Tijdverschil tussen DCF-77 en GPS tijd

Pagina: 1
Acties:
  • 712 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• drepa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2025
ik ben bezig om een lokale NTP server op te zetten die gevoed word door een hardware apparaatje. os=win2k

ik heb hiervoor een Haicom GPS module en een DCF-77 pc klok module van de conrad die op de parralel poort gaat als test materiaal.

ik stuit op de volgende problemen en hoop dat jullie wat ideeen hebben waar het aan kan liggen.

aller eerst de dcf-77 module van conrad, deze gaat op de parralel poort en zit een software tool bij die de clock synct van de pc met het apparaat, helaas is de software zo brak dan de tijd op de module (lcd display) en de pc na syncen standaard niet syncroom loopt. het lijkt erop dat de tijd van synce niet word opgevangen.

na het zoeken op google, got etc naar andere software voor de DCF -77 module, kwam ik op het programma Tardis uit, deze heeft de mooie optie om te syncen met een gps module helaas niet de DCF module.

wat blijkt nu, er zit ongeveer 1 seconden verschil tussen de tijds aanduiding op de DCF klok en de tijd van GPS ontvanger!
ik zou mogen verwachten dat dcf en gps tijd syncroon lopen?
iemand idee hoe dit te verklaren valt?

iemand een idee voor andere software voor de DCF-77 module?

extra info:
* 3 dcf klokken lopen op de diplays gelijk
* een pocket pc met tomtom en emtac bleutooth gps geeft dezelfde tijd aan als op de pc met taradis 2000

Verwijderd

er zit ongeveer 1 seconden verschil tussen de tijds aanduiding op de DCF klok en de tijd van GPS ontvanger
1 seconden latency omdat het GSM netwerk van cell naar cell verloopt :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 03:08:
[...]
1 seconden latency omdat het GSM netwerk van cell naar cell verloopt :?
uh.. GSM != GPS

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:27
Ik zou zelf zeggen dat DCF-tijd de werkelijke west-europese tijd is. Die Duitse zender bij Frankfurt schijnt aan een atoomklok hangen. DCF is ook ontworpen om de werkelijke tijd aan te geven. GPS is ontworpen om plaatsbepaling te doen.

Ja kan gewoon die amerikanen niet vertrouwen blijkbaar. ;)

PS. en wat is nu de werkelijke tijd als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld teletekst of NOS-radionieuws ? (Oh nee, die piepjes zijn niet meer echt 8)7 ) Ik ben wel nieuwsgierig, omdat ik altijd DCF als werkelijke tijd aannam.

[ Voor 30% gewijzigd door koppie op 17-04-2004 19:21 ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• drepa
mijn teletekst is nie helemaal betrouwbaar, heb zo upc digtal ding.
geen gewone teletekst.
tijdverschil= van teletekst is bij mij -6 seconden tov dcf-77

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:27
En als je de PC synchroniseerd met een van de tijdservers op i-net? Is er dan wel verschil.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• drepa
omdat het me toch bezig houd t volgende gevonde
voor de liefhebber!

GPS system time differs from the universal time scale (UTC) by the number of leap seconds which have been inserted into the UTC time scale after GPS has been initiated in 1980. The current number of leap seconds is part of the navigation message supplied by the satellites, so a receiver´s internal real time can be based on UTC. Conversion to local time including handling of daylight saving year by year can be done by the receiver´s microprocessor if the corresponding parameters are set up by the user.
http://www.meinberg.de/english/info/gps.htm

[ Voor 5% gewijzigd door drepa op 16-05-2004 14:39 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44
De DCF 77 tijd en winXP standaard time server zijn het hier altijd roerend met elkaar eens ...

Repareren doe je zo.

Pagina: 1