[Synthesizer] aanschaf welke !!

Pagina: 1
Acties:
  • 732 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

Topicstarter
ik wil samen met een maat van me een Synthesizer aanschaffen en deze koppelen aan mijn pc (AMD 2600+ 1Gig geheugen + SB audigy met externe bracket)
Alleen nu weten we niet wat voor een we willen kopen.

We dachten zelf een keuze te maken tussen de merken:

Korg
Yamaha
Roland

We willen muziek maken in de trend van dance / trance en als artiesten zoals jarre / vangelis / oldfield.

heeft een van jullie een tip welk merk en welk type we kunnen gaan kopen.

het moet een zeker een zeer goed klinkend apparaat zijn, daar mijn stereo installatie ver boven gemiddeld is

[ Voor 11% gewijzigd door ratsja op 17-04-2004 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82429

Een synthesizer kopen is altijd een heel persoonlijke keus. Het beste kan je een aantal punten op een lijstje zetten en dan gaan kijken/luisteren bij een aantal grote zaken. De meeste merken leveren hele complete apparaten af dus het gaat uiteindelijk gewoon om smaak. Persoonlijk vind ik Roland altijd erg goed in het gehoor liggen, maar dat vinden veel mensen. Zodoende kan je de JP op zo'n beetje elke top40 plaat horen. Jarre is tegenwoordig helemaal up to date met z'n apparatuur en gebruikt de laatste digitale shit. Vangelis daarentegen blijft z'n roots trouw en laat nog steeds de Yamaha CS80 regelmatig horen. Die haal je niet bij de mediamarkt.

Vraag je ook af wat je computer al kan zonder synthesizer, en wat een synthesizer kan (moet) toevoegen. Een softsynth en een hardware synth naast elkaar die allebij hetzelfde kunnen is zonde van je cash.

Ga luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37139

Trace / dance maakt ook veel gebruikt van analogue modeling synths en niet van sample-based synths. M.a.w., als je écht eigen geluiden wilt maken kom je hoe dan ook bij de (digitaal) analoge synths uit; Access Virus, Novation Nova, Nord series, Waldorf Q, JP 8000, etc, noem ze maar op.

Wil je richting realistische sounds en minder gefreakte dingen (orkest, gitaren, etc etc) dan kun je beter sample-based werken. Dan kom je nu bij de nieuwe serie Rolands (JV, JX serie) uit, maar ook de nieuwere Jamaha synths, aantal Korg, etc.

Korg Triton is een vrij leuke combinatie van beide, een beetje de standaard 'belgische sound' synth (Lasgo, Milk Inc, Sylver, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

ratsja schreef op 17 april 2004 @ 11:39:
ik wil samen met een maat van me een Synthesizer aanschaffen en deze koppelen aan mijn pc (AMD 2600+ 1Gig geheugen + SB audigy met externe bracket)
Da's mooi, maar investeer dan eerst in een fatsoenlijke geluidskaart (M-Audio, E-mu, tig merken). Een SB is als basis misschien genoeg, maar over het algemeen kun je VST's vergeten (tenzij je gebruik maakt van de KX drivers). Low-latency (2-3 ms), ASIO 2.0 compatible, zero-latency monitoring - dat zijn een paar sleutelwoorden.
Alleen nu weten we niet wat voor een we willen kopen.
We dachten zelf een keuze te maken tussen de merken:
Korg
Yamaha
Roland
We willen muziek maken in de trend van dance / trance en als artiesten zoals jarre / vangelis / oldfield.
Dan vergeet bovenstaande exemplaren maar. Nee, even serieus - trance baseert zich idd op wat Six4Eight zei, VA's oftewel virtueel analoogjes. De bovenste 3 hebben al een hele tijd niks meer in die richting gemaakt, en lopen dus achter op dat gebied. Ken je de geluiden van System F - Out of the Blue en Cygnus X - Superstrings? Da's een Roland JP-8000. In de tussentijd zijn er een hele hoop soortgelijke synths op de markt gekomen met betere specs en in verhouding lagere prijzen. Een JP heeft 2 parts - (dus met gedeelde polyfonie 2 aparte geluiden) en maar 8 stemmen (dus 2 akkoorden over laten gaan kan al problemen geven).

Nieuwere synths hebben meerdere parts (wat bijv. wil zeggen dat je 1 synth, zonder elke keer een aparte partij op te nemen gelijk kan aansturen), meer polyfonie (zodat je wat meer krijgt als een basgeluidje en een leadgeluidje alleen), en uitgebreidere on-board effecten (tja, behalve Clavia, dan).

Dan zijn ook nog een hoop geluiden die in de trance voorkomen 'standaardgeluiden' - m.a.w., je -moet- niet perse een JP hebben, een andere zal het ook kunnen.
heeft een van jullie een tip welk merk en welk type we kunnen gaan kopen.

het moet een zeker een zeer goed klinkend apparaat zijn, daar mijn stereo installatie ver boven gemiddeld is
Dan vergeet dat ook maar. In studio's gebruiken ze monitorspeakers die het geluid weergeven zoals het is, niet 'opgeleukt' door equalizers, SuperMegaUltraBass, of 5.1 stereo. Je stereo en speakers kleuren het geluid misschien teveel. Als het resultaat dan ergens anders klote klinkt komt dat omdat het door jouw stereo goed klonk, niet omdat de track zelf goed was.

De bovenste 3 maken workstations en sample-based synths. Da's leuk om wat dingetjes toe te voegen, maar niet voor de Superstrings (dit ligt aan de synthesemethode - samples vs. DSP). Wat is je budget?

En dan ben je nog niet gelijk klaar. Het voordeel van een (nieuwer) sample-based apparaat is de duizenden sounds die je krijgt, je hoeft er niks voor te programmeren. Ook heb je gelijk dingen zoals drumkits en effectgeluiden. Daar staat tegen dat je er niet altijd de geluiden uit kan halen die in DSP-based synths zitten.

Wat je ook kan doen is het gewoon compleet computer-gebaseerd houden. VA-synthesizers kunnen gewoon ook op je systeem draaien in Cubase (wat je weer bij een ander probleem brengt - waarmee wil je sequencen? Bij een Triton/Motif/Fantom kun je het op het apparaat zelf, maar vrijwel geen VA is een workstation op zichzelf. En, als je alles uit 1 enkel workstation haalt gaat het al gauw 'alles van hetzelfde' klinken.

Een beetje studio heeft de volgende apparaten:

- controllertoetsenbord (om alles mee aan te sturen, je gaat niet van elk apparaat de toetsenversie kopen. Als je een synth haalt kan 'ie als controller dienen.
- sequencer (om alles mee op te nemen - MIDI, dus)
- recorder (zit ook in de recorder, Cubase/Logic e.d. kunnen ook met audio-bestanden omgaan)
- MIDI-interface (broodnodig bij synths! Met een joystick-kabel kom je niet ver)
- mixer (alle geluidsbronnen bij elkaar brengen naar 2 outputs

- sampler
- drumcomputer / drummodule
- sample-based synth (ook wel rompler genoemd)
- virtueel analoge synth (je hebt ook 'echt' analoge synths, maar die zijn over het algemeen wat ouder, uitzonderingen daargelaten)

Workstations zijn over het algemeen combinaties van sequencers, romplers. Een Motif (SE)/Triton/Fantom S of X/Kurzweil voegt nog een sampler er aan toe. Bij de Triton en de Motif kun je een VA-module erin duwen (AN-PLG voor een halve AN1x, MOSS-board voor een 6-stemmige Z1). Een Akai MPC/Roland MV is een combinatie van een sequencer en een sampler. Een groovebox (Roland MC-serie, Yamaha RM1x of RS7000, Korg EMX-1 of Electribe M) is een combinatie van een sequencer en een rompler in een kleine verpakking, zonder toetsen. Een sampler kan de taak van de drumcomputer in 3 van de 4 gevallen overnemen, dus het hoeft niet perse.

