Toon posts:

master + slave = ide controller crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een Pentium 2 met Win98, Chaintech 6btm moederbord.
pri controller: master 2 Gig, slave 4 Gig
sec controller: master cd-rom, slave 2 Gig.

werkte allemaal prima, hoofdzakelijk internet compie.

Had m'n jongste ff een ide cdrom nodig, sloopt ie bij mij eruit en zet hem later ook weer terug.
Echter daarna had ik meteen geen cdrom en sec. slave 2 Gig en geel cirkeltje met uitroepteken bij de sec. ide controller in apparaatbeheer.
Van alles geprobeerd : opnieuw win98 geïnstalleerd, andere ide kabels, in apparaat beheer de bus controller weggegooid en widow's hem opnieuw laten installeren.

Als ik de cdrom of sec. slave 2 Gig van de kabel af haal werkt de ander wel en geen uitroepteken in apparaatbeheer.
Tijdens opstarten natuurlijk wel alles te zien, tja zo gaat dat.

Is er nog hoop, heb ik iets over het hoofd gezien?? HELP HELP.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-03 13:20

Maartenvs

For Sale

Niet om te flamen maar al gedacht aan misschien verkeerde jumpers ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
jumpers zijn niet veranderd, alleen cdrom eruit en erin, that's it! 8)7

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 17:54
Ik kwam laatst dit mere a boire over IDE/ATAPI tegen. Misschien kun je hier vinden wat je zoekt: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf.htm . Dit is echt grondig.

Veel plezier of zo met zoveel nuttige info.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 17:54
Dit overzicht is nog uitgebreider. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

http://www.storagereview..../ide/confPerformance.html

Veel plezier met de info

Verwijderd

Topicstarter
na een weekend spitten ben ik heleaas nog geen steek verder gekomen.
Zowel de cd-rom als de harde schijf werken allebei prima, maar niet samen.
Als ik één van beide loskoppel werkt de ander prima en krijg ik ook geen fout meldingen in 'apparaatbeheer'. Het lijkt erop dat de secundaire IDE controller, twee apparaten tegelijk, sinds kort, niet meer kan verwerken, terwijl dit normaal wél kon.
Als oplossing ga ik de cd-rom maar in een andere computer inbouwen (we hebben toch een netwerkje) maar echt handig is dat natuurlijk ook niet dus als iemand nog een oplossing of idee heeft, houd je dan niet in maar laat het weten.

Bedankt alvast.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik ga je topic even verplaatsen naar Opslagmedia & I/O Controllers - misschien dat ze daar nog tips of ideeen hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas hebben ze bij Opslagmedia & I/O Controllers niet zo veel fantasie om hier een oplossing voor te geven, denk ik.

Verwijderd

Controleer nog maar eens die jumpers, je weet met dergelijke knapen maar nooit ;)

Check even hoe ze in de bios afzonderlijk herkend worden (primairy/secundairy - master/slave).

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Jumpers op cable-select zetten ipv op slave of master wil ook nog wel eens helpen. Andere CD-speler geprobeerd? Pinnetjes op mobo misschien nét iets te veel verbogen voor Windows?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Cable-select heb ik al geprobeerd, zonder resultaat.
De pinnen van mobo zien er goed uit.

Verwijderd

Worden de drives in de bios wel herkend bij het booten?

Zoja, boot naar veilige modus en verwijder die IDE zut. Reboot en herinstalleer je IDE drivers. Check gelijk in je Windows logs of alles nog wel in orde is.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 23:49 ]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Worden de drives in de bios wel herkend bij het booten?
Tijdens opstarten natuurlijk wel alles te zien, tja zo gaat dat.
Blijkbaar.

Douw er eens Knoppix in, kijken wat-ie doet </Dikkie Dik>

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Vilenin,

Wat doet die Knoppix precies??
Kan ik daarna Win97 nog blijven gebruiken of hoe moet ik dat zien??

Voor een gratis software issie moeilijk te downloaden. :O

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand ff op mijn vorige vraag antwoorden, aub??

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag mijn bios ingesteld om te booten van de cd-rom en wat denk je ik kon gewoon windows 98 installeren. Helaas had ik daarna weer hetzelfde probleem: cd-rom niet zichtbaar in "deze computer" en in apparaatbeheer een uitroepteken in een gele cirkel voor Secundaire IDE-controller (dubbele fifo). Onder "systeem/schijfstations" slechts twee van de drie harde schijven zichtbaar maar in "deze computer" wel alle drie (ook alle drie aanspreekbaar). In "systeem / prestaties", staat in het venster : Station E gebruikt MS-DOS-compatibiliteits modus.

Al met al niks opgeschoten!!

Wie o wie kan mij verder helpen??? :? :?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: we hebben ook een edit-knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif ...da's wat makkelijker als iedere keer een nieuwe post :Y)

Heb het wel eens ooit aan de hand gehad. Dat was ook met Windows 98, wel de eerste editie. Uit je post begrijp ik dat je ten einde raad je PC maar opnieuw geinstalleerd hebt. Kijk even welke windows-versie je hebt (makkelijkste is denk ik een command-prompt openen (start, uitvoeren, en dan " command " typen (zonder de quotejes! ), en vervolgens het commando "ver" geven. heb je 98 tweede editie, dan staan er als laatste getallen 4 tweeen. Heb je er iets anders staan dan heb je waarschijnlijk de eerste editie, dan wil ik je toch aanraden om over te gaan naar 98 2e editie.

Dat lost je probleem echter niet op: voordat je kijkt, eerst even in je BIOS kijken of alles op auto-detect staat vwb je IDE-detectie. Wil nog wel eens helpen namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb versie 4.10.98

IDE detectie staat idd op auto.

Het vreemde is dat ik momenteel de drie schijven en de cd-rom aan de zelfde controllers heb hangen als eerst, toen alles normaal werkte maar nu heb ik dus die problemen.

Toen ik net Windows opnieuw geïnstalleerd heb, heb ik voor de gein alleen de cd-rom op de Secundaire IDE controller aangesloten. Wat blijkt alles is normaal. Daarna de HD erbij aangesloten ( ja ja eerst de comp. afgesloten en de stekker eruit gehaald zelfs), comp. weer opgestart en zie daar : hoopjes problemen, cd-rom een rood kruis en de IDE Controller een mooi geel cirkeltje met uitroep teken. De slave HD niet te zien in "apparaatbeheer" maar wel aanspreekbaar.
Toch vreemd hé? Lijkt wel of de controller te weinig spanning krijgt.
Kweet het nie meer?????

Verwijderd

Topicstarter
[quote]The_Eagle schreef op 28 april 2004 @ 21:38:
Allereerst: we hebben ook een edit-knopje [afbeelding] ...da's wat makkelijker als iedere keer een nieuwe post :Y)

Sorry eagle maar dat knopje ( ) heb ik niet op mijn scherm staan hoor??? :?

Of ben ik nu blind??

Verwijderd

Je IDE controller is misschien gedeeltelijk kapot. Misschien heeft die zoon van je die cdrom losgerukt zonder de pc uit te zetten :P En je hebt een oude bios, probeer die eventjes te flashen met de nieuwe bios (die is echt veel beter).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 03:10 ]

Pagina: 1