[CF - ASP] Leercurve CF -> ASP (.NET)

Pagina: 1
Acties:

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:49

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Momenteel ben ik redelijk los op Coldfusion MX in combinatie met MySQL.
Nu kreeg ik vandaag de vraag of ik een website wilde ontwikkelen (betaald) met daarin o.a. de volgende zaken:
- Een login scherm voor de gebruikers
- Admin pagina om gebruikers te kunnen muteren
- Weergave (en mutatie) van de data (uit een database) die een gebruiker te zien mag krijgen (de initiele data wordt vanuit een ander proces in de database gezet).

M.a.w. een vrij straight-forward en in CF een kwestie van een dagje doorpezen (qua functionaliteiten).

De opmerking die erbij zat was dat het in ASP (of ASP.NET) gedaan moest worden in verband met de asp functionaliteiten die standaard bij een windows omgeving wordt meegeleverd (kosten kwestie)

Gevolg is dat ik in ASP moet gaan zitten prutsen en ik die kennis in beginsel niet heb. De 'opdracht' afslaan zie ik niet echt zitten, omdat ik het geld wel kan gebruiken :) .

Heeft er iemand ervaring met zo'n 'omscholing'? Dan met name hoeveel tijd je ongeveer kwijt ben om wat fatsoenlijks in elkaar te knutselen?
Ik moet namelijk binnen een week een datum af kunnen geven voor de pilot.

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik geen frontpage, dreamweaver of andere pakketten gebruik. Ik codeer alles met de hand (UltraEdit32) en ben ook niet van plan om dat op korte termijn te veranderen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:27
Allereerst lijkt het me handig dat je kiest tussen ASP en ASP.NET want daar zit echt zoveel verschil in dat je het eigenlijk bijna niet kunt vergelijken. Voor serieus toekomstgericht ontwikkelen is ASP.NET wel heel erg aan te raden overigens. Is PHP verder geen optie? Dat is ook gratis. Verder is PHP enorm snel te leren en heel eenvoudig om mee te beginnen.

[ Voor 31% gewijzigd door djluc op 17-04-2004 11:25 ]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
ASP (.NET) is wel een vereiste. Ze zijn namelijk erg MS-minded.

Aangezien ik van zowel ASP als ASP.NET weinig tot niets weet, zal de keuze al snel op ASP.NET vallen. Dat scheelt me in de toekomst waarschijnlijk weer een overstap.

Mocht er trouwens iemand nog een suggestie hebben voor een paar goede boeken betreffende ASP.NET, dan hou ik me erg aanbevolen.

• jochemd
  • Laatst online: 29-12-2025
De opmerking die erbij zat was dat het in ASP (of ASP.NET) gedaan moest worden in verband met de asp functionaliteiten die standaard bij een windows omgeving wordt meegeleverd (kosten kwestie)
Als het om geld gaat: gebruik de gratis versie van de BlueDragon CFML Server en doe het in CFML.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
jochemd schreef op 17 april 2004 @ 12:28:
[...]

Als het om geld gaat: gebruik de gratis versie van de BlueDragon CFML Server en doe het in CFML.
Dat is ueberhaupt nuttige info :) . Ik kan het iig even aandragen. Alhoewel ik niet het idee heb dat het (voor hen) de doorslag zal geven (het zijn en het blijven MS-geeks) om dan maar wel CF te gebruiken.

Ik zie wel dat 'cfauthenticate' en 'cfimpersonate' niet ondersteund worden.. Ach daar tikken we wel wat code omheen 8) .

Hoe staat het eigenlijk met de stabiliteit van BlueDragon en zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik kan ze nu wel de volgende opties geven:
- Een oplossing (met 'gratis' CF) die werkt en snel klaar kan zijn (is ook goedkoper voor ze).
- ASP (.NET) waar ik eerst nog even voor in de boeken moet. Met als kanttekening, dat daar in eerste instantie meer 'undocumented' features in zitten i.v.m. initieel kennisgebrek.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Gelukkig is het niet een hele moeilijke site, dus wel aardig om met ASP te beginnen. Ik denk dat je het grootste geouwehoer krijgt met die logins, en de rechten die erbij horen.
Maagoed, vrij snel te leren hoor ....

