[19" RACK] Sun D1000 19" rack aansluiten op adaptec 29160N

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Ik heb afgelopen week twee van deze 19” racks gekocht met in elk een 8-tal scsi schijven van 18,2GB. In totaal dus 16 x 18GB schijven.
http://sunsolve.sun.com/h.../Systems/D1000/D1000.html
(De D1000 dus niet de A1000. De mijne zijn zonder raid)

LET OP!!! Mijn vraag gaat voorlopig over het aansluiten van ÉÉN van deze racks dus 1 rack met 8 schijven.

Toegepaste aansluitmethode zoals het in de handleiding stond zie tekening met rode pijl. Als ik deze probeer aan te sluiten op mijn externe scsi poort van mijn adaptec 29160N scsi adapter in mijn eigen pc dan verdwijnen al mijn scsi apparaten die normaal wel in de lijst staan en er komen er geen voor in de plaats. Ik bekijk dit in de CTRL+A scsi configuration vlak na de boot van mijn systeem. Dit is mijn scsi adapter:
http://www.adaptec.com/wo...+for+High-Performance+PCs.

Mijn scsi config VOOR ik de D1000 aansluit op de externe connector:
Scsi id 0: quantum atlas v 18 wls u160
Scsi id 1: quantum atlas iv 18 wls u160
Scsi id 2: plextor cdrom px-40ts
Scsi id 4: plextor cd-r px-w124ts
Scsi id 7: adaptec 29160N
Ik heb dus scsi id: 3, 5, 6, 8 t/m 15 vrij.

Nu zit er achterop een klein rond schijfje (aangegeven met rode pijl)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk237789/tweakers/d1000/connect.jpg
dat ik met een schroevendraaier kan draaien om de scsi id aan te geven. Ik heb hier de keuze van 0 t/m 9. Ik heb ze inmiddels allemaal al geprobeerd en om daarna op te starten maar op alle scsi id’s wordt alleen nog mijn host adapter herkent en verdwijnen verdere alle apparaten die ik hieboven genoemd heb. Er komt ook geen D1000 systeem of iets dergelijks bij.

Verder zijn er nog een 5-tal jumpers te vinden die ik kan instellen. De functies van deze jumpers staan hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk237789/tweakers/d1000/options.gif
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk237789/tweakers/d1000/optionspic.gif

Ik heb alles op default settings gezet om mee te beginnen.
Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Tevens moet ik erbij zeggen dat ik een ongelofelijk n00b ben met dit soort apparatuur dus het kan goed zijn dat ik iets totaal over het hoofd zie.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:17

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kijk op je plaatje... Je array heeft vaste id's van 0 tot 3 en 8 tot 11, dus je interne devices moet je op andere id's zetten... Links van de array op de lage id's, rechts op de hoge, klaar :)

• shardphoenix
Kippenijzer schreef op 17 april 2004 @ 12:00:
Kijk op je plaatje... Je array heeft vaste id's van 0 tot 3 en 8 tot 11, dus je interne devices moet je op andere id's zetten... Links van de array op de lage id's, rechts op de hoge, klaar :)
ok dat moet ik dan dus allemaal op de devices handmatig met jumpers instellen...ok dat gaat wel lukken.
Simpel rekensommetje 2x8 = 16 verteld mij dat ik dus niet allebei de arrays aan kan sluiten op 1 scsi kaart voor 15 poorten....ik moet dus een extra scsi kaartje kopen wil ik die andere array ook aansluiten.

[ Voor 2% gewijzigd door shardphoenix op 17-04-2004 12:31 . Reden: typo ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Dat gaat sowiezo niet lukken, gezien ik bang ben dat je die array's niet van deze fixed id's af krijgt, en ze dus sowiezo op een apart kanaal zullen moeten. Kun je echter de array niet als een unit instellen, dus dat het niet 2*4, maar 1*8 zou worden? (en dan nog, met 15 disks is een kanaal vol, maar dan kom je iig een end.)
Er staat op het moment bijvoorbeeld een adaptec 36160 in t.net v&a, voor 120 uit mijn hoofd. Die heeft 2 kanalen en zou een uitkomst kunnen bieden, en anders kun je altijd de 2e nog doorverkopen (is geen hint hoor, lijkt maar zo ;P)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Dit lijk haast hetzelfde principe als een CD/DVD tower. We benaderen die op werk echter maar met een SCSI-ID en gebruiken dan multi-lun support, zit er niet iets dergelijks op je eigen Adaptec kaart?