Grooveboxes zijn leuk om mee te beginnen, je leert er de opbouw mee te maken omdat je moet vertrouwen op je gehoor ipv het bijna Excel-achtige scherm dat je bij een sequencer te zien krijgt. Ook zijn ze vaak al gericht op elektronische muziek, dus je komt geen 'overbodige" sounds tegen (ik kan me indenken dat je niks hebt aan fagotten, klarinetten en hobo's).

Zo, da's ongeveer wel genoeg terminologie en volgens mij veel meer dan je wilde weten ;). Kernvragen:

- budget
- ervaring
- hard- of software ('t zou kunnen dat je terugschrikt van de totale investering)

Maar het allerbelangrijkste: ga naar een muziekwinkel en probeer die zwik uit! Alleen naar demo's in mp3-formaat luisteren, daar heb je niks aan, want als de bediening je tegenstaat kom je nog nergens. Laat je voorlichten, spaar een goed bedrag bij elkaar waar je wat mee kunt, en realiseer je dat je randapparatuur minstens net zo belangrijk is.

*phew* :).

[ Voor 82% gewijzigd door Yoozer op 17-04-2004 14:47 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
yow wat een antwoorden

punt 1: ik schrik niet terug voor een bedrag hoor, kan apparatuur redelijk goedkoop krijgen.

alleen ik weet door weinig ervaring geen idee wat er allemaal te krijgen is en wat je ermee kunt.
soft synth en hard synth bijvoorbeeld.

ik kan de motif ES serie met 61 toetsen voor een leuke prijs krijgen.
en op de vraag wat een computer zonder synthesizer al kan, eigenlijk weet ik dat niet, kan je daar echt iets mee, je moet toch een keyboard hebben en dan met samples gaan werken, maar klinken die samples dan hoogwaardig ?

en over het geluidsverhaal van mijn stereo, ik gebruik geen equalizers en opmeuk shit, heb zelf ook monitor speakers als rear, het is een high end installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

NOFI maar als je al niet eens een idee hebt en geen ervaring hebt met synths, begin dan niet met een peperdure Motif ES

Kijk voor dance/trance gebeuren dan liever naar een Yamaha CS1/2/6x serie, desnoods 2e hands. Clavia Nordleads zijn ook leuke dingen, Acces Virus B doet het ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik vind zelf puur persoonlijk de Korg Karma erg leuk klinken voor dance-achtig spul :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik mis in je verhaal (of ik lees er over heen) of je al ervaring hebt met muziek maken zelf. Als je dat nog niet hebt, waarom zou je dan meteen een peperdure synth aanschaffen? Straks blijkt het allemaal niet zo te gaan als je gehoopt had, en zit je met een ding van een paar duizend euro's :)

Heb zelf ook wat synths staan, maar tegenwoordig staan die meerendeel stof te happen omdat de software van tegenwoordig zo goed is. Misschien is het een idee voor je om een fatsoenlijke geluidskaart en een simpel en goedkoop midi keyboard aan te schaffen, en dan eens te gaan kijken wat software je allemaal kan bieden. Software kan je meestal toch wel in demo versies krijgen, gratis VST instrumenten (voor Cubase) zijn er ook volop, en wie weet kom je het nog wel op andere manieren tegen. Kijk ook eens naar Reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
klopt wat jullie zeggen, kijk die synthesizer kan ik betalen, mijn maat kan noten lezen en spelen.
vroeger / jaren terug maakte ik muziek met een sampler programa; op de amiga was dat nog, toen kon je mods maken.

ik weet zelf niet in details wat een pc kan met een goede geluidskaart en met een keyboard, ben info aan het inwinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ratsja schreef op 17 april 2004 @ 15:57:
...

ik weet zelf niet in details wat een pc kan met een goede geluidskaart en met een keyboard, ben info aan het inwinnen
Als je een goed masterkeyboard aanschaft, en Reason gebruikt kom je een heel eind :) Download desnoods even een demo bij http://www.propellerheads.se
In principe ben je niet afhankelijk van de geluidskaart aangezien je je songs naar harddisk kunt renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Niet online
ratsja schreef op 17 april 2004 @ 15:57:
Met die combinatie zijn je mogelijkheden al grenzeloos. Met de juiste software en een goede geluidskaart kan je in principe net zoveel als een professionele studio. Je moet er natuurlijk wel mee kunnen werken.

Ook krijg je nu het software vs hardware verhaal. Sommige mensen vinden hardware beter klinken, en prettiger omdat het iets fysieks is wat je aan kan raken. Ik vind dat software het net zo goed doet, zij het soms met wat extra effecten omdat de instrumenten kaal soms niet zo spannend klinken. Vwb dat fysieke deel, tegenwoordig heb je ook al veel midi (controller-) keyboards die speciaal op software zijn gericht. Zoals bijvoorbeeld deze van Novation:

Afbeeldingslocatie: http://www.novationmusic.com/nov_route/images/prod_pics/remote_25_audio_1_lg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2557

Ik ben zelf geen fan van softsynths, maar ik zal zeker niet zeggen dat je er minder mee kan dan hardware. Dat is niet zo, in veel gevallen kun je zelfs op een makkelijkere manier geluiden uitbouwen. Ik vind ze wel minder instinctief dan hardware, maar dat zal puur iets persoonlijks zijn.

Zelf heb ik een Roland XP-50 als master synth. Die is vrij all-round (standaardgeluiden) en uitbreidbaar met 4 slots, bij mij gevuld met dance, techno, session en orchestra sounds. Verder heb ik een Juno-60 analogue synth, das meer voor de nostalgie en de 80s basjes :) Ik gebruik softsynths om een DX-7 en een VA Nord achtige synth te emuleren waar nodig. Ik heb ook nog wel wat losse modules staan die ik af en toe gebruik, zoals een Kawai K1r maar de XP is het meestgebruikt.

Als je nog weinig muziek ervaring hebt is het wellicht slim om eerst eens naar softsynths te kijken voordat je een hoop geld uitgeeft aan hardware. Aan de andere kant, als het geld je niks kan schelen zou ik het ook niet laten. Toen ik mijn eerste synth (een Roland D-20) kocht kon ik ook nauwelijks spelen cq componeren. Dat is nu toch wel anders :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ratsja schreef op 17 april 2004 @ 15:11:
yow wat een antwoorden

punt 1: ik schrik niet terug voor een bedrag hoor, kan apparatuur redelijk goedkoop krijgen.
Ik zit momenteel met een investering die rond de 20.000 euro zit. Da's door de jaren heen bijelkaar geschraapt. Ook al kun je het goedkoop krijgen, ga dan niet alles in 1 keer aanschaffen, want dan kan je je apparatuur niet leren kennen. Ook al is de aandrang nog zo groot :).
alleen ik weet door weinig ervaring geen idee wat er allemaal te krijgen is en wat je ermee kunt. soft synth en hard synth bijvoorbeeld.
Met soft bespaar je een hoop geld en ruimte, en met "freeze" kun je bij hoge CPU-belasting je gespeelde track laten veranderen in een sample (die minder CPU kost om af te spelen).

Softsynths hebben geen knopjes, en met een muis 2 knopjes tegelijk omdraaien gaat je niet werken. Dus heb je een controller nodig (toetsen + knoppen). Je mengpaneel en effecten zijn allemaal virtueel.
ik kan de motif ES serie met 61 toetsen voor een leuke prijs krijgen.
Definieer "leuk"? Ook: in Duitsland is vaak een hele hoop goedkoper.
en op de vraag wat een computer zonder synthesizer al kan, eigenlijk weet ik dat niet, kan je daar echt iets mee, je moet toch een keyboard hebben en dan met samples gaan werken, maar klinken die samples dan hoogwaardig ?
Wat kun je met een computer zonder synthesizer?

- je kunt je hele computer als muziekinstrument gebruiken
- je hebt geen limieten aan opslag (hardware samplers gaan maar tot het maximaal intern geheugen en het maximaal aantal gigabytes op de harde schijf, en dit is ook nog iets van de laatste tijd - de meest voorkomende limiet is 128 mb, alles van de SCSI HD en CD kan niet 'from disk' afgespeeld worden in de meeste gevallen.

Wat wil dat zeggen? Nou, sample-based synths hebben vaak ook een limiet aan het geheugen. Met andere woorden, wil je een triple-strike Bösendorfer met elke toets apart gesampled die een paar gigabyte inneemt, dan moet er bij een synth met veel geluiden (64 meg totaal waverom) bezuinigd worden, maar bij een softsynth zoals Steinberg The Grand hoeft dat niet.

Hoogwaardigheid heeft bij samples te maken met opslagruimte. Bij de eerste sample-based synths werd er 1 sample van 1 toets genomen die dan door de synth zelf sneller werd afgespeeld (gevolg : de bovenste klonken gewoon helemaal niet meer als een piano).

- je geluidskaart bepaald de hoogwaardigheid, de kwaliteit van de D/A converters is in een hoop gevallen nog essentiëler dan de bitrate en de samplefrequentie.
- de combinatiemogelijkheden zijn oneindig (da's heel frustrerend)

Hoogwaardigheid heeft bij synths te maken met algoritmes. De eerste softsynths hadden met een limiet te maken (hardware gebaseerd op DSP is dedicated) van bijv. 200mhz. Die power moest verdeeld worden tussen het scherm tekenen, je mail ophalen en dan nog eens geluid maken. 1e-generatie softs zoals Rebirth zijn bijvoorbeeld gelimiteerd tot 44/16 (terwijl we nu bij de 24/96 zitten voor consumenten).

Toch merk je ook bij 'harde' VA synths dat je aan je limiet kan zitten. Dit resulteert in aliasing - hogere tonen klinken niet zo lekker zuiver meer.

Daar staat tegenover:

- je hebt controllers nodig
- die controllers zijn altijd een compromis (m.a.w., je moet toewijzen welke parameters van een synth je wil bedienen, ze zijn nooit 'dedicated'.
- je hebt een dikke soundcard nodig
- je loopt soms vrij snel tegen het eind van je cpu aan (Reaktor)
- D/A's zijn niet altijd geweldig
- cheape VST's == cheape sound en hoog CPU-verbruik.
- je 'raakt niks aan'. soms is dat niet echt prettig omdat je je instrument wil zien en voelen.

Dus, je kunt al een hoop. Maar sowieso, ga eerst even kijken of je met iets als Reason of Fruityloops in elkaar kan bouwen. Je leert ermee over synths, en het is in een hoop gevallen al hoogwaardig genoeg.
en over het geluidsverhaal van mijn stereo, ik gebruik geen equalizers en opmeuk shit, heb zelf ook monitor speakers als rear, het is een high end installatie.
Dan is dat al in orde :).

Trouwens, als je getrackerd hebt, probeer ook eens ReNoise.

[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 17-04-2004 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
is dit wat om mee te beginnen: Yamaha AN1X

ik vraag me af of dit een oud ding is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Niet online
ratsja schreef op 19 april 2004 @ 18:48:

Ik heb 'm hier voor me staan. Leuke synth. Let wel op dat ie niet multitimbraal is (kortom maar 1 soort geluid tegelijk). Wil je meerdere verschillende geluiden tegelijk moet je kijken naar iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
ratsja schreef op 17 april 2004 @ 11:39:
AUW! hey wel op je woorden letten. 8)7
Jarre en vangelis en oldfield zijn totaal verschillende dingen.

Jean Michel Jarre, gebruikte oude synths en doet dat nog steeds (eminent 310, theremin) Hij is vooral de pioneer van de synthizer muziek. Was al bezig in 1969, een synth met 4k geheugen :) Jarre is altijd bezig om nieuwe producten uit te proberen en als het hem niet bevalt soldeert ie er op los, om meer uit het apparaat te halen.

Vangelis gebruikt gewoon standaard geluiden en piano's en zal nooit wat aanpassen op zijn systemen.

En Oldfield ken ik alleen tubular bells van. Die hij volgens mij eeuwig herhaald.

Sorry dat was ff helemaal OT.
Anyway, als je zelf geluiden wilt gaan bouwen kan je meestal voor weinig een AN1x krijgen. Zijn leuke speeltjes.
Kijk verder naar een Waldorf Q :) die zijn alleen niet te betalen.
En voor de kant en klare dingen moet je kijken naar quasimidi die hebben best leuke dingen. Rave-o-lution 309 :)

[ Voor 17% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 19-04-2004 19:01 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ratsja schreef op 19 april 2004 @ 18:48:

10 voices, 8 knopjes. Oud in de zin dat 't een van de eerste-generatie VA's is zonder externe input, en dat 'ie nergens meer nieuw te krijgen is. De bediening is alleen niet helemaal je van het, maar daar zijn editors voor. Ook leuk - AN200, da's een halve AN in een kleine verpakking, en die zijn voor 150 euro 2ehands te krijgen. De AN zul je wel in meerdere takes moeten opnemen; er zit een soort 2-parts multitimbraliteit op, maar dat werkt meer op basis van "scenes" (2 verschillende instellingen van hetzelfde geluid). Als controller speelt 'ie lekker, alleen jammer dat hij de arpeggiator niet met MIDI uitstuurt.
Dj_Neo_Ziggy schreef op 19 april 2004 @ 18:59:
AUW! hey wel op je woorden letten. 8)7
Jarre en vangelis en oldfield zijn totaal verschillende dingen.

Jean Michel Jarre, gebruikte oude synths en doet dat nog steeds (eminent 310, theremin) Hij is vooral de pioneer van de synthizer muziek. Was al bezig in 1969, een synth met 4k geheugen :) Jarre is altijd bezig om nieuwe producten uit te proberen en als het hem niet bevalt soldeert ie er op los, om meer uit het apparaat te halen.
Jarre soldeert? Waar komt dat dan van af? :?
Vangelis gebruikt gewoon standaard geluiden en piano's en zal nooit wat aanpassen op zijn systemen.
Klopt, die gaat wel meer voor de muziek dan voor het knoppengedraai, maar op de synths doet 'ie zeker wel wat.
Anyway, als je zelf geluiden wilt gaan bouwen kan je meestal voor weinig een AN1x krijgen. Zijn leuke speeltjes.
Kijk verder naar een Waldorf Q :) die zijn alleen niet te betalen.
800-900 euro voor de rackversie vind ik goed te doen, de synth heb je er niet echt bij nodig. Wat nog leuker is en minder kost - Nord Rack 2 met controllerkeyboard.
En voor de kant en klare dingen moet je kijken naar quasimidi die hebben best leuke dingen. Rave-o-lution 309 :)
Deze post lijkt wel in 1998 of zo geschreven te zijn ;). Quasimidi is al een tijd failliet, net zoals Waldorf (al schenen die met Terratec een doorstart te maken), en de producten gaan voor een hoop centen over de toonbank (vooral de Polymorphs, 500 euro, en als je kijkt wat er dan uberhaupt in zit... hm). Gelukkig zijn MC-307's en MC-505's ook niet zo duur meer.

Maar nu weten we nog steeds het budget van de TS niet, zodat we gerichtere hints kunnen geven. Nog een leuke, overigens - Yamaha CS6x. Niet duur, goed aantal knopjes - daar moet je je zeker mee kunnen amuseren voor een tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 20-04-2004 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
het budget, ligt er ook aan wat je ermee kan, in combinatie met pc kan je goedkoper uit zijn.
stel een bedrag van 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Deze post lijkt wel in 1998 of zo geschreven te zijn
Sorry, maar dat zat nog in mijn hoofd. Ik wist niet eens dat ze failliet waren! Sinds '99 heb ik niet meer verdiept in de synthesizer spul, omdat het altijd net ff te duur was om iets aan te schaffen.

En om ff op dat solderen terug te komen, Toen Jmj in '98 zijn Nordlead 2 kreeg, was ie de volgende dag al aangepast. Extra chipje, boxje er op, en gassen....

