Moederbord stinkt, naar rook enzo, ieeeuw

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een 2dehands K7S5A van iemand gekocht, lief prijsje, werkt ook, maar volgens mij rookte die persoon ZWAAR veel , want het moederbord stinkt als de pleuris en er zitten ook bruine veegjes op (klinkt dubieus he) Nou dacht ik dus jakkie :r , hoe kan ik dat oplossen? Ik wou hem al bijna in de wasmachien doen.

Is er een manier om dit ding enigzins te reinigen, kan ik er iets opsuiten ofzo. ben al van plan om te gaan zuigen enzo, maar verder? Het zit me gewoon niet lekker om zo'n vies bordje in een pceetje te stoppen.

specs

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja wasmachine is niet goed lijtk me. Afspoelen met water en daarna met gedestilleerd water en flink laten drogen is een optie :)
Als het niet met een kwastje gaat zou ik het zo proberen :)

@ Hieronder: Zeg het maar. Ik ben een n00b :P

[ Voor 185% gewijzigd door Atlas op 17-04-2004 20:28 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 09:14

Tux

Atlas schreef op 17 april 2004 @ 20:27:
Uit de FAQ:

[...]

Die is dus zo goed als dood. Als je geen risico's wilt nemen pleur hem dan weg :)
Hij heeft het over aanslag van sigaretten en niet over rokende onderdelen volgens mij :P

Misschien iets alcohol achtigs.

[edit]
Atlas.... jij... editterd :P

[ Voor 14% gewijzigd door Tux op 17-04-2004 20:28 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hij bedoelt sigarettenrook! Geen rook als in verbrande stukken hardware. :)
Leg hem eens een paar uur voor een ventilator. of op de tocht.

Rooklucht krijg je er moeilijk uit :(

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:28
Het kan wel aanslag zijn, test eerst je bord even of hij het wel doet,

Je zou het bord eventueel meet alcohol (spiritus= 98% alcohol) schoon kunnen maken.

Voor de mensen die nu leuk denken van ik doe spiritus in mijn cola, niet doen!! Van de blauwe toevoeging die erin zit kan je blind worden!! (dat is dus ook die 2%)

[ Voor 35% gewijzigd door Dekaasboer op 17-04-2004 20:30 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 23:17

The_Scarabial

MTB for life!

Dekaasboer schreef op 17 april 2004 @ 20:29:

Je zou het bord eventueel meet alcohol (spiritus= 98% alcohol) schoon kunnen maken.

Voor de mensen die nu leuk denken van ik doe spiritus in mijn cola, niet doen!! Van de blauwe toevoeging die erin zit kan je blind worden!! (dat is dus ook die 2%)
lol, spiritus in cola 8)7, iedereen heeft toch wel natuurkunde/scheikunde gehad |:( , maar ja d'r zijn d'r die gaan het altijd proberen.

ontopic: ik zou um proberen met een kwastje met alcohol te gaan reinigen, en met compressor alle stof eraf blazen

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

Lees eerst de topic goed door.
Hij zei dat het mobo het deed.

• maratropa
  • Niet online
Yeah het is dus niet een dood varkentje, maar gewoon een vies varkentje :)

Borsteltje en alcohol ga ik proberen.

Ik zat eerst te denken aan nagelak remover, waar ik processoren mee schoonmaak (is dit eigenlijk wel goed ? :) )maar ik twijfel een beetje of dat geen schade aan je moederbord toebrengt.

specs

• Atlas
  • Niet online

Atlas

gladiool schreef op 17 april 2004 @ 20:41:
Yeah het is dus niet een dood varkentje, maar gewoon een vies varkentje :)

Borsteltje en alcohol ga ik proberen.

Ik zat eerst te denken aan nagelak remover, waar ik processoren mee schoonmaak (is dit eigenlijk wel goed ? :) )maar ik twijfel een beetje of dat geen schade aan je moederbord toebrengt.
Nagelllakremover == Aceton en plastic/ PCB vindt aceton _niet_ leuk :P
Maar afspoelen met Gedestilleerd water is misschien het beste :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Dekaasboer
Nagellak remover is ook gewoon alcohol, je kan dus beter spiritus gebruiken want dat is goedkoper.

