[Win XP] c: loopt langzaam vol (staat alleen Windows op)

Pagina: 1
Acties:

• b3ta
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 09:54
Hay,

Ik heb een probleem.

Mijn c partitie is 4,85 GB groot genoeg voor alleen windows XP zou je zeggen. Normaal is dat ook zo maar de laatste tijd heeft me schijf nog maar 200mb aan vrijeschijf ruimte?? :'(

Ik heb al virus/trojan/ad-ware scans gedaan maar hebben niks bijzonders aangegeven. Mijn internet temp folder staat op 49mb en is dan ook niet een oorzaak. Ik heb me windows->temp folder geleegt geen resultaat. Zelfde geldt voor prefetch map...
Ik begin nu echt gek te worden want hij stond standaard op 2,00GB vrij en dat ging van 1,00GB naar 800mb en nu staat ie dus op 200mb :/

Ik hoop dat ik nog iets over het hoofd heb gezien wat wel veel schijf ruimte vreet want ik wordt ziek van de popup Low Disk Space :(

****mischien een oplossing???****
(is het ook mogelijk om hem aan te vullen met een andere partitie die bijvoorbeeld geen ruimte gebruikt, heb namelijk 200GB in totaal. 1 van 80 en 1 van 120GB. ZO ja, hoe?)

Ik kijk uit naar jullie reply's in de hoop dat die mij mischien kunnen helpen!

offtopic:
mischien een rare topic titel maar kon niets beters verzinnen aanpassen als nodig is bvd

[ Voor 7% gewijzigd door b3ta op 17-04-2004 23:25 ]

Verwijderd

Mijn gok is dat je sytem restore aan hebt staan :?
Dit vergt enorm veel van je HD ruimte.

--> kun je uitzetten :
control panel --> sytem --> system restore (turn off for c-drive)
Dan zie je vanzelf hoeveel ruimte je wint.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 23:28 ]

• b3ta
ok is te proberen heeft dat acuut effect op je schijf ruimte?? Want ik vind het vaag omdat ik in het verleden ook gewoon mijn system restore aan had staan en nooit last met een schijf die opeens krimpt :) ik ga het even proberen

**edit** ok gedaan heb een winst van 300mb niet slecht maar ook niet echt een oplossing omdat ik het verleden altijd de restore heeft aangestaan. Mocht je ooit een foutje maken is het wel eens handig als je het terug kan draaien maar jah ik kijk zelf ook nog even verder...
iig bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door b3ta op 17-04-2004 23:32 ]

Verwijderd

Andere suggestie :

Je zou ook gewoon kunnen kijken welke directory veel ruimte inneemt.
Ikzelf gebruik daarvoor het programma Treesize.....
http://www.tucows.com/preview/195999.html

ps) als die partities allemaal op dezelfde drive staan zou je ook een programma als partition magic kunnen gebruiken om de partities te resizen zodanig dat je C wat groter word. Werkt vrij makkelijk (alleen wel alle belangrijke zut back-uppen voordat je dit doet)
--> geen idee trouwens of je dit direct in windows zelf kunt doen.... :?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 23:40 ]

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Zet evt. de hibernate-optie uit. Kan ook zo een paar 100 MB schelen. Het kan ook zijn dat Norton Protected Recycle Bin bestanden 'vast houdt'. Je kan ook de wizard draaien van Windows zelf om de schijf op te ruimen. Je kan daarbij ook de optie kiezen om restore points op te ruimen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Bootvis gebruikt? Er is een bug waarbij soms de het vullen van de LOG files aan blijft staan, waardoorje schijf langzaam vol loopt.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met 200 GB lijkt het me geen enkel probleem je C partitie te vergroten.

