Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

meer casefan info a.u.b. in FAQ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem:

AOPen QF50A behuizing
Asrock K7S8XE revisie 3.0 mobo
AMD Athlon XP 2500+ (333 Mhz FSB) CPU
Infineon 512 MB DDR400 DRR-SDRAM intern geheugen
Club3D GeForce 5900 XT videokaart

Ik heb in het BIOS een FSB ingesteld van 182. Toen ik verder wou overklokken, op 200 Mhz FSB, kreeg ik spontane reboots, dat werd dus te instabiel. Voor zover ik weet kan ik dus verder overklokken door zogenaamde casefans te installeren. Ik heb nu alleen de CPU fan die inbegrepen was bij mijn processor en de ventilator van de voeding.

Mijn vraag is, wat zijn goede casefans? Is er veel verschil? Het enigste wat in de FAQ staat is dit: "Bij elke fatsoenlijke computershop kun je voor niet teveel geld ventilatoren met een doorsnede van 80 mm halen die perfect geschikt zijn voor dit doel." Kan hier misschien iets gedetailleerder op ingegaan worden? Waar moet ik op letten bij het kopen van een casefan?

Verder heb ik nog een vraag. Dit zijn foto's van mijn PC:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~vanlonen/behuizing1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~vanlonen/behuizing2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~vanlonen/behuizing3.jpg

In de FAQ, bij "airflow", stond dus dat het aan te raden is om aan de achterkant op een zo hoog mogelijke plaats een casefan te bevestigen, en aan de voorkant op een zo laag mogelijke plaats nog een casefan te bevestigen.

Op foto nummer 2 is dus duidelijk te zien dat er aan de voorkant een ventilator bevestigd zou worden, maar hier zit dus de front side USB-aansluiting in de weg. Is dit normaal? Is de enige manier om daar een case fan te installeren de frontside USB aansluiting verwijderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 19:06 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:09

w0w

Stilte, Luchtverplaatsing en uiterlijk. Dat is eigenlijk het enige waar je op hoort te letten denk ik :) En het lijkt erop dat die front USB dinges eruit geschoven/geschroeft kan worden, maar dat kun jij zelf toch veeel beter zien dan wij???

[ Voor 40% gewijzigd door w0w op 17-04-2004 18:30 ]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11 17:25

The_Scarabial

MTB for life!

Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 18:27:
Op foto nummer 2 is dus duidelijk te zien dat er aan de voorkant een ventilator bevestigd zou worden, maar hier zit dus de front side USB-aansluiting in de weg. Is dit normaal? Is de enige manier om daar een case fan te installeren de frontside USB aansluiting verwijderen?
ik denk dat je een beetje creatief moet zijn, en een beetje moet gaan modden, mooie blowhole maken ofzo

Verwijderd

Werk je kabels ook eens weg... Zo kan er natuurlijk geen fatsoenlijke airflow zijn.

Als je dit gedaan hebt kan je er fans bijzetten, anders heeft niet denk ik niet veel nut :)

Verwijderd

Ik zou in ieder geval onder je voeding een outtake plaatsen (ontlast je voeding (temp) en voert de warme lucht van je proc af. Over intake hoef je je niet zoveel zorgen te maken, want de lucht die je uitvoert moet of een of ander manier worden gecompenseerd (intake). Als je daar geen speciaal blowhole voor hebt, vind de lucht wel door kiertjes z'n weg naar binnen.

Belangrijkste voor mij aan fans? Airflow en stilte.

Verwijderd

Er zijn officiële ATX specs die het een en ander over airflow, fans en koeling uitleggen:
- http://www.formfactors.or...s/atx/atx_thermal_dg1.pdf
- http://www.formfactors.or.../specs/atx/PADSTDS_10.pdf

Natuurlijk kun je daar een hele Faq over uitwijden, maar waar het eigenlijk op neer komt is dat er nooit teveel - alleen te weinig lucht in je kast ververst kan worden. De enige reden om je airflow te beperken is geluidsniveau en daarvoor bestaan genoeg standaard middelen om het instelbaar/automatisch te maken (baybus, thermosturing etc). Welke fan je uiteindelijk het beste kan kiezen ligt maar je eisen die stelt: stilte, airflow, voedingsspanning, rpm-sensor, thermogestuurd, formaat, uitvoering, kleur en speciale/algemene opties die buiten de normale eisen van fans vallen zoals verlichting, uiterlijk, prijs etc.