En als je bang bent, probeer dan eerst even een druppeltje op een hoekje van je mobo waar geen banen zitten.

En je mobo zou er wel gewoon tegen moeten kunnen.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dekaasboer schreef op 17 april 2004 @ 20:48:
Nagellak remover is ook gewoon alcohol, je kan dus beter spiritus gebruiken want dat is goedkoper.

En als je bang bent, probeer dan eerst even een druppeltje op een hoekje van je mobo waar geen banen zitten.

En je mobo zou er wel gewoon tegen moeten kunnen.
Nagellak remover is geen alcohol ;)
Plastic lost op in aceton en niet in alcohol :P

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dekaasboer schreef op 17 april 2004 @ 20:48:
Nagellak remover is ook gewoon alcohol.......
Niet ALLE remover is op basis van alcohol. De meeste bevatten aceton.

Aceton kan door oxidatie gemaakt worden uit isopropanol, is de homoloog met een koolstof minder van butanon, behoort tot de groep alkanonen en behoort tot de groep oplosmiddelen.

Dat laatste zegt genoeg. Het lost overigens niet altijd problemen op. :)

Overigens is aceton een van de beste lijmverwijderaars.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 17-04-2004 20:57 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Weet dat wij op de zaak een speciale electronica-spray hebben, maar dat is volgens mij alleen voor stof.

liquid moly electronic cleaner.

http://www.heuts.nl/B2C/W...il&artikelident=000741235

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 21:08 ]

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 22:41

Badderbeest

De enige echte

quote:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niet helemaal waar, Spiritus is "slechts" 85% "alcohol"
En je wordt niet blind van "de blauwe toevoeging" want dat is gewoon een kleurstofje al twijfel ik er niet aan dat die niet erg geschikt is voor consumptie. Wat echter WEL schadelijk is en niet alleen voor je ogen is het SOORT alcohol wat er in spiritus zit. Ethylalcohol heet het, dus niet "alcohol" anders dan in een flesje rum dus.

Je hebt de klok dus wel horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.

Wat betreft het smeuïg tonende moederbord, ik snap werkelijk waar niet waarom er geen vuns op een moederbord mag zitten. IK bedoel je ziet hem niet meer als je je kast dichtschroeft.

Als je het toch perse wilt doen is alcohol een goede optie, maar je kunt beter een fles strorum kopen oid want spiritus laat blauwe vlekken achter. (kans op)
Bijkomend voordeel is dat alcohol geen electriciteit geleid, maar haal toch ff alle batterijtjes eraf. na het poetsen (deppen met een zeem?) ff naspoelen met gedemineraliseerd water (te koop in de supermarkt en autospeciaalzaak en pompstation) GEEN kraanwater want daar zitten zouten (ionen) in die stroom kunnen geleiden. Goed laten drogen en hij zou het nog moeten doen ;)

succes ermee :)

De enige echte

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Eerst eens met perslucht als je een compressor ter beschikking hebt schoonspuiten. De PCB is niet poreus en zal dus ook geen luchtjes hebben opgenomen. Als je het ding maar schoon genoeg krijgt zal ook de geur verdwijnen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kaptijn Klok, ethylalcohol tref je ook aan in bier. Jij hebt het over methyl, dat goedje waar ook formule-1-wagens op rijden enzo ;) da's dus idd giftig.

