Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik wil een van deze twee aan gaan schaffen, tweedehands en ze schelen daarbij niet veel in prijs.

Maar ik zit erg te twijvelen welke van de twee te nemen:

Tungsten E
Nieuwer model (palm os 5.2.1), geen bluetooth?

Tungsten T
Bluetooth, verder weinig bijzonderheden

Welke van de twee zouden jullie kiezen?

Belangrijk voor me is, TomTom kunnen draaien, evt gba emulator

-----------------------------------------------------------------------------------
Specs

Tungsten E
Invoerwijze : Touchscreen met pen
Beeldscherm afmetingen : 320x320 Pixels
Kleur/Monochroom : Kleur
Besturingssysteem : Palm OS 5.2.1
Backlight : Ja
Geheugen : 32 Mb
Stroomvoorziening : Oplaadbare Lithium-ion polymer batterij
Gebruikstijd standaard batt : 4 dagen
Taal : Engels
Infra-rood poort : Ja
Type geheugen uitbreiding : Secure Digital en Multi Media card
Interface : USB
Functies : Agenda, adresboek, kladblok, takenlijst, klok, calculator, to-do-list, memo, e-mail, wereldklok, voice-memo, MP3-speler, video-speler, foto-viewer
Modem functie : Ja
Meegeleverde software : Palm desktop 4.1 for PC en 4.0 for Mac
Meegeleverde accessoires : Stylus, batterij-lader, beschermingscover,software CD-ROM, documentatie
Gewicht : 131 Gram
Afmetingen :114x79x12 mm
Extra geheugenslot : Ja
Kloksnelheid processor : 126 MHz
Maximum geheugen : 1024 Mb
Processor : Texas Instruments OMAP 126 MHz ARM processor
Spellingcontrole : Nee

Tungsten T

General
Processor type Texas Instuments OMAP 1510
Processor speed 174 MHz
Installed RAM 16 MB
Battery type Li-ion
Expansion slot(s) SD/MMC

Physical
Dimensions (WxDxH) 7.5 x 10.2 x 1.5 cm
Weight 157 g

Display
Display size 2.5 in.
Display type reflective TFT
Display resolution (pixels) 320 x 320
Display colour depth 16 bits
Backlit display yes

Audio
Microphone yes
Speaker yes
Headphone jack yes

Connectivity
Docking cradle yes
Docking connection USB
Synchronisation cable optional
Cable connection USB or serial
Infrared port yes
Supports IR synchronisation yes

[ Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 17-04-2004 12:02 ]

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je TomTom wilt draaien, denk ik dat je automatisch uitkomt op de T3. Want TomTom heeft dacht ik alleen maar TomTom3 voor de T3.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
T|E heeft een beter (feller) scherm
T|T heeft het koele schuifmechanisme

Moeilijk, is er geen Sony in die prijsklasse? :)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
- De Tungsten|E krast snel
- De Tungsten|E is minder degelijk
- De Tungsten|T is korter maar dikker
- De Tungsten|T heeft een minder goed scherm

Je zou ook kunnen kijken naar een Tungsten|T2. Dat is een beetje een combi van de 2.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Bigs schreef op 17 april 2004 @ 12:08:
T|E heeft een beter (feller) scherm
T|T heeft het koele schuifmechanisme

Moeilijk, is er geen Sony in die prijsklasse? :)
Sony heeft dacht ik geen Tomtom ondersteuning
Br@m schreef op 17 april 2004 @ 12:07:
Als je TomTom wilt draaien, denk ik dat je automatisch uitkomt op de T3. Want TomTom heeft dacht ik alleen maar TomTom3 voor de T3.
Er is toch ook wel tomtom1 ofzo, voor de T of de E?

Verwijderd

bleutooth :)
makkelijker synchroniseren (bleutooth op pc)
onderweg te gebruiken (bleutooth op telefoon)
snellere proc :)
filmpjes
En ik zou dan toch voor de T3 gaan, kijk het is bij dit soort dingen simpel, je geeft er 1 keer wat meer aa uit, maar je hebt wel wat extra functionaliteit. Wat betreft TomTom dan staat je antwoord al vast toch ;)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
tja, maar de t3 valt een beetje buiten mijn budget, tweedehands ongeveer €250

Terwijl ik de T en E al voor €150 heb gezien

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een T|E en ben er erg tevreden mee!

