[Linux]: Netwerk installatie van Debian op een 486

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb voor mijn broer een pc'tje in elkaar geschroeft, die als Linux router voor hem moet gaan fungeren. Het is een 486DX-33MHz met 32Mb RAM, meer heb je ook niet nodig tenslotte voor een simpele router. Nu heb ik al redelijk wat ervaring met Linux (Debian / Redhat / Fedora) maar ik krijg het niet voor elkaar om een netwerk installatie aan de praat te krijgen op deze PC. Het probleem is om te beginnen dat je deze 486 niet van cd-rom kan laten booten (logisch -> volgens mij bestaan er ook geen 486's waar dat wel kan). Het 2e probleem is dat er een ISA 3COM 3C509 kaart inzit waar geen standaard support voor zit in de kernel van de Debian (Rescue) boot-flop. Ik heb het ook nog via driver-floppen geprobeerd maar het was mij niet duidelijk (ook niet na het lezen van kilometers documentatie) wat ik moet hebben om die 3COM kaart aan de praat te krijgen.

Mijn vraag is dus: hoe krijg ik Debian (via een netwerk installatie) op deze machine geinstalleerd?

[ Voor 22% gewijzigd door arnova op 16-04-2004 20:40 ]

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Andere nic en booten vanaf floppy? Ik doe debian netinst altijd (zo vaak is dat niet :P) met een set floppies.

[ Voor 53% gewijzigd door Jesse op 16-04-2004 20:38 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon een custom kernel image maken? Daar is genoeg op te vinden op internet, en anders kan je altijd nog op een extra diskette de module zetten die je nodig hebt. Zorg er wel voor dat de module van de zelfde kernel versie is, ga naar de console (alt-f2 geloof ik?), mount de diskette en insmod de module die erop staat.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• arnova

arnova

Topicstarter
Zwerver schreef op 16 april 2004 @ 20:38:
Gewoon een custom kernel image maken? Daar is genoeg op te vinden op internet, en anders kan je altijd nog op een extra diskette de module zetten die je nodig hebt. Zorg er wel voor dat de module van de zelfde kernel versie is, ga naar de console (alt-f2 geloof ik?), mount de diskette en insmod de module die erop staat.
Zijn die losse modules voor een standaard Debian installatie niet ergens gecompileerd te vinden? Ik heb namelijk niet "toevallig" een systeem draaien met dezelfde kernel als die bootflop.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• arnova

arnova

Topicstarter
Jesse schreef op 16 april 2004 @ 20:37:
Andere nic en booten vanaf floppy? Ik doe debian netinst altijd (zo vaak is dat niet :P) met een set floppies.
Volgens mij zit er standaard in de kernel van die bootflop alleen support voor de meestgebruikte PCI(!) netwerk kaarten zoals de 3COM 3C905. Maar als jij een suggestie hebt voor een andere ISA kaart, hou ik mij aanbevolen...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:56
volgens mij heb ik met de originele bootfloppies vaak zat via een 3com 3c509 (of was het de 3com 3c509b?) via internet Debian geinstalleerd....

[ Voor 12% gewijzigd door 0siris op 16-04-2004 20:46 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Leuk jezelf quoten en dan edit eronder typen

[ Voor 87% gewijzigd door pierre-oord op 16-04-2004 21:22 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• pierre-oord
pierre-oord schreef op 16 april 2004 @ 21:03:
Op die flop's zitten 99% zeker 509 drivers. Gebruiksaanwijzing: Zet even het IRQ enzo vast op de kaart met een 3com tooltje omdat (zeker bij 2 kaarten bij mij dan) het echt plug'n pray wordt. Je zult misschien voor networking nog even een module voor het kaartje moeten laden; dat kan gewoon in de install van debian.
edit
@ 0siris
De 509 zijn ISA kaartjes (meestal de bekende combo's met BNC,UTP en AUI). De 905 zijn PCI kaartjes, 10/100mbit. Die worden geloof ik nog gemaakt ( :? ) welk type anders eigenlijK?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Als je alleen router wil gaan spelen met dat ding: Schuif Debian aan de kant en ga voor iets wat hiervoor specifiek gemaakt is... Freesco.
486/33 is net iets te min voor een volle Debian install vermoed ik...

Van freesco weet ik dat er standaard support in zit voor de 3C509.

www.freesco.org

[ Voor 14% gewijzigd door Aetje op 16-04-2004 21:06 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn vraag is dus: hoe krijg ik Debian (via een netwerk installatie) op deze machine geinstalleerd?
Heeft het bord uberhaupt wel PCI sloten?
Zoja dan is de makkelijkste manier is om even een Intel of een 3C59x compatible kaart erin te zetten om met de standaard floppen te installeren.
Op de een of andere manier vinden een hoop mensen dit not done.
Als jij ook een van die mensen bent, dan moet je dus tijd besteden aan het maken van custom bootfloppen met ondersteuning voor jouw kaart.

nog een optie: de HD in een 'nieuwe' pc hangen en daar een kale install op doen (zonder dselect etc niks installeren).

edit:
de echte tweaker heeft uiteraard een bureaula vol netwerkkaarten ;)

• pierre-oord
usr-local-dick schreef op 16 april 2004 @ 21:11:
[...]

