• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:48
Ik ben bezig met het vertalen van JPEGCrops , een programma om foto's lossless bij te snijden. Nu is er in de laatste versie een aantal functies toegevoegd:

-hulpmiddel voor Rule of Third
-hulpmiddel voor Golden Section

Een voorbeeld van het gebruik (bovenste is Rule of Third, middelste is Golden Section, onderste is zonder):

Afbeeldingslocatie: http://www.ekot.dk/programmer/JPEGCrops/pic/Guides.png

Ik ben redelijk op de hoogte van allerlei zaken rond fotografie maar heb het verschil tussen deze twee functies nog niet goed kunnen begrijpen en dus vertalen.

Veel gezocht en gevonden hierover maar geen eenduidig antwoord gevonden...

De maker van het programma zegt dat het verschil tussen beide functies berust op culturele verschillen.

Wie kan mij uitleg geven en een goede vertalen geven?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door brehloi op 17-04-2004 17:03 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik ben op zoek naar zo'n soort prog (heb deze net gedownload) en werkt wel makkelijk, maar wat ik eigenlijk zoek is een mogelijk heid om de verhoudingen te "locken" zoals de shift toets bij photoshop.
is ie er?

_edit_ ja die is er maar alleen uit het menu te halen zeker? sychronise crop

[ Voor 20% gewijzigd door Pinin op 17-04-2004 16:46 ]

www.casarodriguillo.com

• brehloi
tomleeuw schreef op 17 april 2004 @ 16:44:
Ik ben op zoek naar zo'n soort prog (heb deze net gedownload) en werkt wel makkelijk, maar wat ik eigenlijk zoek is een mogelijk heid om de verhoudingen te "locken" zoals de shift toets bij photoshop.
is ie er?

_edit_ ja die is er maar alleen uit het menu te halen zeker? sychronise crop
Het locken van de verhouding van je bijsnijding gebeurd automatisch! Dit is juist de kern van het programma. Je kiest een verhouding van je bijsnijding en vervolgens selecteer je het gebied dat je als bijsnijding/uitsnijding wilt. De verhouding blijkt dan hetzelfde. De DPI veranderd automatisch mee.

Ps. das nog zo wat:
bijsnijding/uitsnijding, wat is de goede? Uitsnijding bestaat niet volgens van Dale maar lijkt soms wel beter te passen...

[ Voor 15% gewijzigd door brehloi op 17-04-2004 17:12 ]

Verwijderd

Noem je het toch besnijdenis.............

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

brehloi schreef op 17 april 2004 @ 17:10:
[...]

Het locken van de verhouding van je bijsnijding gebeurd automatisch! Dit is juist de kern van het programma. Je kiest een verhouding van je bijsnijding en vervolgens selecteer je het gebied dat je als bijsnijding/uitsnijding wilt. De verhouding blijkt dan hetzelfde. De DPI veranderd automatisch mee.
Wat ik bedoel is dat je maar bijv. een klein deel van de foto wil hebben, je geeft dan bijv. 10x15 aan maar je wilt bijv. maar 1/2 van de totale oppervlak, dan ga je met de "vierkantjes" schuiven maar dan blijft de verhouding niet gelijk, maar uit het menu kan je syncronise lock o.i.d. aanvinken en dat is wat ik bedoelde.

Nice prog :Y

www.casarodriguillo.com

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Golden Cut is een strakkere (preciezere) uitvoering van de rule of third; het is ongeveer maar toch niet een derde.

* HunterPro heeft een heel stuk over de gulden snede geschreven... ben nu alleen te moe om 't duidelijk uit te leggen :)

[ Voor 34% gewijzigd door HunterPro op 17-04-2004 23:38 ]

Verwijderd

Misschien dat dit helpt:
http://www.photozone.de/bindex4.html
En dan de sectie "BASIC TECHNIQUES"

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

8.) THERE ARE NO RULES

There is no right and no wrong. The rule of thirds is not a rule and rules are for idiots. Just go make good photos. A good photo is one you or someone else likes. There are no formulas or grades or scores.
Lees http://www.kenrockwell.com/tech/howto.htm eens, dan weet je dat rule of thirds overbodig is, en je gewoon lekker foto's moet maken zoals jij ze wil maken, dan leg je namelijk echt gevoel in je foto's, en passie.

Anders wordt het nooit wat en zijn al je foto's 'flat' ...zelfs al heb je een mooi onderwerp, je foto spreekt niet :)

LinkedIn
Instagram

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 17:49
ReemF schreef op 17 april 2004 @ 23:45:
[...]
Lees http://www.kenrockwell.com/tech/howto.htm eens, dan weet je dat rule of thirds overbodig is, en je gewoon lekker foto's moet maken zoals jij ze wil maken, dan leg je namelijk echt gevoel in je foto's, en passie.