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
de YAMAHA CS6X SYNTHESIZER voor 859.00 euro (2e hands) bij een winkel is dat een redelijke prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Dj_Neo_Ziggy schreef op 20 april 2004 @ 10:00:
Sorry, maar dat zat nog in mijn hoofd. Ik wist niet eens dat ze failliet waren!
Maakt niks uit :). Creamware heeft overigens ook een behoorlijke dip gehad, Waldorf heeft met de AFB16 een grote blunder gemaakt (als ze door hadden gewerkt aan de OS'en voor de Q en de XT waar nog steeds een paar hardnekkige bugs in zitten zouden ze er nu misschien nog zijn), en een stel ex-Quasimidi gasten hebben al een paar jaar een nieuw bedrijf - Radikal Technologies. Die hebben inmiddels een uber-groovebox op de markt (die ook uberduur is :P) en die een hele hoop concepten van de oudere series in zich verenigd. Heb 'm op de Musikmesse gezien, en de bassport van de speaker was met dat ding aan gewoon een ventilator :).
Sinds '99 heb ik niet meer verdiept in de synthesizer spul, omdat het altijd net ff te duur was om iets aan te schaffen.
Da's het nadeel van hardware, al is nu de tijd om 2ehands te kopen vrijwel ideaal. Hardware samplers lopen op hun laatste eindjes - de Z4 en Z8 zijn de laatste nieuwe, een onbetaalbare S5000 of E5000 krijg je nu al voor 500 euro of zo, een hoop mensen switchen naar een combinatie hard/soft, en mensen die nieuw beginnen denken er niet aan in hardware te investeren.
En om ff op dat solderen terug te komen, Toen Jmj in '98 zijn Nordlead 2 kreeg, was ie de volgende dag al aangepast. Extra chipje, boxje er op, en gassen....
Ah, I stand corrected :). Al zou ik toen ik net Destination Docklands gezien had je gelijk op je woord geloofd hebben, als je z'n gear daar bekijkt en de vorm die het heeft...
ratsja schreef op 20 april 2004 @ 10:48:
de YAMAHA CS6X SYNTHESIZER voor 859.00 euro (2e hands) bij een winkel is dat een redelijke prijs ?
Je hebt 1500 euro. Voor dat bedrag heb je uit het bovenstaande lijstje een aantal dingen nodig. Met 1 enkele synth beginnen is misschien leuk, maar op het moment dat er meer bij komt zit je weer met een golf aan koopjes te kijken.

Winkels hebben het vervelende nadeel dat ze er zelf ook nog aan moeten verdienen (en geef ze eens ongelijk :) ) Ik heb de CS6x op marktplaats.nl en muziek.2ehands.nl al voor 200-150 euro minder gezien. Voor prijzen moet je eigenlijk een gemiddelde gebruiken van de aanbodwaarde, en www.prepal.com wil ook nog wel eens helpen. Ebay heeft over het algemeen niet zo'n geweldige prijs-indicatie (meestal te duur, zeker voor vintage spul). Je kunt er dan ook nog voor kiezen om in het buitenland te kopen - de nieuwprijzen in Duitsland liggen vaak lager, en de 2ehands markt is veel groter, dus als je daar in de buurt zit of het aandurft...

Enniewee, wat je voor die 1500 bij elkaar moet sprokkelen is het volgende:

- een sampler (in welke vorm dan ook)
- een VA-synth
- een sample-based synth
- een mengpaneel
- een midi-interface

Het mooie is dat je je dus een controller kan halen zodat je op de synths in kwestie kunt bezuinigen - je hebt dan alleen de module-versies nodig. Voor een sampler kun je beginnen met een softsampler (maar dan zou ik wel gelijk een betere geluidskaart erbij halen)

- E-mu Emulator X (299, krijg je de geluidskaart er gelijk bij)
- Native Instruments Intakt (195, zonder hardware)

Of een hardware sampler :

- Akai S2000 is erg goedkoop maar misschien frustrerend qua bediening, en je moet er een hoop dingen bij halen om het gebruik ervan leuk te maken (zip drive, harde schijf) - anders zit je met 20 floppies te klooien voor een beetje track.
- E-mu ESI serie (32, 2000, 4000) zou ik me niet aan wagen (kan geen .wav importeren))
- Yamaha A-serie (A3000 rond 200+ euro, A4000 rond 400-500+ euro afhankelijk van wat je er qua SCSI-cd rom, intern geheugen en HD bij krijgt)

De A-series zijn de nieuwste en bieden een hele hoop, al is het inladen niet gruwelijk snel. .wav compatibiliteit, waveform display, geheugen tot 128 mb intern.

Als je toch met je computer werkt en je geen buil wilt vallen is de Emulator X de beste oplossing.

VA synth:

- de Nord Rack 2 gaat voor 500 euro 2ehands de deur uit, en voor 600 nieuw. Solide geluid en mooie specs (misschien wel niet echt veel geheugen erin), maar geen on-board effecten (dus het kan zijn dat je je partij alsnog moet opnemen en dan met VST-effects moet werken)
- de Novation KS-rack is ook veel synth voor je geld, en daar zit een externe input bij (voor filteren en vocoder)- 2ehands gaan ze voor absurd lage prijzen weg.
- de Micro Q heb ik ook gehad, maar daar zitten niet zoveel knoppen op, evenals
- de Virus Rack Classic.

Dus, sampler voor rond de 300, VA voor rond de 600. Controller keyboard lijkt me sowieso een beter oplossing dan een synth als controller. Kleine 3- of 4 poorts midi interface (bij Cubase de Steinberg Midex 3 voor 95 euro, bij Logic de MT4 voor 158 euro, maar je zult toch op een PC werken, dus kun je een nieuwere Logic toch vergeten >:) ) voor een strakke timing van je outboard gear. Hoeveel octaven wil je hebben? Een beetje toetsenist zal zich 'opgesloten' voelen als er maar 2 octaven op zitten, daar kun je niet lekker op spelen. Een Evolution MK 449 C is een mooi compromis ; genoeg knopjes, 49 toetsen, en slechts 220 euro.

We hebben nu een totaal van 300 + 600 + 100 + 220 = 1220 euro. Dat houdt weinig ruimte over voor de mixer, en de sample-based synth zullen we ook nog even moeten laten staan. Als mixer om mee te beginnen zou je aan 8 of 12 inputs zeker genoeg moeten hebben, en voor die prijs kom je dus vrijwel altijd bij een Behringer terecht. Je kunt kiezen tussen de 1622 (220) of de 1832 (290) , de laatste heeft wat meer rek qua groeimogelijkheden, en allebei hebben ze een effectprocessor zodat de Nord niet zo droog hoeft te klinken. Daarmee heb je weer een probleem opgelost.

Tja, dat kun je (vrijwel nieuw) krijgen voor je budget.

[ Voor 57% gewijzigd door Yoozer op 20-04-2004 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Je wilt een synthesizer-module of meer een keyboard of juist weer een rack-versie? Is namelijk een behoorlijk verschil. Vooral wanneer je het aan je pc wilt koppelen. Nordlead heeft een aantal (programmeerbare) modules die populair zijn in de 'dance' scene.

Een Nordlead synth en een synth module
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...=3718265642&category=7797
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...=3717678072&category=7797

Ze maken modules waarin je zelf je samples kunt laden, weet zo snel niet meer hoe ze het noemen. Zijn speciaal om aan je pc te koppelen.
edit:
Deze bedoelde ik, de Clavia Nord Modular:
http://www.fantasyjackpal...7-nord-micro-modular.html

[ Voor 41% gewijzigd door Dr. Malsain op 20-04-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Dr. Malsain schreef op 20 april 2004 @ 12:57:
Je wilt een synthesizer-module of meer een keyboard of juist weer een rack-versie? Is namelijk een behoorlijk verschil.
Behalve de toetsen, misschien een aantal knoppen, en natuurlijk een pitch-bender niet altijd.
Vooral wanneer je het aan je pc wilt koppelen. Nordlead heeft een aantal (programmeerbare) modules die populair zijn in de 'dance' scene. Ze maken modules waarin je zelf je samples kunt laden, weet zo snel niet meer hoe ze het noemen. Zijn speciaal om aan je pc te koppelen.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...=3718265642&category=7797
Da's een Nord Rack 3, en daar zitten geen samples in, en die gaat boven het budget van de TS :).
Da's een Nord Rack 1, en die heeft maar 4 parts en 4 stemmen (en een lastig te krijgen upgrade naar 12 stemmen). Overigens ook een schofterig hoge prijs, voor 10 euro meer heb je een 16-stemmige Nord Rack 2 -nieuw- bij Feedback.
edit:
Deze bedoelde ik, de Clavia Nord Modular:
http://www.fantasyjackpal...7-nord-micro-modular.html
De Micromod is enorm leuk, maar beperkt qua stemmen. Je moet 'm idd aan de PC knopen om er uberhaupt presets mee te maken, maar persoonlijk denk ik dat je dat jezelf pas moet aandoen als je een jaartje of zo met synths bezig bent, anders werkt een modular alleen maar frustrerend.