https://powershellisfun.com

• Kippenijzer

Kippenijzer

Helaas is het met dit soort "eenvoudige" diskarrays doorgaans niet zo dat ze met multiple lun's werken, zoals inderdaad vaak bij cd-towers en dergelijke wel gebruikelijk is

• shardphoenix
ik ga die optie multi-lun maar eens even zoeken...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat ik alleen maar gegeven antwoorden herhaal, maar de D1000 heeft dus vaste SCSI-id's, en ook als de drives niet aanwezig zijn zijn de SCSI-id's gereserveerd (dit is een feature van de SCA disken backplanes)
De gereserveerde ID's (die je dus niet intern of als host-id mag gebruiken) zijn 0, 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11.
Als je dit dus zonder veranderingen aan je interne configuratie aansluit heb je ID conflicten op ID 0, 1 en 2.
Het ronde schijfje lijkt volgens de docs geen functie te hebben, die is voor de A1000 variant de setting wat het host SCSI-id is.

Multi-LUN is hier volgens mij niet aan de orde (is ook weer iets voor de A1000).

Heb je al geprobeerd om de D1000 aan te sluiten zonder jou interne drives?
Wat je ook eens kunt proberen is de SCSI doorverbinding op de D1000 niet te maken, dus de SCSI kabel op de ene IN/OUT-1 en de terminator op de andere IN/OUT-1 aan te sluiten. Ik verwacht dat je dan slechts de helft van de drives ziet.
Dit is misschien ook leuk om dat te combineren met het zetten van het SCSI-id van de helft die je aansluit op 8-11, dan heb je geen conflicten met je interne SCSI devices.

Signatures zijn voor boomers.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OM

Tijd voor een nieuwe sig..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46
Heb je er wel aan gedacht dat de D1000 een high voltage differential aansluiting heeft? Dit gaat dus niet zomaar werken op een LVD kaart zoals de Adaptec 29160, je zult een HVD kaart moeten hebben of een HVD -> LVD converter.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• shardphoenix
Abbadon schreef op 19 april 2004 @ 17:31:
Heb je er wel aan gedacht dat de D1000 een high voltage differential aansluiting heeft? Dit gaat dus niet zomaar werken op een LVD kaart zoals de Adaptec 29160, je zult een HVD kaart moeten hebben of een HVD -> LVD converter.
kun je me zo een goedkope HVD kaart noemen uit de collectie van adaptec...ik ben toch van plan een extra kaartje te kopen omdat ik de array ga koppelen aan mijn server en daar zit nog geen scsi kaart in dus...hopelijk zijn die kaartjes niet te duur 2e hands.

//off-topic
oh ja ik heb de andere array die ik dus over heb te koop gezet in netwerk apparatuur voor de geinteresseerden.

• shardphoenix
mikevanrooijen schreef op 23 april 2004 @ 11:06:
[...]

kun je me zo een goedkope HVD kaart noemen uit de collectie van adaptec...ik ben toch van plan een extra kaartje te kopen omdat ik de array ga koppelen aan mijn server en daar zit nog geen scsi kaart in dus...hopelijk zijn die kaartjes niet te duur 2e hands.

Het moet er dus wel een zijn die 15 devices aankan.

//off-topic
oh ja ik heb de andere array die ik dus over heb te koop gezet in netwerk apparatuur voor de geinteresseerden.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46
Ik denk niet dat 'ie goedkoop is maar de 2944UW is dus zo'n differential (HVD) adapter. Maar wie weet kun je er 2e hands eentje voor een leuke prijs vinden.

Weet trouwens dat de overdracht maximaal 40MB/s is, het zijn geen snelheidswonders die D1000's. De disken die er in zitten opereren allemaal in SE modus.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1