Zie ook:
- [rml][ ervaringen] casefan's[/rml]
- Kabels mooi opruimen / samenbinden

Fan-overzichten:
- http://gizzo.8m.com/fans/
- http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm
- http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans50-60.htm
- Comparatif 18 ventilateurs 80mm
- Comparatif 27 ventilateurs 120 mm
- Comparatif de 14 ventilateurs 92 mm
- Comparatif 15 ventilateurs lumineux

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 19:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de replies allemaal.

Hoe moet ik die kabels dan wegwerken?

En wat is "stil" eigenlijk precies? Hoeveel decibel?

w0w, jij noemt ook de luchtverplaatsing. Wat is de eenheid voor luchtverplaatsing, en hoeveel is genoeg/goed?

En als alleen een outtake genoeg is, doe ik dat waarschijnlijk maar.

Kan ik casefans ook instellen op zuigen/blazen, of heb je aparte casefans voor zuigen en aparte voor blazen?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 18:53:
Alvast bedankt voor de replies allemaal.

En wat is "stil" eigenlijk precies? Hoeveel decibel?

w0w, jij noemt ook de luchtverplaatsing. Wat is de eenheid voor luchtverplaatsing, en hoeveel is genoeg/goed?

En als alleen een outtake genoeg is, doe ik dat waarschijnlijk maar.

Kan ik casefans ook instellen op zuigen/blazen, of heb je aparte casefans voor zuigen en aparte voor blazen?
1. Zie FAQ
2. Zou dat ook in de FAQ staan? iig, CFM is de meest gangbare waarde. met 40 CFM voor een 80mm fannetje heb je toch best wel wat.
3. Nee, hij kan maar een kant op, maar je kan die dingen ook omdraaien.

Verwijderd

CFM is (een van de) ma(a)t(en) voor luchtverplaatsing, ik denk het meeste gebruikt. Het ligt eraan wat je goed vindt... dat is relatief. Het varieert van een CFM of 10 tot meer dan 100. Ik denk dat rond de 40CFM wel rendabel is als case-fan, niet? :)

Je hebt fans van Papst, die maken iets van 12dB(A). Ook stil is relatief. Sommige mensen worden al gek van het geluid van een Papst-fan, ik heb geen last van mn Delta-fan (55dB(A)).

Kabels wegwerken.. neem rounded IDE kabels, dat scheelt al veel. Overbodige voedings-kabels doe je achter je de plaat waar je mobo op zit (k weet de naam zo ff niet...) en als je daar geen ruimte hebt, tussen je hd/cd-rek en de zijkant. (wel de kant die je niet open doet).

Voedings-kabels die wel nodig zijn probeer je vast te zetten ergens langs, bijvoorbeeld langs je hd/cd-rekje. Gewoon een beetje creatief zijn met tiewraps. :)

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 22:51
Door ze bijvoorbeeld te sleeven met cablemesh. (zoek maar eens op mesh in got)
Eenheid is cfm geloof ik, er is niet te zeggen hoeveel luchtverplaatsing goed/genoeg is. Dat ligt natuurlijk aan de hoeveelheid warmte in je kast.
Als je een casefan hebt, dan zuigt de ene kant en dan blaast de andere kant. Hoe er maar eens een aansteker (of rook) bij, dan zie het effect.
Als je dus een casefan hebt die kast inblaast en je draait deze om, dan zuigt ie lucht uit je kast. B)

Beetje basic vragen, he?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Exigence

dnkroz

Een tip: neem geen rounded kabels, maar vouw je huidige kabels precies op lengte en stop de rest onder je moederbord. Veel beter als rounded, en je bespaart geld.
Ik zal even kijken of ik een pic van de mijne kan schieten.

