Opnemen vanaf line-in op geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 782 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Via zowel Google, Downloads.com, Tucos als de search hier kon ik het niet vinden.
Wat ik zoek is namelijk een freeware programmaatje dat in principe van alle geluidsbronnen op de PC kan opnemen. Het gaat mij zelf eigenlijk vooral om de line-in.
De enige mogelijke kandidaat die ik zag bevatte volgens de omschrijving Adware...

Weet iemand nog andere gratis software voor mij voor dit doeleind?

Specs geluidskaart:
- C-Media AC97 (SiS 7012)
- onboard op moederbord Asrock K7S8X

Specs OS:
- Windows 2000 Pro NL
- SP4
- alle verdere updates

[ Voor 3% gewijzigd door Joen op 17-04-2004 01:29 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Voor de line-in is de Winodws recorder toch genoeg :?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Joen
Eh, laat ik er even aan toevoegen, dat het wel eens wat langere stukken kunnen worden de 1 minuut dat de Windows recorder aan kan.
het mooiste zijn als het programmaatje het direct in MP3 kan wegschrijven. :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet dat SnagIt 7 geluid kan opnemen...hoe of wat weet ik niet precies, maar ik denk dat als je met een bepaalde applicatie geluid weergeeft ofzo dat SnagIt dat dan wel kan cappen (in video-modus iig, dan is het alleeen nog een kwestie van eeld wegruppen)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Joen
Het probleme is dus dat het geluid op de line-in staat en niet specifiek door een beaapld programma wordt weergegeven. In principe alleen via de drivers van de videokaart. Alleen de Windows volumeregeling van de line-it heeft softwarematige invloed er op.

Edit:
Vooral die onderste van de 2 klinkt wel interessant. Zal ze beiden even proberen. ;)

Edit 2:
Die plugin werkt niet echt goed. Hij is nogal moeilijk om in te stellen en iedere keer krijg ik een foutmelding dat het formaat niet ondersteund wordt.

Edit 3:
Op de website van LiveEncode stata dat ie ook MP3 ondersteund, echter ik kan nergens die instelling vinden om iets als MP3 te encoderen.

Edit 4:
Wanneer ik het als OGG Vorbis laat opslaan lijkt het wel alsof ie daadwerkelijk iets opneemt en in Winamp heeft ie wel de juiste speelduur, maar er valt niets te horen... :?

[ Voor 63% gewijzigd door Joen op 17-04-2004 02:01 ]

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Het brandprogramma feurio kon dit ook altijd, ook de proefversie die onbeperkt te gebruiken is. zowel in mp3 met lame als in wav. check feurio.de

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 16:32
Ik gebruik zelf altijd Messer.

Daarnee kun je direct opnemen (of via een timer) naar MP3, met gebruikmaking van Lame of Bladenc MP3 codecs, in elke gewenste bitrate. En hij neemt gewooon op wat je bij je opname-regeling selecteert: line-in, mic, whatever

De ontwikkeling is helaas stopgezet, maar hij werkt prima, en is freeware.

http://www.dago.pmp.com.pl/messer/

http://www.dago.pmp.com.pl/messer/index-old.html

Ik heb hier bv Tiesto in Concert, InQontrol enz mee opgenomen: 10 uur MP3 @ 192Kbit, 500Mb MP3 ofzo ;) No problem!

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 17-04-2004 09:56 ]

• Joen
Die ziet er ook wel ok uit, echter als ik em met de Lame encoder opneem op 128kbps, 41Khz dan krij ik nadat ik een stukje heb opgenomen inde statusbalk van het programmaatje een waarschuwingsbordje te zien met de tekst (als ik er over heeb beweeg:
Tpanel; Panel2; Invalid floating point operation
Erg jammer dus... :(

En vervolgens kan ik niet echt veel met het programmaatje, zelfs niet afsluiten. :+
Nouja, CTRL+ALT+DEL is machtig. }) :z

Kun je me anders even jouw lame_enc.dll mailen? Misschien dat die beter is dan die ik heb. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Joen op 17-04-2004 15:15 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Volstaat CoolEdit niet?