Heeft het bord uberhaupt wel PCI sloten?
Zoja dan is de makkelijkste manier is om even een Intel of een 3C59x compatible kaart erin te zetten om met de standaard floppen te installeren.
Op de een of andere manier vinden een hoop mensen dit not done.
Als jij ook een van die mensen bent, dan moet je dus tijd besteden aan het maken van custom bootfloppen met ondersteuning voor jouw kaart.

nog een optie: de HD in een 'nieuwe' pc hangen en daar een kale install op doen (zonder dselect etc niks installeren).

edit:
de echte tweaker heeft uiteraard een bureaula vol netwerkkaarten ;)
jah, vol met 3c509's he ;)

ontopic: Ik heb zelf een paar bakken met 3c509 geinstalleerd, ik zie er hier een naast me staan. Ik ben dus de volle 100% zeker dat je gewoon die module moet laden.

• arnova

arnova

Topicstarter
pierre-oord schreef op 16 april 2004 @ 21:24:
[...]

jah, vol met 3c509's he ;)

ontopic: Ik heb zelf een paar bakken met 3c509 geinstalleerd, ik zie er hier een naast me staan. Ik ben dus de volle 100% zeker dat je gewoon die module moet laden.
Maar even voor de duidelijkheid: ik zou dus in principe om te installeren (in dit geval) voldoende moeten hebben aan
- de Debian Rescue Flop (om van te booten)
- en de Debian Root Flop (waar dus dan ook de 3c509 kernel module op zou moeten staan?)
?

Ik vraag dit omdat ik momenteel even ergens anders zit en het niet direct kan proberen.

p.s. : Freeswan is geen optie omdat ik wel graag een 2.4 kernel (iptables) draai en ik heb begrepen dat bij Freeswan Kernel 2.2 zit.

Verwijderd

master_artech schreef op 17 april 2004 @ 12:08:
[...]

Maar even voor de duidelijkheid: ik zou dus in principe om te installeren (in dit geval) voldoende moeten hebben aan
- de Debian Rescue Flop (om van te booten)
- en de Debian Root Flop (waar dus dan ook de 3c509 kernel module op zou moeten staan?)
?

Ik vraag dit omdat ik momenteel even ergens anders zit en het niet direct kan proberen.

p.s. : Freeswan is geen optie omdat ik wel graag een 2.4 kernel (iptables) draai en ik heb begrepen dat bij Freeswan Kernel 2.2 zit.
Ik ben bang dat je voor die netwerkkaart ook de driver floppen nodig gaat hebben (het zijn er geloof ik maar vier).

• pierre-oord
neej neej neej, 2 flop's zijn voldoende. Voor de rest heb je toch een CD, mocht die driver erop staan? Ik installeer altijd met de eerste cd het base system, je heoft maar 4 packages te updaten achteraf ofzo. En al die xx floppy's niet nodig :)

Verwijderd

Dat is waar, zolang je drivers.tgz (ook los te downloaden) op je systeem kan krijgen ben je er, of het nu via floppen of een CD gaat.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24
Wat ik in zulke gevallen altijd doe is de harddisk er uit schroeven, in een nieuwe(re) PC douwen, alles installeren zoals je het hebben wilt, een dump maken van het FS zodat je als de HD crasht niet nog eens alles hoeft te doen, en dan weer terugzetten en booten.

Even letten dat je een kernel hebt die gaat werken op het andere systeem, en dat je de HD aansluit op dezelfde IDE-poort, maar voor de rest werkt dat wel perfect.

Installeren op een 486...in de tijd die het kost om daarop de kernel uit te pakken heb je bij wijze van spreken die harddisk al overgezet in een nieuwer systeem ;)

Een ander voordeel van deze werkwijze (behalve dat je niet zo lang hoeft te wachten), is dat veel setups meer dan 32 MB RAM nodig hebben (vaak min. 64), terwijl het systeem daarna wel prima draait met 32 MB of zelfs nog minder.

• arnova

arnova

Topicstarter
Wilke schreef op 17 april 2004 @ 18:34:
Wat ik in zulke gevallen altijd doe is de harddisk er uit schroeven, in een nieuwe(re) PC douwen, alles installeren zoals je het hebben wilt, een dump maken van het FS zodat je als de HD crasht niet nog eens alles hoeft te doen, en dan weer terugzetten en booten.

Even letten dat je een kernel hebt die gaat werken op het andere systeem, en dat je de HD aansluit op dezelfde IDE-poort, maar voor de rest werkt dat wel perfect.

Installeren op een 486...in de tijd die het kost om daarop de kernel uit te pakken heb je bij wijze van spreken die harddisk al overgezet in een nieuwer systeem ;)

Een ander voordeel van deze werkwijze (behalve dat je niet zo lang hoeft te wachten), is dat veel setups meer dan 32 MB RAM nodig hebben (vaak min. 64), terwijl het systeem daarna wel prima draait met 32 MB of zelfs nog minder.
Volgende keer (was ik al van plan), zal ik inderdaad de hdd eerst in een ander (moderner) systeem schroeven en daar een base-install doen. En ik was ook al van plan om inderdaad even een image te schieten als de bak het helemaal doet.

Het is in ieder geval inmiddels gelukt door uit drivers.tgz de module 3c509.o te halen en op flop gezet en daarna werkte het verder allemaal als een speer, tenminste, het is wel wennen 486-snelheid als je tegenwoordig eigenlijk niet meer met slechter dan een P2-400 werkt ;-)

In ieder geval bedankt iedereen!

Verwijderd

Booten van flop en dan installeren vanaf CD een optie?
Hoeft de 3c509.o module ook nog niet bij het installeren aanwezig te zijn (al issie dat wel)

en daarna
sources.list aanpassen
kernel evt upgraden slipstreamen (vergeet de netwerkdriver dan niet :))
Pagina: 1