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
farlane schreef op 17 april 2004 @ 17:39:
Gelukkig is het niet een hele moeilijke site, dus wel aardig om met ASP te beginnen. Ik denk dat je het grootste geouwehoer krijgt met die logins, en de rechten die erbij horen.
Maagoed, vrij snel te leren hoor ....
Ik neem aan dat ASP ook met sessie variabelen werkt (??) of kan werken. Die zijn toch redelijk eenvoudig te misbruiken om authenticatie gegevens bij te houden? Of heb ik nu al een te hoge pet van ASP op?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

BlaTieBla schreef op 18 april 2004 @ 09:52:
[...]

Ik neem aan dat ASP ook met sessie variabelen werkt (??) of kan werken. Die zijn toch redelijk eenvoudig te misbruiken om authenticatie gegevens bij te houden? Of heb ik nu al een te hoge pet van ASP op?
ASP kan met sessievariabelen werken. ASP.Net heeft zelf een eigen authentication mechanisme (forms of windows authentication)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 18 april 2004 @ 10:03:
[...]

ASP kan met sessievariabelen werken. ASP.Net heeft zelf een eigen authentication mechanisme (forms of windows authentication)
Anyway, thanks 4 the info so far.

Blijft eigenlijk alleen nog de literatuur staan. Enig idee wat goeie boeken zijn om snel met ASP.NET aan de slag te kunnen?

B.t.w. ASP.NET is toch ook wel fatsoenlijk met de hand te schrijven (zonder 'complexe' IDE's)?

[ Voor 11% gewijzigd door BlaTieBla op 18-04-2004 10:13 ]

Verwijderd

Hier staat een mooi lijstje: P&W FAQ - .NET
Het is mogelijk maar ik vrees dat het een stuk minder snel zal gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 10:14 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

BlaTieBla schreef op 18 april 2004 @ 10:08:
[...]

Blijft eigenlijk alleen nog de literatuur staan. Enig idee wat goeie boeken zijn om snel met ASP.NET aan de slag te kunnen?
Wat is je achtergrond qua OO en web? Als je al redelijk wat ervaring hiermee hebt, kan je eens kijken naar de quickstarts op

www.asp.net

en tutorialsites als
www.aspalliance.com
www.asp101.com
www.4guysfromrolla.com

Echt goede boeken voor ASP.Net ben ik nog niet tegen gekomen.
B.t.w. ASP.NET is toch ook wel fatsoenlijk met de hand te schrijven (zonder 'complexe' IDE's)?
Een IDE zorgt er voor dat je sneller kan werken. Complexe IDE's lijken me in principe toch geen probleem? Als ik me goed herinner heeft Borland een gratis IDE voor C#.

[ Voor 21% gewijzigd door gorgi_19 op 18-04-2004 10:16 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

BlaTieBla schreef op 18 april 2004 @ 10:08:
[...]

Ik heb zelf ASP.NET Bible. Op zich lijkt het mij een goed boek, de eerste twee hoofdstukken leren je er toch wat van bij, alhoewel ik stilaan de indruk krijg dat hij redelijk theoretisch blijft en niet echt hands-on is.

Even een toevoeging:
wat mij in veel boeken opvalt (ik heb vorig weekend wat in boekenwinkels zitten lezen, op zoek naar een goed boek over ASP.net) is dat ze de kracht van APS.net niet echt tonen.

Zo is een van de eerste oefeningen een ASP.net pagina maken waar gewoon "Hello World" op staat. The point ontgaat me hier volledig want je bent sneller als je het in gewone HTML doet dan in ASP.net. Als iemand me een toelichting kan geven waarom ze zo'n dingen doen in de meeste boeken zou mij dat helpen (en misschien de TS ook als hij een boek heeft, het is altijd leuk te weten waarom je iets doet)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 11:28 ]

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 21:00
ASP is zeker snel en eenvoudig te leren. zeker als je wat programmeer-ervaring hebt in een andere taal (C, C++,, VB, Delphi).
Zo kan je makkelijk een COM objectje schrijven (in een taal naar keuze) waarin al je logic (berekeningen, DB transacties, enz.) zit en hoef je enkel je UI in asp/html te schrijven en alles door te geven aan dat object.

asp.net ken ik niet maar daar kan het wellicht nog makkelijker.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Ik heb geen programmeer achtergrond en ben nu bezig om me JAVA2 eigen te maken (Coldfusion Custom Tags (CFX) en Applets). In het verleden (lees: MS-DOS / Windows 3.1 tijdperk) heb ik wat met C++ en Turbo Pascal geknutseld.
Aangezien ik niet werkzaam ben in de design en programmeer wereld leer ik alles in de vrije tijd (voor zover je daarvan nog kan spreken).