ARME AOW’er

• b3ta
Heb ik ook gedaan maar dan handmatig... windows map = 1,5GB en dan nog programs van 500mb kom ik uit op 2gb alleen ik mis nog "ergens" 1,5gb die ontzichtbaar is op me schijf heel raar allemaal maar morgen is er weer een dag kan nu niet meer helder denken ;)

• Dr. Malsain
GuardianAngel schreef op 17 april 2004 @ 23:40:
Met 200 GB lijkt het me geen enkel probleem je C partitie te vergroten.
Lijkt me niet eens zo'n heel slecht plan om een log beest als XP een wat grotere 'kooi' te geven. Heeft ie wat meer bewegingsruimte }:O

• b3ta
Dr. Malsain schreef op 17 april 2004 @ 23:42:
[...]

Lijkt me niet eens zo'n heel slecht plan om een log beest als XP een wat grotere 'kooi' te geven. Heeft ie wat meer bewegingsruimte }:O
Dat is er dus in geslopen nooit geformat en van een kleine schijf naar een grote gegaan dan krijg je dat... bij de eerste volgende format gooi ik hem dan ook in een "grotere kooi" heeft het wat meer bewegingsvrijheid :)

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 22:43

Korakal

Up up up!

D'r werd hierboven al aangeraden om Treesize te gebruiken; dan kun je per map heel simpel zien hoeveel wat inneemt (en ook weer per submap enz).
Ik gok op een restore-punten map die veel te groot wordt (System Volume Information).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

b3ta schreef op 17 april 2004 @ 23:40:
Heb ik ook gedaan maar dan handmatig... windows map = 1,5GB en dan nog programs van 500mb kom ik uit op 2gb alleen ik mis nog "ergens" 1,5gb die ontzichtbaar is op me schijf heel raar allemaal maar morgen is er weer een dag kan nu niet meer helder denken ;)
Nee, dat blijkt.

In plaats van een C partitie van 4,85 GB heb je er ineens handmatig 80 GB van gemaakt? Goh.... :)

Kortom, ik snap het nu niet meer.

ARME AOW’er

Verwijderd

Als je handmatige checkt hoeveel ruimte wordt ingenomen zeker niet vergeten om hidden files ook weer te geven....voordeel van treesize is simpelweg dat je de boom-structuur + verbruik van elke directory (dus ook hidden) in een oogopslag ziet. Zo kwam ik erachter dat mijn system-restore 2Gb gebruikte.

Trouwens in het geval van Hybernation + Swap heb je toch al gauw 1Gb extra in gebruik (bij 512 Mb RAM)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 23:49 ]

• Dr. Malsain
b3ta schreef op 17 april 2004 @ 23:44:
[...]

Dat is er dus in geslopen nooit geformat en van een kleine schijf naar een grote gegaan dan krijg je dat... bij de eerste volgende format gooi ik hem dan ook in een "grotere kooi" heeft het wat meer bewegingsvrijheid :)
Met Partition Magic is dit vrij eenvoudig op te lossen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

b3ta schreef op 17 april 2004 @ 23:24:
Ik hoop dat ik nog iets over het hoofd heb gezien wat wel veel schijf ruimte vreet want ik wordt ziek van de popup Low Disk Space :(
De FAQ al gelezen? :)

• b3ta
GuardianAngel schreef op 17 april 2004 @ 23:45:
[...]

Nee, dat blijkt.

In plaats van een C partitie van 4,85 GB heb je er ineens handmatig 80 GB van gemaakt? Goh.... :)

Kortom, ik snap het nu niet meer.
Dat met het handmatige bedoelde ik het nakijken van de mappen hoeveel mb deze bevatten. Sorry voor de slechte zin ik had hem even moeten quoten.

**Opgelost**
Met treesize heb ik niks kunnen vinden (wat ik ook wel had verwacht)
Ben de restore points gaan clearen en jah dat was al weer 500MB
Toen nam ik een kijkje in de prullenbak. (sinds ik NAV2004 heb draaien staat hij inderdaad op protected maar me prullenbak heb ik toen destijds op gewoon gezet en gedacht dat hij die files dus niet meer bewaarde WEL DUS!) Ik heb hem "geleegd" alle protect files er uit gegooid en ja 1,5GB aan schijfruimte erbij :)

Ik dank jullie allen vriendelijk voor de info! tnx alot

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 11:41

Strikie

Athletics

Toch lijkt het mij geen slecht idee om je c: partitie eens wat te vergroten, je hebt een schijf van 200 gb :?
Je maakt het jezelf moeilijk zo.

