Toon posts:

Apache intern via router zeer vaag!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een router,
Keb nu op mijn server pc Apache HTTP Server geinstalt.
extern schijnt het perfect te werken maar wanneer ik intern naar mijn externe zowel interne IP ga krijg ik de vraag om een password en username van een of andere home gateway..?
als op annuleren druk krijg ik als gevolg een Server Error: 401 Unauthorized...

intern IP doet iets meer...
ik kan lamaar zeggen de root bekijken maar submappen ziet hij niet..?

rara...?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
En je hebt uberhaupt wel ingesteld dat je er mag komen van apache? Staan de permissies uberhaupt wel op minstens xx4 zodat apache kan lezen?

Eigenlijk hoort dit in Software Algemeen denk ik, aangezien het over software gaat :)

[ Voor 19% gewijzigd door G33rt op 16-04-2004 18:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
klink alsof je er verstand van hebt :D
kan je het iets nader omschrijven _/-\o_ ben op dit gebied nogal noob :P

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:30
komt door nat.
kijk even of je ip nat loopback kan aanzeten ergens

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Dit komt waarschijnlijk idd door je router. Bij de ene router heb je wel geluk dat je de loopback kan aanzetten en bij de andere niet. Wat voor router heb je als ik vragen mag?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Heeft de TS wel via 127.0.0.1/localhost zn apache lopen testen om config problemen uit te sluiten? :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Doe eerst eens wat meer info over je setup :?
Heb je ADSL ? Op welk IP luister apache ?
Hoe ziet je HTTPD.CONF eruit (nee, nu niet die hele conf quoten :P).

Tijd voor een nieuwe sig..

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
niet toevallig een router die je op die manier kan bereiken??? dan vraagt ie idd om een password :)

stond leuk 192.168.1.1 in te typen maar moest 192.168.1.100 zijn :P

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 09:33
Je moet idd achter "NAT loopback" aangaan, als dat niet werkt (zoals ik hier thuis ook jammergenoeg niet kan doen op m'n e-techie) dan moet je maar je "hosts" bestandje aanpassen.

PS: Heb dat eigenlijk nooit geprobeerd met IP's, maar met m'n hostname gaat het prima :)

edit:
Zonder aanpassing van het HOSTS bestandje of LOOPBACK aan te zetten krijg je idd de interface van je modem/router te zien, heb ik ook :) ( ja, dan begint het al met authorisatie, die je apache niet heeft, maar die router/modem wel )

[ Voor 37% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-04-2004 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Sweet ADSL modem + router combi (nieuwste uitgaven)
Ik gebruik een ADSL Basic verbinding van HCCNet...
dit adres zit aan mijn HTTP server gekoppelt:
http://hosting.jdijkstra.com
zoals je ziet werkt extern prima...

Ik heb ff in mijn control pannel gekeken van mijn router...
er is inderdaad een paginaatje van NAT...
keb er apsoluur geen verstand van...

-Disabled NAT /NAPT /Dynamic /NAPT NAT

-Session Name User's IP Action

-Number of NAT Configurations 0

-Session Name Configuration

-Number of Sessions 0

Dit staat onderanderen in die NAT page..
wat moet of kan ik hier mee :P ?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 22:44 ]

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 14:45
Ja, ben zelf ook net druk geweest met dit gedoe. Met een goeie search kan je alles op Got vinden.

Vanuit je eigen netwerk kan je niet je eigen externe adres bereiken.
Stel je voor: jouw ip extern is 100.200.100.61.

Dan kan je vanuit je eigen netwerk niet pingen of wat dan ook naar 100.200.100.61.

Wat je wel kunt doen is je apache server benaderen via http://localhost
ofwel http://127.0.0.1

Die home gateway die je dus krijgt is je eigen router waarop je probeert in te loggen van buitenaf. En die optie, dus om van buitenaf op je router in te loggen, moet je eigenlijk uitschakelen want dat is een inbraak risico.

Homo sapiens non urinat in ventum

Verwijderd

Topicstarter
Jan Smit schreef op 16 april 2004 @ 22:44:
Ja, ben zelf ook net druk geweest met dit gedoe. Met een goeie search kan je alles op Got vinden.

Vanuit je eigen netwerk kan je niet je eigen externe adres bereiken.
Stel je voor: jouw ip extern is 100.200.100.61.

Dan kan je vanuit je eigen netwerk niet pingen of wat dan ook naar 100.200.100.61.

Wat je wel kunt doen is je apache server benaderen via http://localhost
ofwel http://127.0.0.1

Die home gateway die je dus krijgt is je eigen router waarop je probeert in te loggen van buitenaf. En die optie, dus om van buitenaf op je router in te loggen, moet je eigenlijk uitschakelen want dat is een inbraak risico.
Ok maar waar schakel ik dat dan uit..?
en als ik dat uitschakel, kan ik dan wel de sub dirs via mijn interne IP bekijken..?

• LinuX-TUX
OK, even simpel uitgelegt:

Je hebt 2 interfaces op je Router/Modem: Intern (met UTP kabel etc) Extern (met Telefoonkabel/coax kabel)
edit:
geld natuurlijk ook voor standaard routers, buitenkant naar je kabel/dsl-modem en intern voor je netwerk

OP de externe Interface wordt port 80 geforward naar het Interne IP van je server/pc (waar apache draait)

op HET moment dat je van binnenuit jouw IP aanvraagt in de browser, denkt die router "Hee, maar dat IP ben ik" en wil jouw zijn configuratie opties laten zien van de router zelf.