Spiritus is 98% Ethylalcohol, 2% methylalcohol (om 't ondrinkbaar en giftig te maken, zodat 't niet belast hoeft te worden), alleen dit mengsel is kleur- en geurloos. Daarom ook nog maar een braakmiddel/geurstof er bij, en een kleurstofje die de meeste zieke zielen wel moet afschrikken :)

[ Voor 71% gewijzigd door HunterPro op 17-04-2004 21:37 ]

Verwijderd

Voordat je dat bordje om zeep helpt (of jezelf in de alcoholdampen)
In een badje leggen met gedistilleerd water met een klein scheutje amoniak
en met een zachtharige kwast hem reinigen.
Vervolgens met een haarfohn drogen, dit gaat uitstekend.
evt. een geurvretertje voor je fannetje hangen en voila.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 21:55:
Voordat je dat bordje om zeep helpt (of jezelf in de alcoholdampen)
In een badje leggen met gedistilleerd water met een klein scheutje amoniak
en met een zachtharige kwast hem reinigen.
Vervolgens met een haarfohn drogen, dit gaat uitstekend.
evt. een geurvretertje voor je fannetje hangen en voila.
Waaat, met zeep!? OK *scrub scrub scrub scrub*

--

Thanx lui dat zijn een paar goeie tips. Ik denk gewoon echt dat de kamer gaat stinken waar dit ding in komt te staan als ik hem gewoon zo er in doe. blegh.

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over een moederbord he...

Move OH->PMG

Mijn ervaring: afgelopen jaar vond ik op Koninginnedag een paar Asus moederborden (So7) letterlijk in de modder liggen. Meegenomen, onder de hete douche met spons en zeep bewerkt, zeer goed laten drogen en na een dag aangesloten: deed het perfect.

Zolang je nooit stroom erop zet als het nat is kun je vrijwel alles met die krengen :z

Oslik blyat! Oslik!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
dion_b schreef op 18 april 2004 @ 11:15:

afgelopen jaar vond ik op Koninginnedag een paar Asus moederborden (So7) letterlijk in de modder liggen.
Die waren dan zeker van de vrachtwagen gevallen..... ;) :P O-)

@TS: Vergeet idd. vooral niet het ding heeeel lang te laten drogen. Laat het voor de zekerheid gewoon een weekje drogen. En vergeet niet de pci-slots en andere slots goed droog te maken, daar kan water in blijven liggen ---> op de kop leggen dus.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 15:13
Je had het over stofzuigen, maruh ik heb weleens gehoord dat je met stofzuigen je mobo kan slopen doordat het statische lading kan veroorzaken over je mobo. Of is dit onzin?

Of misschien febreze :+ (waarschijnlijk sloop je je mobo hiermee)

[ Voor 3% gewijzigd door Spits op 18-04-2004 11:24 ]

Verwijderd

dion_b schreef op 18 april 2004 @ 11:15:
Dit gaat over een moederbord he...

Move OH->PMG

Mijn ervaring: afgelopen jaar vond ik op Koninginnedag een paar Asus moederborden (So7) letterlijk in de modder liggen. Meegenomen, onder de hete douche met spons en zeep bewerkt, zeer goed laten drogen en na een dag aangesloten: deed het perfect.

Zolang je nooit stroom erop zet als het nat is kun je vrijwel alles met die krengen :z
Jep..idd. Er zijn al meerdere users geweest die hun mobo letterlijk met een sopje gedaan hebben. Dreft ofzo.. Daarna goed afspoelen met demi-water of iets wat er op lijkt. Dagje drogen..niks aan het handje :)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

zo'n febrèze verstuivertje voor je fan idd :D

@Badderbeest: neem nog maar es gauw je cursus chemie boven, want je klepel is helemaal zoek. ethylalcohol is (zoals reed gezegd) de gewone alcohol zoals in rum, bier enz. methylalcohol is zoals gezegd giftig: (wie regelmatig kleine porties drinkt, krijgt last van euh, blindheid. kwestie van het alcoholisme tegen te gaan he... want dan moet je op de tast je bier/rum/spiritus zoeken >:) ) 20ml is de gemiddelde dodelijke dosis. en spiritus is idd een mengsel van beide, met daarbij nog wat kleurstof en geurstof om het drinken te ontmoedigen.
het toevoegen van een giftige stof heet 'denatureren' en is om de belastingen neit te hoeven betalen op import/verkoop/... van het goedje. (als ik me niet vergis wordt er soms ook gedenatureerd met aceton en andere stoffen, afh van waar het gebruikt moet worden?)