En populair zijn ze wel, Rank 1 heeft er 4 staan (Nord Modulars, dan). Al komt het hoofdgeluidje voor hun Sensation Anthem wel uit een Virus B of C :).

[ Voor 6% gewijzigd door Yoozer op 20-04-2004 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
bedankt voor alle info, maar!!!!!

ff wat weten nog
zoals welk ding wat doet en waar voor nodig

- een sampler (in welke vorm dan ook) ( is dat om geluiden in te zetten en te maken en koppelen aan je synt of pc ? )
- een VA-synth ( geen echt idee wat dit is )
- een sample-based synth ( ook geen idee wat dit is)
- een mengpaneel ( dat kan ook via de pc ? )
- een midi-interface ( zit standaard toch bij een geluidskaart ? )

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ratsja schreef op 20 april 2004 @ 14:03:

ff wat weten nog

- een sampler (in welke vorm dan ook) ( is dat om geluiden in te zetten en te maken en koppelen aan je synt of pc ? )

bvd
Ik denk dat je met de Yamaha CS6x geen buil kunt vallen, zeker 2e hands niet.

http://www.vintagesynth.org/yamaha/cs6x.shtml

• Er zit een sampler in (uitbreidbaar met SmartMedia cards)
• is een combinatie van een Samplebased synth en een VA synth (heeft min of meer een AN1x onboard)
• Mengpaneel in principe niet meteen nodig aangezien je alle geluiden uit één apparaat haalt
• midi-interface, zit meestal wel op geluidskaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ratsja schreef op 20 april 2004 @ 14:03:

ff wat weten nog
Meen je toch niet! :'( ;)
Een sampler gebruik je voor welk geluid dan ook op te nemen en weer af te spelen. In weze is het niks anders dan een digitale bandrecorder die direct reageert als je op 'play' hengst. Een zgn. phrase-sampler kan een geluid opnemen en het maar op 1 toonhoogte afspelen, een zgn. studio-sampler kan een geluid opnemen en speelt dit (als je een paar noten omhoog gaat) ook evenredig sneller af.

Waarvoor heb je dit nodig? Nou, neem bijv. een oude hiphop plaat. Daar zit een bepaald ritme in dat je wilt hebben. Als je dit sampled kun je het op 2 manieren doen - je pikt de hele 4 maten en speelt dat af, of je gaat in de sample knippen met een wave-editor, zodat je op 1 toets de basdrum krijgt, op 1 de snare, op nog een de hihats. Zo kun je zelf je ritme in spelen. In trance gaat 't niet anders - als je synth nou geen lekker vette basdrum heeft (vaak het geval, zeker de modellen voor 1995) maar een bepaalde plaat wel kun je 'm daar gewoon van af snaaien.

Waarom zou je 'm aan je PC koppelen? Nou, een sampler is in dat geval ook maar een computer - hij heeft intern geheugen, een harddisk en een cd-rom. Die laatste 2 krijg je er nooit bij. Verder kun je op je computer veel makkelijker met je muis de samples op maat knippen (terwijl dit op samplers met een soort getallen-meetlat werkt - 4 seconden sample-tijd is bijv. "17460" lang. Je moet dan met het draaiwieltje dus van 0 tot zoveel-zoveel door blijven rollen totdat je op een bepaald punt in je sampler bent gekomen, en dan een bewerking uitvoeren (knip het einde weg, knip het begin weg, knip alles weg behalve het geselecteerde stuk, timestretch, draai het stuk om, verander of normaliseer het volume - tja, zo primitief is 't nou eenmaal).
Vroeger had je nog geen synthesizers, je had wel toongeneratoren en filters die in labs gebruikt werden. Dit werd bij Theme of Dr. Who gebruikt om de soundtrack te maken - elk geluid dat je hoort is op maat gemaakt, 1 keer 'gesampled' door 'm op tape op te nemen, op verschillende toonhoogtes opgenomen, en toen met knippen & plakken achter elkaar gezet.

Dit kon natuurlijk makkelijker. Al wat langer bestonden er voor conservatoria modulaire synthesizers - dezelfde filters en toongenerators, maar nu aangestuurd door een toetsenbord, en verbonden door patchkabels (geluid uit oscillator > filter > volumecurve). Deze synths waren volstrekt onbetaalbaar.

Nu was er iemand genaamd Bob Moog die dit zag en eigenlijk iets voor muzikanten wilde maken. Hij pakte een paar van de populairste onderdelen bij elkaar (3 oscillators, 1 filter, 2 envelope curves, 1 versterker) en kwakte ze in 1 kleine, compacte verpakking - de Minimoog. Dit ding was nog flexibel genoeg om een hele hoop geluiden mee te maken, betaalbaar (nouja, wat heet betaalbaar - maar zeker minder duur dan die modulars) en kon zo op het podium gesleept worden.

De Minimoog kan maar 1 geluid per keer maken (hij is dus monofoon). De onderdelen waren discreet (diodes, weerstanden, condensatoren), en gevoelig voor temperatuursveranderingen. Wilde je een akkoord spelen, dan ging dat niet - of je moest 3 Minimoogs hebben. Bij de modulars ging dat overigens ook niet. Maar okee, de Mini kon dus wel als lead- of basinstrument worden ingezet, en je hoort 'm in de popmuziek voor 't eerst in Emerson, Lake & Palmer's "Lucky Man".

Natuurlijk staat de ontwikkeling niet stil en zijn er andere fabrikanten die er ook een gooi naar doen. Totdat er op een gegeven moment iemand op het idee komt om een polyfone synthesizer te maken. Dit had wel tot gevolg dat je de circuits moest kopieren, en da's gelijk de reden waarom dat polysynths uit die tijd over het algemeen maar 2 oscillators hadden (Prophet 5 > 5 stemmen a 2 oscillators == 10 oscillators, 5 filters, 10 envelope curves, tel maar op wat dat weegt en kost).

Echter, dit werd makkelijker dankzij de toepassing van IC's. Die waren minder temperatuurgevoelig. Het verschil wordt aangeduid met VCO (voor de discrete versie) en DCO (voor de IC-versie). Polysynths daalden opeens heel erg hard in de kosten, maar de originele 'warmte'.

Het doel van synthesizers was nog altijd klanken zo natuurgetrouw mogelijk na te maken; de reden dat je op sommige synths dus presets had met namen als "klarinet" en "trompet".

In 1983 kwam Yamaha met de DX-7 uit die gelijk vrolijk 16 stemmen had (vergeleken met 8 toendertijd als maximum; ook IC's nemen plaats in) en een hele hoop klanken zonder probleem kon namaken. Het duurde de andere fabrikanten een jaar of 6 om de schade in te halen - en toen dolf de DX het onderspit. Doordat computergeheugen steeds goedkoper werd kon je bijvoorbeeld niet een piano namaken, maar kon je deze gelijk samplen. Ergo, dat klonk allemaal weer realistischer dan wat er voor kwam, dus ging men daar op af.

En toen kwam de revolutie van de elektronische muziek. De oude analoge synths stonden vergeten voor een prikkie in de lommerd, en als je dan net begint koop je wat je kunt betalen - ergo, analoge synths!

