1800+ systeem instabiel (voeding?)

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 03:22

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een systeem met een 1800+

1800+
MSI KT3 Ultra 333
768 MB DDR 2700
Win XP
40 Gb Maxtor 7200 rpm
80 Gb WD 7200 rpm
3com 100 mbit
target 100 mbit
Lite-on DVD 16x
Lite-on brander 32x12x40
SB live! 5.1 Platinum met live drive IR
3,5" diskette station
ASUS Gf4 4400ti 128 MB DDR-tv-dvi
300 W voeding

Toen ik het systeem helemaal nieuw had (1,5 jaar geleden) had ik hem in elkaar hezet en zat hij watte zeuren over de fsb en wilde hij niet graag op 133 lopen en dus niet op 1800+ (1533 Mhz) na dit te hebben aangepast in bios heeft hij tijden als een zonnetje gelopen. een maand of twee geleden werd hij opeens zeer instabiel. Mn PC was echter zeer vervuild dus ik dacht het op te lossen met een format alles en opnieuw Windows XP erop (Pro SP1 Int NL) Hij was echter nog steeds instabiel. Dus heb ik weer wat zitten spelen met de fsb. op 100 liep hij weer retestabiel maar nog maar op 1,15 Ghz en hij ziet de proc als een gewone athlon. Sindsdien geen problemen meer mee gehad en geen vuiltje aan de lucht. Ik had me er al soort bij neergelegd maar gisteren begon hij weer even instabiel te worden.(op een fsb van 100 dus)

Ik heb voorheen al geprobeerd vrijwel alles eruit te trekken wat niet nodig was, maar hij bleef instabiel. Ook kon ik geen IRQ conflicten ontdekken. ALs ik in Bios kijk wat de spanningen zijn dan zijn ze allemaal miniem hoger dan dat ze zouden moeten zijn +12 = 12,031 V -12 = 12,027 +5=5,021 -5 = 5,019 BAtt = 3,6 (geloof ik) alleen +5V SB wijkt af die staat op 3,8 of iets dergelijks. (klopt dit ?)

Zelf zit ik te denken aan de voeding maar misschien hoop ik er ook wel gewoon op :S

hebben jullie nog wat bruikbare suggesties ? :)

De enige echte

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Je +5V mag maximaal 10% afwijken, dus als ie op 3,8 volt staat dan is dat te weinig, en wordt ie zeker instabiel...

System Specs

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zijn +5v is 5.021v, wat jij ziet is de +5VSB. Bij mij klopt de -xx en die andere ook niet, alleen de noodzakelijke voltage kloppen ongeveer.
Bij wat krijg je instabiliteit? Cpu intensieve taken?
Heb je al eens memtest gedraait?

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
waar staat die SB dan voor ?

iig ik had er idd eventjes bij moeten vermelden wanneer hij vastloopt. Hij doet dit gewoon lekker random, gisteren 4 keer achter elkaar. 1 keer in een spel en 2 keer tijdens of net na het opstarten al en 2 keer toen ik in Autocad 2002 2 lijntjes had getekend. OP dat moment wassie niet stressed ofzo.

Maar het vervelende is dat he eerst goed was, toen beon hij random vast te lopen ik heb vervolgens de proc. snelheid omlaag geschroefd met de fsb, maar nu begint ie weer vaag te doen. (vandaag nog geen probleem gehad alleen) Ik krijg ook geen foutmeldingen ofzo hij bevriest gewoon. Reset werkt echter nog wel. :(

De enige echte

• pisart
  • Niet online
Hoe zijn je temperaturen, case en cpu? Memtest al gedraait?

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
owja, memtest heb ik nooit aan de praat gekregen en dus heb ik het nooit getest, maar ik kan het vrijwel zeker uitsluiten dat het niet het geheugen is want ik heb er een 512 mb reep inzitten van "a-merk" van mycom daarna heb ik er nog een corsair bij geplukt van 256 de instabiliteit was altijd dus met allen de corsair met alleen de a-merk en ook in de combinaties. verder heb ik alle geheugenbankjes geprobeerd. 8)7

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
temperaturen zijn wel o.k. rond de 53 stressed geloof ik

edit* ik heb fkes gekeken in bios

System 33 graden
CPU 45 graden

idle dus, maar als hij maximaal en langduruig in de stress zit wordt hij ook nooit echt warm

[ Voor 60% gewijzigd door Badderbeest op 17-04-2004 10:45 ]

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
net weer een vastloper gehad, de eerste van vandaag en vast niet de laatste :'(
hij kwam precies op het moment dat de 3,5 inch begon te ratelen wat hij altijd doet na het opnieuw opstarten. (het duurt altijd 1 a 2 minuutjes voordat hij progjes als msn opstart na het opstarten van XP) iets met het netwerk enzo hoewel inet wel direct beschikbaar is

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
WEEEEEER, zelfde moment het lijkt wel verband te houden, XP loopt al 1 a 2 mins de 3,5"ratelt en de HDD's beginnen te draaien en pats vast

De enige echte

• pisart
  • Niet online
Koppel eens de onnodige harde schijf eens los, je diskettestation, brander en die pci-kaartjes. Als het dan ophoud, dan heb je ofwel last van een van die hardware componenten ofwel een te zwakke voeding. Al lijkt me een 300watt voeding toch genoeg voor zo'n systeem.
Kan je een andere (sterkere) voeding eens daarin testen?

Verwijderd

Hoe memtest nooit aan de gang krijgen. Je download het, je klikt erop, steekt een diskette in, boot van die diskette en voila. Wat is het probleem?
Je kan ook de inwindows versie nemen maar die vertrouw ik niet.

EDIT: Wil je volgende keer wel editten? 4 posts na elkaar, ik denk dat de modjes dat niet graag hebben. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 10:58 ]

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
ik heb me nu ff rustig gehouden en gewacht to na het ratelen van het diskettestation, nu overleeft ie het weer wel. :r

De enige echte

• ArtPhil-Flower
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-08-2022
Ik had laatst iest wat er veel op leek. Haal alle randapparatuur er uit en verwijder de drivers. Als je nog een toetsenbord hebt liggen, vervang die ook. Loopt ie daarna nog steeds vast, niet meteen opgeven maar alles eruit laten. Bij mij werd het veroorzaakt door een oude webcam.

God morks in wysterious ways.

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-04 09:10

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Heb je al eens gekeken naar het voltage dat je je processor inpompt, dat kan mi ook voor instabiliteit zorgen :S en kijk eens naar de koeler op de northbridge, die van mij liep niet meer en kreeg ook random vastlopers..

alternativ

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
ik heb hem al eens zo leeg mogelijk opgestart, geen effect

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
voltage voor de CPU staat op auto, en de northbridge ??

ben maar een semi-amateur ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Badderbeest op 17-04-2004 11:02 ]

De enige echte

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 12:56
Badderbeest schreef op 17 april 2004 @ 11:01:
voltage voor de CPU staat op auto, en de northbridge ??

ben maar een semi-amateur ;)
Je chipset, maar daar zal denk ik geen actieve koeling op zitten :)

The devil is in the details.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
ik ga nog eens pogen memtest te draaien heb een bootable cd gemaakt ;)

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
IK heb memtest gedraaid, en na 47 minuten denken is de conclusie dat het geheugen in ieder geval goed is :*)

Maar wat denken jullie van de voeding theorie ? kan zon ding brak zijn, of zou hij niet krachtig genoeg zijn ? ik vind het wel raar dat hij nu weer instabiel is :(

De enige echte

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 12:56
Badderbeest schreef op 17 april 2004 @ 12:05:
Maar wat denken jullie van de voeding theorie ? kan zon ding brak zijn, of zou hij niet krachtig genoeg zijn ? ik vind het wel raar dat hij nu weer instabiel is :(
Dat ligt een beetje aan het merk, een Zalman 300 Watt zou het moeten trekken, maar van een voeding van €10 hoef je natuurlijk niks te verwachten.