Een 'studie' ASP.NET zit ik eigenlijk niet echt op te wachten. Ik probeer zelf zo platform onafhankelijk te ontwikkelen. Niet dat ik iets tegen MS heb, maar de wereld draait niet alleen om MS. Aan de andere kant heb ik ook nog een Apple Powerbook, 22"CRT, Mountainbike en enkele kersenhouten Infinity speakers op mijn verlanglijstje staan voor dit jaar.

Keuzes, keuzes, keuzes......

Ik zal iig eerst eens die links afgaan om te kijken of ik daar wat wijzer van kan worden.

2 be continued

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Vanwege overdonderd overtuigingskracht van mijn kant wordt er gewoon CF aangeschaft (als de Bluedragon variatie niet naar behoren blijkt te werken).

Dat wordt de komende 2 maanden gewoon lekker (betaald) CF knutselen ipv weer de boeken in.

Verwijderd

BlueDragon is ook niet alles, het mist een aantal behoorlijk belangrijke functionaliteiten die ik toch dagelijks veel gebruik. :) Het is dus goed kijken of het aansluit bij wat je wilt doen :)

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 15:25:
BlueDragon is ook niet alles, het mist een aantal behoorlijk belangrijke functionaliteiten die ik toch dagelijks veel gebruik. :) Het is dus goed kijken of het aansluit bij wat je wilt doen :)
Als BlueDragon niet voldoet, dan wordt er gewoon in CF geinvesteerd. Dus dat komt wel goed.

B.t.w. Welke functies voldoen bij jouw niet (niet werken of niet naar behoren)??

[ Voor 10% gewijzigd door BlaTieBla op 26-04-2004 16:03 ]

Verwijderd

Bijv. cfchart, maar ik zag zojuist dat de tag support enorm is verbeterd. Eerder werd cfmodule niet eens supported, en als je een beetje OO wilt benaderen in versie 5 dan heb je cfmodule wel nodig.

Celling point van BlueDragon was vooral het standalone deployen van ColdFusion applicaties. Je kunt je code in CFML met cfencrypt.exe encoden, maar hier zijn diverse decoders voor te krijgen. Bovendien is het nog steeds niet, ondanks herhaaldelijke verzoeken bij Macromedia standalone te deployen, en dat kan BlueDragon wel.

Ik heb al wel begrepen dat naast native PDF support ook een standalone oplossing komt in de next gen CFMX, dus het is hopen. Ik ben vooral benieuwd hoe en via welke weg de PDF engine gaat werken, hopelijk via de ActivePDF aanpak :)

Verwijderd

En, is het nog gelukt, BlaTieBla??? :)

Draai jij ook wel eens CF op Linux? Zo ja, heb jij dan ook last van die vervelende bug dat CFMAIL geen mail stuurt (of zelfs de server crasht) als je in het FROM stuk een mailadres zet wat niet bestaat? Bijvoorbeeld dat waneeer iemand een spelfout maakt in z'n emailadres in een online formuliertje, en dat je vervolgens een CFMAIL stuurt met in de FROM zijn foutgespelde e-mailadres. Dan gaat het hier mis...
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:30:
Ik heb al wel begrepen dat naast native PDF support ook een standalone oplossing komt in de next gen CFMX, dus het is hopen. Ik ben vooral benieuwd hoe en via welke weg de PDF engine gaat werken, hopelijk via de ActivePDF aanpak :)
Heb je hier een url met wat meer info over? Macromedia zelf verklapt geloof ik nooit veel over nieuwe versie's. En met/vanuit CF PDF's doorspitten/schrijven daar zit ik vanaf het begin van dit jaar al op te wachten...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 17:04 ]

Pagina: 1