[WS2003] Promise FastTrack100 TX2

Pagina: 1
Acties:

• gromnl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 16:03
Ben sinds een paar uurtjes aan het klooien om mijn raid controller aan de praat te krijgen op een schone Windows Server 2003. Heb de drivers opgehaald op www.promise.com, er staat duidelijk bij de deze versie ondersteuning bied aan Server 2003.

Bij apparaatbeheer staat er voor de controller een vraagteken, de schijven zijn ook nog niet beschikbaar. Via apparaatbeheer de juiste drivers ge-installeerd. Na opnieuw opstarten krijg ik evengoed de melding Wizard nieuwe hardware gevonden. Hij herkent de controller als Promise RAID Console SCSI Processor Device, als ik de wizard laat zoeken naar de driver vind hij niets. Geef ik handmatig de driver op dan accepteert hij hem wel (Vraagteken in apparaatbeheer verdrijnt), maar de schijven zijn nog steeds niet beschikbaar in deze computer. Ook na een herstart geen melding.

De betreffende controller is een Promise Fasttrack100 TX2. De driver installeren van XP of 2000 doet ook niets. Zet ik me image van windows 2000 terug dan doet de controller het gelijk weer.

Iemand enig idee wat dit voor fout kan zijn?

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:33

NEK

Ik heb dit eufel ook met mijn PC4800-E deluxe mobo. Tot op heden heb ik niets kunnen vinden op google.com. Advies is ook voor mij van harte welkom.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is er al een array aangemaakt?

ARME AOW’er

• gromnl
ja zeker, Array 1 mirror and functional, tenminste dat geeft hij aan tijdens de boot procedure.

P.S. voordat het gevraagt word: beide schijven bevatten dezelfde data. Heb ze beide (één voor één) als slave op een andere computer gehangen en daar las windows gewoon de gegevens vanaf.

[ Voor 51% gewijzigd door gromnl op 18-04-2004 00:10 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik had ooit zo'n zelfde controller, doe e.e.a. uit mijn hoofd

Als ik het goed begrijp boot je vanaf een schijf aangesloten op de IDE controller. Worden in de RAID-array beide schijven nu nog steeds herkend en correct weergegeven?

Staan de jumpers (nog) wel goed (ivm die uitgevoerde controle)? Heb je het hulpprogramma (ben de naam even kwijt) al geïnstalleerd?

ARME AOW’er

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
De controller is dus wel goed geinstalleerd maak ik hier uit op. (anders correctie gaarne)

Als je in Computerbeheer naar Opslag gaat, en dan bij schijfbeheer kijkt...
zijn ze daar wel aanwezig?

* Sundead zit aan het ontbreken van een schijflettertoewijzing te denken...

• gromnl
Ja, ik boot vanaf een kleine schijf aangesloten op de primary master IDE. In het RAID bios (dat array menu waar je inkom door op CTRL+F te drukken) worden de schijven gewoon herkent. Jumpers op de hdd's staan beide gewoon op master. Start ik windows 2000 en nu ook XP op dan doet het array het gewoon. Alleen Windows 2003 Server pakt em niet. Dat hulp programma heet "Promise Array Management" en is gewoon ge-installeerd.

Ik heb zelf het idee dat het echt een driver probleem is. Zoals gezegt pakt windows hem tijdens automatisch zoeken helemaal niet. Als ik handmatig de driver aanwijs (welke volgens de website van Promise dus moet werken) ziet windows 2003 opeens twee nieuwe SCSI apparaten alleen werkt er maar één.

Als ik nu naar apparaat beheer in windows XP ga dan zie ik hem als één apparaat staan met de naam: WinXP Promise Fasttrack100 TX2/TX4 (tm) Controller.
In Apparaatbeheer van Windows 2003 Server staan er na (handmatige) installatie twee SCSI apparaten: een Win.Net Promise Fasttrack100 TX2/TX4 (tm) Controller (die het volgens windows doet) en een Promise RAID Console SCSI Processor Device (deze wil volgens windows niet starten en er staat dus een geel uitroepteken voor.

Heb toch ook nog even gekeken naar wat Sundead zij maar ik zie de schijven niet staan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Voor mij houdt het dan hier op. Ik heb de TX2 niet meer en ook geen Win2003 Server als OS dus ik kan niets testen helaas.

ARME AOW’er

• gromnl
Echt niemand een idee meer. Zou erg jammer zijn, zit anders met een vrij dure licentie opgescheept terwijl ik 2000 weer moet gebruiken voor het RAID systeem.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Neem eens contact op met Promise. Of zoek eens, via bijv. Google, op andere fora.

ARME AOW’er

• gromnl
Heb de helpdesk van Promise even gebelt, deze hebben gezegt dat windows 2003 een foutje bevat en dat het op te lossen is met wat handwerk.

Als eerste de gewone driver installeren die je kan ophalen op www.promise.com. Na een reboot vind windows een tweede appararaat genaamd: Promise RAID Console SCSI Processor Device. Deze moet je handmatig een driver toewijzen. De betreffende driver is het fastcon.inf die je kan binnenhalen door op www.promise.com bij de downloads te kiezen voor UltraTrak RM15000 en dan de RAID Console INF File binnen halen. Windows geeft een aantal waarschuwingen maar deze moet je volgens de helpdesk negeren en gewoon op Ja klikken.

Volgens Promise ziet windows 2003 de FastTrak kaart nu goed. Alleen op één of andere reden ziet mijn windows 2003 nog steeds de mirror opstelling niet. De medewerker zij dat ik het programma MaxTools moest gebruiken. Hier kom ik echter weer niet uit.

Misschien iemand anders een idee'tje???

Wel ben ik er achter gekomen dat de RAID opstelling het wel doet met Drive Image 2002. Heb gister een image terug gezet en tijdens het selecteren van de schijf waarop mijn image staat zag ik dat hij de mappen op de mirror opstelling ook zag.
Ik denk dat het dus echt een kwestie van windows 2003 is.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Tenzij er dringende of gewichtige redenen zijn zou ik geen 2003 draaien. Ik gooi er voorlopig ook nog niet XP64 bits op. Eerst maar even wachten tot alle drivers beschikbaar zijn én werken.

ARME AOW’er

• gromnl
Via nieuwsgroepen toch nog wat extra informatie weten te bemachtigen. Iemand stelde voor om beide schijven één voor één als slaaf op de primary master te zetten. Windows herkende de schijven gelijk alleen gaf geen inhoud, zag alleen dat het 120GB schijven waren. Hierna de schijven weer op de RAID controller aangesloten.

In windows Schijfbeheer toonde windows eindelijk de schijf. Alleen ziet hij hem nu als standaard (leeg?) schijf.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwploeg.nl/images/schijfbeheer.PNG

Via Drive Image (opstart diskette) weet ik nog steeds dat de data erop staat. Nu mijn volgende vraag:

Hoe zorg ik ervoor dat windows 2003 de data er goed vanaf leest. Partion Magic 8 werkt helaas niet onder 2003? Iemand een alternatief idee?

P.S. hoe resize je die screenshot?

[ Voor 8% gewijzigd door gromnl op 21-04-2004 18:48 ]

Pagina: 1