Toon posts:

DHCP werkt niet met ADSL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hele site 3 keer doorgelezen, zie regelmatig vergelijkbare problemen gemeld, maar nog steeds geen oplossing voor mijn probleem. Wie-oh-wie kan mij helpen...?

Ik heb een Speedtouch Pro modem getweakt, met een netwerk met 3 PCs (1x win2000 en 2x XP) via een switch. Heb altijd vaste IP adressen gebruikt wat werkte als een speer. Nu heb ik kort geleden de STPro op DHCP ingesteld: DHCP ranges gedefinieerd, DNS ingesteld, Default gateway ingesteld, etc.

Resultaat: met mijn win2000 pc krijg ik keurig netjes een IP adress toegewezen (10.0.0.x). "

De 2 XP machines doen HELEMAAL NIETS. Ik krijg zelfs geen netwerkverbinding meer. Pingen naar de STPro (10.0.0.138) en de localhost gaat niet ("doelhost niet bereikbaar"). Ipconfig /all geeft als resultaat dat DCHP actief is, maar met het bekende 169.254.x.x adres, wat betekent volgens Microsoft dat een soort default adres gebruikt wordt als met DHCP geen adres verkregen wordt (apapi). Ofwel, er is geen enkele netwerkverbinding mogelijk. Alle TCP/IP instellingen en netwerk instellingen heb ik al gecontroleerd en geprobeerd aan te passen zonder resultaat.

Het enige dat werkt is harde IP adressen (10.0.0.15x) en DNS adressen invoeren in de TCP/IP instellingen, dus gewoon de PC s op de oude manier instellen zonder "automatische IP adres verkrijgen" in te stellen, dan krijg ik netwerk en Internet toegang zonder problemen. Ra, ra....

Ik krijg niet de melding "an operation was attempted on something that is not a socket" zoals al eerder vermeld op deze site (het verwjderen van de winsock's had geen resultaat).

En het allergrappigste is (@##%grrmpFFF!!!) dat ik in twee andere situaties precies hetzelfde heb: een Windows 98 (5x) omgeving met 1x win2000 waarin alle win98 het doen met een Sweex multi-PC ADSL modem met DHCP, behalve de win2000 (moet elke dag TCP/IP de- en her-installeren om ADSL Internet verbinding mogelijk te maken) en een situatie met 1 PC en een 2 dagenoude Speedtouch 510 (Fiberworks via KPN ADSL) waarin ook geen enkele netwerkverbinding met modem 510 zichtbaar is (geen pings en een 169.254.x.x als IP adres).

WAT IS DIT?????

Mij lijkt het alsof er in Windows 2000 en XP ergens een setting onjuist komt te staan waardoor PCs niet meer de DHCP settings van het modem/router op haalt.

Wie weet raad?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ik schrok ff van je topic zeg, dacht "dan ligt half nederland offline" ;)

Zou heb niet weten wat het is helaas, zie je bij je netwerk info wel twee kanten op paketten gaan?

Misschien eens proberen onder XP je netwerk kaarten op een fixed snelheid te zetten (probeer 10M half-duplex eens).

Anders zou het nog een implementatie van de dhcp-client in XP en de implententatie van de dhcp-server in je modem verschil kunnen zijn. Misschien dat 1 van de twee zich niet aan de standaarden houdt...

Probeer eens een sniffertje en vang die broadcasts eens op. En zorg dat je UDP poort 68 en 69 (even uit mijn hoofd hoor) niet blokkeert.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

draai je niet een of andere wacky firewall die dhcp tegenhoudt?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ja, de titel dekt geloof ik niet helemaal de lading. Sterker, 8)7 het slaat eigenlijk nergens op want DHCP werkt wel, dwz. de uitgifte van adressen door de router.

Wat niet werkt is Windows (hoe kan het...!), dat om 1 of andere manier niet de info kan ophalen. Firewall is het niet, anders zou een statisch adres ook niet werken. Bovendien, als ik hem uitschakel, werkt het nog steeds niet.

Dat van dat sniffen en UDP begrijp ik niet. Ben niet zo onderlegd. Worden die poorten gebruikt door het DHCP proces?

En hoe kan ik de implementatie van DCHP in XP controleren? Zou aardig zijn als ik dat kon vergelijken met mijn 2000 die wel goed doet. Als ik dan een verschil zie....?

Waar ik eigenlijk meer bang voor ben is een fout in de registry net als in dit forum onderwerp: "[win2k] Krijg geen ip meer van dhcp server" [rml][ win2k] Krijg geen ip meer van dhcp server[/rml] , alleen krijg ik die melding over de socket niet.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 19:01

IEF

Why so serious?

dit is een probleem nadat je Winsock settings niet meer kloppen,

na het installeren van McAfee oid
zelfs een deinstall van McAfee werkt niet ,

wat wel werkt: WinsockXPFix

deze herstelt Winsock settings en zet de goeie versie terug.
Hierna kun je wel gewoon je IP renewen zonder die 'socket' foutmelding.

http://tntmax.com/Download/Software/WinsockXPFix.exe/view