Toon posts:

Luidsprekerverzameling aan 5.1 PC, wat voor versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een aantal luidsprekers gekregen..

2 x SHARP CP-8000 (3-weg; 4 speakers waarvan 2 DCC-woofers a 20cm, 10cm midrange en 2cm tweater; nominal impedance 8 ohms, rated power input 130W, music power input 275W)
1 x JVC Center Speaker SP-XC5 (van speaker system SP-X5TH; power handling capacity 80W, impedance 8 ohms)
2 x JVC Surround Speaker SP-XS5 (van speaker system SP-X5TH; power handling capacity 40W, impedance 8 ohms)
Yamaha Active Woofer YST-SW45 (230 Volts, 55W, 50Hz~)

En nu heb ik op mn PC een 5.1 uitgang (CMedia onboard, niet zo best dus, maar als er ander moederbord komt, wil ik er wel rond die tijd een geluidskaart met zelfde uitgangen voor halen, misschien wel meer of beter). Ik luister muziek met de PC (mp3, cd's), ik kijk films (natuurlijk met DVD 5.1 track of AC3 5.1 track). De versterker moet dus liefst 5.1 ingangen én uitgangen hebben, tulppluggen oid?

Mijn vraag is nu: Ik ben op zoek naar een versterker voor dit alles, want dat heb ik niet. Beetje zielig heb ik nu 2 verschillende versterkers voor front L/R en rear L/R en een klein luidsprekersetje wat als versterker dient voor de center. Het zuigt, ik moet continue 4 volumeknoppen aanpassen steeds als ik voor een andere geluidsmedia kies.

Ik heb er alleen totaaaaaaaaal geen verstand van, en heb ook niet zo veel geld, en hoop dat iemand hier me wat tips kan geven voor een versterker/receiver (wat dan ook) die niet duurder is dan 400 euro en met een beginprijs van 200 euro, een beetje mee kan blijven lopen in de toekomst (aangezien ik dit setje over 5 jaar nog steeds als hoofd-geluidsset wil gbruiken en dus niet compleet achter moet lopen, SACD misschien een diee?)? Ik weet niet hoeveel Watt hij moet zijn, en wat voor eigenschappen hij voor de rest moet hebben, ik moet het helaas helemaal aan jullie overlaten.

Alvast hartelijk bedankt, jullie zijn mijn reddende O-) !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 04:06 ]

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Vooruit dan maar. Ik waag eens een gokje: je hebt een 5.1 receiver nodig...

Dit is nogal basic...Zo'n beetje het enige waar je op moet letten is dat zowel je geluidschip als je versterker een digitale in/uitgang moeten hebben voor DD, AC3, en alle andere digitale overdracht (in dat geval maakt de kwaliteit van je geluischip ook niet uit)
Tis vandaag een heerlijke zaterdag (althans hier wel... :P ), dus een mooie dag om wat winkels in te duiken om te zien wat er zoal te koop is.

Vermogen (aantal Watt) maakt helemaal niets uit, impedantie (Ohm) maakt in jouw geval ook niet omdat elke versterker met een impedantie van 8 ohm om kan gaan.

(voor evt. voorstudie kun je hier ook kijken: [rml][ Receivers] Kwaliteit van instap AV receivers[/rml])

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Verwijderd

Topicstarter
Rick_S. schreef op 17 april 2004 @ 12:40:
Vooruit dan maar. Ik waag eens een gokje: je hebt een 5.1 receiver nodig...

Dit is nogal basic...Zo'n beetje het enige waar je op moet letten is dat zowel je geluidschip als je versterker een digitale in/uitgang moeten hebben voor DD, AC3, en alle andere digitale overdracht (in dat geval maakt de kwaliteit van je geluischip ook niet uit)
Tis vandaag een heerlijke zaterdag (althans hier wel... :P ), dus een mooie dag om wat winkels in te duiken om te zien wat er zoal te koop is.

Vermogen (aantal Watt) maakt helemaal niets uit, impedantie (Ohm) maakt in jouw geval ook niet omdat elke versterker met een impedantie van 8 ohm om kan gaan.

(voor evt. voorstudie kun je hier ook kijken: [rml][ Receivers] Kwaliteit van instap AV receivers[/rml])
Hm, handig topic wat je gaf, dankje! Moet ik er niet op letten dat het aantal Watts wat de versterker levert, per luidspreker 130W of meer is, aangezien de 2 grootste luidsprekers ook 130W zijn?

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Nee hoor, maakt niets uit. Die 130 Watt zegt alleen iets over het feit hoe hard je de speakers kunt laten gaan. Achterop de speakers staat misschien wel een bepaalde gevoeligheid (uitgedrukt in dB, zit meestal ergens rond de 90) En dit houdt in hoe hard de speakers ongeveer klinken op 1 meter afstand met 1 watt aan vermogen... Met elke verdubbeling van het vermogen gaat er 3 dB bij op, dus ze kunnen in feite al behoorlijk hard met een versterkertje van, bijvoorbeeld, 10 watt.
(versterkers zijn dus toch niet zulke grootverbruikers als ik eerst dacht...)
Kijk anders ook eens in de AV FAQ (AV FAQ; Veelgestelde vragen), daar staat ook genoeg zinnigs in.

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden