[NET|WinForms] Keuze print technieken

Pagina: 1
Acties:

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 09:47
Ik heb een collectie van entitie objecten, en deze bevatten een zooi properties
Enkele properties zijn rtf strings (dus makkelijk te printen denk ik).

Nu kan je, voor zo ver ik begrijp, op twee manieren printen:

• Met Crystal Reports (heb zelfs een legale VS.NET Enterprise licentie)
• Met de standaard PrintDocument namespace•

Er moeten overzichten geprint worden, van verschillende categorien van klassen. Deze klassen worden iteratief doorlopen, en daarvan een document opgesteld. De page breaks moeten ook mooi te berekenen zjin, zodat een als een neiuw onderdeel geprint moetn worden, en niet op de huidige pagina past er een nieuwe pagina gemaakt moet worden.

Wat is de beste techniek om te printen in het .NET framework? Indien nodig, kan ik een paar screenshots posten, van de te verwachten rapporten (huidige applicatie is access met rapporten enzo)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ook een mooie optie die ik zelf steeds meer gebruik is je data uitspugen in XML en er dan een XSL over heen jassen. Je browser (of browser control) lekker het printen laten afhandelen en gratis previews voordat je print (WYSIWYG zeg maar...)

Er kleven ook wel wat nadelen aan (zoals die p*kke headers/footers die je weg moet halen (ik doe dat vanuit de software) en page-breaks/pagina nummering e.d. is wat moeilijker)

Verder gebruik ik regelmatig Crystal Reports (maar dat pakket is soms ZO nukkig, en voorziet soms in de stomste dingen niet dat ik er soms best een hekel aan heb (en dan is het nog log en groot om bij te leveren ook!))

Ik ben zelf nog redelijk nieuw in .NET (hoewel ik al 3 pillen gelezen heb heb ik nog geen echte regel code geschreven bij gebrek aan een leuk project en tijd ;) ) dus wat dat betreft kan ik je niet echt helpen

Just my 0.02 eurocent (of 0.0238 eurocent na belasting :Y) )

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

http://msdn.microsoft.com...rintinginNET/default.aspx

Misschien heb je wat aan dit artikel :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• PhoneTech
RobIII schreef op 17 april 2004 @ 01:36:
Ook een mooie optie die ik zelf steeds meer gebruik is je data uitspugen in XML en er dan een XSL over heen jassen. Je browser (of browser control) lekker het printen laten afhandelen en gratis previews voordat je print (WYSIWYG zeg maar...)

Er kleven ook wel wat nadelen aan (zoals die p*kke headers/footers die je weg moet halen (ik doe dat vanuit de software) en page-breaks/pagina nummering e.d. is wat moeilijker)

Verder gebruik ik regelmatig Crystal Reports (maar dat pakket is soms ZO nukkig, en voorziet soms in de stomste dingen niet dat ik er soms best een hekel aan heb (en dan is het nog log en groot om bij te leveren ook!))

Ik ben zelf nog redelijk nieuw in .NET (hoewel ik al 3 pillen gelezen heb heb ik nog geen echte regel code geschreven bij gebrek aan een leuk project en tijd ;) ) dus wat dat betreft kan ik je niet echt helpen

Just my 0.02 eurocent (of 0.0238 eurocent na belasting :Y) )
IE gebruiken voor het printen is uitgesloten. Het is tenslotte een WinForm applicatie (hoewel je met omwegen wel iets in IE kan printen hoor, maar dat is een weg die ik liever niet insla)
Dit artikel ken ik, maar aangezien ik ook graphics moet gebruiken in het rapport (kaders enzo) heb ik niet echt veel zin, om alles met het handje te berekenen wat de pagebreaks worden enzo (voor zo ver ik het begrijp met de print namespace.

• PhoneTech
zat zelf ook aan te denken, om een strong typed dataset te maken, en deze dan met de gegevens vullen van mijn entitie objecten.

Vervolgens met deze dataset, crystal reports gebruiken. is dat niet iets?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zou XSL toch niet gelijk uitsluiten. Je hoeft namelijk niet naar HTML te transformeren: door de XML naar XSL Formatting Objects te transformeren kan een XSL-FO implementatie het meestal direct printen, maar kan je het ook nog naar PDF, PS en vaak nog wel meer omzetten.

Ik heb deze aanpak gebruik in een aantal Java applicaties. Ik gebruik hiervoor FOP (Apache) en de standaard XSL processor van Java. Deze functioneert uitermate goed: de applicaties kunnen PDF produceren, het is makkelijk om de presentaties aan te passen, en je kan makkelijk varianten van overzichten toevoegen. Op de XSL-FO paginas van het W3C kan je vast wel een implementatie voor .NET vinden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• PhoneTech
mbravenboer schreef op 17 april 2004 @ 11:18:
Ik zou XSL toch niet gelijk uitsluiten. Je hoeft namelijk niet naar HTML te transformeren: door de XML naar XSL Formatting Objects te transformeren kan een XSL-FO implementatie het meestal direct printen, maar kan je het ook nog naar PDF, PS en vaak nog wel meer omzetten.

Ik heb deze aanpak gebruik in een aantal Java applicaties. Ik gebruik hiervoor FOP (Apache) en de standaard XSL processor van Java. Deze functioneert uitermate goed: de applicaties kunnen PDF produceren, het is makkelijk om de presentaties aan te passen, en je kan makkelijk varianten van overzichten toevoegen. Op de XSL-FO paginas van het W3C kan je vast wel een implementatie voor .NET vinden.
Heb het even in google opgezocht, en het is een zeer mooie techniek...
Er zijn zelfs al een aantal libraries in omloop (al dan niet commercieel) met een XSL-FO library.

Ik heb alleen geen idee, hoe lang het duurt om van scratch, en met alleen entitititity objecten zo een XML bestand te maken.

Iemand ervaring hier mee? in .NET?

Edit: Ik zie dat de meeste libraries zich richten op PDF. hoewel PDF een erg mooie techniek is, wil ik toch gebruik maken van de native technologies van .NET (print namespace of CR)

[ Voor 8% gewijzigd door PhoneTech op 17-04-2004 11:36 ]

Pagina: 1