WindowsXP routing

Pagina: 1
Acties:

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Voor de gemakkelijkheid heb ik even een schema gemaakt van mijn netwerk hier, met IPadressen bij:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/truyts/test/lan.jpg

Even wat verdere uitleg:
* PC1 heeft 2 NICs (internet + lan)
* Internet komt binnen op PC1
* Van PC1 gaat het verkeer via een switch naar 3 andere pc's en een wireless router (D-Link DI-614+)
* Ik zit dus met 2 lans (192.168.0.* e, 192.168.1.*)
* PC1, PC2 en laptop zijn WinXP Pro, PC3 en PC4 zijn windows 2000

Nu zit ik met hetvolgende probleem:
* De laptop kan op internet
* Vanaf de laptop kan ik pingen naar eender welke andere pc
* MAAR niet omgekeerd, dus als ik ping van pc1 of pc2 naar de laptop, loopt het dood.

Ik neem aan dat hetvolgende probleem zich stelt:
Bij het pingen van bijv.: PC2 naar laptop geeft pc2 deze echoreq door aan pc1, die natuurlijk die iprange niet kent, en dat dan doorstuurt naar zijn standard gateway, zijnde internet.

Ben ik juist op dit vlak? Kan hier iets aan gedaan worden?

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Maar je probleem behalve dat je niet kan pingen is?
Want ik denk dat bijna elke router stealth staat en ping request niet doorlaat als ie al weet naar welke naar welke pc ie het met routen.
Misschien moet je anders proberen in te stellen dat je AP niet als router maar als switch werkt? (ander NAT device instellen en DHCP uitzetten, weet alleen niet of het werkt)

Verwijderd

Ik heb zelf ook wel eens geprobeert om een software switch bij ons in het netwerkjes te plaatsen (had snel een paar aansluitingen nodig), maar dat lukte dus ook niet. Volgensmij komt dit omdat alle ip adressen die met 10.x.x.x en 192.168.x.x beginnen niet gerouted kunnen worden, tenminste zoiets heb ik gelezen. Ik gebruik namelijk zelf ook deze ip adres reeksen. Volgensmij gebruikt men deze ipadressen thuis omdat ze niet gerouted worden en dus niet zomaar toegankelijk zijn van buiten af, maar als je dan in dat netwerk een router stopt zal het dus ook wel niet werken? Dat is mij gedachte, als iemand hier meer over weet hoor ik het ook graag :P

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Het probleem is, dat ik vanop de laptop wel aan de netwerkshares van de andere pc's kan,
maar vanop de andere pc's niet op de laptop shares.

In de router heb ik bij de firewall rules alles op doorlaten gezet, dus daar wordt het niet tegengehouden.
Ik zou inderdaad de router kunnen uitzetten, maar als ik DHCP server uitzet in router, dan moet ik de laptop op fixed IP zetten, wat ook niet handig is!
De router instellen als switch (dus lan en wan zelfde range zetten, en dhcp server uitzetten (dus soort switch mode) ging ook niet. Dan krijgt de laptop geen IPadres van de DHCP van pc1. Waarschijnlijk laat die WAP dat niet door...

Mijn inziens is het probleem dat pc1 moet wijsgemaakt worden dat paketten voor 192.168.1.* moeten doorgestuurd worden naar die wireless router (zijnde 192.168.0.254)

[ Voor 13% gewijzigd door Kristof op 17-04-2004 14:57 ]

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Tom_G
  • Laatst online: 18-05 23:53
Waarom die router in je lan niet gewoon vervagen door een access point?

Tenzij je meer dan 254 pc's hebt, kan het interessant zijn om via router op apparte ip range te werken.

Maar hier vind ik dit persoonlijk wat overkill.

• Tom_G
  • Laatst online: 18-05 23:53
Tom_G schreef op 17 april 2004 @ 15:03:
Waarom die router in je lan niet gewoon vervangen door een access point?

Tenzij je meer dan 254 pc's hebt, kan het interessant zijn om via router op apparte ip range te werken.

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
Tom_G schreef op 17 april 2004 @ 15:03:
Waarom die router in je lan niet gewoon vervagen door een access point?
Tja, het oude netwerk was er al, en die w-router heb ik gekregen.
zodoende...

Verwijderd

Misschien is dit een optie: DHCP server in de wireless uitzetten en een poortje (uplink?) van de ingebouwde switch gebruiken in plaats van de WAN poort? Feitelijk gebruik je 'm dan slechts als AP.

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Topicstarter
ik heb nog wat verder gezocht, en er is inderdaad een commando voor in WindowsXP:
route add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.0.254
waarmee je aangeeft dat het verkeer bedoeld voor dat netwerk moet gestuurd worden naar een andere gateway.
Nu krijg ik al bij een traceroute:

Tracing route to 192.168.1.100 over a maximum of 30 hops
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.254
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.

Dus op het eerste zicht, wordt het nu op die router tegengehouden. Echter zou dit niet mogen. In de firewall rules ervan heb ik aangegeven dat hij dat moet doorlaten:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/truyts/test/lan2.jpg

Er staan zelfs meerdere regels in, dan nodig, om zeker te zijn dat het doorgelaten wordt.

Iemand nog raad?

Pagina: 1