Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[?HowTo?]zelfbouw automatische fancontroller op basis van Te

Pagina: 1
Acties:

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
Ok,Ik wil graag zoiets bouwen voor men server die ik in elkaar aan't flansen ben(een gewone 486 kast dus geen flashy gemod,hij komt onder de trap testaan,goed verlucht)

Nu heb ik zonet hier die "fan-piramides" gezien. Nu is mijn vraag:

Ik zou graag een soortgelijk ding in elkaar willen steken maar die ik on-the-fly via computer kan bijregelen en desnoods on-the fly can updaten(welke temperatuur hoeveel% vermogen geeft.)
en dit alles via de normale UTP kabel.
Ook zou hij me een netsend ding moetten sturen(later via een programmatje dat een vriend bouwt) dat temperatuur te hoog is als hij te hoog is met 3 verschillende dinge
warning1= Casetemp te hoog(gele kleur)
Warning2= CPU temp tehoog(oranje kleur)
Warning3= Beide tehoge temps(rode kleur)

Nu wat zou ik nodig hebben?
Ik denk:
-Aangezien er 3 fans in komen, 5 temperatuurprobes
(1voor elke fan(windstil geplaatst)1 voor CPU en 1 voor ind e case zelf)
-Printplaat(best ergens kopen maar weet niet waar)
-Dan het belangrijkste:
Chip's(om de temperaturen/percentage verhoudingen in te steken
-Leds(voor de warning's in de computer zelf en een diagnostische ledbar
met 1 blauwe led(alles ok en dan een gele,rode en oranje led(als die er zijn ,anders 3 andere kleuren)
Die aangeven via men computer welke de status is van de server(voor als ik aan het spelen ben,dan krijg'k geen netsend)

Nu hou zou ik dit aanpakken?
Ik ben nogmaar net met het idee bezig en dit is electronica forum dus een vraagje mag dan toch angezien het over computers is en met electronica te maken heeft

Plexi heb ik genoeg. het moet niet klein zijn BTW. het mag en afmeting hebben maar natuurlijk ook niet tegroot.

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
ZO iets zou ik ook wel willen maken, heeft er iemand een idee?

Ik weet wel in iedersgeval waar je de LEDS en de Printplaten vandaan kunt halen. In iedersgeval bij Velleman of bij Conrad. Natuurlijk zijn er ook wel meer bedrijven ;)

Die ledjes die ik in je bericht las(Geel, Orange, Rood, Blauw), die kleuren zijn zeker te halen (Heb ze zelf ook thuis, en gehaalt bij Velleman.

• Entity_Razer
Leuk :) We komen al ergens.

Ik hoop dat dit ding te doen is om te maken. klinkt ingewikkeld maar echt ontzettend leuk :)

Ik denk dat we dan wel een redelijk zwaar programma op de achtergrond zullen moetten draaien en desnoods een aparte bak om die specifieke schaklelingen/keuzes door te voeren denk ik

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Gebruik de search dit is al verschillende keren langs geweest

En ja ik heb ook interresse, ik zal dit topic zeker volgen

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Wil je van dat ding een stand alone netwerkservertje maken? dus een apparaat die dat zelf allemaal regelt? is te doen maar niet voor een "leek".

Of wil je een stukje hardware aan bv. je compoort (van je server) hangen, en dan dmv software vanalles uit lezen (+ die 3 leds)? dit is een stuk makkelijker, en ik zie de noodzaak van standalone niet.
Hier kan je bepaalde takan aan je software overlaten, die moet (bv):
- periodiek een code naar je poort sturen, en gegevens als antwoord ontvangen.
- waardes controleren (of je laat de microproc dat doen)
- berichten ed versturen
Hardware:
- sensors uitlezen
- waardes controleren, en led`s daarop aansturen
- wachten op een code, en als antwoord tempwaardes sturen.

Dit heb je nodig wil je het even luxe doen (microcontrollertje ;)):
- microcontroller (pic, avr) met genoeg- in en uitgangen voor je leds, tempsensors en communicatie met pc
- sensors
- max232`tje voor rs232 communicatie
- voedingsbron
- leds
- evt. geetste print
- voor stand alone: webserver IC (zo`n 30 - 100 euro)

Electronics development

• Entity_Razer
nee
met die stand alone bedoelde ik een apparte kast(klein ding) die buiten de server zou gezet worden(netwerk server en medium gameserver)

En dat doosje dus buiten de PC zetten zodat het niet veel plaats inneemt en desnoods sommige dingen stand alone laten doen om zo de server zelf te ontlasten

Maar bedankt voor de reply zowizo :)
Ik ben een kleine kostenraming aan't maken en dan zie ik wel hoe het verder gaat :)

Pagina: 1