Gebruik hiervoor Partition Magic, eenvoudig en zonder dataverlies.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Dr. Malsain
b3ta schreef op 18 april 2004 @ 10:02:
[...]
Toen nam ik een kijkje in de prullenbak. (sinds ik NAV2004 heb draaien staat hij inderdaad op protected maar me prullenbak heb ik toen destijds op gewoon gezet en gedacht dat hij die files dus niet meer bewaarde WEL DUS!) Ik heb hem "geleegd" alle protect files er uit gegooid en ja 1,5GB aan schijfruimte erbij :)
Norton Protected Recycle Bin is een bitch idd. Je moet echt de grootste moeite doen het naar je zin te krijgen. Ik heb het er in mijn geval maar gewoon uitgesloopt. Je kan dit met wat aanpassingen in je registry doen dacht ik. Er zweven hier op GoT wel een aantal topics over.

Verwijderd

GreenthumB schreef op 18 april 2004 @ 10:48:
Toch lijkt het mij geen slecht idee om je c: partitie eens wat te vergroten, je hebt een schijf van 200 gb :?
Je maakt het jezelf moeilijk zo.

Gebruik hiervoor Partition Magic, eenvoudig en zonder dataverlies.
5GB moet echt wel ruim voldoende zijn als er alleen win XP op staat, ik draai al een hele tijd met een 5GB win partitie en die is nog nooit voller als +/- 65% geweest. Je moet dan iig de pagefile op een andere partitie zetten en er geen progsels de win partitie installen

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 11:41

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 11:05:
[...]

5GB moet echt wel ruim voldoende zijn als er alleen win XP op staat, ik draai al een hele tijd met een 5GB win partitie en die is nog nooit voller als +/- 65% geweest. Je moet dan iig de pagefile op een andere partitie zetten en er geen progsels de win partitie installen
Nogmaals dit is toch niet nodig als hij voldoende ruimte heeft :?
Naar mijn mening is dit niet handig.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• b3ta
GreenthumB schreef op 18 april 2004 @ 11:37:
[...]

Nogmaals dit is toch niet nodig als hij voldoende ruimte heeft :?
Naar mijn mening is dit niet handig.
Ik zelf ben het met Jack Hair eens ik wil mijn partities waar Windoos Windows op staat gewoon niet meer ruimte geven als 5gb hoe stom het ook mag klinken met 200GB :)

Ik zal ook nog even kijken of ik die Nav protected Bin eruit kan slopen want dat is echt een ruk optie ;)

Laat dit soort kinderachtige verbasteringen weg aub

[ Voor 13% gewijzigd door elevator op 18-04-2004 12:37 ]

• Dr. Malsain
b3ta schreef op 18 april 2004 @ 11:46:
[...]

Ik zal ook nog even kijken of ik die Nav protected Bin eruit kan slopen want dat is echt een ruk optie ;)
In registry:

"hklm\software\microsoft\windows\currentversion\uninstall"

zou een string moeten staan onder advanced tools voor de protected recycle bin van Norton. Omdat deze hidden is kun je die niet op de gebruikelijke wijze uitvoeren. Daarentegen kun je deze string wel handmatig runnen om de 'Norton protected recycle bin" te verwijderen. Even copy-pasten in het Run dialog van Windows does the trick.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 22:43

Korakal

Up up up!

b3ta schreef op 18 april 2004 @ 11:46:
[...]
Rechtsklikken op de prullenbak > eigenschappen > Norton protected tabblad > alles uitschakelen.
Simp0l.
Pagina: 1