[Raid] Raid 0 op Mobo, Mobo = dood

Pagina: 1
Acties:

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 15:17

dfr0st

Geel is mooier

Topicstarter
Na een klote telefoontje dat mijn computer uitviel en dat hij niet meer opstarte, kon ik dus snel naar huis om te concluderen dat mijn mobo is overleden.

Nu is het probleem dat ik daarom 2x 60gb draaide op Raid 0. Gelukkig is morgen nog computerbeurs hier in Utrecht dus kan ik gelijk een nieuw mobo halen. Maar mijn ervaring met raid is niet zo groot.

Ik heb de FAQ door gelezen en snap dus dat je dus hetzelfde merk moet behouden. Probleem is dat mijn mobo raid via ATA133 is en als ik een nieuw mobo koop het raid via SATA is. En om een verouderd mobo te kopen zie ik ook niet zitten.
Kan natuurlijk een nieuw kopen (dacht aan: A7N8X-E)en dan via een Promise controler de schijven aansluiten maar dan moet ik weer een controler extra kopen.

Mijn grote probleem is dus hoe krijg ik mijn data van mijn RAID af. Kan dit ook softwarematig? want ik heb hier nog een extra PC staan.

[ Voor 10% gewijzigd door dfr0st op 17-04-2004 22:29 ]

-

Verwijderd

Je zult in dat geval vastzitten aan een losse Promise Fasttrack controller, of in het gunstigste geval met een moederbord met een Promise PDC20378 controller, ik gok dat deze de RAID-array van een PDC20276 ook wel overneemt

Verwijderd

Als ik jou was zou ik gewoon een lekkere mobo kiezen die je wilt. Daarbij ook een raid ata 133 controller, al te krijgen voor 20 euro in de pricewatch. De softwarematige raid waar jij op doelt is alleen onder Windows beschikbaar en in te stellen. Deze raid is handig voor mensen zonder een controller. Aangezien jij een raid configuratie hebt die gebaseerd is op een controller is het (volgens mij) onmogelijk deze in te stellen als werkend op sofware basis. Het is in ieder geval niet te Booten van je andere computer. Misschien wel als je een boothardeschijf hebt en je twee harde schijven aansluit op de secondary ide dat je dan nog wat kan doen maar ik acht de kans klein.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
als je een losse pci raid kaart koopt met dezelfde chipset moet het geen probleem zijn lijkt me..

Mn 3D printer blogje..

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat de kans niet erg groot is dat je met software RAID gemakkelijk je data terug krijgt; ik weet nog niet eens of je de keuze hebt een array weer tot leven te krijgen, je hebt ook een kans dat Windows meer roet in het eten gooit. Wat betreft programmatjes die handig zijn bij broken arrays; dit is wel interessant om door te nemen.

Een kaart met dezelfde chipset zal iig. geen problemen geven, mocht je die niet kunnen vinden is er ook nog een kans dat een ander kaartje van Promise (vaak een nieuwer kaartje) wat licht in de zaak kan brengen.

[ Voor 18% gewijzigd door Laurent op 18-04-2004 03:06 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
misschien is het een optie er even 1 te lenen van iemand, de balangerijke data over te zetten en dan is het probleem opgelost toch?? Je woont niet bij mij in de buurt, maar ik heb wel een moederbord met raid liggen.. (en ook vaak genoeg voor 25 euro verkocht):)

Verwijderd

ik werk voornamelijk met scsi, maar mijn ervaring is dat je nooit een MB moet kopen met raid erop,koop een goede apparte controller ook voor IDE of SATA,als er dan iets fout loopt met je MB of zelfs controller zet je de schijven gewoon met controller en al gewoon over op een ander MB en je kunt direct verder werken.
Ik werk nu op dual MP 2600,3weken gelden heb ik controller en schijven overgebracht van een MSI bordje op de al bestaande Tyan 2462,ik kon na 30 min. configureren gewoon op werken.

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 15:17

dfr0st

Geel is mooier

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, het heeft echt geholpen. Ik heb toevallig een wat verouder mobo met raid kunnen kopen voor 35 euro. Enige waar ik op achteruit ging is dat er geen onboard lan en firewire op zat. Maar gelukkig zag hij mijn array meteen en starte windows gelijk op.

Alles van mijn raid net gebackuped en ga stracks toch effe windows opnieuw installeren. Weer met een schone lei beginnen.

-

Pagina: 1