Waarom? Omdat de routering gebonden is aan de EXTERNE interface en niet de interne, daarom krijg je telkens die router voor je neus.
Als je LOOPBACK inschakeld (sommige hebben het wel, sommige niet) dan zegt hij in eerste instantie "HEE, das een IP adres van de buitenwereld" en daarna op zijn externe interface "HEE, dat ben ik en w8 even, dat moet weer geforward worden naar INTERN IP 10.0.0.3".

Als je geen Loopback opties kan vinden, en je zit niet op de internet PC te werken waar die apache server op draait, maar je zit wel op een windhoos systeem, pas dan C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts aan in notepad.exe volgens het voorbeeld wat bovenaan staat ;)

(als je een die-hard linux gebruiker bent, pas je /etc/hosts aan }) )
Jan Smit schreef op 16 april 2004 @ 22:44:[...]En die optie, dus om van buitenaf op je router in te loggen, moet je eigenlijk uitschakelen want dat is een inbraak risico.
:? wat een onzin? Het werkt toch, mensen van buitenaf zeggen toch ook niet "hee, ik krijg een login request" ;)

[ Voor 27% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-04-2004 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op 16 april 2004 @ 22:52:
Als je geen Loopback opties kan vinden, en je zit niet op de internet PC te werken waar die apache server op draait, maar je zit wel op een windhoos systeem, pas dan C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts aan in notepad.exe volgens het voorbeeld wat bovenaan staat ;)
welk voorbeeld...?
wat moet ik in dat bestand aanpassen..?

# Bijvoorbeeld:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver
# 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost

127.0.0.1 localhost

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 23:06:
[...]

welk voorbeeld...?
wat moet ik in dat bestand aanpassen..?

# Bijvoorbeeld:
#

127.0.0.1 localhost
Ja, je ziet hier 3 voorbeelden, de laatste is standaard, localhost is op ALLE machines die er zo'n beetje zijn 127.0.0.1 (uitzonderingen ken ik nog niet)

Als je op de machine waar je nu ook dat bestandje (hosts) op zit te kijken de apache server draait, moet je gewoon voortaan (zoals hier ergens boven al is vermeld) naar [url=http://localhost]localhost[/url] gaan serven. Zo niet, dan kan je een regeltje zoals ik heb toevoegen:
code:
1
10.0.0.161     aware.demon.nl

Waarbij "aware.demon.nl" jouw naam van de buitenkant is. Zit je met het probleem dat je een dynamisch IP/NAAM hebt, dan kan je proberen (heb ook DAT nog nooit zelf geprobeerd) de naam van de server in te vullen. (WINS servername)

[ Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-04-2004 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, dt host bestand ziet er nu als volgd uit bij mij:

# Bijvoorbeeld:
#

127.0.0.1 localhost
10.0.0.3 62.251.103.70

klopt dit..?
Dit heb ik op een andere pc in het netwerk gedaan als dat apache op draait...
en ik kan vanaf hier nogsteeds mijn site niet openen...?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Voor zover ik weet kun je in een hosts file geen IP adressen laten verwijzen naar een ander IP adres ;) Je moet een servernaam gebruiken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je op je interne ip al die server kan bereiken moet je daar waarschijnlijk alleen nog in apache een virtual host aan koppelen. Anders kom je inderdaad op een of andere standaardpagina uit.

Je hostfile in windows wijzigen wat hierboven staat kan natuurlijk ook ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 18:12:
Ik heb sinds kort een router,
Keb nu op mijn server pc Apache HTTP Server geinstalt.
extern schijnt het perfect te werken maar wanneer ik intern naar mijn externe zowel interne IP ga krijg ik de vraag om een password en username van een of andere home gateway..?
als op annuleren druk krijg ik als gevolg een Server Error: 401 Unauthorized...
Tsja, is dat niet toevallig de webaccess van je router? Deze luistert ook op poort 80?

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op 17 april 2004 @ 07:14:
Als je op je interne ip al die server kan bereiken moet je daar waarschijnlijk alleen nog in apache een virtual host aan koppelen. Anders kom je inderdaad op een of andere standaardpagina uit.

Je hostfile in windows wijzigen wat hierboven staat kan natuurlijk ook ;)
die si toch al toegevoegd al virtual host..?
gewoon poort 80 koppellen aan 10.0.0.3 anders zou hij extern toch ook niet werken...?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 16:15:
[...]

Tsja, is dat niet toevallig de webaccess van je router? Deze luistert ook op poort 80?
klink simpel :D
leg uit :P

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 00:07:
[...]

die si toch al toegevoegd al virtual host..?
gewoon poort 80 koppellen aan 10.0.0.3 anders zou hij extern toch ook niet werken...?
Lijkt me sterk dat mensen extern bij jou direct connecten op het ip 10.0.0.3. Tuurlijk daar stuurt je router het naar door, maar je apache webserver reageert op wat er bovenaan in de adresbalk van je browser staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1