Toen men in 1995 een keer erachter kwam dat er toch wel weer animo was voor met knoppen beladen bakken met sliders, lichtjes, en draaiknoppen zijn ze er toch weer mee begonnen. Maar omdat de conventionele manier van bouwen nog steeds duur was gebruikte men gewoon DSP's - en dat zijn dus VA-synthesizers - V voor Virtueel (omdat er geen echte VCO of DCO in zit) en A voor analoog (de manier waarop je geluid maakt - oscillator > filter > versterker. Eigenlijk is de juiste naam "subtractief" omdat je een golfvorm met veel harmonischen (zaagtandgolf, blokgolf) filtert (de randjes eraf vijlt), maar daar geven niet zoveel mensen meer om.

Waarom zou je zo'n ding nodig hebben? Nou, vrijwel elk trance-geluid dat je kunt verzinnen komt uit zo'n apparaat. Met oudere synths (Jupiter 8) gaat het ook, alleen is die niet standaard MIDI, heeft "maar" 8 stemmen, geen effecten (galm, echo, etc.) aan boord, en weegt makkelijk 25 kilo of zo.
Een sample-based synth doet in feite niks anders dan een gewone ouderwetse polysynth, alleen anders. In plaats van een VCO of DCO met een basisgolfvorm pak je een chip die een sample afspeelt. De eerste sample-based synths (Roland D-50, Korg M1, E-mu Emulator) hadden die filter er vaak ook nog niet eens echt tussenzitten - de techniek om digitale filters te maken stond nog in de kinderschoenen, en het grote voordeel van zo'n sample-based ding was nou juist de polyfonie - zonder moeite 8 stemmen. Maar maak daar ook nog maar eens aparte filters voor, en als je digitale filters gebruikt, knal er dan maar een CPU in die het allemaal aankan!

Waarom zou je zo'n ding nodig hebben? Nou, behalve trance-geluiden wil je ook een goede bron van pads (letterlijk - opvul- en draaggeluiden, geluidstapijten) hebben. Je wilt misschien een melodie met piano spelen (Veracocha - Carte Blanche). Je wilt misschien gitaartjes hebben (ATB - 9 pm) of orgeltjes (2 Eivissa - Oh La La) die met een gewone VA niet zo makkelijk of helemaal niet te maken zijn. Een sample-based synth kan ook goed vocale geluiden namaken die met een VA vrijwel onmogelijk zijn (heeft ook weer met de manier te maken hoe je geluid opbouwt). Je wilt percussie - sample-based synths hebben ook nog vaak drum kits aan boord, elke toets is 1 drumgeluid. Heel handig, scheelt ook weer ruimte in je sampler.
Kan inderdaad. Maar bij meer apparatuur heb je een grotere break-out box nodig - geluidskaarten hebben vaak maar 1 of 2 ingangen (opname) en 1 of 2 uitgangen (softsynths). Ook is het lekker als je gewoon met schuifjes kan spelen.
Niet altijd. Een hoop geluidskaarten hebben 'm niet (maar dat zijn gewoon de PCI-kaarten zelf) en hoogstens een lullig joystick-poort of USB to MIDI-kabeltje erbij. Een aantal geluidskaarten hebben een break-out box waar 2 midipoorten op zitten. Een aparte midi-interface (en zeker in het geval van Cubase) geeft een strakkere timing.

Dit kun je vergelijken met het volgende.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Normaal:

MIDI     --1-- --2-- --3-- --4--
00 ms : MESSAGE  ..X....................
01 ms : MESSAGE  ........X..............
02 ms : MESSAGE  ..............X........
03 ms : MESSAGE  ....................X..

LTB/AMT

MIDI     --1-- --2-- --3-- --4--
00 ms : MESSAGE  ..X.....X.....X.....X..
01 ms : MESSAGE  .......................
02 ms : MESSAGE  .......................
03 ms : MESSAGE  .......................

LTB staat voor Linear Time Base (het protocol voor Cubase, AMT is hetzelfde, maar dan voor Logic) en het zorgt er voor dat midi-berichten zoals "sla deze noot aan" die op hetzelfde tijdstip moeten worden uitgevoerd over meerdere midi-outputs ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Een conventionele midi-interface zonder LTB zou deze berichten op volgorde van poort uitvoeren, dus eerst het bericht voor poort 1, dan een klokslag wachten, dan het bericht voor poort 2, etc. In een LTB-interface zit een buffergeheugen (omdat het versturen van informatie naar de interface ook serieel gebeurt (RS-232, USB) en het verschil tussen de onderlinge berichten is vrijwel nihil, in plaats van gebaseerd op de interne klok van de interface. Bij 1 of 2 midipoorten maakt dat nog niks uit, bij meer een hele hoop. Zeker bij de drums moet alles zo strak mogelijk lopen.
Anoniem: 19894 schreef op 20 april 2004 @ 14:11:
Ik denk dat je met de Yamaha CS6x geen buil kunt vallen, zeker 2e hands niet.

http://www.vintagesynth.org/yamaha/cs6x.shtml

• Er zit een sampler in (uitbreidbaar met SmartMedia cards)
Klopt, maar da's een phrase sampler. Genoeg voor leuke drums en kleine vocals, dat wel.
• is een combinatie van een Samplebased synth en een VA synth (heeft min of meer een AN1x onboard)
Ho, stop! Dat is een PLG-150AN uitbreiding, en die is optioneel, maar die zit er niet zo maar bij! Voor de verdere rest ben ik 't 100% met je eens :).

[ Voor 56% gewijzigd door Yoozer op 20-04-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 19:18

voodooless

Sound is no voodoo!

ff wat weten nog

bvd
Is het niet handig om eerst je in de materie in te lezen, en dan te gaan kijken wat er allemaal is en wat je nodig zou moeten hebben, i.p.v van direct te gaan vragen wat je zou moet kopen. Van de antwoorden snap je nu ook geen zak en je hebt er dus weinig aan :X

Mijn tip: Ga naar de winkel(s) en speel ermee. Zorg dat je er voldoende vanaf weet en neem dan een bestlissing. Nog ff extra hier vragen is natuurlijk altijd handig als je nieuw bent, een ook reviews op internet zullen wel nuttig zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 20-04-2004 18:01 . Reden: verkeerde quote 8)7 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yoozer schreef op 20 april 2004 @ 17:23:
[...]

...
Ho, stop! Dat is een PLG-150AN uitbreiding, en die is optioneel, maar die zit er niet zo maar bij! Voor de verdere rest ben ik 't 100% met je eens :).
True, maar ik bedoelde eigenlijk de ingebouwde sample based versie.. Die klinkt helemaal niet verkeerd met de diverse filters :) Ik heb zelf ooit de CS1x gehad, en zelfs daar kreeg ik brute bassen en strings uit. (Wel met een synth-editor overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
deepspace schreef op 20 april 2004 @ 17:58:Is het niet handig om eerst je in de materie in te lezen, en dan te gaan kijken wat er allemaal is en wat je nodig zou moeten hebben, i.p.v van direct te gaan vragen wat je zou moet kopen. Van de antwoorden snap je nu ook geen zak en je hebt er dus weinig aan :X

Mijn tip: Ga naar de winkel(s) en speel ermee. Zorg dat je er voldoende vanaf weet en neem dan een bestlissing. Nog ff extra hier vragen is natuurlijk altijd handig als je nieuw bent, een ook reviews op internet zullen wel nuttig zijn.
* AxiMaxi gaat hierin mee.

Je hebt helemaal geen verstand van zaken en een thread op GoT lost dat niet op in een paar dagen.

Mijn tip: koop 's wat tijdschriften (of nog beter, neem er een abonnement op), zoals Future Music, Keyboard of Interface en lees je ziek.

edit:

Ik mag natuurlijk niet spammen, maar kom op 15 mei a.s. 's naar het Alfa Centauri festival. Daar komt een gedeelte van de harde kern in elektronische muziek bij elkaar. Ik ben er ook, als lid van Intelligentsia B)

[ Voor 17% gewijzigd door AxiMaxi op 21-04-2004 12:00 . Reden: spam ]

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
AxiMaxi schreef op 21 april 2004 @ 11:56:
[...]
* AxiMaxi gaat hierin mee.

Je hebt helemaal geen verstand van zaken en een thread op GoT lost dat niet op in een paar dagen.