Om te weten of het aan je voeding ligt zou je eens alles uit je systeem kunnen halen wat niet nodig is om te draaien. Dus ruk er wat geheugen uit, haal één hardeschijf eraf, laat er ook maar 1 netwerkkaart in, en je kan ook wel even zonder die DVD-brander. En je CPU onderclocken kan ook wat schelen :)

The devil is in the details.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
hmm ja ik heb mn cpu dus al geunderclockt, vorige keer scheelde dat zeer veel, hij heeft zeker 5 maanden stabiel gelopen. maar sinds gisteren begint ie weer te etteren. Laatste keer dat ik er zoveel mogelijk apparaten uit had getrokken om de voeding te sparen hielp het niets. Alleen het underclocken hielp perfect. maar eigenlijk is dit geen goede oplossing natuurlijk zeker niet nu hij weer begint.

De voeding is het goedkoopste van het goedkoopste, zon ding wat in een kast zit van 45 euro ;)

IS het mogelijk dat hij een instabiel spanningsveld afgeeft met te grote schommelingen ? als ik in bios kijk ziet het er echter wel allemaal stabiel uit :s

ik weet het niet meer, ik denk erover om gewoon maar een voeding te gaan kopen en die er in te duwen. als hij dan weer op 1800+ wil lopen moet dat het zijn ;)

hij loopt soms echter ook al vast tijdens de opstartprocedure, dus bij de swarte schermen met de witte lettertjes. niets software matigs dus ;)

De enige echte

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 21:20
ik denk idd ook dat het aan je voeding ligt. daar moet je wel snel op reageren want anders kunnen je harde schijven het ook gaan begeven

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 22:05

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Wat de bovenbuurman al zegt is zeer waar: als je denkt dat de voeding het gaat begeven, haal hem er dan gelijk uit en koop een nieuwe.

Als een voeding het begeeft wil hij nog wel eens een laatste ontlading over je moederbord storten, en da's niet best. Heeft een vriend van mij een keer een nieuw moederbord en nieuwe videokaart gekost.

s6

specs

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij een rotte/zwakke voeding krijg je eerder last van reboots of dat ie gewoon uitvalt.

Een tijd geleden had ik bij mijn oude pc ook last van vastlopers op de vreemdste momenten. Bij mij kwam het door een oude harde schijf die niet helemaal lekker meer liep. (was de primary slave, btw). Nadat ik die eruit haalde draaide alles weer goed.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
misschien veel stof in de koelers e.d.?

LinkedIn
BlackIntel

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
ik heb de koelers laatst nog ontstoft, m.u.v. die van de voeding

Uit voorzorg koop ik maandag dek ik maar ff een andere voeding, en dan maar eens zien of het wat uithaalt. Dan heb ik sowieso iets uitgesloten ;)

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
dit betekent niet dat ik niet meer opensta voor suggesties hoor ^^

De enige echte

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 14:30
Je zegt dat je je fsb op 100 mhz hebt/had staan.. En op 133 wil ie niet werken.. Ff wat uitsluiten, heb je je fsb via het bios op 133 gezet of via de jumper op je mobo? Maakt namelijk nogal wat uit.. :P

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
via bios, wat is eigenlijk het verschil ?

De enige echte

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 14:30
Hmz, volgens mij heb ik onzin lopen typen :X
Op mijn mobo kan je met een jumper instellen of ie op 100mhz of 133mhz moet, en dan kan je em via het bios weer bijstellen zegmaar.. Overclocken :P
Maarre.. Negeer mijn post maar.. Is niet van toepassing op jouw mobo denk ik :X

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
kk, bedankt voor het meedenken in ieder geval ^^ :)

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Hear ye!, Hear Ye!

Ik heb een nieuwe voeding gekocht van hetzelfde merk (codegen) maar nu een 350 Watt kosten 29 euro
En het probleem is opgelost ! :D hij loopt zelfs weer op een FSB van 133 en dus op 1,53 Ghz en het is weer een 1800+ :D

I'm so happy :)

De enige echte

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
iets minder heppie vooralsnog, bij spellen gaat ie nu rebooten :( zomaar spontaan
volgens mij zie ik net 1 miliseconde een bluescreen voorat hij reboot. waar kan dit aan liggen ? ik heb al de nieuwste drivers erop gezet. Het heeft klaarblijkelijk iets met de voeding van doen maar hoe ?

HEEEEEEEELP !!!!

De enige echte

Pagina: 1