heet "Triple Dragon" maar het is altijd maar afwachten....

Verwijderd

Bigfoot schreef op 20 april 2004 @ 23:01:
Over andere bootimages kan ik je niks zeggen, zou best wel moeten kunnen denk ik. Maar wat heb je eraan? Dat je hem als gewone Linux PC kan gebruiken?
Nou, ik zie op de site van de fabrikant geen informatie over de gebruikte kernelversie. Versie 2.6 is veel robuuster en flexibeler dan 2.4, zeker voor dit soort apparaten (embedded is dit ding toch btw?).

Ik heb al op sat4all gekeken, en daar kun je veel vinden, maar het probleem is dat er geen goede vergelijkingen en technische reviews op staan. Tenminste, niet centraal en dus niet redelijk "betrouwbaar" te achten. Ik merk iig al wel dat qua receivers Topfield & dit kastje gewoon superieur zijn, dus daar hoef ik me niet meer druk over te maken. ;)
USB stick met meerdere images erop werkt wel ja.
Hoe bedoel je meerdere? Moet dit gewoon een boot-image zijn zoals gangbaar voor PC's? Ik heb geen flauw idee hoe die Dreambox technisch in elkaar zit namelijk, en dus ook niet in hoeverre het vergelijkbaar met een PC is...
Ik zou er in principe toch ook een eigen (USB) keyboard aan kunnen hangen etc?
Hoe werken die images, is eigenlijk een belangrijke vraag, zijn er instructies over te vinden of kunnen die alleen door de fabrikant en wat diehard hackers gecreeert worden?

Maar aangezien er Linux op draait, zou ik er in principe ook kleine (tekst-)servertjes op kunnen draaien? En er zelfs shell-scripts en/of progjes voor kunnen schrijven?

Er draait (standaard) geen X Server op dat ding, dus je kunt niet in een grafische Linux omgeving werken, maar in hoeverre zit er een grafische kaart in? Hij maakt nl. wel gebruik van OSD, dus ik vraag me af hoe dat wordt aangestuurd...
Helaas moet er om een X Server te draaien wel een grafische kaart in de machine aanwezig zijn, maar hij zou iets van DirectFB ondersteunen oid? Daar heb ik wel het één en ander over gehoord, dat is speciaal voor dit soort apparaten, naar verluidt.
Over toekomstige nieuwe modellen is nog geen zekerheid, twin-tuner zal wel komen, en misschien ooit nog es iets wat plasma schermen beter aanstuurt.
Aha, maar niets echt interessants dus? Dat er een twin-tuner versie uit zal komen wordt al vanaf 2003 aangekondigd, maar ik denk dat we daar nog wel een tijdje op kunnen wachten gezien het feit dat er nu nog steeds geen duidelijkheid over is....
Hoe dan ook, dat maakt me niet uit, ik hoef niet per se één kanaal op te slaan terwijl ik het andere kijk.
Vergelijkbare receivers zijn er niet, al komt er binnenkort een vergelijkbare ontvanger op de markt, die heet "Triple Dragon" maar het is altijd maar afwachten....
Dat "Triple" suggereert dat dat 3 dingen ondersteunt? Tuners/LNB's aansluitbaar/etc?

"Dragon"? Oosters zeker... :Y)
Na, ik zie het al, daar kan ik vast ook niet veel van verwachten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 23:34 ]

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 00:38
Hey hoe denken jullie dan over de topfield 5000?
Heb zelf de 4000 hiero, echt mega tof ding! stoort soms nog wel eens.
Maar helaas zit er geen netwerk aansluiting op.

http://www.oslink.org/shopindex.htm?topfield.htm&2

[ Voor 38% gewijzigd door Tijmen op 21-04-2004 03:07 ]

• Bigfoot
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:31:
[...]

[...]

Dat "Triple" suggereert dat dat 3 dingen ondersteunt? Tuners/LNB's aansluitbaar/etc?

"Dragon"? Oosters zeker... :Y)
Na, ik zie het al, daar kan ik vast ook niet veel van verwachten
Triple dragon is zeker een interessante ontwikkeling, het is het geesteskind van ene Uli uit Duitsland die ook vroeger de Dr. Overflow software voor de Nokia receivers heeft gemaakt. Dat was toen iets fantasisch kennelijk (voor mijn sat-tijd).

Sowieso wordt bijna alles geproduceerd in het Oosten, Topfields komen uit Taiwan dacht ik.

Blijf alleen af van zooi als Xtreme enzo... (UCAS)

Alternatieve images voor de DB zijn altijd gebaseerd op een originele, en er is wel info te vinden hoe je die kan maken (ik hou me daar niet mee bezig). Maar er zijn werelwijd slechts een zeer beperkt aantal mensen mee bezig. Ook is de broncode van de originele software niet beschikbaar, alleen voor enkele geselecteerde (lees: aan Dream Multimedia gelieerde) programmeurs van alternatieve images.
Tijmen schreef op 21 april 2004 @ 03:06:
Hey hoe denken jullie dan over de topfield 5000?
Heb zelf de 4000 hiero, echt mega tof ding! stoort soms nog wel eens.
Maar helaas zit er geen netwerk aansluiting op.
Ik heb de Topfield 5000 ook een tijdje gehad. Op zich een prima ding alleen hij heeft problemen met bepaalde cams (matrix reloaded bijv.) en ik had elke 5 min. een "hikje" in beeld. De software was nog niet zover als van de TF 4000. Verder vind ik USB niet zo praktisch als de netwerkaansluiting van de Dreambox.

[ Voor 23% gewijzigd door Bigfoot op 21-04-2004 11:31 ]

Pagina: 1