Mijn tip: koop 's wat tijdschriften (of nog beter, neem er een abonnement op), zoals Future Music, Keyboard of Interface en lees je ziek.

edit:

Ik mag natuurlijk niet spammen, maar kom op 15 mei a.s. 's naar het Alfa Centauri festival. Daar komt een gedeelte van de harde kern in elektronische muziek bij elkaar. Ik ben er ook, als lid van Intelligentsia B)
wie ben jij om mij te vertellen dat een thread mij geen opheldering geeft, integendeel.
lijkt me volstrekt onredelijk, maar goed.
ik lees online ook wel dingen en verzamel gewoon informatie.

tijdschriften heb ik al naar gezocht maar die hebben ze bij de bruna niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoLiS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 16:29
Wat volgens mij veel belangrijker is op dit moment: Wat voor software ga je gebruiken? hoe ga je sequencen? hoe ga je opnemen?

Hardware is leuk, maar als je niets hebt om dat mee aan te sturen gebeurt er niet zoveel. Wat ook kan is hardware aanschaffen waar een sequencer in zit. Dit is wel een van de eerste afwegingen die je moet maken; hoe wil ik muziek maken?

Voor beginners raad ik altijd Reason aan. Daar kan erg veel mee, kan je leren hoe allerlei componenten werken en wat ze doen en het is niet al te duur. Je bent met de computer die je nu hebt + Reason in principe gelijk klaar. Als je graag nog dingen wil inspelen en aan hardwarematige knoppen draaien kan je hier nog een hardware keyboard/controler bij kopen(bv Novation Remote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
SoLiS schreef op 22 april 2004 @ 11:56:
Wat volgens mij veel belangrijker is op dit moment: Wat voor software ga je gebruiken? hoe ga je sequencen? hoe ga je opnemen?

Hardware is leuk, maar als je niets hebt om dat mee aan te sturen gebeurt er niet zoveel. Wat ook kan is hardware aanschaffen waar een sequencer in zit. Dit is wel een van de eerste afwegingen die je moet maken; hoe wil ik muziek maken?

Voor beginners raad ik altijd Reason aan. Daar kan erg veel mee, kan je leren hoe allerlei componenten werken en wat ze doen en het is niet al te duur. Je bent met de computer die je nu hebt + Reason in principe gelijk klaar. Als je graag nog dingen wil inspelen en aan hardwarematige knoppen draaien kan je hier nog een hardware keyboard/controler bij kopen(bv Novation Remote).
klopt, ga ook goed dingen onderzoeken hoor, voor ik geld ga uitgeven.
maar een ding moet het apparaat kunnen; een zuiver en echt mooi geluid !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
ratsja schreef op 22 april 2004 @ 12:23:
[...]
klopt, ga ook goed dingen onderzoeken hoor, voor ik geld ga uitgeven.
maar een ding moet het apparaat kunnen; een zuiver en echt mooi geluid !!
Wat dus heel persoonlijk is !!!!

Technisch gezien heb ik goede ervaringen met Roland (JV, XP, MC, JP series) . Goede midi interfacing etc, betrouwbaar, enigzins saai en een beetje een referentie standaard. Qua geluid vind ik een Korg iets beter uit de verf komen.
Yamaha zit een beetje aan de onderkant, vind ik redelijk geschikt als entry merk waarbij ik het dus niet heb over de überklasse typen.

Wanneer je begint, kijk rond en wees voorzichtig om gelijk vermogens neer te leggen en spreek af tegen welke bedrag je het apparaat weer kan inruilen wanneer je 'meer' of anders wilt.
Laat je ook niet imponeren door alle knopjes en scheeuwerige glitters of demos die je toch nooit gebruikt.

Wat wel belangrijk zijn de toetsen. Moet lekker stevig aanvoelen en aanpasbaar qua indeling en op je speelgedrag.
Mijn ervarig is dat een investering in een masterkeyboard z'n geld dubbel en dwars waard is. Het 'mooie' geluid haal je wel uit de module versies van synths e/o samplers etc.

In het duurdere segment (en/of wanneer je vaste 'klant' bent) kan je vaak een model gewoon mee naar huis nemen om te proberen. In een lawaaige zaak met 10 op een rij, FF proberen , leert je hoegenaamd niets.

Bedenk verder dat de kwaliteit van muziek niets te maken heeft het gereedschap maar hoe je het gebruikt.
Ken mensen die een full equipped studio hebben van 25K (en nog veel meer) en niet in staat zijn de muziek te maken die iemand met stick op een prullebak ten gehore kan brengen.
Kortom bedenk dus waar het je om gaat: beetje (technisch) hobbyen & kijk mij is dat 'wauw' knopje indrukken of werkelijke muziek maken.

P.s. Voor de duidelijkheid ik zit in de categorie muziektechnisch hobbyen en 'knopjes'. Heel bevredigend omdat je gaandeweg de techniek leert gebruiken en begrijpen hoe verassende muziek in elkaar steekt.

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 22-04-2004 14:56 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
PtrO schreef op 22 april 2004 @ 14:52:
[...]

Wat dus heel persoonlijk is !!!!

Technisch gezien heb ik goede ervaringen met Roland (JV, XP, MC, JP series) . Goede midi interfacing etc, betrouwbaar, enigzins saai en een beetje een referentie standaard. Qua geluid vind ik een Korg iets beter uit de verf komen.
Yamaha zit een beetje aan de onderkant, vind ik redelijk geschikt als entry merk waarbij ik het dus niet heb over de überklasse typen.

Wanneer je begint, kijk rond en wees voorzichtig om gelijk vermogens neer te leggen en spreek af tegen welke bedrag je het apparaat weer kan inruilen wanneer je 'meer' of anders wilt.
Laat je ook niet imponeren door alle knopjes en scheeuwerige glitters of demos die je toch nooit gebruikt.

Wat wel belangrijk zijn de toetsen. Moet lekker stevig aanvoelen en aanpasbaar qua indeling en op je speelgedrag.
Mijn ervarig is dat een investering in een masterkeyboard z'n geld dubbel en dwars waard is. Het 'mooie' geluid haal je wel uit de module versies van synths e/o samplers etc.

In het duurdere segment (en/of wanneer je vaste 'klant' bent) kan je vaak een model gewoon mee naar huis nemen om te proberen. In een lawaaige zaak met 10 op een rij, FF proberen , leert je hoegenaamd niets.

Bedenk verder dat de kwaliteit van muziek niets te maken heeft het gereedschap maar hoe je het gebruikt.
Ken mensen die een full equipped studio hebben van 25K (en nog veel meer) en niet in staat zijn de muziek te maken die iemand met stick op een prullebak ten gehore kan brengen.
Kortom bedenk dus waar het je om gaat: beetje (technisch) hobbyen & kijk mij is dat 'wauw' knopje indrukken of werkelijke muziek maken.

P.s. Voor de duidelijkheid ik zit in de categorie muziektechnisch hobbyen en 'knopjes'. Heel bevredigend omdat je gaandeweg de techniek leert gebruiken en begrijpen hoe verassende muziek in elkaar steekt.
je hebt gelijk hoor, ik ben eerst aan het orienteren.
en zeker niet vergeten dat ik net begon, dus niet te veel toeters en bellen, maar ik moet er wel wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
ratsja schreef op 21 april 2004 @ 22:28:
[...]
wie ben jij om mij te vertellen dat een thread mij geen opheldering geeft, integendeel.
Ik zei niet dat de thread je volstrekt geen opheldering geeft, maar gezien het kennis-stadium waar je in verkeert lijkt het me ook niet voldoende.

Zo'n "muziekpark" moet je met beleid en ervaring opbouwen over een langere periode als je er mee begint. Pas als je een tijdje aan de slag bent, weet je wat voor adders er onder het gras zitten: bedienings(on)gemak, geluidskwaliteit, geld, geluids-processing (EQ, effecten e.d.), afluistering (monitors / mixer)...

Ik ken de muziek van Jarre goed genoeg om te weten dat je dat met een Novation, Nord of weet-ik-wat voor synth alleen niet namaakt. Een kennis van me heeft over een periode van 10 jaar een 15-tal synths verzameld (met name analoog) om die muziek (na) te maken.

