Leder + secondelijm = warmte?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Er viel me net iets vreemd op:
Ik kleefde net 2 stukjes leder aan elkaar met secondelijm (Cyanoacrylaat-lijm volgends de tube)
Na verloop voelde de stukjes leder nogal warm aan...
Heeft iemand een verklaring?
Ik zou eerder zeggen dat ze koud zouden aanvoelen door het ontrekken van warmte door de vluchtige stoffenin de lijm die zich omzetten in gasvormige toestand.
Kan het mss zijn dat de lijm het leder verband? zoals een zuur dit doet? (weet niet of er bij zuren warmte vrijkomt)

"If it works, don't fix it"

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:45

mr_petit

opperprutser

secondelijm gaat een reactie met zuurstof aan volgens mij. Daarbij komt warmte vrij.
omdat het zo snel gaat (1 seconde 8)7 ) komt er in een korte tijd veel warmte vrij.
Daarnaast is leer een behoorlijke thermische isolator, dus de warmte kan ook niet snel wegvloeien.

"man is not truly one, but truly two,"

• deleenheir
is secondelijm geen anaërobe lijm? Die net hard wordt zonder zuurstof? heb dat precies eens ergens gehoord... Anders zou een druppel lijm erg snel moeten opdrogen wat niet het geval is

Verwijderd

is het 2 componenten lijm? als je dat mengt wordt het namelijk altijd warm.

• deleenheir
nope is geen 2 componenten...

heb hier trouwens al 3 minuten een druppel secondelijm uitgesmeerd liggen... is nog altijd nat...

Ondertussen 15 min later druppel is nog altijd nat als wat... Komt slechts een lichte geur af...

[ Voor 93% gewijzigd door deleenheir op 17-04-2004 00:37 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deleenheir schreef op 17 april 2004 @ 00:22:
is secondelijm geen anaërobe lijm? Die net hard wordt zonder zuurstof? heb dat precies eens ergens gehoord... Anders zou een druppel lijm erg snel moeten opdrogen wat niet het geval is
hmmm ff wat geresearched....

secondelijm is cyanoacrylaat. dit blijkt te reageren met water (nou ja, grof gezegd)
iig moet je het koel en droog (met de dop erop) bewaren.

hier wordt cyanoacrylaat ondergedeeld in een lijm die een anionische reactie ondergaat. kort gezegd houdt dit in dat het hardingsproces in werking wordt gezet door water (luchtvochtigheid op het te lijmen oppervlak). eea wordt duidelijk toegelicht.
http://www.loctite.be/wwdh/ho/i024ch02.htm

hier wordt echter iets anders beschreven:
de reactie wordt door water geinitieerd, en door zuurstof geremd. Dit strookt dus niet helemaal met het bovenstaande
http://www.pscg.nl/ned/ac...k/lijmen/typenlijmen.html

in ieder geval zou je zeggen dat er bij een dergelijke reactie warmte vrijkomt. (de lijm moet stabiel gehouden worden door een stabilisator. Neem je die weg, dan veranderd de stof van samenstelling.)
Dit kan imo alleen maar gebeuren door een enthalpieverandering, waarbij er dus warmte vrij komt (enthalpie neemt af -> warmte komt vrij)

edit:

is je druppel al hard? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2004 01:27 ]

• deleenheir
heeft hier +/- 30 min gelegen en was nog niet droog... heb het papiertje dan maar dubbel gevouwen... => was hard binnen de minuut... Eens kijken wat er gebeurd met water erbij...

Trouwens mooie uitleg... Bedankt

• deleenheir
Grappig als je er vocht bijdoet, in mijn geval een beetje mondvocht (niet direct stromend water in de buurt) met een potloodpunt een beetje mengen en je krijgt een mooi hard bolletje lijm rond je potlood...

Weer iets bijgeleerd vandaag... M'n dag is weer goed...

Verwijderd

... O_O.. .yay! scheikunde om 3 uur snachts! maar... ik snap.. niet hoe het met het water reageert.. /me gaat post NOG een keer lezen

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

als je echt niet kan slapen:
http://www.wissenschaft-o...ik_detail&artikel_id=4798

het 'cyanoacrylaat' wil heel graag uit zichzelf een polymeer worden.
een oh- ion is gewoon de anionische initiator, de rest gaat vanzelf.

dit verklaart ook waarom er
Zuurrijke oppervlakken (pH-waarde <7) kunnen het uithardingsproces vertragen of zelfs onmogelijk maken, terwijl alkalische oppervlakken (pH-waarde >7) de uitharding versnellen
in de eerste link van mijn vorige post stond.

een zure omgeving wordt gedefinieerd als een omgeving met weinig OH- ionen (ofwel veel H3O+).
Een alkalische omgeving is een omgeving met veel OH- ionen, dus veel initiatoren om polymeerketens te vormen.

edit:
de formule van cyanoacrylaat is C5H5NO2
voor meer info:
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Cyanoacrylate

waarschijnlijk kunnen we nu wel het spul gaan maken 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2004 04:00 ]

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
jah kunnen :P

waarom zou je dat willen maken als je het gewoon in hobby winkel kan halen :P

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
deleenheir schreef op 17 april 2004 @ 00:22:
Als ie ook opdroogt zonder zuurstof zou ie in het tubetje al opdrogen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1