Wordt PCI express en BTX standaard door WinXP ondersteund?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Binnenkort krijgen we PCI express en verandert de formfactor van ATX naar BTX.

Maar ondersteunt Windows XP dit wel allemaal? Of word dit bij service pack 2 er bij gevoegd? Of moeten we allemaal naar WinXP 64 bit gaan?

(Ik wist niet of ik dit topic hier of bij OSsen moest zetten, ik hoop dat het hier goed is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTX is toch niet meer dan een andere layout van het moederbord? Ik mag aannemen dat de hardware hetzelfde zal blijven..

(of heb ik het nu mis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BTX zal gewoon supported worden, omdat het gaat over de manier waarop een systeem in een kast gehangen wordt.
en wbt PCI exrpess, als je de chipset drivers installed werkt dat gewoon helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47
PCI Express is gewoon software compatible met PCI, dus niks aan de hand :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 23:45
BTX is een formfactor, dus hiervoor is geen support nodig vanuit windows. Daarbij zul je BTX ook niet voor het einde van het jaar zien, afgezien van links en rechts wat vroege vogels. Iedereen neemt een erg afwachtende houding aan.

PCI Express zal waarschijnlijk support vanuit windows nodig hebben maar ik neem aan dat er drivers komen die bv PCI host bridges, etc toevoegen aan de system devices. Over een paar weken zal dit duidelijk worden vermoed ik, dan worden namelijk de eerste grandsdale samples verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Goh :/ , Ik dacht dat PCI express echt significant anders was, het komt me echt als een verrassing om te horen dat dit gewoon al gesupport wordt :) .

Achja, het is ook niet echt een zorg voor nu, ik koop toch pas een nieuw systeem over 9 tot 11 maanden. Normaal doe ik altijd een stukje upgraden, maar met zo veel fundamentele veranderingen moet toch alles nieuw. Zoals 64 bit CPU, PCI express mobo, beter en meer geheugen en natuurlijk een mooie PCI express Video kaart.
Ik ga daarom ook nu in die tijd geen CPU upgrade of zoiets kleins doen, ik wacht tot 2005.

BTW, Ik heb gelezen dat de BTX standaard van Intel is, betekent dit dat AMD met ATX doorgaat??? :X

[ Voor 11% gewijzigd door DaGreatRV op 18-04-2004 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 03:39

Mentalist

[avdD]

The Source schreef op 17 april 2004 @ 15:59:
PCI Express zal waarschijnlijk support vanuit windows nodig hebben maar ik neem aan dat er drivers komen die bv PCI host bridges, etc toevoegen aan de system devices. Over een paar weken zal dit duidelijk worden vermoed ik, dan worden namelijk de eerste grandsdale samples verstuurd.
Hmm, het is dat PCI Express (volgens Abbadon :P) software compatible zal zijn met PCI. Ik dacht er even aan hoe dat zou moeten als je Windows probeert te installeren met een PCI Express videokaart :).

En over BTX.. Werkt Windows 3.1 op een ATX form factor moederbord? ;) (eigenlijk nog wel een slechte vergelijking ook, aangezien Win3.1/DOS hardware direct kan aansturen terwijl WinXP daar niet aan doet, maar you got the point :P)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

W3ird_N3rd schreef op 17 april 2004 @ 16:39:
(eigenlijk nog wel een slechte vergelijking ook, aangezien Win3.1/DOS hardware direct kan aansturen terwijl WinXP daar niet aan doet, maar you got the point :P)
Zowel DOS als Windows spreken de hardware direct aan, het verschil zit in de applicaties, die kunnen onder DOS/w3.x/w9x wel en onder NT/2000/XP niet de hardware direct aanspreken

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47
W3ird_N3rd schreef op 17 april 2004 @ 16:39:
[...]

Hmm, het is dat PCI Express (volgens Abbadon :P) software compatible zal zijn met PCI. Ik dacht er even aan hoe dat zou moeten als je Windows probeert te installeren met een PCI Express videokaart :).
Hiero m'n bron:

The PCI Express Architecture defines a flexible, scalable, high-speed, serial, point-to-point, hot pluggable/hot swappable interconnect that is software-compatible with PCI.

:)

Wat het booten vóór er ook maar een OS opstart betreft, da's een BIOS kwestie :) Wat dat betreft kun je 't vergelijken met PCI-X, van een dergelijke kaart kun je ook booten (nu lijkt PCI-X wel meer op PCI maar het is toch net ff anders).

Dus in de praktijk zal het er naar me dunkt niet anders aan toegaan dan nu: prop je kaart in het slot (PCI of PCI Express) en booten maar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 03:39

Mentalist

[avdD]

Zer0 schreef op 17 april 2004 @ 16:51:
[...]

Zowel DOS als Windows spreken de hardware direct aan, het verschil zit in de applicaties, die kunnen onder DOS/w3.x/w9x wel en onder NT/2000/XP niet de hardware direct aanspreken
Hmm, 't hangt er vanaf hoe je 't bekijkt, zal ook eerlijk bekennen dat ik geen absolute Windows-guru ben :). Maar leuk om uit te proberen : installeer Windows XP maar eens met een voor WinXP onbekende SCSI/IDE controller, of hang de HD met WinXP erop opeens aan zo'n controller. Werkt niet ;). Als je een HD met Win98 erop opeens aan een voor Windows onbekende SCSI/IDE controller hangt is er geen probleem, dan kan Windows nog gewoon starten.

[/offtopic] :z

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaGreatRV schreef op 17 april 2004 @ 16:24:
Goh :/ , Ik dacht dat PCI express echt significant anders was, het komt me echt als een verrassing om te horen dat dit gewoon al gesupport wordt :) .
De OS moet alleen de controllers supporten en die zijn dus backwards-compatible. Je zou er bij wijze van spreken DOS mee kunnen draaien. De techniek van de interconnect zelf is totaal anders (serieel vs parallel etc)
BTW, Ik heb gelezen dat de BTX standaard van Intel is, betekent dit dat AMD met ATX doorgaat??? :X
ATX is ook een Intel standaard hoor :Z

En dan nog, AMD bakt geen moederborden, dus wat zij ervan vinden is vrij irrelevant :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1