Edit:

Gevouwen kabels achter de HDD en het moederbord. Ook zie je de mesh om de voedingskabels:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02191.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02192.JPG

[ Voor 35% gewijzigd door Exigence op 17-04-2004 19:09 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 16:58
'T handigste is om gewoon beneden onderin en bovenin achter een casefannetje te zetten. De gemiddelde 80mm fan (ik heb gezocht naar meeste CFM voor het minste geld :P) zit rond de 30-35CFM, daarboven beginnen ze stevig meer lawaai te maken :(
Ik heb 4 merkloze blauwe LED-fans aangeschaft van 32CFM 't stuk, in de aanbieding voor 7.95 of 8.95 ofzoiets :)
Waar je wel nog even op wil letten bij het aanschaffen van fans, is de aansluiting. Vaak zit er op casefans een standaard 3-pins molex aansluiting, als je pech hebt, kun je op je moederbord maar 2 van die dingen kwijt, waarvan 1 al aan je CPU-fan zit. Vaak zie je ook de grotere 4-pins stekkers, deze kun je vaak gewoon 'er tussen' knopen, aangezien ze vaak een in- en output aansluiting hebben. Dit is handig als je niet genoeg aansluitingen op je mobo hebt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:14

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb hier Sunon's (29dba) en Coolermaster's(26dba), ik vind ze allebei te veel herrie maken, kan er iig niet meer van slapen :( Dus ik heb nu alles @ 7V maar binnenkort een fancontroller (ff w88 totdat mn LM137 torren binnen zijn :P )

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 18:27:
Ik heb het volgende systeem:

AOPen QF50A behuizing
Asrock K7S8XE revisie 3.0 mobo
AMD Athlon XP 2500+ (333 Mhz FSB) CPU
Infineon 512 MB DDR400 DRR-SDRAM intern geheugen
Club3D GeForce 5900 XT videokaart

Ik heb in het BIOS een FSB ingesteld van 182. Toen ik verder wou overklokken, op 200 Mhz FSB, kreeg ik spontane reboots, dat werd dus te instabiel. Voor zover ik weet kan ik dus verder overklokken door zogenaamde casefans te installeren. Ik heb nu alleen de CPU fan die inbegrepen was bij mijn processor en de ventilator van de voeding.

Mijn vraag is, wat zijn goede casefans? Is er veel verschil? Het enigste wat in de FAQ staat is dit: "Bij elke fatsoenlijke computershop kun je voor niet teveel geld ventilatoren met een doorsnede van 80 mm halen die perfect geschikt zijn voor dit doel." Kan hier misschien iets gedetailleerder op ingegaan worden? Waar moet ik op letten bij het kopen van een casefan?
Komop zeg.. Een klein beetje moeite en je weet welke goed zijn en welke niet. Heel GoT staat vol met "Papst", "Delta" en "YS-Tech". Dat zijn dus de goede merken. Zit wel een prijskaartje aan.
Verder heb ik nog een vraag. Dit zijn foto's van mijn PC:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

In de FAQ, bij "airflow", stond dus dat het aan te raden is om aan de achterkant op een zo hoog mogelijke plaats een casefan te bevestigen, en aan de voorkant op een zo laag mogelijke plaats nog een casefan te bevestigen.

Misschien volgende keer even opletten bij het kopen van een case? Lijkt me namelijk niet echt normaal nee.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 21:59:
[...]
Misschien volgende keer even opletten bij het kopen van een case? Lijkt me namelijk niet echt normaal nee.
Bijna álle AOpen kasten hebben zo'n geval voorin, die kan je echter met één schroefje losmaken en dan er uit wiebelen :)

Nutteloze troep voorop je kast :(

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Ik kan het niet echt aanbevelen om deze te bevestigen in de speciaal daarvoorziene plaatsen in je kast, in mjn oude pentium 3 (550 @ 616 MHz) miditower kast heb ik plaats voor 1 vooraan onder in de kast, maar dat maakt een ontzettende herrie! En als ik ze gewoon ergens anders neerzet niet. Volgens mij omdat die gaatjes te klein zijn waardoor de fan lucht naar binnen zuigt. 8)7

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

Exigence

dnkroz

^^ Over generaliserend gesproken.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 16:58
Het klopt wel. Die gaatjes maken een takkelawaai als je daar fans bij zet. Gewoon dat stuk waar die gaatjes zitten eruit Dremelen doet wonderen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1