|>

• Joen
Kan het daar ook mee dan?
In die tijd dat ik het gebruikte was CoolEdit wel erg mooi :9~ , maar helaas shareware :(

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

JeroenM_tbs schreef op 17 april 2004 @ 01:33:
Eh, laat ik er even aan toevoegen, dat het wel eens wat langere stukken kunnen worden de 1 minuut dat de Windows recorder aan kan.
het mooiste zijn als het programmaatje het direct in MP3 kan wegschrijven. :)
Met windows recorder kun je wel langer dan 1 minuut opnemen hoor. Alleen stopt ie automatisch na 1 minuut. Je moet dan gewoon eerst een stukje opnemen, en dan dat stukje laten vertragen net zo vaak tot de lengte lang genoeg is. Dan terugspoelen en opnemen en als je klaar bent hak je het laatste stukje er vanaf.

tis maar dat je het weet, wel omslachtig enzo, maar het kan wel

Maar natuurlijk is andere software zoiezo wel aan te raden, daar niet van...

www.nintendocasemods.com

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
JeroenM_tbs schreef op 17 april 2004 @ 15:16:
Kan het daar ook mee dan?
In die tijd dat ik het gebruikte was CoolEdit wel erg mooi :9~ , maar helaas shareware :(
Natuurlijk kun je met CoolEdit de line-in gebruiken :P

|>

• Cryptos
  • Niet online
Als je CoolEdit wilt gebruiken moet je nu dus Adobe Audition hebben.
Aangezien Adobe CoolEdit heeft overgenomen. 8)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Messer is gewoon het beste progamma in mijn ogen. Gratis, goed en met Lame echt prima opnemen ;)

• Unverter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 14:01

Unverter

Rediscover the web!

Ik gebruik als geluidseditor Audacity. Bij deze kun je ook instellen waarvan je kunt opnemen. Ik vind het erg makkelijk werken en het is gratis (open-source).

Meer info op http://audacity.sourceforge.net/index.php?lang=nl

• Joen
Audacity _O_
Hij doet het! :*)
Erg uitgebreid en nog Nederlands ook. :)
Krege alleen wel een BSOD toen ik in Winamp 5.03a een MP3-tje aan het afspelen was en Audacity de eerste keer opstartte. Ik meen ook nogal een "vreemd" muziekje door mn andere muziek heen te horen. Na het stoppen van de muziek in Winamp zag ik op mn TV (2e monitor) nog wel in een flits die BSOD en daarna herstartte de PC.
Misschien komt het wel brakke geluidskaartdrivers van mn onboard geluidskaart van mn Asrock K7S8X. :P

Hier is het sampletje btw:
Klikkerdeklik
Gewoon een stukje uit een of andere serie op Net5 opgenomen.

Enig idee trouwens hoeveel ie in 1 keer kan opnemen? En hoe lang het dan daarna duurt om het door LAME te laten omzetten? Heb een AMD Duron XP (1600Mhz) en 256MB DDR-RAM PC2700.

[ Voor 4% gewijzigd door Joen op 17-04-2004 17:23 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 16:32
JeroenM_tbs schreef op 17 april 2004 @ 15:11:
Die ziet er ook wel ok uit, echter als ik em met de Lame encoder opneem op 128kbps, 41Khz dan krij ik nadat ik een stukje heb opgenomen inde statusbalk van het programmaatje een waarschuwingsbordje te zien met de tekst (als ik er over heeb beweeg:
[...]
Erg jammer dus... :(

En vervolgens kan ik niet echt veel met het programmaatje, zelfs niet afsluiten. :+
Nouja, CTRL+ALT+DEL is machtig. }) :z

Kun je me anders even jouw lame_enc.dll mailen? Misschien dat die beter is dan die ik heb. :)
http://www.dago.pmp.com.pl/messer/lame_enc.zip

Die lame gebruik ik, en werkt ook prima hier (win2k / sblive)

ow, en die fout had ik ook op mn ouwe bak. Gewoon niet het level-metertje (vu meter) gebruiken. Als die niet aanstond ging het goed.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 17-04-2004 17:47 ]

• Joen
Bij mij ging het fout zowel met als zonder VU-meter.
Maar de zelfde lame_enc.dll gebruik ik nu bij Audicity en daar gaat alles goed in. :) :P