Dattie snel krast klopt inderdaad, maar daar hebben ze hele mooie cases voor uitgevonden (o.a. van Proporta). (overigens zou ik die T ook gewoon in een case doen, dus dan maakt 't al helemaal weinig uit)
Hij heeft idd geen bluetooth (wel infrarood) wat op zich wel makkelijk is als je wel een telefoon hebt (of koopt) die dat ondersteunt - dan kun je gemakkelijk e-mailen, chatten of internetten.. Maar zelf heb ik die niet, dus ik mis de bluetooth ook niet echt. Wat synchroniseren betreft werkt die USB kabel perfect.

Het belangrijkste verschil tussen de twee (behalve dan inderdaad 't scherm) is dat de T|E een nieuwer OS heeft (überhaupt nieuwere software), met vele voordelen.

Wat TomTom betreft moet je (zoals eerder gepost) maar effe nagaan of dat op één van beiden kan, bij mijn weten is dat idd alleen mogelijk op de T3. Maar je noemt een emulator, dus dan zou het daarmee wel kunnen?

edit:
Trouwens.. als jij de T|E voor 150 euro tweedehands hebt gezien.. is 't dan niet het overwegen waard om te kijken naar een nieuwe? Kost immers maar 50 euro meer, maar dan heb je wel de nieuwste productieseries.. (bij de oude waren er nogal eens wat problemen met de kleur van het scherm of de navigatortoets onderaan bijvoorbeeld... En die fouten zijn er bij de nieuwste modellen uit gehaald)

[ Voor 20% gewijzigd door Gullie007 op 17-04-2004 23:43 ]

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb nog eens even gekeken voor je, maar zoals ik het kan vinden is er voor die E of T2 alleen de volgende navigatie paketten te verkrijgen.

1: Perfect Passenger Navigation Set
2: Mapsonic Navigatie Software Europa

Of deze paketten goed/fijn werken, ik heb geen idee. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Br@m op 17-04-2004 17:05 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

wachten op de E2 die binnenkort komt...

deze heeft de features van de T3, alleen zonder slap schuifsysteem en waardeloze accu :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Gullie007
  • Niet online
Mooooody schreef op 17 april 2004 @ 19:26:
wachten op de E2 die binnenkort komt...

deze heeft de features van de T3, alleen zonder slap schuifsysteem en waardeloze accu :)
Ik neem aan dat je hier doelt op de tegenvallende prestaties van de accu in de T3..? Maar zou dat misschien kunnen liggen aan 't feit dat dit apparaat een bijzonder groot scherm heeft dat accu vreet?? En de plaatjes die nu van de T|E2 bekend zijn, laten datzelfde grote scherm zien, wat wellicht dezelfde effecten op de levensduur van de accu heeft.. De vraag is dus maar of de E2 beter is wat dat betreft dan de T3. (zou wel gek zijn als een basismodel het topmodel overtreft)

• Mooody

Mooody

elmoody

Gullie007 schreef op 17 april 2004 @ 23:42:
[...]

Ik neem aan dat je hier doelt op de tegenvallende prestaties van de accu in de T3..? Maar zou dat misschien kunnen liggen aan 't feit dat dit apparaat een bijzonder groot scherm heeft dat accu vreet?? En de plaatjes die nu van de T|E2 bekend zijn, laten datzelfde grote scherm zien, wat wellicht dezelfde effecten op de levensduur van de accu heeft.. De vraag is dus maar of de E2 beter is wat dat betreft dan de T3. (zou wel gek zijn als een basismodel het topmodel overtreft)
de E2 heeft een ander ontwerp en is wat dikker, zodat er een accu met hogere capaciteit in kan....

en ik denk dat Palm niet nog eens zo'n fout maakt als met de T3, want die was totaal niet bruikbaar als PDA (zelfs alleen bij PIM gebruik was de accu binnen een halve dag leeg)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

En ik denk niet dat de E2 er komt. Stel je voor, precies dezelfde specs als de T3 maar dan zonder schuif, zeg maar dag met je handjes voor de verkopen van de T-lijn.

De Tungsten T of T2 zijn fijne apparaten. Vooral de T2 heeft genoeg geheugen, mooi scherm en PalmOS 5.2.1, en een zeer verbeterde batterijduur tov de Tungsten T, vooral icm MP3 spelen vanwege de betere driver/software implementatie van de DSP chip in de OMAP processor.

Alors.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mooooody schreef op 18 april 2004 @ 09:16:
de E2 heeft een ander ontwerp en is wat dikker, zodat er een accu met hogere capaciteit in kan....

en ik denk dat Palm niet nog eens zo'n fout maakt als met de T3, want die was totaal niet bruikbaar als PDA (zelfs alleen bij PIM gebruik was de accu binnen een halve dag leeg)
De E-serie is heel erg compact, en dat er een betere accu in komt geloof ik niet. Om nog maar niet te spreken over het krasgevoelige plastic waarvan een E is gemaakt.

Ik zou echt uitkijken naar een Tungsten|T2. Ik ben van een Tungsten|E naar een Tungsten|T2 gegaan, en dat is wel een verbetering. Bluetooth, voice recorder, minder hoog, cradle, betere 5-way navigator, betere behuizing, en 20% meer beschikbaar geheugen.
Hier staat er eentje te koop voor 270 euro, maar ik zou er 250 voor bieden (incl. acc.). Voordeel van deze set is dat je gelijk alles hebt, en niet nog 60 euro uit moet geven aan accessoires. Nieuw is hij trouwens iets van 270 euro als ik het goed heb, dus dan zou je al op 330 komen inclusief accessoires.

• Mooody

Mooody

elmoody

Stereotomy schreef op 18 april 2004 @ 19:00:
En ik denk niet dat de E2 er komt. Stel je voor, precies dezelfde specs als de T3 maar dan zonder schuif, zeg maar dag met je handjes voor de verkopen van de T-lijn.
de komst van de E2 is al min of meer bevestigd...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Mooooody schreef op 18 april 2004 @ 09:16:
[...]

Ik gebruik mijn T3 rustig een week of twee als ik er alleen maar agenda/kalender en dergelijke opdraai hoor. Gewoon Lightspeed geinstalleerd, en dat ding onderklokken als je de extra MHz toch niet nodig hebt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Mooody

Mooody

elmoody

Garyu schreef op 18 april 2004 @ 22:16:
[...]

Ik gebruik mijn T3 rustig een week of twee als ik er alleen maar agenda/kalender en dergelijke opdraai hoor. Gewoon Lightspeed geinstalleerd, en dat ding onderklokken als je de extra MHz toch niet nodig hebt.
probleem is dat ik wel veel processorkracht nodig heb, omdat ik hem gebruik als grafische presenteermachine....
en hierbij gaat hij geen werkdag mee heb ik ervaren, dus vrij nutteloos voor mij helaas....

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mooooody schreef op 18 april 2004 @ 22:20:
[...]

probleem is dat ik wel veel processorkracht nodig heb, omdat ik hem gebruik als grafische presenteermachine....
en hierbij gaat hij geen werkdag mee heb ik ervaren, dus vrij nutteloos voor mij helaas....
Ik moest laatst nog aan je denken, Moooooody.

Ken je de Power to Go? Externe batterij click-on voor de T3. Aanbieding in de Palmstore, 20 EUR. Verdubbel je batterijduur. Daarmee had je de enige tekortkoming van de T3 voor jezelf verholpen.

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mooooody schreef op 18 april 2004 @ 22:08:
[...]

de komst van de E2 is al min of meer bevestigd...
Onzin. Geruchten. Twee andere modellen zijn officieus bevestigd. Palmone gaat zichzelf heus niet in de vingers snijden met een tablet hires+ 64 Mb BT model.

Alors.

• Mooody

Mooody

elmoody

hm, ja...achteraf wel :)

wel lief dat je aan me moest denken ;)

ik werk nu gewoon nog met mijn ouwe Palm, niet optimaal, wel effectief....

• Mooody

Mooody

elmoody

Stereotomy schreef op 18 april 2004 @ 22:50:
[...]

Onzin. Geruchten. Twee andere modellen zijn officieus bevestigd. Palmone gaat zichzelf heus niet in de vingers snijden met een tablet hires+ 64 Mb BT model.
heb je wel gelijk in, maar dit soort geruchten komen natuurlijk ook niet uit het niets...
tis logisch dat Palm een opvolger voor zijn best lopende pda op de markt gaat brengen, de vraag is alleen wanneer....

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mooooody schreef op 18 april 2004 @ 23:03:
[...]

heb je wel gelijk in, maar dit soort geruchten komen natuurlijk ook niet uit het niets...
tis logisch dat Palm een opvolger voor zijn best lopende pda op de markt gaat brengen, de vraag is alleen wanneer....
De opvolger is de T4, in de herfst ergens. :)

De E-lijn is voor de zakelijke gebruiker die op zijn centjes let. Dus zulke specs in de E-lijn voor het eerst in 2005, niet eerder. :)

Alors.