@TS:
zoals dion_b zegt: zolang er geen electriciteit bijkomt terwijl je het bordje vochtig is kun je doen wat je wilt... daarom dus: was het desnoods met zeep en water, hang et 5 dagen buiten of geef het een alcohol bad, zolang je radio er niet invalt of de bliksem niet eens komt kijken, ben je veilig...
vergeet dus ook ZEKER neit van het bordje lang genoeg te laten drogen!!! (weekje is wel voldoende)
let ook op!! PCI-sloten en dergelijke ZEER goed naspoelen... je wil geen zeep of andere mogelijk electriciteit geleidende stoffen daar achterlaten!!!

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ondanks dat dat mobo wat ranzig is, het werkt toch? ik zou er mooi vanaf blijven gezien rookaanslag niet een van de makkelijkste dingen is om te verwijderen, en je riskeert je mobo.

gewoon inbouwen en niet meer aankomen :P

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

ik zou idd iets van alcohol pakken,
verdampt ook lekker snel.
met water en zeep hep je em toch al gauw een dag aan de waslijn :o

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Bison geurvreter onderin je kast. 8)

Senile! Senile Oekaki

• Dekaasboer
Badderbeest schreef op 17 april 2004 @ 21:31:
quote:

Niet helemaal waar, Spiritus is "slechts" 85% "alcohol"
En je wordt niet blind van "de blauwe toevoeging" want dat is gewoon een kleurstofje al twijfel ik er niet aan dat die niet erg geschikt is voor consumptie. Wat echter WEL schadelijk is en niet alleen voor je ogen is het SOORT alcohol wat er in spiritus zit. Ethylalcohol heet het, dus niet "alcohol" anders dan in een flesje rum dus.

Je hebt de klok dus wel horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.

\
Ik weet wel hoe het zit, okee ik wist die procenten niet uit mijn hoofd. Maar ik weet wel hoe het in elkaar zit. Ik heb al 4 jaar scheikunde, ik vond alleen die detail info. niet nodig voor een leek.

Verwijderd

Gedestilleerd water heeft als nadeel dat het graag dingen oxideert. Er zitten namelijk nagenoeg geen zouten in, maar water wil wel graag zouten bevatten.
Het lijkt mij beter dat je gewoon kraanwater gebruikt. Als het water verdampt is zullen de zouten die in het kraanwater aanwezig zijn zeker niet meer geleiden. daarbij is deze zout hoeveelheid niet erg hoog.

De corrosieve werking van gedestilleerd water moet naar mijns inzien niet onderschat worden.

Altijd irritant rookafval op je moederbord. Om een of andere reden is dat spul erg plakkerig en moeilijk te verwijderen. Daarbij komt ook nog eens dat wanneer het warm wordt en dat wordt je moederbord zeker het weer gaat stinken naar rooklucht en dat duurt zeker wel een jaar voordat dat er weer uit is. Deze stank wordt nog eens versterkt door dat je natuurlijk enorme koelers gaat gebruiken, maar misschien neemt de tijdsduur van de stank dan wel af :).

Ander nadeel is stof plakt er lekker op vast.

Ik wens je veel succes met je schoonmaak sessies.

• sebasgrif
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik heb ooit eens cola over een oude video kaart heengegooid, dit heb ik toen afgehaaald door gedistileerd watererop te spuiten vanuit een soort plantenspuit, en daarna goed af te borstelen met een niet al te harden kwast. De kaart heb ik helemaal schoon gekregen en werkte perfect.

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:34

Stronkie

Where wind is Trouble

Zo heb ik ooit mijn floppy bij het in bouwen laten mieteren in een afwasbak vol met olie. (ja was bezig met de auto en de computer in de schuur) en toen heb ik deze floppy in een bak met groene zeep gelegd en daarna met de douchekop goed goed schoongespoten. Daarna een dag of 4 laten drogen en dmv perslucht de boel eens nageblazen.

Wat denk je, floppy draait nog steeds
Pagina: 1