• Henk007
Enig idee trouwens hoeveel ie in 1 keer kan opnemen?
Dat hangt ervan af in welke samplerate en bitdepth je gaat opnemen. Als je gewoon 'CD kwaliteit;44.1 kHz, 16bit, stereo' gaat opnemen moet je rekenen met ongeveer 10MB per minuut. Dus als je weet hoeveel vrije diskruimte je hebt, heb je snel het rekensommetje gemaakt.
En hoe lang het dan daarna duurt om het door LAME te laten omzetten? Heb een AMD Duron XP (1600Mhz) en 256MB DDR-RAM PC2700.
Ook dat ligt aan de instellingen die je gebruikt. Het is aan te raden een recente LAME (3.96 stable) te halen van RareWares
Snelheden op jouw systeem zullen liggen tussen 4x en 20x realtime (natte vinger gok). Als snelheid trouwens echt een rol speelt en de kwaliteit is minder belangrijk, probeer dan een GogoNoCoda, een op snelheid getweakte lame, eveneens te vinden bij RareWares.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 17-04-2004 18:19 ]

• Joen
Maar tijdens het opnemen schrijft ie dus tijdelijk een wave-bestand weg?

• Henk007
Ja, hij slaat de audio tijdelijk ongecomprimeerd op. Standaard zelfs in 32bit. Je kunt dit wijzigen onder preferences/quality naar 16bit. Een truc is trouwens om je projekt eerst op te slaan met save as naar de schijf met de meeste ruimte, voordat je begint met opnemen, de tempfiles gaan dan ook naar die locatie.
Ik begrijp overigens niet dat Liveincode bij jou niet werkt, ik zal eens kijken of hem nog eens kan testen binnenkort.

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 17-04-2004 20:32 ]

• Joen
Owja, 16bit is toch meer standaard? Dan sla ik daar denk ik in op.
En die tip over eerst opslaan als project neem ik ter harte. ;)

Edit:
Oh, ik was ff vergeetachtig... :P
Ik had blijkbaar al eerder via Bestand > Voorkeuren > Mappen > Tijdelijke map ontdekt dat je zelf een map voor tijdelijk opslaan kan opgeven. ;)

Edit 2:
Net ff gechecked en hij slaat dan inderdaad tijdens het opnemen op in die opgegeven map. Per 1MB maakt ie een nieuw au-bestand aan (ik dacht dat dat "ruwe" audiobestanden zijn).
Na het afsluiten (en project niet opgeslagen) verdwenen ze weer.

[ Voor 73% gewijzigd door Joen op 17-04-2004 21:08 ]

• Henk007
Ok nog eens even getest met LiveinCode:
Is toch een beetje gecompliceerder dan ik dacht maar het werkt wel.
1. Uiteraard moet je zorgen dat je mixersettings goed staan ingesteld, maar dat spreekt voor zich.
2. Je moet in de LiveInCode map een kopie van lame.exe kopieren
3. Je moet de commandoregel voor lame invullen onder File/configuration
Deze commandoregel bij Specify encoder command line ziet er als volgt uit:
code:
1
lame -r -x -s 44.1 --bitwidth 16 -b 192 - "%f.mp3"

met 44.1 als samplerate, 16 als bit per sample, 192 is de mp3 bitrate die je wil.
Trouwens ik heb nog een ander programma gevonden dat ook direkt naar mp3 kan opnemen: mp3DirectCut. Hierbij moet je lame_enc.dll naar de programmamap kopieren. Deze heb ik kort getest en hij werkt ook.
Voor alternatieve LAME settings met een hogere kwaliteit (i.p.v. -b 192) wil ik graag verwijzen naar de forums op Hydrogenaudio.org

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 17-04-2004 21:31 ]

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 19:10
totalrecorder is net wat je zoekt!

• Henk007
DeNB3rt schreef op 17 april 2004 @ 21:31:
totalrecorder is net wat je zoekt!
..Wat ik zoek is namelijk een freeware programmaatje..
Totalrecorder is helaas geen freeware, het heeft wel de funkties die de TS zoekt.
Pagina: 1