• Mooody

Mooody

elmoody

ik dacht dat de E beter werd verkocht dat de T3....

de E2 kan best de specs van de T3 hebben, want de T4 zal weer een behoorlijke schep bovenop de T3 doen (600Mhz, 128mb misschien...?)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Oh, ongetwijfeld kan de E2 de specs van de T3 hebben, maar dan zal die dit jaar niet gelanceerd worden, waarmee we weer bij het beginpunt van de discussie aangebroken zijn. :)

En de E is inderdaad de best verkopende PDA (Palm en PPC) geweest van Q4 van 2003. Maar ik zie niet zo in wat dat met deze discussie te maken heeft. De E-lijn zal altijd achter de T lijn blijven hangen, en niet zo'n beetje ook. Het is gewoon de economy lijn.

Alors.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 16:02

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

(jarig!)
Gullie007 schreef op 17 april 2004 @ 23:42:
[...]

Ik neem aan dat je hier doelt op de tegenvallende prestaties van de accu in de T3..? Maar zou dat misschien kunnen liggen aan 't feit dat dit apparaat een bijzonder groot scherm heeft dat accu vreet??
Nee, het ligt aan de CPU.

Ik heb zelf een Sony Clie TH-55 met 320x480 scherm en deze doet belachelijk lang op 1 accu lading. De TH55 doet dit m.b.v de Sony Handheld Engine die automagisch tussen 8 en 123 Mhz throttled (i.t.t. de T3 die continue op 400Mhz draait) Verder voordeel van de TH-55 is dat ie onboard WiFi heeft.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Gullie007
  • Niet online
Aaargh! schreef op 19 april 2004 @ 13:09:
[...]

Nee, het ligt aan de CPU.

Ik heb zelf een Sony Clie TH-55 met 320x480 scherm en deze doet belachelijk lang op 1 accu lading. De TH55 doet dit m.b.v de Sony Handheld Engine die automagisch tussen 8 en 123 Mhz throttled (i.t.t. de T3 die continue op 400Mhz draait) Verder voordeel van de TH-55 is dat ie onboard WiFi heeft.
Dat klinkt best interessant, ook voor m'n E! Enig idee of zoiets ook voor Palm bestaan?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 16:02

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

(jarig!)
Gullie007 schreef op 19 april 2004 @ 13:15:
[...]

Dat klinkt best interessant, ook voor m'n E! Enig idee of zoiets ook voor Palm bestaan?
Die throttling wordt in de TH-55 door de CPU zelf gedaan (een v/d features van de HHE) , er zijn echter wel progjes om een palm te underclocken, maar dit gaat dan niet dynamisch a.d.h. van het gebruik , je kan het vaak wel per applicatie instellen.

Voorbeeld van zo'n tooltje:

http://www.clievideo.com/...asp?item=3&intProductID=3

er zijn vast alternatieven.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Mijn vriendin had haar Palm Tungsten | E een dag (nadat hij uitging vanwege een lege batterij) vergeten op te laden en pats de hele agenda was leeg! Balen! Ik dacht dat ze hier wel een soort beveiliging tegen hadden? Mooi niet dus! Wat heb je nou aan een agenda die niet eens je afspraken kan onthouden!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 10:30:
Mijn vriendin had haar Palm Tungsten | E een dag (nadat hij uitging vanwege een lege batterij) vergeten op te laden en pats de hele agenda was leeg! Balen! Ik dacht dat ze hier wel een soort beveiliging tegen hadden? Mooi niet dus! Wat heb je nou aan een agenda die niet eens je afspraken kan onthouden!
De eerstvolgende keer dat ze hem weer Hotsynct wordt alles weer teruggezet, dus zoveel kan ze nooit kwijt zijn, toch?

Verwijderd

Zij hotsyncte nooit, want daar had ze geen behoefte aan. Maar ik vind dat hij zonder hotsync ook gewoon moet kunnen werken. Stel nou dat je een Palm als agenda koopt en je hebt geen PC!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zij hotsyncte nooit, want daar had ze geen behoefte aan
ha-ha, duidelijk wel dus. :P Hotsyncen is in mijn ogen een van de essentiele en meest natuurlijke dingen die je met een PDA doet. 99,9% van de PDA gebruikers doet het, en tja, voor die 0,1 % die het niet doet: pech, moet je maar een nadere oplossing bedenken. Een Palm schakelt zichzelf rond 10% batterijduur helemaal uit, en je kunt met wat hangen en wurgen wel de laatste 10% eruit proberen te persen en een harde reset forceren, maar na een dag leeg gestaan te hebben en dan automatisch een harde reset is een uitzondering.

Voor 20 EUR kun je een SD kaartje + backup software kopen die elke avond netjes automatisch een backup van je device maakt.

Alors.

Pagina: 1