Ook heb ik laatst een electronisch nummer gehoord dat helemaal op een Triton gemaakt was. Het was idd. niet verkeerd, maar je hoort gewoon dat het uit maar 1 bak komt. :/

Met andere woorden, het is een illusie om te denken dat je nu de "magic synth" kan aanschaffen en dan (nagenoeg) klaar bent. Ik krijg de indruk dat je wel die kant op wilt...

En het klinkt niet aardig wat ik zeg, maar het komt wat onnozel over om zo'n algemene vraag te stellen als "welke synth moet ik aanschaffen" als je nog helemaal onderaan je muzikale carriere staat. Er komt zoveel bij kijken.

No hard feelings, maar wat ik hierboven zeg kan je ook tussen de regels van de andere posts doorlezen. B)

edit:

Ik zou echt op zoek gaan naar die tijdschriften. Dat heeft mij altijd het best geholpen. Vooral Future Music is aan te raden.

[ Voor 6% gewijzigd door AxiMaxi op 23-04-2004 08:02 . Reden: zie [edit] ]

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
AxiMaxi schreef op 23 april 2004 @ 08:01:
[...]
Ik zei niet dat de thread je volstrekt geen opheldering geeft, maar gezien het kennis-stadium waar je in verkeert lijkt het me ook niet voldoende.

Zo'n "muziekpark" moet je met beleid en ervaring opbouwen over een langere periode als je er mee begint. Pas als je een tijdje aan de slag bent, weet je wat voor adders er onder het gras zitten: bedienings(on)gemak, geluidskwaliteit, geld, geluids-processing (EQ, effecten e.d.), afluistering (monitors / mixer)...

Ik ken de muziek van Jarre goed genoeg om te weten dat je dat met een Novation, Nord of weet-ik-wat voor synth alleen niet namaakt. Een kennis van me heeft over een periode van 10 jaar een 15-tal synths verzameld (met name analoog) om die muziek (na) te maken.

Ook heb ik laatst een electronisch nummer gehoord dat helemaal op een Triton gemaakt was. Het was idd. niet verkeerd, maar je hoort gewoon dat het uit maar 1 bak komt. :/

Met andere woorden, het is een illusie om te denken dat je nu de "magic synth" kan aanschaffen en dan (nagenoeg) klaar bent. Ik krijg de indruk dat je wel die kant op wilt...

En het klinkt niet aardig wat ik zeg, maar het komt wat onnozel over om zo'n algemene vraag te stellen als "welke synth moet ik aanschaffen" als je nog helemaal onderaan je muzikale carriere staat. Er komt zoveel bij kijken.

No hard feelings, maar wat ik hierboven zeg kan je ook tussen de regels van de andere posts doorlezen. B)

edit:

Ik zou echt op zoek gaan naar die tijdschriften. Dat heeft mij altijd het best geholpen. Vooral Future Music is aan te raden.
ok, ik snap je wel hoor, er komt zoveel bij kijken dat ik gewoon zoveel mogelijk info verzamel en best wat vragen stel, waarvan ik wel het een en ander afweet, maar niet genoeg.
kijk ik wil gewoon beginnen met 1 goed apparaat en dat ik daarmee later verder kan met nieuwe apparatuur.
ik denk ook niet dat ik nu al zelf met samples moet gaan werken, dat kan later altijd wel.
ik geloof dat de nieuwste apparaten al heel wat in hun mars hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108223

Dat is nou net de reden van het forum dacht ik toch ? Als iemand geintresseerd is om aan zoiets te beginnen, is het beter dat hij wat info verzamelt via het forum.
Vroeger liep je naar de winkel, werd je gen**kt door de verkoper, en ging je naar huis met materiaal die je zelfs niet van plan was om te kopen. Nu weet hij al veel meer, en kan hij al rustig gaan rondkijken.

Inderdaad moet je je er wel wat in verdiepen: boeken/internet, enz.. want kennis over dit soort zaken bouw je niet op in enkele dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Topicstarter
Anoniem: 108223 schreef op 23 april 2004 @ 11:53:
Dat is nou net de reden van het forum dacht ik toch ? Als iemand geintresseerd is om aan zoiets te beginnen, is het beter dat hij wat info verzamelt via het forum.
Vroeger liep je naar de winkel, werd je gen**kt door de verkoper, en ging je naar huis met materiaal die je zelfs niet van plan was om te kopen. Nu weet hij al veel meer, en kan hij al rustig gaan rondkijken.

Inderdaad moet je je er wel wat in verdiepen: boeken/internet, enz.. want kennis over dit soort zaken bouw je niet op in enkele dagen.
nee zeker niet, maar ik mag aannemen dat er tegenwoordig goede winkels zijn die zijn eigen klanten geen rotzooi wil verkopen, een beetje speciaalzaak doet dat niet en zeker niet voor zulke bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

ratsja schreef op 23 april 2004 @ 15:49:
nee zeker niet, maar ik mag aannemen dat er tegenwoordig goede winkels zijn die zijn eigen klanten geen rotzooi wil verkopen, een beetje speciaalzaak doet dat niet en zeker niet voor zulke bedragen.
Rotzooi niet, maar aan de andere kant hebben sommige fabrikanten wel leuke afspraken. In de zin van "Verkoop 18 Korg Tritons en jij krijgt er eentje gratis". Dan gaat de Triton toch eerder de deur uit terwijl de klant misschien al genoeg zouden moeten kunnen met een PSR-zoveel keyboardje.

trouwens, leuk dat je ook even op Synthforum langskomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Yoozer schreef op 20 april 2004 @ 17:23:
[...]In 1983 kwam Yamaha met de DX-7 uit die gelijk vrolijk 16 stemmen had (vergeleken met 8 toendertijd als maximum; ook IC's nemen plaats in) en een hele hoop klanken zonder probleem kon namaken.
Een concurrent van die dagen was de Korg Polysix. Niet zoveel stemmen als de DX7, maar toch polyfoon. Dat was in 1982 (of was het 1981) een grote nieuwigheid. Zijn analoge broertje, de Korg MonoPoly, is naar wat ik heb vernomen een echt collecters-item geworden. De had nog gewoon 4 VCOs, die kon je dan 4 stemmig polyfoon (1 VCO / key) of Monofoon (alle VCO's gemengd) spelen. Een vriend van mij heeft zo een ding gehad en je kreeg er de meest vreemde geluiden uit...

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

De Polysix was denk ik ook een beetje een aanval op de Juno-60 van die tijd. Trouwens, als je er nog een wilt hebben, kijk hier eens naar :
http://www.korg.co.uk/pro...oard/legacy/pk_legacy.asp

Met een heel schattige controller :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
ratsja schreef op 23 april 2004 @ 09:34:
[...]
ok, ik snap je wel hoor, er komt zoveel bij kijken dat ik gewoon zoveel mogelijk info verzamel en best wat vragen stel, waarvan ik wel het een en ander afweet, maar niet genoeg.
kijk ik wil gewoon beginnen met 1 goed apparaat en dat ik daarmee later verder kan met nieuwe apparatuur.
ik denk ook niet dat ik nu al zelf met samples moet gaan werken, dat kan later altijd wel.
ik geloof dat de nieuwste apparaten al heel wat in hun mars hebben.
Heel erg leuk dat je de stap wil maken. Hoe het ook zij iedereen heeft z'n eigen ervaringen en zal die dan ook opdoen.

Wil je leuk beginnen en toch al wat serieus wat ik zo proef, overweeg een los half toetsenbord (dus zonder de muziek) met een aparte synth en schaf een midi-interface aan voor je PC.

Kweet niet wat je budget maar een Roland JP8080 (bijv. tweedehands) is een echt zeer synth-module en biedt je ook (out of the box) diverse geluiden in het Vangelis en Jarré genre. Voorts ziet het ook perfect v.w.b. ander dingen, je kan zelfs een microfoon aansluiten om het Cher/robot effect te gebruiken.

Laat je iig niet afschrikkenm, in muziekland kom je de meest vreemde en rare types tegen die het (net als ik :) ) allemaal denken te weten.

Veel plezier.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1