[MySQL] Datum invoegen in form/database

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:40
hallo allemaal,

Ik heb voor vele van jullie een erg makkelijke vraag denk ik, maar ik ben helemaal hopeloos. ik heb al van alles geprobeerd en op gezocht. Maar het lukt niet. Het enige wat ik wil is (op een pagina waar mensen nieuwsberichten kunnen toevoegen) dat de datum waarop het toegevoegd word automatisch ingevuld word.

het eerste gedeelte:
Wat moet ik in pohpmyadmin voor een soort veld voor de datum aanmaken, moet dit gewoon DATE zijn, of DATETIME, of TIMESTAMP? en wat voor standaardwaarde moet daar staan?

tweede gedeelte:
Wat moet er bij mijn form staan voor waarde:
<input type="hidden" name="news_Date" value="???">

Ik hoop dat iemand even de tijd wil nemen om ze allebei even toe te lichten. Ik hoef dus in principe alleen de datum te weten. Ik deed het altijd, toen ik nog nieuwsitems toevoegde via phpmyadmin, DATETIME en dan NOW aanklikken.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24
Je kunt gewoon in je query voor het desbetreffende veld in plaats van formuliergegevens de mysql functie NOW() zetten.

voorbeeldje:
code:
1
INSERT INTO tabel (datumkolom) VALUES(NOW())

[ Voor 25% gewijzigd door djluc op 16-04-2004 19:31 ]

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:40
Heel mooi! bedankt!

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
djluc schreef op 16 april 2004 @ 19:31:
Je kunt gewoon in je query voor het desbetreffende veld in plaats van formuliergegevens de mysql functie NOW() zetten.

voorbeeldje:
code:
1
INSERT INTO tabel (datumkolom) VALUES(NOW())
hmm, in sqlserver en access is het mogelijk om een defaultvalue aan een veld mee te geven, neem aan dat mysql ook wel zoiets heeft... scheelt in ieder geval weer een stukje code :)

[ Voor 5% gewijzigd door faabman op 16-04-2004 19:46 ]

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• djluc
Deze pagina voorziet je in alle info die je nodig hebt als je in mysql met tijden en datums wilt werken: http://dev.mysql.com/doc/...e_and_time_functions.html
hmm, in sqlserver en access is het mogelijk om een defaultvalue aan een veld mee te geven, lijkt me vreemd dat mysql dat niet ondersteund... scheelt in ieder geval weer een stukje code
Dat is in MySQL ook mogelijk, maar ik weet niet of dat ook kan met functies. Het is in ieders geval een betere oplossing dan een verborgen veld in een formulier O-)

[ Voor 54% gewijzigd door djluc op 16-04-2004 19:47 ]

Verwijderd

Je kan gewoon een alter uitvoeren op een kolom en daar de default van instellen, wijzigen of verwijderen, dus dat moet geen probleem zijn. zie: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/ALTER_TABLE.html

• djluc
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 19:49:
Je kan gewoon een alter uitvoeren op een kolom en daar de default van instellen, wijzigen of verwijderen, dus dat moet geen probleem zijn. zie: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/ALTER_TABLE.html
Ik heb net in PHPMyAdmin bij default value NOW() ingevult maar dat werkt niet. Dan komt er gewoon de standaard reeks nullen in van MySQL met een datetime veld.

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 12:11

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

djluc schreef op 16 april 2004 @ 19:56:
[...]
Ik heb net in PHPMyAdmin bij default value NOW() ingevult maar dat werkt niet. Dan komt er gewoon de standaard reeks nullen in van MySQL met een datetime veld.
Dan moet je het veldtype timesamp kiezen.

• djluc
Koraalduivel schreef op 16 april 2004 @ 23:34:[...]Dan moet je het veldtype timesamp kiezen.
Als ik het goed begrepen heb: het eerste timestamp veld in je tabel wordt altijd automatisch gevult met de datum en tijd van de laatste modificatie aan het record. Die veranderd dus bij iedere update. En de volgende worden gewoon handmatig ingestelt.

Maar waarom werkt die now functie als standaard dan wel als je een timestamp veld gebruikt?

Verwijderd

Ik doe gewoon altijd dit, misschien beetje teveel maar werkt prima...
PHP:
1
2
3
$datum = date('d') . "-" . date('m') . "-" . date('Y') . ", " . date('H') . ":" . date('i') . ":" . date('s');

$query = mysql_query("INSERT INTO tabel (datum) VALUES ('$datum')");

Ik heb het even uit me hoofd gedaan...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 20:28 ]

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 20:22:
Ik doe gewoon altijd dit, misschien beetje teveel maar werkt prima...
Ik heb het even uit me hoofd gedaan...
Die eerste regel kan ook zo:
PHP:
1
$datum = date('d-m-Y, H:i:s');

Rustacean

Pagina: 1