Anders wordt het nooit wat en zijn al je foto's 'flat' ...zelfs al heb je een mooi onderwerp, je foto spreekt niet :)
Sorry, dat is niet waar, veel foto's van beginners zijn juist vlak omdat ze überhaupt niet aan de rule of thirds denken. D.w.z., ze denken amper na over de compositie, maken snapshots. Het is een vuistregel, die in veel gevallen heel nuttig is. Het is geen wet, je moet zelf natuurlijk weten wanneer je m niet hanteert ;)

Overigens pas je de rule of thirds bij voorkeur bij het maken van de foto toe, en niet achteraf bij het bewerken :+

Oja, Ken Rockwell heeft nogal de neiging te overdrijven, hij meent erg veel ook niet zo serieus ;)
Zo klaagt ie wel eens over measurebators en gearheads, terwijl hij zelf niet de minste is :P

[ Voor 17% gewijzigd door Azrael op 18-04-2004 00:07 ]

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33

Jaymz

Keep on moving !

Achjah, regels 8)7

Begin het richtlijnen te noemen. Richtlijnen waar je over het algemeen redelijk mee uit de voeten kan, maar maak je er niet al te druk over. Het oog voor compositie komt vanzelf wel. Het geheim ?

Vaak en veel (fotograveren that is :P) :)

't probleem is imho dat de wereld om ons heen zich geen ene [censuur] aantrekt van regels en dergelijke :)

'k heb mezelf ook enige tijd erg druk gemaakt om "foto's maken zodat anderen ze tof vinden", maar op een geven moment kwam ik erachter dat ik me daar zo druk om maakte dat ik me niet meer bezig hield met waarom ik foto's maakte: Omdat ik het leuk vind :P

Doe wat je leuk vind, en bekijk ze niet alleen zogauw je thuis bent maar ook na een week ofzo en probeer wat te doen met de 'tekortkomingen' die je dàn ziet :)

Je gaat merken dat je langzamerhand 'betere' foro's gaat maken ;)

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

De regel van drie, om het maar eens in het nederlands te zeggen, is wel een goede richtlijn. Vaak zie ik foto's van mensen die mensen op de foto hebben gezet en dan hebben ze het hoofd altijd in het midden, waardoor er aan de bovenkant een enorme leegte is.
Foto's van landschappen met de horizon in het midden terwijl de onderkant zwart is en de lucht wel mooi, maar je er te weinig van ziet.

Fotografie is vooral veel kijken. Wat is er interessant, hoe vul ik het plaatje tot iets dat spreekt, sfeer geeft, of in ieder geval de boodschap over brengt.

Als je iets fotografeert dat groot is, is het ook leuk als je dat op de foto aan de hand van een referentie ziet, zoals bijvoorbeeld een persoon voor een enorme olietanker.

Het kan dus ook helemaal geen kwaad om eens een boek te kopen met heel veel voorbeelden erin over diverse thema's waarin alles staat uitgelegd hoe ze tot dat resultaat gekomen zijn. Samen met het kijken, vorm je dan steeds betere composities.

Een programma als hier genoemd wordt, is handig om bij te snijden als er net teveel op de foto staat. En anders moet iedereen maar met groothoek gaan schieten en alles achteraf gaan bijsnijden. Maarja, dan is de lol van het fotograferen er ook af.

Gadgets FTW!

• brehloi
Allen bedankt voor de reacties tot dusver. Ik heb op photozone.de gevonden dat de Rule of Thirds slechts een simplificatie is van de de Golden Section regel.

Ik denk dat ik het maar als volgt vertaal:

"Golden Section" --> Gulden Snede
"Rule of Thirds" --> Regel van Derden / Drie

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

brehloi schreef op 19 april 2004 @ 18:04:
Allen bedankt voor de reacties tot dusver. Ik heb op photozone.de gevonden dat de Rule of Thirds slechts een simplificatie is van de de Golden Section regel.

Ik denk dat ik het maar als volgt vertaal:

"Golden Section" --> Gulden Snede
"Rule of Thirds" --> Regel van Derden / Drie
de gulden snede is toch door dhr DaVinci bedacht, gebasseerd op het menselijk lichaam? :)

Afbeeldingslocatie: http://fusionanomaly.net/pileonardogoldenmean.jpg

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
BaRF schreef op 21 april 2004 @ 14:12:
[...]

de gulden snede is toch door dhr DaVinci bedacht, gebasseerd op het menselijk lichaam? :)

[afbeelding]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede

• brehloi
BaRF schreef op 21 april 2004 @ 14:12:
[...]

[afbeelding]
yep, herken de verhouding van dit plaatje ook in de screenshot van het programma (de bovenste)
Pagina: 1