Goede Scan Software?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 12:50

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Ik heb eeen Agfa 1212p scanner, maar ik wou ff weten of hier ook beter scan software voor te gebruiken is. Namelijk dat stomme raster gedoe en ontrastering enzo, volgens mij moet dat beter kunnen.
Iemand een Suggestie?

systeem specs

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoe bedoel je precies, dat moet beter kunnen? Ontrastering is niks magisch, en gaat meestal ten koste van de scherpte. Verwacht er geen wonderen van. Het werkt meestal beter om op een hoge resolutie (1200 dpi) in te scannen en vervolgens met Photoshop of iets soortgelijks aan de slag te gaan, en dan als je klaar bent naar een kleiner formaat te scalen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 12:50

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Ja met de afb worden wel een beetje wazig ja ...vandaar dat ik ook zeik.
Maar ik wil eigenlijk gewon ff iets anders proberen!
BTW, Thanks voor de tip, ik zal het onthouden.

systeem specs

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Voor een andere driver zal je toch bij Agfa moeten blijven. Je kan checken of er een nieuwere driver is of een eenvoudiger maar niet van een ander merk.

1200 DPI is wel leuk, maar als je scanner maximaal 600x1200 dpi ondersteunt, kan je beter op 600 dpi, zijnde de maximale niet geïnterpoleerde resolutie, scannen. Een a4 in kleur levert dan een BMP op van bijna 100 MB maar dat kan je later terugbrengen door op te slaan als Huffman compressed TIFF of zo. JPG kan ook, maar die comprimeert niet "Loss-less", maw je krijgt nooit exact het origineel terug. Als je toch voor JPG gaat moet je ff de compressie terugzetten van 25 naar 15 (Soms heet het 75 en dan moet je omhoog naar 85).

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je scanner 600x1200 is, dan is 600 dpi inderdaad het maximum. Maar bij 1200 dpi is ie dan alleen maar horizontaal geinterpoleerd, en niet vertikaal. Het heeft dus weldegelijk zin als je 1200 ipv 600 dpi scant als je een kleine afbeelding sterk wil uitvergroten. Elke resolutie toename is dan meegenomen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Dan volgt hier nog wat BlaBla, Exirion.

Onderstaande komt van http://www.scantips.com/interpol.html en de strekking is dat hoewel de stappenmotor voor deze specifieke scanner 600 dpi aan kan, de optische sensors 300 dpi horizontaal kunnen onderscheiden. Gevolg = Interpolatie en interpolatie = educated Guess, kortom niet de volledige waarheid. Je kan niet meer informatie uit een foto halen door op 300 dpi te scannen en daar dan evenveel beeldpunten bij verzinnen.

Quod erat demonstrandum.....

Scanned at interpolated 600 dpi, 356x284. It's larger, but there's no more detail visible than at 300 dpi. It's become fuzzy due to the interpolation, the size increase is not due to real detail. The scanner CCD is only capable of 300 dpi. The stepping motor can advance in 1/600 inch steps in the vertical direction, so the scanned samples overlap the previous ones by 50% (because the CCD cell diameter remains about 1/300 inch). The horizontal cell resolution remains at 300 dpi, but is interpolated to 600 dpi.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Met interpolatie niet nee, maar als je een goeie scanner hebt (en niet een kreng van 100 a 200 piek) dan is het weldegelijk mogelijk dat ie een werkelijke optische resolutie van 1000 a 1200 dpi heeft in vertikale richting.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 19 december 2000 11:44 schreef victorvo het volgende:
Dan volgt hier nog wat BlaBla, Exirion.
Ik heb er nog even wat info bij gepakt. In de c't zijn wat scanners getest, en de beste 600x1200 scanner realiseerde een ware optische resolutie van 620x950 dpi. Dus die 950 is toch wel iets meer dan 600 dpi, niet? We zijn het er over eens dat 1200 dpi niet werkelijk is, maar doe niet alsof ik onzin uitkraam :7

Pagina: 1